Gå til innhold

Stay on these roads

Roadrunner

Anbefalte innlegg

Daria skrev (1 time siden):

Så hva skal du fylle tiden du skulle brukt til husarbeid i kveld med...?

Jeg kom hjem for en times tid siden :opplyser: Foreløpig bare pakket ut varer og spist enkel middag. Fikk gjort flere ærend etter jobb, og tømt kortet for penger. Bursdagsgave til pappa kjøpt, var innom Normal for å se etter Tobleronekalender (intet funnet, men lurer på om Rusta kan ha sånt? De har jo Toblerone..?), hentet medlemsgave på apoteket (vil du bruke verdisjekken på kr 100, eller vil du et av tre følgende produkter gratis? Jeg tar gjerne håndsåpen verdt 220 kr, takk! :nigo:), handlet dopapir på OBS, reker (og varme fiskekaker) på Meny (10 kr billigere per kg enn på OBS, tross lovnad om skalldyr-weekend på OBS og nedsatt 30%), generelle varer på Kiwi (trippel-Trumf må vite). *pust* 

Og nå? Må jeg gjøre noe? 

:veslejenta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra strålende sol i formiddag til øsende regn og rumlende torden. Koselig da! 

I alle fall så lenge tordenværet holder seg på anstendig avstand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anstendig avstand for et tordenvær er der jeg ikke kan høre det... Det kommer visst hit i morgen, både regn og torden (Garth Brooks er her allerede) - jeg spår at det ikke blir noen lang søndagstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (1 minutt siden):

Anstendig avstand for et tordenvær er der jeg ikke kan høre det... Det kommer visst hit i morgen, både regn og torden (Garth Brooks er her allerede) - jeg spår at det ikke blir noen lang søndagstur.

Jeg ser og hører det gjerne, men vil ha noen gode sekunder mellom lyn og buldring. Har opplevd at himmelen "spjærer" samtidig som man ser lynet, DET er ingen trivelig opplevelse. Men sånn det er her nå er det bare koselig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som automatisk teller sekunder fra jeg ser lynet til jeg hører buldringen? :sjenert:

Mer uvær:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teller hver gang jeg ser et lyn, helt uten å egentlig tenke over det. Ideelt sett vil jeg rekke å komme til 10... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (5 minutter siden):

Jeg teller hver gang jeg ser et lyn, helt uten å egentlig tenke over det. Ideelt sett vil jeg rekke å komme til 10... 

Teller helt uten å tenke over det jeg også. Er det ca tre kilometer per sekund? Mener å huske jeg lærte det en gang for ørten år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

For å måle avstanden til lynnedslaget, kan du telle antall sekunder og gange med 330, som er antall meter lyden beveger seg per sekund. 1 sekund blir da cirka 330 meter, 3 sekunder cirka en kilometer, osv.

Visste det var noe med tallet tre. Men altså tre sekunder er omtrent 1 km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte å telle sekunder som barn jeg. Vokste opp 60 meter fra den transformatoren det alltid slo ned i… :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauen Shaun skrev (2 minutter siden):

Lærte å telle sekunder som barn jeg. Vokste opp 60 meter fra den transformatoren det alltid slo ned i… :fnise: 

Lærte det også som liten - vi hadde mange nedslag i nabolaget. Hadde bare mikset litt tall/avstander :flau:

Endret av Roadrunner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roadrunner skrev (1 minutt siden):

Lærte det også som liten - vi hadde mange nedslag i nabolaget. Hadde bare mikset litt tall/avstander :flau:

Er ikke så nøye. Du merker det når det treffer. Og uansett klarer du ikke løpe fra lynet. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sauen Shaun skrev (6 minutter siden):

Er ikke så nøye. Du merker det når det treffer. Og uansett klarer du ikke løpe fra lynet. :fnise: 

Sant...

Glemmer ikke da telefonrøret hoppet av telefonen, et par stikkontakter forsvant (de ble vel nærmest pulverisert?) og mine besteforeldre (som var på besøk) kom krabbende opp trappa midt på natta for de var usikre på om andre etasje fremdeles var der...

Lynnedslag i et tre i nærheten, som gikk inn i et nabohus via vannledningen. :bond:

Heldigvis mange år siden det spraket rundt ørene på det viset! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roadrunner skrev (14 timer siden):

Visste det var noe med tallet tre. Men altså tre sekunder er omtrent 1 km. 

Der snøt du meg for å legge inn funfact :sur: 

Sauen Shaun skrev (14 timer siden):

Jeg teller også på autopilot og det der må være obligatorisk barnelærdom. Jeg bodde dog ikke så nær en trafo. Fikk også beskjed om at det ikke var noen stor grunn til uro for lynet gikk i høyeste punkt som hos oss var enten fjellet eller hvis lynet ble meget nærgående: kirkespiret. Nå kan jeg forresten komme med funfact. Min farmor fikk installert lynavleder i huset. :fnise: 

Sauen Shaun skrev (14 timer siden):

Sant nok, men det er hyggelig at det fjerner seg så man får sove. Glemmer ikke så lett den natten det lynte og tordnet hele natta gjennom, et skrall var spesielt kraftig og eksen skvatt opp av senga med et ikke så veldig mandig "iiiik". :rulle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Daria skrev (41 minutter siden):

God bedring - og husk at det er lov å være helt syk selv om man har mulighet til hjemmekontor...

Takk! 

Dagens "hjemmekontor" skal jeg ikke klage på, det har ikke blitt gjort mer enn høyst nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...