Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Stor bokstav er en fin ting... For ikke å glemme korrekt tegnsetting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"ja eg syns det er et kjempe bra programm"

Greit nok at du synes det er et fint program, men rettskrivingen din er ikke kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de som skriver på dialekt synes jeg "ej, mej og dej" ser verst ut.

Ellers synes jeg feil grammatikk er verre enn feilstavelser. Å bruke feil spørreord, feil tid på verb, å gradbøye adjektiv feil ect.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers synes jeg feil grammatikk er verre enn feilstavelser. Å bruke feil spørreord, feil tid på verb, å gradbøye adjektiv feil ect.

Enig. Hvem bil, åssen etc. skjærer i øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Enig. Hvem bil, åssen etc. skjærer i øynene.

Åssen er faktisk lov i bokmål, men i betydningen hvordan, ikke hvilken eller hva for en.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åssen er faktisk lov i bokmål, men i betydningen hvordan, ikke hvilken eller hva for en.

Ok, det visste ikke jeg. Synes uansett ikke det ser bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Jeg vet ikke om denne er posta før, men jeg synes den er spennende i lys av "debatten" som har pågått her i løpet av min tid :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om denne er posta før, men jeg synes den er spennende i lys av "debatten" som har pågått her i løpet av min tid :)

Nei, den hadde jeg ikke sett før :) Den var jammen god i grunnen, og jeg kan tenke meg at du er helt enig i den. Jeg kan også tenke meg at Ludovie vil bli svært begeistret over det der, og jeg går ut fra at Arabella er på min side og i grunnen helt uenig ;)

Jeg synes det er litt herlig at vi er forskjellige på dette punktet, jeg. Jeg har full forståelse for at noen synes det er skikkelig overdrevet å pirke på småting språkmessig, og jeg har også full forståelse for at de fleste ikke gidder å bry seg om småtingene. Jeg gjør det selv egentlig bare fordi jeg synes det er morsomt. Ikke å pirke, men å snakke korrekt. Jeg er glad i å følge regler (hoi, nå høres jeg nerdete ut), og jeg er glad i system og rette linjer. Derfor irriterer det meg når frisørsalonger heter "Kari's salong" og når folk skriver orddeling når de mener særskriving. Steven Fry har helt rett når han sier at det har å gjøre med at noe er nytt og at vi ikke vil akseptere det. Jeg har aldri vært glad i forandring, i alle fall ikke når jeg ikke ser behovet. Det eneste jeg mener er direkte galt i den lille talen hans, er at han sier at det ikke finnes noe riktig og galt. Det stemmer ikke. Vi har en ordbok og vi har grammatikkregler vi skal følge. Det er det Bella og jeg vinner på: Vi har rett per i dag. Du og Ludovie vinner derimot i det lange løp, for språket er dynamisk og det endrer seg over tid. Feil som irriterer oss i dag, er tillatt i morgen. I mellomtiden sitter jeg her og klamrer meg til reglene mine, jeg nekter å slutte å skille mellom han og ham, jeg uttaler forsatt kjole og kino som det skal og når noen irriterer seg over orddeling, irriterer jeg meg over dem :ler:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fikk jeg litt vondt i magen av: "Jeg fikk komme inn til kjefen og det virket som at han likte meg kjempe godt."

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fikk jeg litt vondt i magen av: "Jeg fikk komme inn til kjefen og det virket som at han likte meg kjempe godt."

Slutt opp. Hun har knarka ungdomstiden sin bort, moren hennes fikk henne som trettenåring, hun er selv mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt unødvendig å henge ut innlegg fra forumet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt unødvendig å henge ut innlegg fra forumet.

Det vises ikke til nick, tråd, eller noe som helst. Det er ikke en gang skrevet at det er fra forumet..

"Slutt opp. Hun har knarka ungdomstiden sin bort, moren hennes fikk henne som trettenåring, hun er selv mor."

Dette innlegget gjør det faktisk veldig mye enklere å identifisere brukeren enn et utdrag fra en post der temaet for tråden ikke en gang kommer tydelig fram.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herr Drue

Nei, den hadde jeg ikke sett før :) Den var jammen god i grunnen, og jeg kan tenke meg at du er helt enig i den. Jeg kan også tenke meg at Ludovie vil bli svært begeistret over det der, og jeg går ut fra at Arabella er på min side og i grunnen helt uenig ;)

Jeg synes det er litt herlig at vi er forskjellige på dette punktet, jeg. Jeg har full forståelse for at noen synes det er skikkelig overdrevet å pirke på småting språkmessig, og jeg har også full forståelse for at de fleste ikke gidder å bry seg om småtingene. Jeg gjør det selv egentlig bare fordi jeg synes det er morsomt. Ikke å pirke, men å snakke korrekt. Jeg er glad i å følge regler (hoi, nå høres jeg nerdete ut), og jeg er glad i system og rette linjer. Derfor irriterer det meg når frisørsalonger heter "Kari's salong" og når folk skriver orddeling når de mener særskriving. Steven Fry har helt rett når han sier at det har å gjøre med at noe er nytt og at vi ikke vil akseptere det. Jeg har aldri vært glad i forandring, i alle fall ikke når jeg ikke ser behovet. Det eneste jeg mener er direkte galt i den lille talen hans, er at han sier at det ikke finnes noe riktig og galt. Det stemmer ikke. Vi har en ordbok og vi har grammatikkregler vi skal følge. Det er det Bella og jeg vinner på: Vi har rett per i dag. Du og Ludovie vinner derimot i det lange løp, for språket er dynamisk og det endrer seg over tid. Feil som irriterer oss i dag, er tillatt i morgen. I mellomtiden sitter jeg her og klamrer meg til reglene mine, jeg nekter å slutte å skille mellom han og ham, jeg uttaler forsatt kjole og kino som det skal og når noen irriterer seg over orddeling, irriterer jeg meg over dem :ler:

Jeg synes også det er morsomt at vi er forskjellige. Det har jo etterhvert blitt noen gode diskusjoner, og jeg setter uansett pris på alt vi har utveksla. Når det kommer til retting og pirking, så er ikke jeg noe bedre (enn de jeg kritiserer) når jeg kommer inn i denne tråden og sier at det rettes for mye. Oppfordringa til videoen er at vi alle bør ta oss mer tid til å nyte språk, og litt mindre tid på å bruke den som gjenstand for frustrasjon. Det være seg man er lei av folk som sier orddeling, eller man er lei av de som er lei av at det faktisk heter særskriving. Språk er liksom så mye mer enn bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Litia... Og jeg trodde at denne tråden var det stedet det var OK å sitere den type feil... (På tirsdag gjorde jeg det i en annen tråd i språkforumet, men det var visst ikke greit.) Her inne i denne tråden, hvor stort sett bare språknerdene leser, trodde jeg det var greit!

Endret av Aranciata
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Stor bokstav er en fin ting... For ikke å glemme korrekt tegnsetting!

Ettersom du tydeligvis er fryktelig opptatt av tegnsetting, vil jeg gjerne gjøre oppmerksom på at det skal være mellomrom mellom ord og ellipse.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

...

:klappe:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

:klappe:

Påeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...