AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #1341 Del Skrevet 18. desember 2010 Folk som skriver evt. når de mener eventuelt som forkortes ev. Jeg har nylig latt meg bli mer og mer irritert over de som skriver enda når de mener ennå og omvendt. Hva er forskjellen mellom enda og ennå? :klø: Jeg kan fint finne på å si "er du her enda" eller "er du her ennå". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #1342 Del Skrevet 18. desember 2010 Jeg har alltid sagt 'en kondom' (ikke at jeg sier det veldig ofte), men jeg hører mange si 'et kondom', og det irriterer meg! Høres så feil ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. desember 2010 #1343 Del Skrevet 18. desember 2010 Hva er forskjellen mellom enda og ennå? :klø: Jeg kan fint finne på å si "er du her enda" eller "er du her ennå". I disse eksemplene kan du bruke begge deler. "Ennå" er tidsadverb og bare det. "Enda" er både gradsadverb og tidsadverb. Eksempel: Bilen min er fin, men bilen din er enda finere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pastellfisk Skrevet 18. desember 2010 #1344 Del Skrevet 18. desember 2010 Jeg ble usikker en gang og skrev venninne på en data med stavekontroll. Uansett hvordan jeg stavet det fikk det rød strek. En eller to n-er, med og uten d. Og siden norsklæreren min lærte oss at det var riktig, velger jeg å stole på ham. Han var veldig dyktig. Venninde er gammelt ord. Venninne er nytt ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. desember 2010 #1345 Del Skrevet 18. desember 2010 Jeg har alltid sagt 'en kondom' (ikke at jeg sier det veldig ofte), men jeg hører mange si 'et kondom', og det irriterer meg! Høres så feil ut. Et kondom er riktig. Jeg skjønner ikke hvorfor du og andre irriterer dere så mye over oss som bruker ordene på riktig måte. Har du ikke ordbok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. desember 2010 #1346 Del Skrevet 18. desember 2010 Venninde er gammelt ord. Venninne er nytt ord. Venninne er nok nyere enn venninde, men nytt er det ikke. Hvis jeg ikke husker aldeles feil, var det en reform i 1917 eller noe, hvor slike -indeord ble endret til -inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nickless Skrevet 18. desember 2010 #1347 Del Skrevet 18. desember 2010 :)Saa glad jeg er som slipper slike irritasjoner,henge seg opp i andres skrive feil! Men min gramatikk er daarlig , saa om jeg ikke blir irritert , irriterer jeg tydeligvis andre..men jeg blir jo irritert av att andre lar seg irritere av slikt hos andre , saa da er vi vel skuls.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tingo Skrevet 18. desember 2010 #1348 Del Skrevet 18. desember 2010 Venninne er nok nyere enn venninde, men nytt er det ikke. Hvis jeg ikke husker aldeles feil, var det en reform i 1917 eller noe, hvor slike -indeord ble endret til -inne. Hørtes nesten ut som du var vitne til begivenheten Skal ha respekt for såpass gamle damer. Du holder deg bra. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cancer81 Skrevet 18. desember 2010 #1349 Del Skrevet 18. desember 2010 IKEK (ikke) :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. desember 2010 #1350 Del Skrevet 18. desember 2010 Hørtes nesten ut som du var vitne til begivenheten Skal ha respekt for såpass gamle damer. Du holder deg bra. Tusen takk! Det har sine fordeler å være en "gammel" og respektinngytende dame . Jeg er både elsket og hatet her på forumet, tror jeg . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 18. desember 2010 #1351 Del Skrevet 18. desember 2010 Nå risikerer jeg sikkert verbal bank av deg, ettersom du hater "språkfanatikere", men det er altså forskjell på "ett" og "et". "Ett" er tallord, "et" er artikkel. Eksempel: Jeg har et ønske, at du kunne forstå at jeg er et hyggelig menneske. Jeg har ett ønske, """"""""""""""""""""""""""""""""""""". Den siste setningen med "ett",er altså det eneste jeg ønsker av deg . Som igjen føkker totalt med hele opplegget rundt dobble konsonanter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sobril Skrevet 18. desember 2010 #1352 Del Skrevet 18. desember 2010 Som igjen føkker totalt med hele opplegget rundt dobble konsonanter. DOBLE konsonanter (hvis ikke det var en spøk da?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 19. desember 2010 #1353 Del Skrevet 19. desember 2010 For meg kan dere si og skrive akkurat hva dere vil, men riktig er det ikke. Jeg antar at dere er unge. De unge er gjerne kjepphøye og tror de vet og har rett i alt, uansett hva det er. Nja, jeg har nu passert de 40, så direkte ung kan jeg neppe kalles, og jeg er på det rene med at det heter EN kompliment, men jeg synes det høres helt forferdelig ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 19. desember 2010 #1354 Del Skrevet 19. desember 2010 Hva er forskjellen mellom enda og ennå? :klø: Jeg kan fint finne på å si "er du her enda" eller "er du her ennå". En greit huskeregel er at ennå har med tid å gjøre Så det blir altså "er du her ennå". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 19. desember 2010 #1355 Del Skrevet 19. desember 2010 Som igjen føkker totalt med hele opplegget rundt dobble konsonanter. Jeg er uenig med deg, jeg uttaler f.eks. ikke disse setningene likt: Jeg kjøpte et hus. Jeg kjøpte ett hus. Tallordet ett har en mye tydeligere uttalt t-lyd. Hvis man er i tvil om hva man skal skrive, tenk engelsk! Et= a(n), ett= one. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 19. desember 2010 #1356 Del Skrevet 19. desember 2010 Jeg er uenig med deg, jeg uttaler f.eks. ikke disse setningene likt: Jeg kjøpte et hus. Jeg kjøpte ett hus. Tallordet ett har en mye tydeligere uttalt t-lyd. Hvis man er i tvil om hva man skal skrive, tenk engelsk! Et= a(n), ett= one. Mens jeg uttaler dem dønn likt. Samme med alle disse sj, skj og kj lydene. Er ingen forskjell der for meg. Aldri hørt forskjell og kommer nok heller aldri til å høre forskjellen. Men jeg hører forskjell på ei og ej. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 19. desember 2010 #1357 Del Skrevet 19. desember 2010 "mensentrasjonen" Mon tro om denne personen får bedre konsentrasjon i mensuken? Eller hva er det som skal formidles..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 19. desember 2010 #1358 Del Skrevet 19. desember 2010 Et kondom er riktig. Jeg skjønner ikke hvorfor du og andre irriterer dere så mye over oss som bruker ordene på riktig måte. Har du ikke ordbok? Men muntlig kan dette faktisk være dialektbetinget. På min dialekt tror jeg nok alle sier en kondom: "Ta på deg kondomen"... Men skal jeg skrive, bruker jeg riktig artikkel/kjønn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rød Heltinne Skrevet 19. desember 2010 #1359 Del Skrevet 19. desember 2010 "Dattrene". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2010 #1360 Del Skrevet 20. desember 2010 Disrespektløst... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå