Gå til innhold

Sosiale situasjoner om gjør det så vanskelig å slanke seg..


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det er bare tull at forbrenningen stopper opp fordi man hopper over et måltid eller to iblandt, forbrenningen vår er langt fra så skjør heldigvis.

Kunne vel punktert i innlegget mitt at forbrenningen synker om en spiser ferre måltider og mindre mat over lenger tid, for selvfølgelig skjer ikke dette om en kutter mat og måltider i ny og ne!! Bra du rettet på meg!

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kalorier er kalorier, greit at det er sunnere med kålrabi og selleri enn med kakao og boller, (og du kan spise mye mer f.eks. grønnsaker med samme kalorimengde!) men bottom line er at antall kalorier inn må være lavere enn det som går ut for å gå ned i vekt. Og i prinsippet er det uvesentlig hvor de kaloriene kommer fra.

Dette er vel ikke helt riktig at det bare er kalorimengden som teller. Følger man Fedons teori er det verste man kan spise mat med høy gi (boller) kombinert med fett (feks smør, kakao med krem). Det er slike ting som legger seg på sidebeina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode råd her.

Jeg vil legge til et par tips. Selv tåler jeg ikke melk så jeg har måttet lære meg fra å motstå ting av den grunn, men de samme tingene kan gjelde for deg om du virkelig forplikter deg til et sunnere liv. Dette innebærer gjerne at du snakker med akkurat venner om at du ønsker å legge om kostholdet litt. Jeg lager gjern fruktsalat til venner som kommer på besøk feks om jeg vet de vil syntes det er vanskelig å motstå kake. Dessuten vil jeg jo ikke sitte å spise alene, og det vil nok heller ikke de.

Spør om du kan ta med noe på besøk til dem du vet bruker å sette frem ting til kaffen. Ta med oppkutta ananas (med vaniljekesam feks, mmmm), eller druer, eller jordbær og andre gode bær. De fleste syntes det er kos at andre tar med noe når de kommer på besøk. Da kan du sise en halv vaffel eller et lite kakestykke (om du syntes det er litt frekkt å avstå helt) og så spise det du har med selv.

Planlegg dagen, skal du en plass du kan bli borte lenge bør du ha med nøtter eller noe lignende i veksa. Du får tenke som meg at du faktisk ikke KAN spise noe du får kjøpt i en kiosk og at du da må ta med noe selv i veska.

Til foreldremøte hvor du skal ta med kake, her kan du også ta med frukt. Tror de ferreste vil reagere negativt på det, det er ikke slik at det MÅ være kake på foreldremøtene poenget er vel at det skal være NOE å spise på, oppkappa frukt, gjerne av litt forskjellige slag ser fristende og godt ut. På denne måten kan du være med å lage en trend som kanskje sprer seg til andre også.

Boller og kakao med barna. Barn syntes ofte det er kjekkt å være på kjøkkenet. Det å lage en fruktsalat hvor barnet får lov til å bruke egen kniv etc er ofte kjekkt. Finn nye frukter og utforsk sammen, melon er feks veldig snop. Litt sjokoladesaus eller karamellsaus (typen til is) kan brukes litt av for å gi et litt mer kakepreg om man virkelig skal ha dessertfølelse. Dette lærer barna at sunn mat også kan være skikkelig kos og luksus. Det finnes mange gode frukt fusion/teer som ikke er te og er uten koffein som er veldig gode. Det gir den samme gode kosen, men med noe som ikke er usunnt. Igjen, gode vaner til barnet.

P.S Det er også positivt å sette ord på at man ønsker å legge om livvstilen. Da forplkikter man seg litt mer, fordi andre vil se om du ikke lykkes. Det er et godt triks som ofte virker. Når man selv har problemer med å motså kan det være en motivasjon å vise til andre at du klarer å motså likevel. Det er ganske kjekkt å sitte å være flink mens de andre synder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...