Gå til innhold

Nå tror jeg at jeg må ta med katten til dyrlegen?


Gjest Gjest_Kvinne_*

Anbefalte innlegg

For all del:

Jeg er glad i katter, og har alltid hatt katt, aldri avlivet eller omplassert noen.

Men mener dere virkelig at det er normalt å ha et kjæledyr som gjør at ingen i familien får sove gjennom natten noen gang? At man skal stå opp to ganger i løpet av en 7 timers søvn, hver natt til katten dør av naturlige årsaker? Noe som kan være 10 år til?

Nei det er ikke normalt. Men det betyr ikke at man skylder katten å prøve alt mulig, og så omplassere katten om de ikke finner noen løsning. Å ta livet av katten for noe slikt, og samtidig hevde at man er glad i den er vanvittig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hmm...det er tydelig her at dere har liten erfaring med katter som plutselig begynner å mjaue flere ganger i løpet av natten! Hver natt i mange uker så ønsker du katta dit peppern gror!

Det er stor forskjell på en gjennomtrengende "kattekonsert" og en katt som vil kose.

Det kommer mange forslag her men jeg er sikker på at TS har prøvd de fleste! Stenge katten inne på et rom eller badet,funker garantert ikke!

Katten er 11 år! Den kan ikke tvinges til å være ute om natten.

Omplassering av katter er jo veldig enkelt da! Særlig det å omplassere en katt på 11 år som plutselig har fått adferdsproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
Nei det er ikke normalt. Men det betyr ikke at man skylder katten å prøve alt mulig, og så omplassere katten om de ikke finner noen løsning. Å ta livet av katten for noe slikt, og samtidig hevde at man er glad i den er vanvittig.

Ja, hadde det bare vært så lett. Nei, jeg sier meg enig med siste gjest her, at dere som bare gir pepper, aldri har opplevd det ts har. Det er nærmest umulig å skulle omplassere en katt på 11 år som i tillegg har adferdsproblemer. Hvem vil ha en katt som vekker deg flere ganger om dagen og ødelegger søvnen din!? Å stenge katten inne på rom eller tvinge den til å være ute er heller ikke noe særlig. Jeg er enig at man burde prøve alt før avlivning, men i dette tilfellet så høres det best ut. Man kan fortsatt være glad i katten. Dere må da skjønne at man ikke orker det ts opplever i lengden!???? Skjerp dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...det er tydelig her at dere har liten erfaring med katter som plutselig begynner å mjaue flere ganger i løpet av natten! Hver natt i mange uker så ønsker du katta dit peppern gror!

Det er stor forskjell på en gjennomtrengende "kattekonsert" og en katt som vil kose.

Det kommer mange forslag her men jeg er sikker på at TS har prøvd de fleste! Stenge katten inne på et rom eller badet,funker garantert ikke!

Katten er 11 år! Den kan ikke tvinges til å være ute om natten.

Omplassering av katter er jo veldig enkelt da! Særlig det å omplassere en katt på 11 år som plutselig har fått adferdsproblemer.

Av ren nysgjerrighet - hvorfor kan ikke en katt på 11 være ute? Vår katt var ute hver natt til han var 18. Og ser ikke TS har vært på banen og svart på om dette har oppstått fordi katten er mer inne enn vanlig pga snø og kulde, vet om flere som har katt som har blitt litt tussete pga at de ikke får/klarer å være så mye ute i denne kulden vi har hatt en stund nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at denne tråden er eldgammel, men allikevel...

Jeg har hatt slike katter, og diverse andre problemkatter da jeg er fosterhjem for dyrebeskyttelsen. Og nei, er man glad i katten, avliver man den ikke, man prøver å finne en løsning på poblemet.

Katten kan fint være på et rom for seg selv på natten, vet om flere katter det har fungert for. Bare den har mat, vann, litt leker og dokasse. Kan være den lager litt problemer de første nettene, men etterhvert vil den roe seg ned.

Det kan faktisk være noe som feiler katten. Det kan være løpetid, eller den kan være ordentlig syk. Ved plutselige atferdsendringer drar man til veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, der tar du feil om at katten roer seg! Det behøver ikke å skje. Som jeg skrev i et innlegg lengre opp så hadde jeg en katt som ble 19 år. Den startet med umotivert mjauing når den var ca. 16 år. Alt ble prøvd men ingenting hjalp. Den ble satt på et eget rom, den ble satt i kjelleren, vi prøvde å ha den ute men det ville den ikke. Jeg sto opp flere ganger om natten for å slippe den ut men da løp den under sofaen! Vi var ganske fotvila over denne situsjonen og hadde snart bare en løsning på problemet. Heldigvis for katta(kanskje det var all mjauingen) så ble den stum. Det kom ingen lyd når den mjauet, bare noen hese grynt. Katten forstatte å mjaue de hese gryntene sine, men gryntene plaget jo ingen om natta!

Jeg forsår ts så altfor godt! Man blir helt desperat til slutt når man har blitt vekket 2-3 ganger i løpet av natten gjennom lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CookieMonster
Nei, der tar du feil om at katten roer seg! Det behøver ikke å skje. Som jeg skrev i et innlegg lengre opp så hadde jeg en katt som ble 19 år. Den startet med umotivert mjauing når den var ca. 16 år. Alt ble prøvd men ingenting hjalp. Den ble satt på et eget rom, den ble satt i kjelleren, vi prøvde å ha den ute men det ville den ikke. Jeg sto opp flere ganger om natten for å slippe den ut men da løp den under sofaen! Vi var ganske fotvila over denne situsjonen og hadde snart bare en løsning på problemet. Heldigvis for katta(kanskje det var all mjauingen) så ble den stum. Det kom ingen lyd når den mjauet, bare noen hese grynt. Katten forstatte å mjaue de hese gryntene sine, men gryntene plaget jo ingen om natta!

Jeg forsår ts så altfor godt! Man blir helt desperat til slutt når man har blitt vekket 2-3 ganger i løpet av natten gjennom lang tid.

Helt enig med deg. De som ikke har opplevd en slik situasjon vet ikke hvor jævlig det er! Dersom alt var prøvd, og ingenting forandret situasjonen, så hadde jeg tatt den med til dyrlegen. Aldri i verden om at man skal måtte få ødelagt nattesøvnen sin i flere år pga en katt. Det burde de fleste kunne forstå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten realitetsorientering til de som snakker om omplassering: Gå inn på finn.no og se på katter som gis bort. En ti år gammel katt vil i utgangspunktet slite med å konkurrere med de små søte nøstene der, og når den har adferdsproblemer i tilegg er nok løpet kjørt. Det er for mange katter i forhold til eiere, og da er det de små og søte kattene uten problemer som går først.

Foreslår at TS tar katta med til dyrlegen for å sjekke helsa hennes først, og så evt prøver å tilrettelegge for at hun skal være på ett lukket rom, eller ute om natta, og ser hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...