Gå til innhold

Salamandra og gutta


Salamandra

Anbefalte innlegg

Småtraurig lørdagskveld i kjellerstua klin alene (hvis man ikke tar med han snuskebolla med løvehåret i sengen sin to etasjer over her) med GP på tv.

Har spist alt, alt for mye godteri har jeg også gjort, føler meg stappa, kvalm og bælfeit.

Skal legge meg hvert øyeblikk, lovte det vesle krøllehuet mitt at jeg skulle løfte han over i sengen min når jeg går og legger meg.

En liten koselig luksus jeg kan tillate meg når det ikke er andre barn i huset som kan føle seg oversett og ingen mann som okkuperer plass i dobbeltsenga.

Det er som balsam for sjelen å ligge og se på det vakre uskyldige lille fjeset og den vesle butte kroppen i pysj. Han blir så fort stor, fire år i juli. Snart er han helt forbi den lubne, gode, bløte og pusete småbarnsperioden, og blir tynn og hengslete med skrubbsår på knærne og lekser fra skolen.

Heldigvis er den lubne&myke småbarnsperioden også i stor grad preget av sutring, evinnelige og usaklige "hvorfor", krav om 100% oppmerksomhet og dedikasjon 100% av tiden, det gjør den litt lettere å gi slipp på. For med slutten på den kommer også enklere tider med større muligheter for egentid, meningsfulle konversasjoner med arvingen og muligheten til å kunne sove lenger i helgene og ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjemme igjen etter Ikea-tur.

Dvs. det begynte med at jeg skulle til P og levere noen solbriller og hilse på Baby-B, men jeg dro med meg P til Furuset på impuls, ville se etter stæsj og blomster til hagen.

Handlet litt, blant annet fire klappstoler vi kan dra frem når vi trenger det, når det er bursdager og ekstra mye folk i kjellerstua og sånn.

2/4 av Mykinge-sofaen som stod i kjelleren har havnet i f o r t e l t e t, så det er litt kummerlig der nede nå i forhold til hvordan det var.

Har dessuten store oppussingsplaner/ferdigstillelsesplaner for kjellerstua, men det får vente til høsten igjen.

Har dessuten vært übereffektiv i dag og malt den ene langveggen på garasjen, vasket den hvite krakken som mannen har flyttet til verandaen i inngangspartiet sammen med et lite hvitt rundt bord.

Fikk vasket den og la noen puter i og kjøpte ny, stor zinkbøtte med blå blomster i til å ha ved siden av. Ble riktig så trivelig faktisk.

I morgen skal jeg forresten på konsert, Paul Potts. Med middag først. Artig. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilbrakt et par timer med aviser,ukeblader og vannmelon på verandaen i morgensol, hjemme fra jobb pga dårlig mage.

("Tisser med rompa" som Fabbis pleier å si :sjenert: )

Bedre nå, ser ut til at det begynner å bli tomt.

Kan være den libanesiske meza'en jeg spiste i går som slo krøll på seg, umulig å si.

Paul Potts konserten var fin, satt ikke med konstant gåsehud og tårer i øynene men absolutt verdt besøket, særlig mtp at vi ble påspandert både middag og påfølgende konsert. :rosasmil:

Nå vurderer jeg tre ulike alternativer:

1. Skifte på dobbeltsenga og vaske litt i heimen (svært sannsynlig og nødvendig)

2. Sove litt (fristende siden store deler av natten ble tilbrakt på do, men lite sannsynlig siden jeg blir så dorsk og irritabel etterpå)

3. Lyntur til lokale gartneren for å kjøpe planter og lecakuler så jeg kan pusle litt i haven (også svært sannsynlig, klør i fingrene etter å plante mer og holde på i haven)

Antagelig blir det først alt. 1 etterfulgt av alt. 3.

Innen jeg er klar for alt. 3 bør jeg være i stand til å kunne være borte fra toalettet i 30 min.

Fin slankekur da..! Always look on the bright side, lissom :sexy:

Endret av Salamandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vurderer å avslutte denne dagboken til fordel for en som er litt mer dyptgående, dvs sette noen av de tankene jeg har om liv og død og alt imellom i tekstform istedenfor hverdagslige rapporter og trivialiteter.. Vifårnåse.

Ideelt sett kunne jeg jo gjort begge deler, men siden jeg bare sporadisk gidder å oppdatere denne er det vel tvilsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig trøtt om dagen, stikninger i magen og ømme pupper førte til at jeg ikke fikk sove i går kveld, var helt overbevist om at jeg var (ufrivillig og særdeles uplanlagt) gravid...

.. tok test så fort apoteket åpnet i dag, og fikk gudskjelov bare en eneste strek.. Puhhh.

Hadde vel vent meg til tanken etterhvert og kanskje til og med vært glad for det på et tidspunkt men det var en gedigen lettelse at jeg ikke var det!

Endret av Salamandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Merkelig mønster; dagboken hentes opp når jeg enten skal ut og reise eller jeg er syk og hjemme fra jobben.

Nå er det altså det siste.

Aporopos jobb; en eks-kollega og kompis fikk meg til å vurdere en jobb jeg bare blir mer og mer tent på.

Har satt meg tre målsettinger nå:

1. Ned 10-12 kg

2. Slutte å røyke (evt. bare røyke på fest hvis jeg klarer)

3. Ny, spennende jobb innenfor noe jeg har jobbet såvidt med tidligere.

Belønninger:

1. Botox på de verste sinnarynkene, smilerynkene skal få være der :)

2. God helse&samvittighet

3. Nye klær (såklart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene er borte i helgen, er med pappa og kona på hytta :briller:

Har egentlig fri i dag, men skal innom jobben senere i dag for å ta et kundemøte.

Tenkte jeg skulle shoppe litt etter jobb; begge ungene trenger litt klær og strømpebukser, Fabian må ha ny sekk. Kjøpte ny, dyr skolsekk til han i fjor, men den er allerede ødelagt :forvirret:

.. og så shoppe litt til meg selv, skal ut i kveld med bestis T.

Stakkar T har fått beskjed om at legene ikke kan gjøre mer med kreftsykdommen til mamma'n hennes :tristbla:

Vet nesten ikke hva jeg skal si til henne; det finnes ingenting å si.

Er over middels optimistisk av natur så jeg påtar meg ofte rollen som den som er overbevist om at dette skal gå bra, men nå gjør det jo ikke det da.

Blir sikkert godt for henne å komme seg ut i kveld og tenke på noe annet.

Det blir nok av tid til å sørge og gruble siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er overbevist om at jeg er den enste som hører på Metallica på full pupp samtidig som jeg scrapper rosa jentebilder ...:fnise:

Salamandré påstår det er som å ha tenåringer i huset her... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Go' søndag i dag... har scrappet litt, vært på besøk hos E og P i det nye huset deres; et lite småbruk.

Fikk med noen epler derfra fra epletreet deres, er i gang med å lage eplekake og vaske hus. :briller:

Når ungene er i seng skal jeg og Salamandrè se på film og kose.. i rent sengetøy.. :sjarmor:

*skikkelig god til å la meg begeistre over de små tingene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Hei.. et halvt år på etterskudd, Jolie!

Gud, jeg kan ikke fordra hverdager.. hadde det vært opp til meg skulle vi hatt besøk eller gått på restaurant eller hva-som-helst hver eneste dag, monoton hverdag med tonnevis av rutiner og kjedelige gjøremål gir meg helt flass.

On the bright side; våren er her!

Har sett ørsmå skudd i bedene mine, gleder meg sånn skikkelig til ordentlig vår med påskeliljer i krukker og å sitte ute på verandaen i bare genser (dvs ikke bare genser såklart, men uten jakke.. høhø)

Er det ikke påske snart mon tro?

Har forresten ny forretningsplan.. en skikkelig spennende en langt borte fra noe jeg har drevet med tidligere...!

Litt sånn briste-eller bære-greie, hoppe uten sikkerhetsnett, men jeg er bare nødt til å prøve.

To be continued.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

En deilig og begivenhetsrik sommer er på hell, men jeg er mentalt uforberedt på å gå tilbake til hverdagslivet.

Ønsket om et annet type liv hvor jeg har større handlingsfrihet og mindre konformitet vokser seg bare sterkere og sterkere.

Har klare målsettinger og handlingsplaner, nå gjenstår bare det jeg er dårligst på... å brette opp ermene og GJØRE det jeg har bestemt meg for og drømmer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kom oss forresten til Ibiza i sommer... falt helt pladask!

Skal forfatte et lengre reisebrev senere, moro å ha til senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Stortingsvalget 2009

Politikk er noe jeg alltid har hatt sterke meninger om, og særlig i forbindelse med valg.

I min naive ungdom var jeg på et medlemsmøte i Skedsmo Sosialistiske Ungdom, men fant fort ut at hvis man ikke har noen verdiskapning i samfunnet ved at bedriftene får gode vilkår blir det heller ingen penger å fordele over skatteseddelen. En liten reality-check der altså.

Så var jeg en snartur innom Høyre (tror jeg stemte Høyre ved et kommunevalg for noen år siden) før jeg endte opp på Venstre som jeg i år har meldt meg inn i og selvfølgelig også i år kommer til å stemme på.

"Den som ikke er rød i sin ungdom har intet hjerte og den som ikke er blå i sin alderdom har ingen hjerne" er det noen som sier (Willoch?), og det er jeg langt på vei enig i, men Venstre har det beste fra begge sider, altså en sosialliberalistisk grunntanke som appelerer til meg.

Jeg er for en borgerlig regjering.

Jeg vil fryktelig gjerne bli kvitt den rød-grønne regjeringen av mange årsaker.

Mest fordi jeg er en svoren liberalist som ikke ønsker at sosialistene skal tvinge alle borgerne inn i en slags pepperkakeform som gjør at alle skal være like.

Fra vugge til grav skal du tvinges til å følge et offentlig opplegg med en kommunal barnehage, tvungen SFO, offentlig skole, levere store skatteinntekter og til slutt råtne bort på et dårlig og underbemannet offentlig sykehjem.

Jeg mener vi skal ha et godt offentlig tilbud, men det bør være muligheter for private aktører med f.eks alternative pedegaogiske opplegg å starte egne skoler, skape flere sykehjemsplasser og få ned helsekøene.

De rød-grønne har holdt frem full barnehagedekning som en av sakene de har klart (om enn noe på overtid) å gjennomføre i denne perioden, men de unnlater å nevne hvordan de har fått til dette.

Nemlig ved å åpne opp for private barnehager!

Det beviser jo det de borgerlige har påstått hele tiden, at det offentlige og private kan eksistere side om side og tilby både flere plasser og et bedre kvailtativt tilbud og større valgfrihet.

En annen grunn til å stemme Venstre er deres liberale syn på innvandring. Frp har greid å legge asyl- og innvandringsdebatten på et nivå som for meg blir helt meningsløst. Alle er enige om at det er for mange identitetsløse og grunnløse asylsøkere som kommer til dette landet. Frps løsning på dette er å internere (aka fengsle) alle sammen inntil søknaden deres er behandlet, altså fravike prinsippet om Norge som en rettsstat og ignorere internasjonale konvensjoner og retningslinjer vi har ansvar for å overholde.

Jeg mener debatten er snudd helt på hodet, innvandring til Norge er faktisk veldig, veldig bra! Om få år får vi en enorm eldrebølge her til lands og vi kommer til å måtte ha mange flere ansatte innenfor helsesektoren og eldreomsorgen, men hvor skal denne arbeidskraften komme fra?

Problemet er ikke innvandringen som sådan, men integreringen av ikke-vestlige innvandrere i det norske samfunnet. Og dette problemet løser vi ikke med mer fremmedfrykt og større avstand mellom mennesker og kulturer!

Venstre vil i motsetning til Frp øke bevilgningene til utlendingsdirektoratet og opprette en egen speisalenhet som kun har som formål å identifisere asylsøkere uten papirer. Enkelt prinsipp; du kan ikke kutte i bevligningene til en offentlig etat du vil skal gjøre en bedre jobb! Denne formen for logikk er det kun Frp'ere som får til å henge på greip.

En annen viktig sak ifbm dette med innvandring er at jeg er helt enig i at den politikken Arbeiderpartiet og de rød-grønne har ført er helt elendig på dette området, det er altfor enkelt å sitte på rumpa og motta penger fra staten for de som kommer hit. Venstre vil derfor åpne for at de som ennå ikke har fått svar på søknaden sin kan få arbeidstillatelse og ta seg lønnet arbeid her i landet mens de venter. Det er bra for integreringen, bra for det norske samfunnet og det gjør at det kanskje ikke blir like attraktivt å komme hit for de som strengt tatt ikke har grunn til å være her.

Så blir det selvsagt uhyre spennende å se om vi får et borgerlig flertall i morgen, og hvilken regjering vi eventuelt får som følge av dette.

Sponheim blir kritisert og beskyldt for å være en propp (hihi) for et borgerlig samarbeid med Frp, men jeg mener han har helt rett. Selv om Venstre og Frp begge er borgerlige partier som kan enes om skatteletter for bedrifter og å åpne for private aktører på en del områder er de milevis fra å kunne enes om en felles plattform på eksempelvis miljø, innvandring/asyl, arbeidstakeres rettigheter, kulturpolitikk, utenrikspolitikk, bruk av oljepenger og en hel del andre områder hvor Venstres og Frps verdigrunnlag er fundamentalt ulike.

Jeg har forståelse for Frps frustrasjon over å være det største borgerlige partiet, men aldri får anledning til å sitte i regjering. Absolutt. Men Sponheims lojalitet må ligge hos Venstres velgere, og det er innlysende at når man skal fronte en felles politikk kan ikke Venstre stå inne for de synspunktene Frp har. At Frp befinner seg så langt ut til høyre at de har problemer med å finne samarbeidspartnere og få gjennomslag for sin høyreekstreme politikk er ikke Venstres eller Sponheims problem.

Vi ser jo mye av det samme i dagens rød-grønne regjering, SV har måttet søke seg så langt inn mot sentrum at det ikke blir særlig SV politikk igjen, og det er jo synd for de som stemte SV og det ser vi vel kanskje også nå konsekvensene av ved at velgerne i steden velger AP når det likevel er Arbeiderpartipolitikk de får fra den kanten.

Det skal jo også vanskelig la seg gjøre for Høyre å finne en felles politisk plattform med Frp og samtidig som mindretallsregjering få støtte i stortinget for denne politikken. Høyre er jo også bundet av blant annet klimaforliket og pensjonsforliket som også vanskeliggjør et Frp-Høyre samarbeid.

Jeg krysser i allefall for at vi greier å få stablet på beina et borgerlig regjeringsalternativ uten Fremskrittspartiet. Det er det vi trenger nå.

Godt valg! :)

Endret av Salamandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Det er fortsatt liv i meg, har byttet jobb og fått et politisk verv i mellomtiden.

For Venstre selvsagt ;)

Har fortsatt ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre med denne boka.

Føler aldri trang til å skrive her, men kvier meg for å kvitte meg med den også.

Blir forresten det samme med scrappe-samlingen min, gidder aldri å scrappe men er skeptisk til å selge alt utstyret.

Tenk om jeg skulle komme til å angre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De siste to-tre årene har jeg fått anfall av bunads-psykoser. Problemet er at denne sinnstilstanden dukker opp en gang mellom 14-16 mai, hvilket er altfor sent til å gå til anskaffelse av bunad dersom jeg har planer om å iføre meg dette den 17 selvsagt.

Nå er den onde bunadssirkelen brutt!

Jeg skal ha time til måltaking og planlegging neste uke for å få sydd meg en Romeriksbunad type L55.

Så får den heller henge i skapet et år før jeg får brukt den, da er den i allefall klar til neste 17 mai..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Får helt åndenød av jobben, vi kunne fint hatt tre personer på heltid mtp. alt som skal gjøres nå...

Hjemom et par timer før jeg må ned på jobb igjen.

Jeg druuuukneeeeeeer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...