Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest brutal_mann

Dette jeg skriver nå, er ingen skrivefeil, men feil bruk av ord. Jeg vet ikke hvilken tråd jeg skulle legge det i ellers.

Det gjelder ordene komplement og kompliment. Det heter ET komplement, EN kompliment.

Hvem pokker har bestemt noe så fullstendig idiotisk? Det er jo ingen, utenom språkfanatikere, som sier noe annet enn "ett kompliment".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke inn på side 67 i denne tråden, så jeg skriver et innlegg og ser om det funker da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at det "heter" EN kompliment, men jeg nekter plent å si/skrive det for det høres/ses fullstendig feil ut. Så her mener jeg at ordboka har feil og alle vi som siet ET kompliment har rett og jeg nekter å bøye meg for overmakta. :slåss:

Enig. Er noe med at det slutter på -ment. Mine ører driver sin egen korrektur og setter det i samme bås som engasjement og sortiment osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem pokker har bestemt noe så fullstendig idiotisk? Det er jo ingen, utenom språkfanatikere, som sier noe annet enn "ett kompliment".

Ikke skriv "ett" med to t-er, da! :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som skriver evt. når de mener eventuelt som forkortes ev. Jeg har nylig latt meg bli mer og mer irritert over de som skriver enda når de mener ennå og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk som skriver evt. når de mener eventuelt som forkortes ev. Jeg har nylig latt meg bli mer og mer irritert over de som skriver enda når de mener ennå og omvendt.

Synd da, for det er ikke feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg lærte at eventuelt skulle forkortes evt. Det skal noe til å klare å følge med i alle reformene og språkendringene. Da må man, tror jeg, arbeide i skoleverket eller være spesielt interessert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte at eventuelt skulle forkortes evt. Det skal noe til å klare å følge med i alle reformene og språkendringene. Da må man, tror jeg, arbeide i skoleverket eller være spesielt interessert.

Evt. er fortsatt tillatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest brutal_mann

Ikke skriv "ett" med to t-er, da! :nei:

Jammen jeg sier jo ETT ikke eeeet... Ett kompliment! Så kan språkforskerne skyve ordboka si opp en viss plass :cool: Skulle hatt flere språkmenn som Vuk Karadžić. Mann med vettet i behold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jammen jeg sier jo ETT ikke eeeet... Ett kompliment! Så kan språkforskerne skyve ordboka si opp en viss plass :cool: Skulle hatt flere språkmenn som Vuk Karadžić. Mann med vettet i behold.

Nå risikerer jeg sikkert verbal bank av deg, ettersom du hater "språkfanatikere", men det er altså forskjell på "ett" og "et". "Ett" er tallord, "et" er artikkel. Eksempel: Jeg har et ønske, at du kunne forstå at jeg er et hyggelig menneske.

Jeg har ett ønske, """"""""""""""""""""""""""""""""""""". Den siste setningen med "ett",er altså det eneste jeg ønsker av deg :) .

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg en sånn en som irriterer deg, jeg visste ikke at det ikke het evt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...