Gå til innhold

Kan huseiere nekte dyr når di har selv ?


Gjest Madelene1

Anbefalte innlegg

Men hva om mine gulv blir fulle av riper og ødelagte av at min leietager drar en svær hund inn i min leilighet (som jeg tydeligvis ikke kan nekte h*n)? Kan jeg kreve erstatning for ødelagte gulv (evt. ta av depositum)?

Ja, en dyreeier er ansvarlig for skader dyret måtte påføre leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kilde, takk.

Værsågod

Der leies en bolig og som skal selges. Utleier sender leier en oppsigelse og begrunner salget. Må leieboer da flytte etter oppsigelsen?

Nei, Husleieloven gir ikke utleier adgang til å si opp leieboer som følge av salg av boligen. Leieboeren beholder alle sine rettigheter og plikter ved at leieavtalen videreføres med ny utleier. Ny utleier kan da komme med et nytt konto nummer for husleie innbetaling. Ta kontakt med oss pr telefon nr 55 31 65 00 om det er spørsmål i slike saker.

TS hadde lov til å ha dyr av den forrige utleieren. Om ikke den nye huseieren likte dette, burde han heller ikke kjøpt huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja jeg er glad jeg ikke har utleieleilighet lenger , dersom leietaker hadde skaffa seg et dyr uten å spørre meg eller på tross av at jeg sa nei, tror jeg jeg ville brukt alle triks for å få de ut av huset .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok ikke helt. Man kan ha rett til det om man har psykiske lidelser som tilsier at man har stort utbytte av å ha dyr. Forøvrig synes jeg det er frekt å skulle tvinge huseier til noe sånt når man bor i samme hus. Det vil bare bidra til dårlig stemning. Da er det bedre å spørre pent, men være forberedt på et nei.

Vis gjerne til kilder som beviser at det må såpass tungtveiende grunner til for å få lov til å ha dyr.

http://www.husbyggeren.no/10_fallgruver.htm

Dyrehold

Du kan ikke lenger nedlegge et absolutt forbud mot dyrehold i kontrakten. Selv om du setter forbud mot dyrehold kan leieboeren få tillatelse til å holde dyr hvis særlige grunner taler for det. En åpenbar grunn vil være hvis han trenger førerhund. Advokatens kommentar: Det kan også holde med andre sosiale årsaker, ensomme mennesker kan for eksempel ha behov for et kjæledyr. Da må det i så fall påpekes sterke grunner hos de andre leieboerne til at vedkommende ikke kan ha dyr, som for eksempel allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Acudabar
Hvorvidt det foreligger en ulempe eller ikke må naturligvis godtgjøres av den som hevder det. Men spørsmålet er hvilke krav vi kan stille til bevisbyrden: Må det foreligge sannsynlighetsovervekt for at det foreligger en ulempe i lovens forstand? Slik jeg ser det er en ren frykt for det aktuelle dyret en relevant ulempe. Et godt eksempel er slangehold (forutsatt at dette er lovlig ut fra andre regler). Mange synes slanger er så fryktinngytende at de ville nekte å bo i gården om de visste at det var slike dyr der. Tilsvarende aversjoner kan tenkes overfor hund og katt. Det sier seg selv at det er vanskelig å bevise en slik frykt, og kravet til bevisbyrde kan ikke være streng.

Du sier du må ha hund av sosiale grunner - huseier sier det ikke går pga. hans intense frykt for små hunder :fnise:

Lovens formulering om at det må foreligge "gode grunner" for at leieren kan holde dyr er en reell begrensning. Unntak må imidlertid gjøres for typiske "innedyr". Det at mennesker ønsker å holde dyr er ikke i seg selv "gode grunner" i lovens forstand, slik noen hevder. Hensynet til medbeboeres velvære veier tyngre enn hensynet til et rent ønske om å ha dyr. Dersom ordensreglene oppstiller en plikt til å søke om å anskaffe dyr, må denne plikten overholdes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du må ha hund av sosiale grunner - huseier sier det ikke går pga. hans intense frykt for små hunder :fnise:

Nå setter du det vel litt på spissen - en rettsak med denne problemstillingen ville vært interessant å følge med på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Acudabar
Nå setter du det vel litt på spissen - en rettsak med denne problemstillingen ville vært interessant å følge med på ;)

Joda, det er litt satt på spissen, men mer utflytende og vag lov skal du lete lenge etter. Den er såpass åpen for forskjellige fortolkninger at man ikke egentlig vet hvem som har rett.

Ja, det hadde vært artig å se utfallet i en slik sak. Men fakta er altså at huseiers rett er sterkere enn leieboers rett, så lenge h*n kan bevise at det er til ulempe. Forbud mot dyr er bare sært i borettslag, men når man leier ut leilighet i eget hus skjønner jeg det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juridisk sett kan man krangle på dyreforbud, men når man leier i samme hus synes jeg man kan holde seg til å spøre pent, og respektere ett nei. For det første vil ett evt dyrehold ha en del konsekvenser for utleier når man deler hus og uteareal, og for det andre er det fint om man fungerer sammen også i en slik setting, og da er det dumt å starte en krangel. Jeg har hund og katt fra før, og da leier jeg hos folk som synes dyr er ok, fordi det blir så utrivelig hvis ikke.

At de har hund selv gir ofte flere grunner til at det medfører ulempe, så det er ikke noe argument. Har dere to hunder av motsatt kjønn kan løpetid bli ett problem, er de av samme kjønn kan rivalisering bli problemet. Dersom den ene hunden bjeffer svarer ofte den andre, og man kan ende opp med at det aldri blir stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ♥B♥B♥
NEI. Det har de faktisk ikke lov til. Det er en vanlig misforståelse blandt folk, sannsynligvis fordi utleiere ønsker å bestemme mest mulig. Det er selvsagt deres hus, men når dere leier, er det deres eiendom. Dette kan du lese i både husleieloven, og det finnes flere høyesterettsdommer ang. dette temaet. Den eneste aksepterte grunnen er hyperallergi (dokumentert av huseier), og da de har en hund selv, har du full rett ifølge norsk lov til å ha dyr dersom "gode grunner taler for det". Det er spesifisert at ønsket om å få et dyr er en god nok grunn.

Jeg har ikke tid nå, men kan iløpet av dagen poste referanser både fra lovverk og ulike organer (husleietvistutvalget f. eks).

Supert ! Takk :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dyr, jeg leier ut, og jeg nekter leieboer å ha dyr. Årsaken er at det er til vesentlig ulempe med andre dyr i huset når man har såpass territoriale hunder som jeg har. Det hadde blitt et sabla spetakkel. Dobermannen til huseier er godt mulig av samme ulla, og gidder dere å bo i et hus hvor det står en hund og bjeffer på andre siden av veggen hele dagen - noe som kan bli resultatet? Men spør - kan jo hende de sier ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dyr, jeg leier ut, og jeg nekter leieboer å ha dyr. Årsaken er at det er til vesentlig ulempe med andre dyr i huset når man har såpass territoriale hunder som jeg har. Det hadde blitt et sabla spetakkel. Dobermannen til huseier er godt mulig av samme ulla, og gidder dere å bo i et hus hvor det står en hund og bjeffer på andre siden av veggen hele dagen - noe som kan bli resultatet? Men spør - kan jo hende de sier ja.

Dette jeg har uthevet skjer jo allerede; TS har sagt at bikkja til huseieren bjeffer og går på do rett utenfor døra deres. Da hadde vel ikke ei minibikkje gjort noen forskjell tenker jeg. Dobermannen lager allerede et sabla spetakkel.

Når man skaffer seg dyr skal man ta hensyn til naboene; dette gjelder jo huseier såvel som leietager.... det er respektløst av utleier å la bikkja holde på sånn, men det er vel litt off-topic i denne sammenhengen.

Når du sier at bikkja går på do utenfor døra deres, TS, hva innebærer det? At det ligger digre kladeiser med hundebæsj på dørmatta? Plukker ikke huseier opp etter bikkja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette jeg har uthevet skjer jo allerede; TS har sagt at bikkja til huseieren bjeffer og går på do rett utenfor døra deres. Da hadde vel ikke ei minibikkje gjort noen forskjell tenker jeg. Dobermannen lager allerede et sabla spetakkel.

Når man skaffer seg dyr skal man ta hensyn til naboene; dette gjelder jo huseier såvel som leietager.... det er respektløst av utleier å la bikkja holde på sånn, men det er vel litt off-topic i denne sammenhengen.

Når du sier at bikkja går på do utenfor døra deres, TS, hva innebærer det? At det ligger digre kladeiser med hundebæsj på dørmatta? Plukker ikke huseier opp etter bikkja?

Men det er vel ingen som tvinger TS til å bli boende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ♥B♥B♥
Dette jeg har uthevet skjer jo allerede; TS har sagt at bikkja til huseieren bjeffer og går på do rett utenfor døra deres. Da hadde vel ikke ei minibikkje gjort noen forskjell tenker jeg. Dobermannen lager allerede et sabla spetakkel.

Når man skaffer seg dyr skal man ta hensyn til naboene; dette gjelder jo huseier såvel som leietager.... det er respektløst av utleier å la bikkja holde på sånn, men det er vel litt off-topic i denne sammenhengen.

Når du sier at bikkja går på do utenfor døra deres, TS, hva innebærer det? At det ligger digre kladeiser med hundebæsj på dørmatta? Plukker ikke huseier opp etter bikkja?

Hunden bæsjen rett på utsiden av døra , og Nei , di plukker ikke opp etter han ..

Verken jeg eller samboeren min tørr gå å si ifra.

Grunnen til det er fordi vi har sagt ifra om det hunden før .

Den gangen var det fordi den heletiden skal bjeffe når di ikke er hjemme . (vi bor i underetasjen) Men da ble di sure og vi fikk beskjed om at di ikke kunne ha noe av klagingen våres ..

Vi vil bare ha en liten søt hund for kosens skyld ..

Ikke en stor dobbermann , så skjønner ikke helt hva som er problemet .. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ♥B♥B♥
Men det er vel ingen som tvinger TS til å bli boende?

Det er jo ikke bae å flytte da .. :filer:

Og vi hadde en annen huseier når vi flyttet inn og for han var det greit at vi skaffet oss hund .

Desverre måtte han selge huset sitt , og det ble til dem ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ♥B♥B♥
Jeg har dyr, jeg leier ut, og jeg nekter leieboer å ha dyr. Årsaken er at det er til vesentlig ulempe med andre dyr i huset når man har såpass territoriale hunder som jeg har. Det hadde blitt et sabla spetakkel. Dobermannen til huseier er godt mulig av samme ulla, og gidder dere å bo i et hus hvor det står en hund og bjeffer på andre siden av veggen hele dagen - noe som kan bli resultatet? Men spør - kan jo hende de sier ja.

Det er allerede en hund som bjeffer på den andre siden av veggen ...

Dobbermannen bjeffer såfort di er borte !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseieren høres ut som et arrogant rasshøl. Klag på at den helsikes bikkja driter rett utenfor døra; han får bare bli så sur han bare vil. Dere betaler for å bo der, og har rett til at huseieren hindrer bikkja si i å bruke deres inngangsparti som dass.

Jeg tror jeg også ville sett meg om etter et annet sted å bo rimelig raskt. Det ville nok bli vanskelig for huseier å få leid ut med disse forutsetningene, hehe.... Dere kunne være tilstede på visningen og fortalt de eventuelle nye leietagerne at bikkja bjeffer hele dagen og driter på dørmatten, da hadde de nok rømt rimelig raskt tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere burde absolutt klage på at de ikke plukker opp etter hunden. Så lenge dere ikke klager godtar dere det og da nytter det ikke å klage til andre om det.

Men ellers så er vel det at de har hund selv kanskje en ekstra god grunn til å si nei til at dere kan få.

For alt vi vet kan den mislike andre hunder og lage enda mer bråk hvis det kommer en konkurrent.

Så mitt råd til dere, hvis dere virkelig vil ha hund så flytt. Hvis det er vanskelig å flytte nå, så får dere vente litt med hunden. "Den som venter på noe godt osv"

Endret av Shade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundedrittt rett utenfor døra... respektløst er det.

Ta og gjør deres fornødne på hans dørmatte, så får de se hvor ukoselig det er

Img-tags er fjernet.

Phaedra,mod

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier ut en leilighet og har forbud mot kjæledyr i kontrakten. Jeg har selv hund og er glad i dyr, men tar ikke sjansen på at leietakers dyr skal ødelegge gulv etc. De skal jo erstatte evt. skader, men det kan blir vanskelig å bevise at det er de som har gjort skaden når de en gang skal flytte. Mange uvettige dyreeiere dessverre selv om de selv synes de har verdens søteste lille hund eller katt... Dersom dere vil anskaffe hund, bør dere nok finne et annet sted å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg hadde tatt sjansen på å ha en liten kosehund i samme hage som dobbermannen. Den tror nok at den eier hagen, så en liten inntrenger ville vel ikke vært så velkommen. Jeg ville flyttet til et sted det var lov å ha hund. Å trumfe gjennom sin eventuelle rett til å ha hund byr vel på mange gode konflikter i de kommende årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...