Gå til innhold

Når du er sykemeldt, har du dårlig samvittighet overfor jobben?


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Nei, ikke i det hele tatt. Blir kanskje litt stressa av alt arbeidet som vokser og venter på meg, men jeg har nå i en alder av 40 lært meg til å hverken ha dårlig samvittighet eller bli stressa (gjør mitt beste med stressa biten da, og det går bedre) Jeg har lært meg at det er ingen andre enn en selv som kan ta vare på seg selv og sin helse, og noe takk fra jobben at man "aldri" er syk får man jo ikke allikevel. Er det influensa, omgangsyken å slikt, så klart man ikke er i stand til å gå på jobb, men om man føler seg ikke helt god, å føler for å ta det medro en dag og to, så skal jeg for første gang ta en 1-2-3 dagers med god samvittighet. Arbeidsgivere tjerner ingenting på at vi sliter oss ut. Det blir det langtidssykemeldinger av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De gangene jeg har måttet tatt egenmelding (omgangssyke og 40 i feber), og fått sykemelding, så har jeg hatt dårlig samvittighet. Jeg mistenker at sjefens oppførsel har bidratt til økt dårlig samvittighet. Jeg aner ikke hvordan han gjør det, men hater de få dagene jeg våkner opp og har 39 i feber, og vet jeg må holde meg hjemme. Telefonen til sjefen er forferdelig, og sitter alltid igjen med følelsen av at jeg gjør noe ulovlig, selv om jeg vet jeg kun er borte når jeg er skikkelig syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg er syk, nei! Men jeg tenker at jeg burde ha vært der, fordi jeg har et ganske stort ansvar, som mine kollegaer da må ta seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Jeg er veldig sjeldent syk. Har bare vært sykemeldt 2 ganger i løpet av de 30 årene jeg har jobbet. De to gangene var jeg veldig syk, en gang med influensa og en gang med bronkitt - var ikke istand til å jobbe på en uke og var hjemme uten tanke på dårlig samvittighet.

Hvis man har dårlig samvittighet for å være syk så er man vel ikke så syk at man behøver å bli hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke dårlig samvittighet ovenfor jobben, men jeg får så absolutt dårlig samvittighet ovenfor kolleger og beboere. Jeg vet at noen kommer til å løfte tyngre og stresse mer enn de burde. Fordi det ofte ikke blir tatt inn vikarer, og de må gjøre dobbelt opp med arbeid på like kort tid. Dette går selvfølgelig også utover beboerne, selv om de ansatte prøver så godt de kan å unngå det.

Men det er ikke noe å gjøre med det, du skal ikke komme på jobb når du står i fare for å smitte andre (er bare da jeg har vett til å holde meg hjemme). En runde med omgangssyke eller influensa kan få ganske dramatiske følger på et sykehjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har dårlig samvittighet for å være syk så er man vel ikke så syk at man behøver å bli hjemme?

Så når jeg hadde omgangssyka så burde jeg ikke vært hjemme fordi jeg hadde dårlig samvittighet? Hm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DErsom du er sykemeldt, får du dårlig samvittighet overfor jobben? Føler at du skulle vært der? Føler at de tror du ikke er syk?

Jeg får alltid så skrekkelig dårlig samvittighet når jeg er sykemeldt. Er du hjemme hele sykemeldingsperioden, eller går du på jobb så fort du er i bedre form?

Har ikke lest resten av tråden, det gidder jeg ikke i nå. Men...

Ja jeg har dårlig samvittighet for å etterlate mine kollegaer på jobben. Har nå vært sykemeldt snart i 8 måneder, og jeg har fortsatt like dårlig samvittighet.

Det som kanskje skiller meg fra andre er at det er jobben som er grunnen til at jeg fortsatt er sykemeldt! Jeg jobber i et helseforetak og det var de som behandlet meg. Dog ikke på en skikkelig måte. Etter noen måneder fant de ut at de hadde gjort en feil, og at jeg måtte behandles på nytt.

(Her er jeg heldig siden jeg faktisk sitter nærme ledelsen). Det tok 6 dager fra feilbehandling ble påvist til riktig behandling forelå, men likevel - jeg kommer til å være borte fra MIN arbeidsplass 4-5 månder til. Og min sjef anbefaler å søke erstatning fra NPE. Hva skal jeg tolke utfra akkurat den tingen? Jo at om at jeg ikke var ansatt i helseforetaket, så ville ting tatt sin tid og jeg ville gått over på AAP etter 12 måneder siden det er slik det er. Siden jeg var ansatt slapp jeg nye 5 (!!) måneder med ventetid og jeg er tilbake før det blir NAV som overtar.

Er jeg imponert over arbeidsgiver? NEI!!

Har jeg søkt om erstatning fra NPE? JA

Har jeg tenkt over konsekvensene dette gir meg i arbeidslivet? JA

Har min arbeidsgiver tenkt over konsekvensene? JA

Jeg er anbefalt av øverste leder å søke NPE om erstatning. Jeg kommer ikke til å gjøre det da jeg anser at noe feil kan skje. Men dette var for meg en forklaring på hvorfor ting tar lang tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Så når jeg hadde omgangssyka så burde jeg ikke vært hjemme fordi jeg hadde dårlig samvittighet? Hm.

Ehh .. hvis du ligger og spyr så er du vel for syk til å ha dårlig samvittighet?

Omgangssyke er vel ikke noe man har flere ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh .. hvis du ligger og spyr så er du vel for syk til å ha dårlig samvittighet?

Omgangssyke er vel ikke noe man har flere ganger i året.

Jeg har hatt det to eller tre ganger de siste 6 måneder. Men da jobbet jeg i barnehage...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Jeg har hatt det to eller tre ganger de siste 6 måneder. Men da jobbet jeg i barnehage...

Det er nok litt annerledes i slike jobber. Jeg har ikke spydd på 20 år - ganske nøyaktig. Bortsett fra et par ganger pga fyllesyke, og DA er jeg ikke hjemme fra jobb.

Det jeg mener er at hvis en har omgangssyke så ligger man strekk ut som et slips og er faktisk ikke istand til å ringe jobben engang. Mannen min hadde det nettopp for første gang på over 20 år og han var så steindårlig at han klarte ikke stå opp av sengen for å spy - han måtte ha bøtte ved siden av sengen. DA tenker man ikke dårlig samvittighet overfor jobben. Man tenker ikke jobb engang ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er sykemeldt, får du dårlig samvittighet overfor jobben? Føler at du skulle vært der? Føler at de tror du ikke er syk?

Jeg føler ikke dårlig samvittighet. Er man syk, må man bli frisk.

Det er til det beste for alle. Jeg føler selvsagt ikke at jeg skulle ha vært på jobb, når jeg er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omgangssyke er vel ikke noe man har flere ganger i året.

Det er nok en del personer som får omgangssyke rett som det er. De blir smittet, har vært ute og reist, har barn, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg får dårlig samvittighet, for jeg har aldri vært sykmeldt i løbet av mine 15 år i arbeidslivet.

Men er man syk, så er man vel syk.

Jeg tenker at kommer jeg ut av sengen, kan jeg like gjerne gå på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg knekkt halebenet og er borte hele sommeren. Det er sååååååå vannvittig smertelig at jeg har tenkt på jobben kanskje 2 ganger hele sommeren.

Jeg tar legens besluttning alvorlig. Jobben går fint videre helt uten meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke i det hele tatt..

Blir pressa så hardt i jobben at vi blir ødelagte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at kommer jeg ut av sengen, kan jeg like gjerne gå på jobb.

Ikke direkte myntet på deg, men generelt så synes jeg slik tanke er feil. folk kommer halvsyke/friske på jobb å smitter oss andre. Hold dere hjemme! Jeg mener selvfølgelig ikke at en skal holde seg hjemme for hver minste ting, men at man skal holde seg hjemme når man ikke er god, er bedre med en 3 dagers, enn å gå å slite seg ut, så blir man sykemeldt i en uke eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Harriet

Ikke direkte myntet på deg, men generelt så synes jeg slik tanke er feil. folk kommer halvsyke/friske på jobb å smitter oss andre. Hold dere hjemme! Jeg mener selvfølgelig ikke at en skal holde seg hjemme for hver minste ting, men at man skal holde seg hjemme når man ikke er god, er bedre med en 3 dagers, enn å gå å slite seg ut, så blir man sykemeldt i en uke eller så.

Vel, her til lands så er neppe det største problemet at folk er borte fra jobb for lite. Norge har Europas største sykefravær og det er økende. Er vi virkelig så mye sykere enn innbyggerne i andre land? Eller har vi bare for gode sykeordninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når disse "jeg har aldri tatt en sykedag jeg!" menneskene går på jobb med diverse infeksjoner i kroppen smitter de naturlig nok oss andre som ikke går på jobb når vi ser mer til innsiden av spybøtta enn noe annet. Blir irritert når folk som er tydelig syke og ikke klarer å gjøre jobben sin alikevel dukker opp på jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Når disse "jeg har aldri tatt en sykedag jeg!" menneskene går på jobb med diverse infeksjoner i kroppen smitter de naturlig nok oss andre som ikke går på jobb når vi ser mer til innsiden av spybøtta enn noe annet. Blir irritert når folk som er tydelig syke og ikke klarer å gjøre jobben sin alikevel dukker opp på jobb.

Dersom du ligger og spyr så er du vel ganske groggy? Det er dette som er diskusjonen her - om man har dårlig samvittighet når man er sykemeldt.

Og da tør jeg si ganske sikkert at dersom man går hjemme med dårlig samvittighet så er man istand til å jobbe. Er man syk, så er man syk - da er det ikke noe å diskutere engang.

Det verste jeg vet er de som er hjemme fordi de kjenner at de "brygger på noe". Sånne folk lider av jobb-vegring og utnytter dagens sykeordning for alt den er god for.

Du snakker om smitte. Man er som regel smittsom FØR en eventuell sykdom inntreffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Har absolutt ikke dårlig samvittighet. Er syk kanskje hvert tredje eller fjerde år, og da er jeg så dårlig at jeg ikke hadde hatt sjangs til å komme meg på jobb om jeg aldri så mye hadde villet det. Det er rett og slett utenfor min kontroll, så da orker jeg ikke å ha dårlig samvittighet for det heller.

Er forresten enig med Harriet at det er ikke noe problem at folk er for lite borte fra jobb her til lands akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...