Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bruken av "de" som objekt irriterer vettet av meg. Jeg har sett de, har du snakket med de? osv. "DEM" heter det.

Vet du, jeg har begynt å rote med dette. Setningene du nevner har jeg ingen problemer med, men oftere og oftere stopper jeg opp og lurer på om det skal være "de" eller "dem", særlig i lange setninger. Jeg hadde aldri slike problemer før, og jeg er sikker på at dette kommer av at så mange bruker disse ordene feil. :tristbla: (evt. at jeg begynner å bli "oldis")

:opplyser: Jeg gir herved alle KG-brukere rett til å korrigere meg når jeg bruker de/ dem feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Vet du, jeg har begynt å rote med dette. Setningene du nevner har jeg ingen problemer med, men oftere og oftere stopper jeg opp og lurer på om det skal være "de" eller "dem", særlig i lange setninger. Jeg hadde aldri slike problemer før, og jeg er sikker på at dette kommer av at så mange bruker disse ordene feil. :tristbla: (evt. at jeg begynner å bli "oldis")

:opplyser: Jeg gir herved alle KG-brukere rett til å korrigere meg når jeg bruker de/ dem feil!

Hehe. Det er like ille når "dem" blir brukt i subjektsform også, synes jeg, for ikke å snakke om "henne". "Dem sier at henne må tenke seg om". :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Bruken av "de" som objekt irriterer vettet av meg. Jeg har sett de, har du snakket med de? osv. "DEM" heter det.

Er det overhodet noen som i tale bruker ordet "dem" lengre? Kanskje i Ålesund, men hvor ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det overhodet noen som i tale bruker ordet "dem" lengre? Kanskje i Ålesund, men hvor ellers?

Her jeg bor (Finnmark) brukes "dem" flittig som både subjekt og objekt. "de-en" har ikke landet her ennå - heldigvis!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...vi bruker da ordet på østlandet, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK :pls: Det skal jeg nok holde deg til :opplyser:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg bruker det alle steder det hører hjemme :skravle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Ja. Jeg bruker det alle steder det hører hjemme :skravle:

Har ikke tatt det ordet, i den sammenhengen, i min munn på det jeg kan huske :klø: Det forsvinner nok med tid og stunder det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der jeg kommer fra er det faktisk ganske vanlig å bruke dem i subjektsform i talespråket. Det er en slags blanding av dem og døm som jeg ikke reagerer på i det hele tatt. Jeg reagerer imidlertid kraftig (mentalt) når folk uten denne dialekten bruker ordet på den samme måten. Det skjærer nesten i ørene.

Merkelig det der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Forsovet - når man mener forsåvidt. :sprettoy:

Haha, ja den er virkelig fin! :)

Jeg har sett flere bruke ordet "nedtalende" istedet for nedlatende. Jeg skjønner jo poenget med å kalle andre for nedtalende, men jeg trodde det het nedlatende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo nærmere jul vi kommer jo fler versjoner av juleaften vil vi se. Er vi riktig heldige dukker det opp en hjuleaften også.

Endret av Iah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo nærmere jul vi kommer jo fler versjoner av juleaften vil vi se. Er vi riktig heldige dukker det opp en hjuleaften også.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Vazelina sin skyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...