Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Overskrift i dagens Aftenposten: (Klipp og lim)

«Tre nøtter til Askepotts» POPULÆRitet

Selv journalister kan ikke skrive, men det vet vi jo godt allerede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag har jeg lest om folk som "forskyner" seg før alle har satt seg til bords, og dette var visstnok dårlig "folkesikk"... :sukk:

La oss håpe at 2011 blir et år der alle bortkomne og feilplasserte K-er endelig finner hjem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Service. Nei, det heter ikke det når man snakker om tallerkener og sånt. Hvorfor er det så vanskelig å skrive servise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett i dag: "sefølgelig" og "kjiker" (vedkommende mente "kikker")

Jeg irriterer meg også litt over denne setningsformuleringen: "Vi blir å invitere en 100 gjester". Det er vel ikke på noen måte riktig å skrive det slik? Burde man ikke skrive "vi kommer til å invitere 100 gjester"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Service. Nei, det heter ikke det når man snakker om tallerkener og sånt. Hvorfor er det så vanskelig å skrive servise?

Minner meg om at det er lov til å skrive sørvis nå, i stedet for service. Grøss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blubberella

Denne lo jeg godt av i all min fnisete nattehumor: "min grantante" (uten d altså)! :fnise: Kanskje grantanten har pyntet seg ekstra til jul og blitt en julegrantante? :skratte:

Og så lurer jeg litt på om man blir kjekkere av å bli "kjekket opp"? :)

Endret av Ylvina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Fra et innlegg her: ... en glodvarm dusj...

I det hele tatt synes det som om d'er på avveie - enten for mange eller for få - er et gjennomgående tema. Gran(d)tante, glo(d)varm, vennin(d)e, ny og ne(d).

Forøvrig leste jeg her forleden: jeg har alltid trott at ...

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

I det hele tatt synes det som om d'er på avveie - enten for mange eller for få - er et gjennomgående tema. Gran(d)tante, glo(d)varm, vennin(d)e, ny og ne(d).

Forøvrig leste jeg her forleden: jeg har alltid trott at ...

Det kan bli feil den veien, også. Er det ikke i Finnmark de sier har hadd, tadd, fådd osv.? En sak er hva man sier, en annen sak hva som er riktig å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det hele tatt synes det som om d'er på avveie - enten for mange eller for få - er et gjennomgående tema. Gran(d)tante, glo(d)varm, vennin(d)e, ny og ne(d).

Ja, det heter grandtante og ikke grantante. Se ordnett

Selv om man kan irritere seg noe "langt inni granskauen" over sine gamle slektninger, kommer ordet av det franske "grand" og har ingenting med at de er gamle som grantrær å gjøre :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blubberella

Det kan bli feil den veien, også. Er det ikke i Finnmark de sier har hadd, tadd, fådd osv.? En sak er hva man sier, en annen sak hva som er riktig å skrive.

Jeg sier hadd, tadd, fådd osv, men skriver selvfølgelig ikke ordene sånn. Alle burde vite at dialekt og skriftspråk er to forskjellige ting, så dialekt er ingen unnskyldning for feilskrevne ord. Men jeg ser jo at enkelte velger å skrive dialekt også på diskusjonsforum, noe som blir utrolig slitsomt å lese med alle de forskjellige dialektene vi har i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest brutal_mann

Jeg sier hadd, tadd, fådd osv, men skriver selvfølgelig ikke ordene sånn. Alle burde vite at dialekt og skriftspråk er to forskjellige ting, så dialekt er ingen unnskyldning for feilskrevne ord. Men jeg ser jo at enkelte velger å skrive dialekt også på diskusjonsforum, noe som blir utrolig slitsomt å lese med alle de forskjellige dialektene vi har i Norge.

Nå tøyser du! Dialekter i forum er befriende og givende. Språklig onani til fingerspissen :) Spesielt de som har dialekter som ligger tett opp mot nynorsk er flotte å lese. Savner Sunnmøringer som skriver på dialekt :sukk:

Endret av brutal_mann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...