Gå til innhold

Feel Good!


LetThemEatCake

Anbefalte innlegg

Jag har lovat mig själv att bli bättre på det här med träning i år (nyttårslöften as usual) och har därför återinsatt mitt gamla träningsprogram. Yey! Men först lite bakgrundshistoria och målsättningar.

Mitt mål är dels att gå ner några kg i vikt, men först och främst är det för att må bra. Jag har astma och diverse kroniska sjukdomar som jag inte tänker besvära er med, men jag mår bättre när jag tränar. Jag blev sjuk i anorexi när jag var 14 och blev friskförklarad när jag var 18 (fortfarande en massa problematik med mat, träning och självskadebeteenden dock). På grund av anorexin har jag alltid haft en skev syn på min egen kropp och på vad som är normalt och inte när det gäller mat och träning. Först NU känns det som att jag har saker och ting under kontroll och för första gången i hela mitt liv tycker jag att det är kul med träning och inte tvångsmässigt.

Egentligen borde jag inte gå ned i vikt, men jag vill så gärna. Nu har jag BMI 21 ungefär och väger 59kg. Tänkte gå ner till 53-55 typ. Och muskler vill jag ha! Helst till sommaren, haha. Men vem vill inte det?

Mitt träningsprogram ser ut så här:

Uppvärmning: 15 minuter promenad + 15 minuter rockring (1,7kg)

Huvudträning: Styrketräning på ball eller simning 30 minuter

Stretching 15 minuter

Ibland varvar jag med jogging eller långpromenader, ibland låter jag bli att träna helt.. Men min målsättning är att vara ordentligt fysiskt aktiv minst 2 gånger i veckan.

Och ja, jag är svensk, haha. Det finns ingen sådan här sida i Sverige så jag har hängt här i ett par år, men först idag bestämde jag mig för att bli medlem. Jag älskar kvinneguiden!

Endret av LetThemEatCake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dagens träning såg ut så här:

15 minuter rockring (har faktiskt blåmärken, haha)

15 minuter rask promenad till affären

30 minuter hårdträning på ball (har REDAN träningsvärk!)

15 minuter välbehövlig stretching

Jag räknar även sex som träning, haha. Fast det antecknar jag nog inte här. ;) Men jag måste säga att det är den mest allsidiga, roliga (funny på svenska) och tillfredställande träning man kan syssla med!

Jag försöker spara pengar så att jag kan köpa mig ett medlemskort på simhallen för 400kr.. Dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Träningsvärk idag! I hela kroppen. Nästan i alla fall, vaderna känns inte och bicepsen gör bara lite ont. Men jag har lagt till tålyft till nästa gång, får se om jag hittar något till bicepsen också. Några tips? Gärna något med pilatesbollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom nyss in från snöstormen! Har gjort ett tappert försök till rask promenad i snöstormen.. Men det är svårt när det blåser underifrån och det ligger nästan 15 centimeter nysnö på vägen.. Men det blev en 50 minuter lång promenad. Tufft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midja: 67

Höft: 87

Rumpa: 92

Vikt 59.3

Jag gick upp ett halvt kilo på en dag när jag tränade! Kanske man blir lite svullen av träningsvärk? Jag har fortfarande sjukt ont, haha. Det dröjer nog en dag till innan jag ger mig på styrketräning igen.. Men promenaden igår var skön.

Nu dricker jag smoothie till frukost. Köpte frysta jordgubbar och bananer (färska så klart) och har mixat det med mellanmjölk. Jag hade i kakao i hälften för variation. Gott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag och nya tag inför helgen! Träningsvärken har lagt sig lite, så jag gav mig på ännu ett stenhårt (med mina mått mätta) pass. Jag är så sjukt spänd i nacke och axlar, och varje gång jag aktiverar mig så gör det att huvudet dunkar.. Det brukar dock bli bättre under dagens gång, men nu tror jag nästan att jag kräks! :spy: Får bli bättre på det där med att stretcha nacken varje dag..

15 minuter rockring med armvev

45 minuter huvudträning

20 minuter stretching

Jag har lagt till flera övningar idag för lite hårdare och mer mångsidig träning. Passet såg ut så här:

3x10 tålyft

3x20 utfall med boll (10/ben)

3x10 (per ben) benlyft liggande på sidan

3x10 (per ben) benlyft på sidan för innerlåren

3x10 rumplyft på boll

3x10 90 grader mot vägg

3x10 rygglyft

3x10 armhävningar på boll

3x10 triceps med hantlar 1,5kg per arm

3x10 biceps 3kg per arm

3x10 situps på boll

Statisk träning för magen 30 sekunder

Nu är jag trött! Men jag ska kanske åka lite skridskor sedan. Och ikväll blir det ett par timmar dans på krogen, hihi. :danse:

Men nu är det mat som gäller! :arwen:

Endret av LetThemEatCake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Titter innom her jeg :hallo: Så morsomt treningsopplegg du har, jeg hadde aldri kommet på å varme opp med rockering (også 1, 7 kg da!). Trener du på ett senter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej hej! :vinke:

Jag tränar hemma i vardagsrummet, hehe.. Har inte råd att träna på center. Men det är superhärligt att träna hemma, ingen tittar och man kan hålla på så länge man vill utan att känna sig stressad och så vidare. Jag har en sådan där uppblåsbar pilatesboll. Very handy. ^^ När det gäller rockringen så köpte jag den för över ett år sedan, men har använt den alldeles för lite med tanke på hur mycket pengar jag la ut (600kr!!).. Så nu ska jag få valuta för pengarna, haha. Och bli stark på köpet!

Tittade inom din träningsdagbok nu, och det verkar ju gå hur bra som helst för dig! I'm impressed! Jag vägde 70kg förra sommaren och vikten bara rann av mig när jag började äta vegetariskt istället för veganskt. Sedan har jag börjat äta lite kött och har gått ner 4kg. Men nu när jag faktiskt FÖRSÖKER gå ner i vikt så går det inte! Jag kanske lär mig något av dig? :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen som medlem i kvinneguiden!! - og i treningsdagbøkene! :goodbye:

Koselig å ha en svenske iblant oss også :)

Virker som du er godt igang!

Rockering er en genial ting - kan gjøre underverker!!

Jeg trener også hjemme i min egen stue...faren for meg er at jeg "lurer meg selv" - og ikke pusher meg så mye som jeg burde..

Men det hjelper å lage gode planer for treningen, og love seg selv å ikke gi seg før en er heelt ferdig!! :):trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack så hjärtligt! :rødme:

Jag älskar rockringen! Man kan prata i telefon samtidigt, titta på TV eller lyssna på musik. Man blir aldrig uttråkad!

Ja, det problemet har jag också ibland.. Men just nu känner jag mig så pass inspirerad att jag tror att jag klarar av det. Och planering är kjempeviktigt! We can do it! :duskedame: Så länge man är medveten om att man gör det för sin egen skull och för sitt eget välmående så är det inga problem. Det är när man vill verka bra inför andra och sätter upp orealistiska mål som det går käpprätt åt helvete.. :slår:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag var ute och dansade igår, det var mitt första besök på gayklubb! :danse: Fantastiskt roligt och av någon anledning så hade vi hamnat på gästlistan och vi var därmed VIP-gäster! :sjokk: Vi var alltså inbjudna på en privatfest på övervåningen av krogen. Där serverades ÄKTA champagne för 0kr och en massa fantastiska räksnittar. Jag fattade ingenting, men man säger ju inte nej till det!

Hur som helst så blev det alldeles för mycket alkohol och kaloriintaget alltför högt.. Jag drack en liter (!!!) apelsinjuice ensam på förfesten, till mina screwdrivers. Väl på krogen drack jag enbart de 2 glas champagne jag blev serverad (och en massa vatten) och jag dansade i flera timmar, så FÖRHOPPNIGSVIS så är energiförbrukningen i proportion till energiintaget, haha. :vekt: Men om inte så gör det inte så mycket. Shit happens och helger är ju faktiskt helger. Jag hade sjukt roligt i alla fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minuter rockring med armvev framför Melodifestivalen, haha. Är ganska bakfull och sliten sedan gårdagen så det kändes.. :sjokkbla:

Endret av LetThemEatCake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minuters rask promenad. Det blir nog lite rockring sedan också, men vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Shit happens och helger är ju faktiskt helger. Jag hade sjukt roligt i alla fall!

Dette er min filosofi også :fnise: Helg er helg! Men du har jo vært veldig flink og trent litt også! Er det ikke veldig vanskelig å rocke en så tung rockering forresten? Jeg syns liksom en sånn i plast er vanskelig :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nejda! De första gångerna kan man bara hålla på ett par minutter, men efter 3-4 gånger kan man stå hur länge som helst typ. :nigo:

Tänk vad tråkigt livet skulle vara om man inte fick unna sig lite på helgen! :popcorn:

Du, det finns lättare rockringar om du är intresserad! :jepp: Det finns till och med de för barn. De är jättefina också, man bygger ihop den av ett antal delar och varje del har en egen färg. Så är den täckt av gummi också. http://www.rockringar.se/hem_files/hoop-utstilling1-2.jpg

Endret av LetThemEatCake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tog vilopulsen min igår för övrigt och den låg bara på 60! :nigo: När jag var "ung" (höhö) så låg den på 80-90. Så jag ser det här som något fantastiskt! Jag undrar hur det kommer sig att den är så låg? Jag minns när jag var inlagd för anorexin och pulsen låg på 42 när jag var STRESSAD... :forvirret: Då föredrar jag 80 i puls!

Jag tänkte ta maxpulsen någon gång i veckan, får se om jag husker det. Jag tänkte ta mig till simhallen och köpa ett terminskort imorgon i alla fall! Det ska bli skönt (men dyrt..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nu har jag varit duktig! :bolledeig::klappe: Jag har burit 2 kubik ved från verandan på framsidan, genom huset och nerför trappan, över trädgården och in i vedboden! 2 kubik kanske inte låter så mycket men tänk dig 2000 melkpaket! Det tog mig 1 timme och 10 minuter att genomföra det hela på egen hand. Det var 29 säckar ved och därmed 29 turer fram och tillbaka och upp och ner för trappan. Jag var dessutom tvungen att skotta bort en halvmeter snö från stigen fram till vedboden.

Nu äter jag en sen frukost bestående av 2 knäckebröd med ost, kaviar, kokt ägg, tomat, gurka och sallad. Gott! Och ett glas melk till det. :spise:

Sedan ska jag gå till posten, därefter gå till simhallen (3km) och simma 20 rundor och svettas i bastun en stund. Jag ska köpa terminskort! 450 spänn.. Men det är det billigaste alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simhallen är stängd! :sur: Jag måste ändå gå till posten, men nu har jag ju ingen motivation som drar mig dit.. Känner mig lite som en liten unge nu. Det var ju simning jag såg fram emot! Jag har ingen lust att styrketräna, det är ju det jag gjort hela förmiddagen. FY FÖR DÅLIGA ÖPPETTIDER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blev 30 minuters promenad till Posten.. Trist. :Gjesp: Ska nog rocka lite rockring sedan i alla fall.. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blev bara 15 minuters rockring med mycket armvev, men jag känner mig lite sliten så det får vara nog för idag. :)

Endret av LetThemEatCake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...