sofie777 Skrevet 24. desember 2010 #1381 Del Skrevet 24. desember 2010 Overskrift i dagens Aftenposten: (Klipp og lim) «Tre nøtter til Askepotts» POPULÆRitet Selv journalister kan ikke skrive, men det vet vi jo godt allerede... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 26. desember 2010 #1382 Del Skrevet 26. desember 2010 I dag har jeg lest om folk som "forskyner" seg før alle har satt seg til bords, og dette var visstnok dårlig "folkesikk"... La oss håpe at 2011 blir et år der alle bortkomne og feilplasserte K-er endelig finner hjem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 26. desember 2010 #1383 Del Skrevet 26. desember 2010 Service. Nei, det heter ikke det når man snakker om tallerkener og sånt. Hvorfor er det så vanskelig å skrive servise? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 26. desember 2010 #1384 Del Skrevet 26. desember 2010 Sett i dag: "sefølgelig" og "kjiker" (vedkommende mente "kikker") Jeg irriterer meg også litt over denne setningsformuleringen: "Vi blir å invitere en 100 gjester". Det er vel ikke på noen måte riktig å skrive det slik? Burde man ikke skrive "vi kommer til å invitere 100 gjester"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 27. desember 2010 #1385 Del Skrevet 27. desember 2010 Service. Nei, det heter ikke det når man snakker om tallerkener og sånt. Hvorfor er det så vanskelig å skrive servise? Minner meg om at det er lov til å skrive sørvis nå, i stedet for service. Grøss. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2010 #1386 Del Skrevet 27. desember 2010 Det er forstemmende å se "bok tittel" i en overskrift på litteraturforumet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 28. desember 2010 #1387 Del Skrevet 28. desember 2010 Fra et innlegg her: ... en glodvarm dusj... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 28. desember 2010 #1388 Del Skrevet 28. desember 2010 (endret) Denne lo jeg godt av i all min fnisete nattehumor: "min grantante" (uten d altså)! Kanskje grantanten har pyntet seg ekstra til jul og blitt en julegrantante? Og så lurer jeg litt på om man blir kjekkere av å bli "kjekket opp"? Endret 28. desember 2010 av Ylvina 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silvermist Skrevet 28. desember 2010 #1389 Del Skrevet 28. desember 2010 "Bensinene", som i "de vil gjerne betale meg for bensinene" eller noe i den duren. Kanskje hun fyller flere sorter på samme tank? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 28. desember 2010 #1390 Del Skrevet 28. desember 2010 (endret) Fra et innlegg her: ... en glodvarm dusj... I det hele tatt synes det som om d'er på avveie - enten for mange eller for få - er et gjennomgående tema. Gran(d)tante, glo(d)varm, vennin(d)e, ny og ne(d). Forøvrig leste jeg her forleden: jeg har alltid trott at ... Endret 28. desember 2010 av Blondie65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glorious Skrevet 28. desember 2010 #1391 Del Skrevet 28. desember 2010 Koserlig Korslig Nyderlig Hyggerlig Kjederlig Hvor får folk dette fra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 28. desember 2010 #1392 Del Skrevet 28. desember 2010 I det hele tatt synes det som om d'er på avveie - enten for mange eller for få - er et gjennomgående tema. Gran(d)tante, glo(d)varm, vennin(d)e, ny og ne(d). Forøvrig leste jeg her forleden: jeg har alltid trott at ... Det kan bli feil den veien, også. Er det ikke i Finnmark de sier har hadd, tadd, fådd osv.? En sak er hva man sier, en annen sak hva som er riktig å skrive. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 28. desember 2010 #1393 Del Skrevet 28. desember 2010 I det hele tatt synes det som om d'er på avveie - enten for mange eller for få - er et gjennomgående tema. Gran(d)tante, glo(d)varm, vennin(d)e, ny og ne(d). Ja, det heter grandtante og ikke grantante. Se ordnett Selv om man kan irritere seg noe "langt inni granskauen" over sine gamle slektninger, kommer ordet av det franske "grand" og har ingenting med at de er gamle som grantrær å gjøre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 28. desember 2010 #1394 Del Skrevet 28. desember 2010 Soffa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 28. desember 2010 #1395 Del Skrevet 28. desember 2010 Det kan bli feil den veien, også. Er det ikke i Finnmark de sier har hadd, tadd, fådd osv.? En sak er hva man sier, en annen sak hva som er riktig å skrive. Jeg sier hadd, tadd, fådd osv, men skriver selvfølgelig ikke ordene sånn. Alle burde vite at dialekt og skriftspråk er to forskjellige ting, så dialekt er ingen unnskyldning for feilskrevne ord. Men jeg ser jo at enkelte velger å skrive dialekt også på diskusjonsforum, noe som blir utrolig slitsomt å lese med alle de forskjellige dialektene vi har i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 28. desember 2010 #1396 Del Skrevet 28. desember 2010 "jeg har sexlyst på målestokk med month everest" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2010 #1397 Del Skrevet 29. desember 2010 "på hvordan sko som funker til, både stilmessig og fargemessig? " 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 29. desember 2010 #1398 Del Skrevet 29. desember 2010 Jeg har en! Jeg har en! "selv om hun til stadighet har drikki seg full, lyvd etc..." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 29. desember 2010 #1399 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) Jeg sier hadd, tadd, fådd osv, men skriver selvfølgelig ikke ordene sånn. Alle burde vite at dialekt og skriftspråk er to forskjellige ting, så dialekt er ingen unnskyldning for feilskrevne ord. Men jeg ser jo at enkelte velger å skrive dialekt også på diskusjonsforum, noe som blir utrolig slitsomt å lese med alle de forskjellige dialektene vi har i Norge. Nå tøyser du! Dialekter i forum er befriende og givende. Språklig onani til fingerspissen Spesielt de som har dialekter som ligger tett opp mot nynorsk er flotte å lese. Savner Sunnmøringer som skriver på dialekt Endret 29. desember 2010 av brutal_mann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilipili Skrevet 29. desember 2010 #1400 Del Skrevet 29. desember 2010 Navvelen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå