Atdetvar Skrevet 18. mai 2010 #301 Del Skrevet 18. mai 2010 Det verste med den setningen er bruk av "man". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. mai 2010 #302 Del Skrevet 18. mai 2010 Det verste med den setningen er bruk av "man". Hvilket annet ord ville du bruke, hvis du skulle uttrykke den setningen generelt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 18. mai 2010 #303 Del Skrevet 18. mai 2010 Hvilket annet ord ville du bruke, hvis du skulle uttrykke den setningen generelt? Vet det ikke var meg du spurte, men svarer allikevel Ofte kan "en" brukes istedenfor "man". Dette var i alle fall en kjepphest for en av mine gamle norsklærere. Dermed ble vi så innprentet med dette at jeg knapt bruker "man" den dag i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 18. mai 2010 #304 Del Skrevet 18. mai 2010 Vet det ikke var meg du spurte, men svarer allikevel Ofte kan "en" brukes istedenfor "man". Dette var i alle fall en kjepphest for en av mine gamle norsklærere. Dermed ble vi så innprentet med dette at jeg knapt bruker "man" den dag i dag. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=man&sourceid=Mozilla-search Det står i ordboka og jeg har aldri lært at det ikke skal brukes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 18. mai 2010 #305 Del Skrevet 18. mai 2010 http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=man&sourceid=Mozilla-search Det står i ordboka og jeg har aldri lært at det ikke skal brukes. Det er absolutt et helt brukbart ord, det var ikke det jeg mente. Når jeg tenker tilbake var denne norsklæreren helt sikkert et produkt av sin tid: relativt glad i radikalt bokmål, og med utdanning fra 70-tallet. Det kan nok ha preget undervisningen en hel del. Trolig er det derfor vi ble innprentet med at språket i mange sammenhenger ble "bedre" av å bruke "en" istedenfor "man". Siden vi ville ha best mulig karakterer var det like greit å rette seg etter publikums (i dette tilfellet lærerens) smak, og noen av disse kjepphestene har blitt hengende igjen, sikkert hos flere enn meg. (A-endelsene som ble brukt i tide og utide luket jeg imidlertid raskt vekk ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 18. mai 2010 #306 Del Skrevet 18. mai 2010 Det er absolutt et helt brukbart ord, det var ikke det jeg mente. Når jeg tenker tilbake var denne norsklæreren helt sikkert et produkt av sin tid: relativt glad i radikalt bokmål, og med utdanning fra 70-tallet. Det kan nok ha preget undervisningen en hel del. Trolig er det derfor vi ble innprentet med at språket i mange sammenhenger ble "bedre" av å bruke "en" istedenfor "man". Siden vi ville ha best mulig karakterer var det like greit å rette seg etter publikums (i dette tilfellet lærerens) smak, og noen av disse kjepphestene har blitt hengende igjen, sikkert hos flere enn meg. (A-endelsene som ble brukt i tide og utide luket jeg imidlertid raskt vekk ) Ok. Jeg har som sagt aldri hørt at man ikke skal skrive man. A-endelser skriver jeg. Problemet mitt er at jeg får ikke bestemt meg for om jeg skal skrive a-endelser eller e-endelser. Jeg fikk en del kritikk for det da jeg skrev i avisa for noen år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 18. mai 2010 #307 Del Skrevet 18. mai 2010 Ett/et, å/og, hun/henne, han/ham (muligens sidestilt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 18. mai 2010 #308 Del Skrevet 18. mai 2010 han/ham (muligens sidestilt). Det er sidestilt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Papierschere Skrevet 19. mai 2010 #309 Del Skrevet 19. mai 2010 Og/å er det som irriterer meg mest. Føler nesten ikke noen klarer å skille dem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaby Skrevet 20. mai 2010 #310 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) En gruppe på Facebook som har fått mye oppmerksomhet i Dagbladet i dag, har hele tre skrivefeil i tittelen. "Mathias, fjern han fra fotograf yrke!" Jeg klarer ikke å ta hverken denne eller andre seriøse grupper på alvor når de ikke klarer å skrive tittelen rett! Endret 20. mai 2010 av Gaby Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missLynch Skrevet 22. mai 2010 #311 Del Skrevet 22. mai 2010 Jeg lurer på hvorfor så mange skriver "vell", jeg. Som i "vi kan vell gå ut?" :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #312 Del Skrevet 23. mai 2010 De sliter vel med å høre hvorvidt ord har dobbeltkonsonanter eller ei. Etternavnet mitt må jeg ofte gjenta flere ganger - og uttrykkelig nevne dobbeltkonsonantene - før andre klarer å skrive det riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Inspiration* Skrevet 23. mai 2010 #313 Del Skrevet 23. mai 2010 Jeg er veldig pirkete når det kommer til skrivefeil. Jeg kan bare ikke fordra skrivefeil. Nesten så jeg blir litt kvalm Men det som topper listen er: - liten bokstav etter punktum - orddelingsfeil - når man sïer hvem istedenfor hvilken. "Hvem side", "hvem lærer" osv. Da reagerer jeg alltid med engang "Det heter HVILKEN, ikke HVEM" Ellers så er det masse annet, men disse tre tingene er jeg allergisk mot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 23. mai 2010 #314 Del Skrevet 23. mai 2010 Jeg irriterer meg over folk som sier "hva er klokka", men det ser ut til å være en tapt kamp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 23. mai 2010 #315 Del Skrevet 23. mai 2010 Jeg irriterer meg over folk som sier "hva er klokka", men det ser ut til å være en tapt kamp Hvorfor irriterer du deg over det? Det er det det heter på norsk når man ønsker å vite tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. mai 2010 #316 Del Skrevet 23. mai 2010 Hvorfor irriterer du deg over det? Det er det det heter på norsk når man ønsker å vite tiden. Hvis man skal være ekstra nøye på det, spør man: hvor mange er klokken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 23. mai 2010 #317 Del Skrevet 23. mai 2010 Hvis man skal være ekstra nøye på det, spør man: hvor mange er klokken? Nettopp. Hvor mange eller hvor mye. Hva klokken er blir et helt annet spørsmål, føler at jeg burde henvise til en wikipediaartikkel eller noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 23. mai 2010 #318 Del Skrevet 23. mai 2010 Nettopp. Hvor mange eller hvor mye. Hva klokken er blir et helt annet spørsmål, føler at jeg burde henvise til en wikipediaartikkel eller noe Her vest sier vi "Hva er klokken" og "hvor mange" sier vi i hvertfall ikke. Vi kan si "hvor mye". Jeg forstår ikke helt problemet med "hva er klokken" - det er vel en forkortning av "hva er klokkeslettet" eller "hva viser klokken". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. mai 2010 #319 Del Skrevet 23. mai 2010 Her vest sier vi "Hva er klokken" og "hvor mange" sier vi i hvertfall ikke. Vi kan si "hvor mye". Jeg forstår ikke helt problemet med "hva er klokken" - det er vel en forkortning av "hva er klokkeslettet" eller "hva viser klokken". Det var "gjest" som irriterte seg over dette. For meg er det ikke et problem. Jeg kan da finne på å tulle med folk også, jeg. Når noen spør meg "har du klokke?", svarer jeg for eksempel "ja, det har jeg, vil du se på den?" , så blir det gjerne latter og fjas . Jeg ser an folk, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 23. mai 2010 #320 Del Skrevet 23. mai 2010 Det var "gjest" som irriterte seg over dette. For meg er det ikke et problem. Jeg kan da finne på å tulle med folk også, jeg. Når "noen spør meg "har du klokke?", svarer jeg for eksempel "ja, det har jeg, vil du se på den?" , så blir det gjerne latter og fjas . Jeg ser an folk, da. Uansett hvordan man spør, med mindre man spør helt korrekt "hvor mye er klokken?", så kan man få et uventet svar. "Vet du hvor mye klokken er?" "Ja". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå