Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet

"Jeg beklager hvis jeg framstår meg selv som ..."

I tillegg til at det heter "Jeg beklager at jeg fremstiller meg selv som ..." kommer spørsmålet: hvorfor beklager man det? Man kan være obs på at man fremstiller seg selv som noe - men beklage det? Og man kan være irritert fordi andre fremstiller en som "noe".

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet

Sensibel kan faktisk bety følsom. Sensitiv også.

Sensibel betyr følsom i betydningen ømfintlig. Sensitiv går vel mer på det psykiske, følelsesmessige.

• Liker 1
Skrevet

Sensitiv går vel mer på det psykiske, følelsesmessige.

Det stsemmer ikke. Hud kan være sensitiv, og det kan f.eks. også informasjon være.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Det stsemmer ikke. Hud kan være sensitiv, og det kan f.eks. også informasjon være.

Du har rett i dette selvfølgelig. Det er ikke lett å forklare forskjellen mellom disse ordene. Ville du ha snakket om sensibel informasjon?

Endret av Belladonna
Gjest Eurodice
Skrevet

Dette jeg skriver nå, er ingen skrivefeil, men feil bruk av ord. Jeg vet ikke hvilken tråd jeg skulle legge det i ellers.

Det gjelder ordene komplement og kompliment. Det heter ET komplement, EN kompliment.

• Liker 1
Skrevet

Dette jeg skriver nå, er ingen skrivefeil, men feil bruk av ord. Jeg vet ikke hvilken tråd jeg skulle legge det i ellers.

Det gjelder ordene komplement og kompliment. Det heter ET komplement, EN kompliment.

Jeg vet at det "heter" EN kompliment, men jeg nekter plent å si/skrive det for det høres/ses fullstendig feil ut. Så her mener jeg at ordboka har feil og alle vi som siet ET kompliment har rett og jeg nekter å bøye meg for overmakta. :slåss:

• Liker 4
Skrevet

Jeg vet at det "heter" EN kompliment, men jeg nekter plent å si/skrive det for det høres/ses fullstendig feil ut. Så her mener jeg at ordboka har feil og alle vi som siet ET kompliment har rett og jeg nekter å bøye meg for overmakta. :slåss:

Ah! Jeg er så enig. Det føles feil å si og skrive en komlpiment.

Skrevet

Det føles feil å si og skrive en komlpiment.

Ja, det klarer jeg ikke å si engang. :fnise:

Gjest Eurodice
Skrevet

For meg kan dere si og skrive akkurat hva dere vil, men riktig er det ikke. Jeg antar at dere er unge. De unge er gjerne kjepphøye og tror de vet og har rett i alt, uansett hva det er. :skratte::skratte::skratte:

Skrevet

For meg kan dere si og skrive akkurat hva dere vil, men riktig er det ikke. Jeg antar at dere er unge. De unge er gjerne kjepphøye og tror de vet og har rett i alt, uansett hva det er. :skratte::skratte::skratte:

Takk for komplimentet! Hvordan definerer du forresten ung?

Skrevet

Ja, det klarer jeg ikke å si engang. :fnise:

:fnise:

Ung og ung, jeg gikk på skole på 80 og 90-tallet. Jeg kan ikke huske at læreren rettet på oss når vi skrev et kompliment. Men jeg skal ikke krangle på det. Hvis det heter en kompliment, så heter det vel det.

Gjest Eurodice
Skrevet

Takk for komplimentet! Hvordan definerer du forresten ung?

Jeg skrev et svar, men det ble visst borte. Kanskje det er noe tull her igjen, slik det var i går. Men nå må jeg gjøre noe mer fornuftig enn å sitte her :fnise: .

Skrevet

Ung og ung, jeg gikk på skole på 80 og 90-tallet. Jeg kan ikke huske at læreren rettet på oss når vi skrev et kompliment. Men jeg skal ikke krangle på det. Hvis det heter en kompliment, så heter det vel det.

Vi kan jo bare kalle det dialekt, for Simsalabim! så er det "lov".

• Liker 1
Skrevet

Vi kan jo bare kalle det dialekt, for Simsalabim! så er det "lov".

Det er ikke lov å skrive dialekt her, men litt feil har alle. Et kompliment er min feil. :jepp:

Skrevet

Så lenge ingen skriver et komplimang så er jeg fornøyd.

Skrevet

Så lenge ingen skriver et komplimang så er jeg fornøyd.

Det gjør jeg ikke. Og jeg prøver å huske at det heter en kompliment.

Skrevet

Leste nettopp nå på et forum: ... jeg var så stolt og glad på hennes bein ...

Skulle nok være "vegne" :fnise: .

Denne så jeg og! :skratte:

Også har jeg faktisk begynt å irritere meg over at folk ikke skiller mellom orddeling og særskriving.

Gjest Blondie65
Skrevet

Også har jeg faktisk begynt å irritere meg over at folk ikke skiller mellom orddeling og særskriving.

Jeg har nettopp lært forskjellen på sær skriving og orde-

lingsfeil.

Skrevet

lingsfeil.

Skrevet

lingsfeil.

:popcorn:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...