Gå til innhold

Sosiale situasjoner om gjør det så vanskelig å slanke seg..


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å redusere kaloriinntaket mitt på en fornuftig måte, slik at endringene blir varige (ønsker en varig vektreduksjon på 10 kilo).

Jeg er ganske flink til å trene, prioriterer trening foran mye annet, selv om det ikke blir så ofte/så mye som jeg kunne ønske, pga jobb og familie.

Men resten av hverdagslivet er mildt sagt utfordende, her er noen eksempler:

1. Handleur på ikea, vandrer rundt i timesvis, selvfølgelig skrubbsulten, ender med å kjøpe 2 stk pølser og eplekake med is..

2. Besøk hos venninne: hun har steket vafler til jeg skulle komme, kan ikke godt takke nei...

3. Fredagskaffen på jobb, en av kollegene har bakt kake, klarer ikke motstå fristelsen.

4. Foreldremøte på skolen, har fått i oppgave å bake kake, smaker både på røra, på kaka og på de andre kakene på møtet....

5. Samboer kommer glad hjem, skal feire noe, han har kjøpt med seg wienerbrød og laget kaffe til oss...

Og alle disse situasjonene i løpet av bare en uke!!!! Hvordan i alle dager skal jeg klare å slanke meg når hverdagen er en eneste lang prøvelse av fristelser? Jeg hadde bestemt meg for å ha skeie ut dag på fredager, men når fredagen kom i går, innså jeg at jeg har skeiet ut hver dag... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med de rundt deg og fortell de at du har lagt om livsstilen. På den måten så kanskje du unngår å bli servert kake og sånn at både venninne og samboer. Man kan faktisk både kose seg og feire noe uten å spise kake.

Velg det sunne alternativet. Ha en frukt eller nøttepose eller noe annet du synes er sunt og godt i veska. Har du mulighet til å oppbevare noe i kjøleskap på jobben så er mager vaniljekesam o.l. kjekt å spise sammen med oppskåret frukt i stedet for kake.

Og når man spise på Ikea så må man ikke velge pølser og eplekake. De har sunnere alternativer der og.

Og sist men ikke minst: unn deg noe godt innimellom, men alt med måte. Ser du skriver at du skal ha fredag som utskeielsesdag. Hva med å variere dette? Altså om du vet at du blir servert kake på onsdag så skei ut da og ikke på fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å spise godt før du skal på handletur. Så lenge handleturen ikke er over fire timer klarer du deg uten å kjøpe noe hvis du har et eple og noen nøtter i veska. Forstår at mye av det andre kan være vanskeligere, men denne styrer du lett selv!

Ellers fikk du strålende tips i forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å redusere kaloriinntaket mitt på en fornuftig måte, slik at endringene blir varige (ønsker en varig vektreduksjon på 10 kilo).

Jeg er ganske flink til å trene, prioriterer trening foran mye annet, selv om det ikke blir så ofte/så mye som jeg kunne ønske, pga jobb og familie.

Men resten av hverdagslivet er mildt sagt utfordende, her er noen eksempler:

1. Handleur på ikea, vandrer rundt i timesvis, selvfølgelig skrubbsulten, ender med å kjøpe 2 stk pølser og eplekake med is..

2. Besøk hos venninne: hun har steket vafler til jeg skulle komme, kan ikke godt takke nei...

3. Fredagskaffen på jobb, en av kollegene har bakt kake, klarer ikke motstå fristelsen.

4. Foreldremøte på skolen, har fått i oppgave å bake kake, smaker både på røra, på kaka og på de andre kakene på møtet....

5. Samboer kommer glad hjem, skal feire noe, han har kjøpt med seg wienerbrød og laget kaffe til oss...

Og alle disse situasjonene i løpet av bare en uke!!!! Hvordan i alle dager skal jeg klare å slanke meg når hverdagen er en eneste lang prøvelse av fristelser? Jeg hadde bestemt meg for å ha skeie ut dag på fredager, men når fredagen kom i går, innså jeg at jeg har skeiet ut hver dag... :(

1. Spis et godt måltid før du legger ut på handletur. Det er også mulig å spise én pølse og droppe eplekaken og isen helt.

2. Fortell henne at du prøver å gå ned i vekt, eller inviter henne hjem til deg hvor du kan styre hva som serveres.

3. Du må faktisk ikke spise kake bare fordi den står fremme, dette handler om din egen viljestyrke og den er det kun du som kan gjøre noe med.

4. Her gjelder det samme som over, du må ikke spise det.

5. Dette hadde ikke vært et problem hvis du ikke hadde skeiet ut de andre dagene, så nå må du finne ut hva som er viktigst for deg. Å gå ned i vekt, eller å falle for fristelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

disiplin ,disiplin, disiplin! Verre er det ikke. Det handler om å virkelig ville, ikke føle at en burde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Handleur på ikea, vandrer rundt i timesvis, selvfølgelig skrubbsulten, ender med å kjøpe 2 stk pølser og eplekake med is..

2. Besøk hos venninne: hun har steket vafler til jeg skulle komme, kan ikke godt takke nei...

3. Fredagskaffen på jobb, en av kollegene har bakt kake, klarer ikke motstå fristelsen.

4. Foreldremøte på skolen, har fått i oppgave å bake kake, smaker både på røra, på kaka og på de andre kakene på møtet....

5. Samboer kommer glad hjem, skal feire noe, han har kjøpt med seg wienerbrød og laget kaffe til oss...

1. IKEA har også salater og andre sunnere alternativer.

2. Det pår fint an å forsyne seg med bare litt og heller drikke mer.

3. Det går fint an å bare drikke kaffe.

4. Det går fint an å bare drikke kaffe eller bestemme seg for bare å forsyne seg med ETT lite stykke.

5. Samboeren din feirer vel ikke noe hver dag/uke. Spis wienerbrødet med god samvittighet og gled deg sammen med ham. Når du en annen dag får lyst til å feire noe sammen med ham, kan du heller satse på å lage en ekstra god middag den dagen og dekke bordet pent og sette fram noen lys. Ekstra god middag betyr ikke ekstra fet middag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest regine ii

Sosiale situasjoner må man tenke gjennom, og så må man finne ut hva som er viktigst.

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å spise 1 vaffel hos veninna mi, og SAGT at det var fordi jeg slanker meg.

Foreldremøte: dette er plikt = ikke en situasjon hvor jeg må spise kake. Om en bare drikker kaffe og ikke spiser så er det faktisk de færreste som legger merke til det.....

Fredagskaffe på jobben: igjen - mer plikt enn festsituasjon, og da tenker jeg sånn at jeg vil ikke "bruke opp" skjeie-ut dagen på sånne situasjoner.

Det jeg nok hadde prioritert, var å spsie wienderbrød med samboer - når HAN har noe å feire så er det viktig for oss, ergo er det grunn til å skjeie ut.

jeg tror rett og slett du må tenke gjennom sånt på forhånd, det er mange sosiale situasjoner man kommer opp i hvor det tilbys mat, men hvor man ikke må spise. Og se deg litt rundt - er du sikker på at ALLE foreldrene tar kake på foreldremøtet f.eks?

Det handler om å føle seg sær - men hvis du ser deg rundt så vil du oppdage mange som enten ikke tar eller tar bittelitt i sosiale situasjoner.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det sies av andre her, IKEA har andre og sunnere alternativer enn pølse i brød ;)

Både din venninne og samboer bør få vite at du prøver å legge om livsstilen. På den måten kan de heller finner alternativer for å ha noe godt. En venninnetur med grønnsaker og dip f.eks. Samboeren hadde garantert funnet på noe annet enn wienerbrød om han visste.

På jobb og foreldremøte er det bare å takke nei til kake. Det er det ganske mange som gjør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips over, men om du ikke ønsker "diskusjonen" av hvorfor du takker nei, så kan du evt. på foreldremøter og andre litt større forsamlinger forsyne deg med ett lite stykke og pirke litt i det, om noen gidd kommentere hvorfor du ikke tar mer osv. så kan du heller bare si at du ikke er sulten, føler deg dårlig osv. Du må ikke fortelle andre det du ikke har lyst til, er lov å lure seg litt unna diskusjoner en ikke ønsker å ha!

Selv om det ikke er andre sin "buisness" hvor mye du spiser/ikke spiser så har desverre kvinner denne misunnelsen når det gjelder å ha disiplin ved å takke nei og om de ser noen som klarer seg bedre enn de selv så finner de det nødvendig å punktere at noen andre slanker seg for å slippe skamfølelsen over at de selv spiser/fråtser i seg det som blir servert. Bare gjør som DU føler for, ikke føl deg presset til å spise noe du ikke har lyst å spise. Hva andre tenker får være dere probem, du har din kropp og helse å tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Tusen takk for mange gode råd og tips:)

Nytt for meg å skille mellom plikt og fest, for meg har det alltid vært fest med kake på jobb og kake på foreldremøtene, he he :) :)

Nå skal jeg bli flinkere til å prioritere hvilke anledninger som er viktige for meg.

Jeg har egentlig ikke lyst til å kringkaste livsstilsendringen min til alle og enhver, trenger å se at jeg kan lykkes først.

jeg har et spørsmål til: er det fryktelig dumt å hoppe over et måltid eller to måltider, f.eks hoppe over frokost og mellommåltid fordi jeg har lyst til å bake boller og lage kakao med barnet mitt på ettermiddagen?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Tusen takk for mange gode råd og tips:)

Nytt for meg å skille mellom plikt og fest, for meg har det alltid vært fest med kake på jobb og kake på foreldremøtene, he he :) :)

Nå skal jeg bli flinkere til å prioritere hvilke anledninger som er viktige for meg.

Jeg har egentlig ikke lyst til å kringkaste livsstilsendringen min til alle og enhver, trenger å se at jeg kan lykkes først.

jeg har et spørsmål til: er det fryktelig dumt å hoppe over et måltid eller to måltider, f.eks hoppe over frokost og mellommåltid fordi jeg har lyst til å

bake boller og lage kakao med barnet mitt på ettermiddagen?

TS

Ja, det er fryktelig dumt. Når man hopper over måltider går forbrenningen ned. Kan du ikke trene litt før du og barnet lager boller og kakao? Hvis du er medlem på treningssenter er det bare å hive seg på en time der, hvis ikke kan du jogge en tur. Om det er snø kan du og barnet ditt dra for å ake, også kose dere med baking av boller og kakao etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fryktelig dumt. Når man hopper over måltider går forbrenningen ned. Kan du ikke trene litt før du og barnet lager boller og kakao? Hvis du er medlem på treningssenter er det bare å hive seg på en time der, hvis ikke kan du jogge en tur. Om det er snø kan du og barnet ditt dra for å ake, også kose dere med baking av boller og kakao etterpå.

Gode tips dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har et spørsmål til: er det fryktelig dumt å hoppe over et måltid eller to måltider, f.eks hoppe over frokost og mellommåltid fordi jeg har lyst til å bake boller og lage kakao med barnet mitt på ettermiddagen?

TS

Ikke hopp over, da ville jeg heller gjort som over nevnt, lagt inn litt trening/ekstra aktivitet den dagen eller kan du spise litt mindre til måltidene. Middag pleier å være det største måltidet, det kan du evt. erstatte med at du tar deg noen knekkebrød med magert pålegg, en lett salat osv. Spis litt mindre til lunsj og frokost også så ha du masse å gå på, for det blir vel istedenfor ett kveldsmåltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er fryktelig dumt. Når man hopper over måltider går forbrenningen ned. Kan du ikke trene litt før du og barnet lager boller og kakao? Hvis du er medlem på treningssenter er det bare å hive seg på en time der, hvis ikke kan du jogge en tur. Om det er snø kan du og barnet ditt dra for å ake, også kose dere med baking av boller og kakao etterpå.

Det er bare tull at forbrenningen stopper opp fordi man hopper over et måltid eller to iblandt, forbrenningen vår er langt fra så skjør heldigvis.

Når det er sagt så er det ikke så lurt å bytte ut ordinære måltider med boller og kakao da man ikke får i seg de samme næringsstoffene. Skjer det en gang i måneden eller to så har det ikke så mye å si, men det hadde jo gått ann å heller øke på treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*
TS

Tusen takk for mange gode råd og tips:)

Nytt for meg å skille mellom plikt og fest, for meg har det alltid vært fest med kake på jobb og kake på foreldremøtene, he he :) :)

Nå skal jeg bli flinkere til å prioritere hvilke anledninger som er viktige for meg.

Jeg har egentlig ikke lyst til å kringkaste livsstilsendringen min til alle og enhver, trenger å se at jeg kan lykkes først.

jeg har et spørsmål til: er det fryktelig dumt å hoppe over et måltid eller to måltider, f.eks hoppe over frokost og mellommåltid fordi jeg har lyst til å bake boller og lage kakao med barnet mitt på ettermiddagen?

TS

Det er dumt, men ikke nødvendigvis fordi forbrenningen settes ned. Det er dumt fordi å erstatte vanlig sunn mat med boller og kakao vil gjøre alt verre for deg. Kroppen får ikke den næringen den trenger og søtsuget vil bli enda større. Hvis du først da en dag eller to bytter ut måltider med karbohydratbomben boller, så vil kroppen på et vis bli litt "avhengig" av dette kicket, og du vil kjenne et sug etter det fremover.

Jeg anbefaler deg rett og slett å finne ut litt om hva slags mat som er sunt å spise- mat med masse proteiner osv, slik at du blir mett på en riktig måte. Dette vil i første omgang forhåpentligvis dempe suget ditt etter søt mat,slik at du lettere kan spise bare LITT når du først tar litt.

Dette har ikke så mye med det sosiale presset å gjøre kanskje,men jeg tror det vil være lettere for deg å kunne takke nei eller bare ta litt hvis du i utgangspunktet ikke har såå ekstremt lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine ii
Jeg har egentlig ikke lyst til å kringkaste livsstilsendringen min til alle og enhver, trenger å se at jeg kan lykkes først.

Dette har jeg iallfall full forståelse for! Men igjen - de færreste legger merke til hva akkurat DU gjør (i feks en foreldremøtesituasjon) så det er stort sett ikke noe problem. Men samboeren din er vel kanskje en som kan få vite - bla. sånn at han ikke ufrivillig "saboterer" opplegget ditt?

jeg har et spørsmål til: er det fryktelig dumt å hoppe over et måltid eller to måltider, f.eks hoppe over frokost og mellommåltid fordi jeg har lyst til å bake boller og lage kakao med barnet mitt på ettermiddagen?

TS

Ser at flere har svart på dette - samtlige med negativt fortegn. Så nå skal jeg banne litt i kirka...

Jeg mener faktisk at du godt kan hoppe over måltider for å gjøre noe sånt, fordi det har med livskvalitet å gjøre. Nå ville jeg - på generelt grunnlag, aldri hoppet over frokost, fordi jeg er sulten på morgenen. Men å lage en særs enkel og kalorifattig "middag" + kutte ut/ned på andre måltider for å kunne "skjeie ut" med den typen kos du beskriver, kunne jeg godt ha gjort.

Kalorier er kalorier, greit at det er sunnere med kålrabi og selleri enn med kakao og boller, (og du kan spise mye mer f.eks. grønnsaker med samme kalorimengde!) men bottom line er at antall kalorier inn må være lavere enn det som går ut for å gå ned i vekt. Og i prinsippet er det uvesentlig hvor de kaloriene kommer fra.

Forbrenningen vår er ikke så sensibel - da ville jo alle som har hoppet over et måltid i ny og ne uavhengig av grunn hatt ødelagt forbrenning. Livsstilsendring som du snakker om handler jo om at man også skal ha livskvalitet. hvis alt bare blir nei-nei-nei, blir det (iallfall for meg) totalt motløst.

Hvis du f.eks. definerer boller+kakao med barnet som din skjeie ut event denne uken, så har ikke det noe å si i den store sammenhengen.

vi må alle finne løsninger som passer for oss selv. Jeg skal f.eks. på helgetur kommende helg, og VET at det både blir flerretters middager og vin. Da må jeg rett og slett passe på å spise mindre og overhode ikke skjeie ut i dagene før (og muligens etter....), men det er det verdt! Vil heller ha en helg med "fest" enn at det er litt festlig hver dag, men egentlig ikke noe ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å spise litt søtt i ny og ne for å kose seg skader de færreste, problemet er at mange har en tendens til å gjøre det for ofte. Bli streng med deg selv, men samtidig har rom for å kunne spise en kake osv i ny og ne. Lage boller og kakao med de små er veldig koselig, og blir desto mer koselig om dere gjør noe fysisk sammen først. Sett deigen til heving og gå ut og lek i snøen mens den hever. All kake/kaffekos på jobben er strengt tatt unødvendig. om du er redd for å sprekke, spis en gulerot før du setter deg ned med kakebordet - gir metthetsfølelse samt at du får en god "sunnhetsfølelse" du ikke vil ødelegge med å spise kake :) Det handler om å gjøre små valg for å bryte tankemønsteret ditt, og når du blir vant til det, er det en utrolig god følelse å velge det sunne fremfor det usunne :) for meg er lørdagssnopet mager vanlije kesam med frukt, litt nøtter og dryss med mørk sjokolade -men for et par år siden var det potetgull, sjokolade. kake osv.. når jeg spiser slike ting idag, føler jeg meg fort oppblåst og ekkel i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at du godt kan kose deg med boller og kakao med barnet ditt innimellom, ikke for ofte selvsagt for barnet bør også vennes til et sunt hverdagskosthold. Men jeg ville ikke hoppet over frokosten, eller lunsjen for den del. Jeg ville heller forsøkt å få trent litt ekstra, og ev. spist litt mindre ved et par måltider. Husk at frokosten er dagens viktigste måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er situasjoner som dette som gjør at jeg sier at det er mye vanskeligere å "slanke seg" enn feks å røyke.

En blir stilt ovenfor enormt mange fristelser hver eneste dag hele uka. Venninne som har stekt vafler, kake på jobb osv osv. Det verste er at folk kommenterer hvis en ikke spiser i slike sammenhenger. En får også ofte høre at det er vel ikke farlig med det ene kakestykket, eller den vafla. Men de tenker ikke på alle de andre valga en må ta iløpet av uka.

Da jeg sluttet og røyke var det selvfølgelig ingen som bød meg på en sigarett og fortsatte og mase når jeg sa jeg var sluttet.

Jeg har nok ikke noe godt råd til deg, er vel egentlig på jakt etter det selv. Men det er nok bare og være standhaftig og takke nei.

Høres veldig enkelt ut, men du og du så vanskelig det er i praksis..

Masse lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler kun om deg selv. Du er sjef i ditt eget liv, og kan helt klart sette grenser for hva du vil spise. Sosiale situasjoner er bare en "dårlig unnskyldning", spør du meg.

1. Handleur på ikea, vandrer rundt i timesvis, selvfølgelig skrubbsulten, ender med å kjøpe 2 stk pølser og eplekake med is..

Ta med deg mat i veska. Feks. nøtter.

2. Besøk hos venninne: hun har steket vafler til jeg skulle komme, kan ikke godt takke nei...

Si i fra på forhånd, evt. takker du nei.

3. Fredagskaffen på jobb, en av kollegene har bakt kake, klarer ikke motstå fristelsen.

Her går det i hvertfall på deg selv, dersom du ikke klarer å motstå fristelsen. Man kan sjelden få i pose og sekk, så velger du å ta kakestykket går du glipp av noe annet, som i dette tilfellet vil være sunt kosthold.

De to andre punktene handler også om deg selv. Du må virkelig ha lyst til å legge om kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...