Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Nei. Den andre setningen utfyller eller på en annen måte henger sammen med den første.

Jeg er ikke enig... LUDOVIE OG ARABELLA?? Kan dere avgjøre? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare erstatt de/dem med hun/henne, så hører du hva som er det riktige.

Det er det samme med hun/henne. Tror problemet ligger i talespråket mitt. Vi skiller ikke mellom de/dem og hun/henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme med hun/henne. Tror problemet ligger i talespråket mitt. Vi skiller ikke mellom de/dem og hun/henne.

Hva med engelsk da? She=de, her=dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvklart en grunn til det. Jeg vil skille meg ut. Forresten så er det jo et alternativ å bruke det, så hvis man ikke vil at folk skal få bruke det så synes jeg heller du skal si ifra slik at de som driver siden kan fjerne fontene OG fargene siden det er så fælt irriterende. Eller så kan du jo bare sette meg på "ignorente brukere-listen". Eller bare la være med å lese. Verre er det ikke.

Nå vet du i hvert fall at det er irriterende. Kanskje noen følger rådet ditt og ignorerer deg, men det er jo ditt valg om du vil at innleggene dine skal leses eller ikke. ;)

Hva da med "sprsml" som mange også skriver?

"Sprsml" er selvsagt også sms-språk, og forferdelig irriterende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MirrMirr

Kanskje noen følger rådet ditt og ignorerer deg, men det er jo ditt valg om du vil at innleggene dine skal leses eller ikke. ;)

Selvsagt. Jeg bruker min frie vilje til å velge selv hva jeg vil. Jeg liker å være være annerledes. At folk derfor vil sette meg på ignoreringslisten eller la være med å lese mine meldinger, så er det selvfølgelig helt opp til dem, selv om det selvfølgelig sier mer om dem enn om meg.

Og nå tilbake til tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt. Jeg bruker min frie vilje til å velge selv hva jeg vil. Jeg liker å være være annerledes. At folk derfor vil sette meg på ignoreringslisten eller la være med å lese mine meldinger, så er det selvfølgelig helt opp til dem, selv om det selvfølgelig sier mer om dem enn om meg.

Tja, gjør det? Jeg er den første ABen som sa det var irriterende, den du skrev dette svaret til var en annen, så vi er åpenbart fler. Det er jo du som velger å skrive på en visuelt distraherende måte. Jeg vil ikke nødvendigvis si at det sier spesielt mye om noen av oss, men jeg kommer ikke til å orke å lese svarene dine. Du kan jo vurdere i hvilken grad det er verdt å skrive på en måte som gjør at mange ikke orker å lese innleggene dine. Hva oppnår du da på et diskusjonsforum? Du er ikke den første som velger å skrive slik, det har vært brukere før deg, men de har også blitt ganske heftig kritisert for å være irriterende.

Men du har rett: Tilbake til tema.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MirrMirr

Tja, gjør det? Jeg er den første ABen som sa det var irriterende, den du skrev dette svaret til var en annen, så vi er åpenbart fler. Det er jo du som velger å skrive på en visuelt distraherende måte. Jeg vil ikke nødvendigvis si at det sier spesielt mye om noen av oss, men jeg kommer ikke til å orke å lese svarene dine. Du kan jo vurdere i hvilken grad det er verdt å skrive på en måte som gjør at mange ikke orker å lese innleggene dine. Hva oppnår du da på et diskusjonsforum? Du er ikke den første som velger å skrive slik, det har vært brukere før deg, men de har også blitt ganske heftig kritisert for å være irriterende.

Ok. Jeg skal legge meg flat for den tydelige overmakten og slutte å være individuell og original og skrive med vanlig skrift og kjedelig farge. :P

Men jeg må si at jeg er overrasket at man ikke klarer å lese med annen font og farge i et forum. Jeg er på mange andre forum og folk der skriver med andre fonter og andre farger og ingen har problemer med å lese. Men det kan jo selvfølgelig være at man på de forumene er litt mer åpne for annerledeshet enn man er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg skal legge meg flat for den tydelige overmakten og slutte å være individuell og original og skrive med vanlig skrift og kjedelig farge. :P

Men jeg må si at jeg er overrasket at man ikke klarer å lese med annen font og farge i et forum. Jeg er på mange andre forum og folk der skriver med andre fonter og andre farger og ingen har problemer med å lese. Men det kan jo selvfølgelig være at man på de forumene er litt mer åpne for annerledeshet enn man er her.

Kanskje vi rett og slett er for vant til den rolige sorte fonten her inne? Vet ikke hva det er jeg, men takk for at du skriver vanlig :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

"De" og "hun" er subjektsform, "dem" og "henne" er objektsform.

Eksempel: "De (hun) skulle komme snart. Har du sett dem (henne)?"

Selv skiller jeg også mellom "han" og "ham", selv om "han" nå også er godkjent brukt i objektsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var unødvendig av AB å kritisere fonten din så veldig, men jeg liker personlig best å lese alt med samme font og farge. Og jo flere farger og smileys det er, jo vanskeligere er det å lese KG på jobben! :fnise: (Ja, der brukte jeg en smiley!)

Men velkommen til språkforumet!! Det var sånn jeg fant KG og det var flott å finne andre språknerder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De" og "hun" er subjektsform, "dem" og "henne" er objektsform.

Eksempel: "De (hun) skulle komme snart. Har du sett dem (henne)?"

Selv skiller jeg også mellom "han" og "ham", selv om "han" nå også er godkjent brukt i objektsform.

:murvegg:

Når andre skriver eksempler er det logisk. Når jeg prøver derimot. Skjønner ikke hvorfor dette skal være så vanskelig å lære seg. Har derimot blitt en kløpper på å omformulere setninger så jeg slipper å bruke ordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

:murvegg:

Når andre skriver eksempler er det logisk. Når jeg prøver derimot. Skjønner ikke hvorfor dette skal være så vanskelig å lære seg. Har derimot blitt en kløpper på å omformulere setninger så jeg slipper å bruke ordene.

Jeg synes ikke det er det minste merkelig. For hvis du ikke har distinksjonen "de"/"dem" inne som en del av talespråksystemet ditt, er det ikke så rart at du ikke har dreis på det når du skal skrive.

Det med å sammenligne med engelsk er imidlertid et godt tips, for du har kanskje denne distinksjonen inne her? Du ville muligens ikke skrevet "*I talked to they"? ("They" = "de", mens "them" = "dem", og altså derfor "I talked to them" - "Jeg snakket til dem".)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. På engelsk klarer jeg det. Nå må jeg bare få på plass den huskereglen, så blir at så mye lettere.

Ble sittende å fundere litt over dialekten min. Vi skiller mellom "gruppene" når vi bruker ordet deres.

Hvilke, hvilken og hvilket er det ikke skille mellom. Vi bruker kun et ord.

Det var også en ting å bli interessert i klokken 01:51 når man egentlig burde lagt seg for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ja. På engelsk klarer jeg det. Nå må jeg bare få på plass den huskereglen, så blir at så mye lettere.

Ble sittende å fundere litt over dialekten min. Vi skiller mellom "gruppene" når vi bruker ordet deres.

Hvilke, hvilken og hvilket er det ikke skille mellom. Vi bruker kun et ord.

Det var også en ting å bli interessert i klokken 01:51 når man egentlig burde lagt seg for lenge siden.

Nå skal du se hjernen din kommer til å bearbeide alt dette i natt, så når du våkner i morgen, står alt krystallklart for deg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest MirrMirr

men altså, jeg lurer da på hvorfor det noen steder har blitt vanlig å starte setninger med liten bokstav og hvorfor man skriver navn med liten bokstav og sånn. er det, som jeg tidligere mente, litt "respektløst", er det slapt, eller er det en ny form for skriving? og hvordan fremstår man egentlig for andre når man bruker små bokstaver hele tiden?

Andre verste skirveleifer er de evinnelige orddelingsfeilene, og/å, pluss omtrent alt det alle andre har nevnt i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men altså, jeg lurer da på hvorfor det noen steder har blitt vanlig å starte setninger med liten bokstav og hvorfor man skriver navn med liten bokstav og sånn. er det, som jeg tidligere mente, litt "respektløst", er det slapt, eller er det en ny form for skriving? og hvordan fremstår man egentlig for andre når man bruker små bokstaver hele tiden?

Dette tror jeg har litt med skrivehastighet å gjøre, og litt mer sosiale konvensjoner. Personlig dropper jeg deler av tegnsettingen samt stor bokstav ved begynnelsen av setningen ved bruk av MSN/XMPP/IRC/etc., litt fordi de fleste jeg snakker med gjør det, og litt fordi tempoet er ganske høyt. For min del blir fora, epost og SMS noe annet, siden jeg der har mer tid til å formulere et svar. Jeg antar enkelte bare tar med seg IM-(u)vanene sine videre til andre medier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vert

Di i steden for de (eller omvendt, feks "mora de")

Aldrig

Alldrig

Tidelig

Vanelig

Påske egg

Og som sagt over meg, ord som ikke en gang uttales med D....

Noen kan jo ikke noe for at de skriver feil (dysleksi osv), men de aller fleste mennesker burde klare å skrive disse få ENKLE ordene rett! Men NEIDA...

En ting til som irriterer meg, er folk som skriver feil med vilje. Jeg har i flere tilfeller sett folk som tydeligvis sier dYsj og lippe til vanlig skriver dette. HALLO! Greit nok at de sier det, men de kan drite i å plage meg med de jævla stygge ordene som IKKE ER ORD!

Oooooooog en ting til! Den siste tiden har jeg sett at mange som skriver tråder i forum har lange overskrifter hvor HVER ENESTE forbokstav er stor. Når ble DET riktig?

Endret av BarteSatan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare slapphet, det er i alle fall ikke blitt tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...