Gå til innhold

Nå tror jeg at jeg må ta med katten til dyrlegen?


Gjest Gjest_Kvinne_*

Anbefalte innlegg

Jeg ville ha prøvd diverse ting først, som å omplassere henne eller la henne være på badet. Tror ikke folk skjønner hvor slitsomt det kan være å ha en slik katt...

Hun er omplassert 10 ganger tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest CookieMonster
Hun er omplassert 10 ganger tidligere...

Ja, jeg leste det, men jeg vet ikke om noe annet råd å gi. Kanskje noen som ikke har jobb(f.eks pensjonister) kunne tatt seg av henne. Noen som finner seg i denne oppførselen. Tviler dog på at det finnes. Dersom det med badet ikke funker, så må man kanskje vurdere en tur til dyrlegen. Man kan jo ikke ha det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg...

Jeg ville tatt katten til dyrelegen! Å ikke sove på natten kommer til å gi deg magesår i lengden...

Er veldig glad i dyr selv, men de får IKKE styre min hverdag, de skal rette seg etter den!

Har forsåvidt to hester og 2 hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er omplassert 10 ganger tidligere...

NEI NEI NEI! JEG har flyttet 9 ganger. Hun har bodd et sted før meg frem til hun kom til meg - 6 måneder gammel. Forklarte jeg meg SÅ feil(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI NEI NEI! JEG har flyttet 9 ganger. Hun har bodd et sted før meg frem til hun kom til meg - 6 måneder gammel. Forklarte jeg meg SÅ feil(?)

Jeg gjorde visst dét :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sine gamle dager? o.O

Katta er 11 og du kaller henne gammal? Er det rart hu syter?

Kom tilbake når a er 18 så skal vi snakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden dette er noe nytt, hva er nytt?

Kan hun ha en vitaminmangel? Er det et nytt sted? Nytt barn? Ny mat?

Dyrlege og dyretolk er to ting du bør tenke på før du avliver i det minste. Det er godt mulig hun er dement, men det kan og være andre reversible ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 2 sånne vekkere !! hehe

synnes de er litt søte når de kommer og vil ligge på armen i 5 min og få litt kos for så å legge seg i beinenden på senga.

jeg har forøvrig alle dører i huset åpene for jeg har ei pusefrøken som på liv og død skal ha de åpene. så fort det er en stengt dør sitter hun å hyler foran.

jeg har også katteluke ut sånn at de kan komme og gå som de vil.

Synnes det virker rart at din katt har begynt med dette nå etter så mange år og ville nok skjekket henne hos en dyrlege kanskje det feiler henne noe ?

mine har hvert sånn siden jeg fikk kattemor og sønnene har lært av henne. den elste katten min sover hele natten på egen pute i sengen til dattern min og den minste pusefrøkena sover hele natten i beinenden på senga her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Kvinne_*

Jaja. I dag morges kom det; "NÅ FÅR DU FAEN MEG TA ANSVAR. DU ER DEN ENESTE SOM LIGGER OG SOVER HER MENS ALLE VI ANDRE HAR BLITT VEKKET AV DEN JÆVLA KATTA!"

Så jeg får vel ta ansvar. I natt ble jeg vekket 0345 av katta. Den sedvanlige "mjau". Inn på badet, åle seg og rulle rundt. Istedenfor å bære henne ned og UT, så sendte jeg henne ned og tenkte at "det går sikkert bra". Enden på visa var at hun vekket alle de andre i huset med spinning rundt på soveromma etc. et par timer etterpå. JEG sov...

Hun går altså helt bananas. Trodde det gikk greit en periode nå, men det GJØR jo ikke dét. Eneste er at jeg stort sett har våknet hver eneste natt og klart å "liste katta ut" uten at noen andre har merket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok uansett lurt å i hvert fall prate med dyrlegen, ja, ettersom dette problemet har dukket opp såpass plutselig. Håper det løser seg på et vis, enten med medisiner eller omplassering, og at du slipper å avlive henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å stenge henne inne på et rom om natta, med dokasse, mat og vann. Vi har ofte katten vår "stengt inn" nattestid fordi vi bor i et hus hvor det ikke funker å ha dørene oppe om natta om vinteren (alle dørene går ut til en uisolert åpen gang, så ville hatt frost i alle rom i tilfelle, noe som ikke er sunt for rør og strømforbruk og slikt, om noen lurer). Stort sett har han allerede lagt seg til å sove når vi går og legger oss, ellers roer han seg fort (vil han ut og er rastløs når vi skal legge oss, så får han være ute). Det er aldri noe problem med 6-8 timer på et rom, så lenge katten har mat, vann og domuligheter.

Ellers synes jeg absolutt katten skulle vært tatt med til veterinær for en helseundersøkelse, ettersom hun har endret atferd i senere tid. Det kan være sykdom eller demens, noe som enten kan behandles eller evt er en legitim grunn til avliving dersom dyret lider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ha badedøren oppe på natten? Våre katter sover på badet, de har en iglo og et teppe der. Dersom hun vil på badet ville jeg latt henne ha fri tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier katten å være mye ute, og pleier hun å være ute om natten? har jo vært en kald og hard vinter for mange i år, også kjæledyr, så hun er kanskje mer inne enn hun pleier å være? Har du et rom som er såpass isolert at hun kan være der om natten uten å vekke hele familien? Det virker som begeret er nådd og vel så det, så da får det heller være "stakkars-pus" noen netter en stund, og når vinteren slipper litt taket, ville jeg vurder å ha henne ute om natten; fremfor sure familiemedlemmer som vil ha katten bort/avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

uff, det er ikke hyggelig når katten plutselig begynner å oppføre seg slik! Jeg har ingen gode råd å gi men forstår din frustrasjon altfor godt! Min katt begynte slik etter 16 år. Plutselig så skulle det mjaues midt på natten og gjerne flere ganger i løpet av natten. Alle i huset ble vekket og noen hadde problemer med å sovne igjen. Dette utløste både irritasjon og frustrasjon hos flere av oss i huset. Det var en helt uholdbar situasjon og jeg var på samme tanke som deg, nemlig en tur til dyrlegen! Flaks for katta at den plutselig ikke greide å mjaue mer. Tror det skjedde noe med stemmebåndene hennes! Hun levde i hvertfall til hun ble 19 år.

Som TS er inne på så tror jeg at også vår katt ble senil for mjauingen var helt uten mål og mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier katten å være mye ute, og pleier hun å være ute om natten? har jo vært en kald og hard vinter for mange i år, også kjæledyr, så hun er kanskje mer inne enn hun pleier å være? Har du et rom som er såpass isolert at hun kan være der om natten uten å vekke hele familien? Det virker som begeret er nådd og vel så det, så da får det heller være "stakkars-pus" noen netter en stund, og når vinteren slipper litt taket, ville jeg vurder å ha henne ute om natten; fremfor sure familiemedlemmer som vil ha katten bort/avlivet.

Apropos å være mye inne, det kan ikke være det som gjør henne mer klengete enn vanlig? Vår pus er vanligvis ganske snill, men i den perioden det var som kaldest var han nesten aldri ute, og det resulterte i at han ble helt bajas på natten. Løp opp og ned trapper, småmjauet for seg selv og løp rundt på stua, "brøt seg inn" på soverommet vårt og vekte bare for oppmerksomhet!

Det gikk mye bedre med vekkinga etter en stund ettersom både jeg og samboer totalt ignorerer alle forsøk på oppmerksomhet på natta, men helt "normal" blir han nok ikke før til våren når han får rast fra seg igjen.

Men nå er min ca. 4 år(er ikke helt sikker, omplasseringskatt)og frisk. Ettersom din katt er endel eldre, bør en helsesjekk kanskje være 1.prioritet? Hvis ikke det er løsningen, prøv med soveplass på badet eller eget rom slik som mange har foreslått, og forsøk å sørge får at hun får være mye ute/i aktivitet på dagen. Understimulerte kjæledyr blir sprø....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite apropos her.. vi har en katt som er 21 år, og naturlig nok lite ute, med unntak av et par korte daglige lufteturer. Men også han merker den kalde vinteren og bygger opp energi som må ut, i form av masing/vil-kose/vil-ikke-kose/vil-leke/vil-IKKE-leke/vil-ut/vil-IKKE-UT-ER-BIKKJEKALDT :rødme: han er nå så gammel at det går fort over, så vi lar ham holde på så lenge han gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud, å avlive fordi katten er litt plagsom er vanvittig egoistisk.

Det er IKKE mer humant å avlive katten istedet for å forsøke omplassering først. Katten ville nok heller forsøkt seg på et nytt hjem enn å drepes bare fordi hun mjauer om natta. Så lite tilpasningsdyktige er da katter virkelig ikke.

Og det er en haug med andre ting jeg heller ville forsøkt først også. Som plassere katten i et annet rom, stenge katten ute om natten (og ikke gi etter for mas), aktivisere katten en liten stund før leggetid, sørge for mye kontakt tidligere på dagen osv.

At det er så kaldt om dagen spiller nok også ganske mye inn. Når det blir varmere blir det sikkert bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mjau_*

Jeg har vanskeligheter for å forstå deg når du sier at du er knyttet til din 11 år gammel katt samtidig som du vurderer avliving, men ser du har fått nok tyn fra andre.

Et tips kan være å sette noe foran soveromsdøra slik at katten ikke kommer til ved døra. Eller finn fram en sprayflaske med vann og spray litt med vannet når den klorer, da kanskje den tar hintet.

Katter forandrer seg med alderen slik som alle andre, min 17 år gammel katt har gått fra og være ganske sær til en skikkelig sosial kosekatt. Hun har også begynt å gjøre fra seg inne, men det finnes alltid løsninger andre enn avlivning hvis du virkelig ser på denne katten som et familiemedlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del:

Jeg er glad i katter, og har alltid hatt katt, aldri avlivet eller omplassert noen.

Men mener dere virkelig at det er normalt å ha et kjæledyr som gjør at ingen i familien får sove gjennom natten noen gang? At man skal stå opp to ganger i løpet av en 7 timers søvn, hver natt til katten dør av naturlige årsaker? Noe som kan være 10 år til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
For all del:

Jeg er glad i katter, og har alltid hatt katt, aldri avlivet eller omplassert noen.

Men mener dere virkelig at det er normalt å ha et kjæledyr som gjør at ingen i familien får sove gjennom natten noen gang? At man skal stå opp to ganger i løpet av en 7 timers søvn, hver natt til katten dør av naturlige årsaker? Noe som kan være 10 år til?

Ja, de mener tydeligvis det. Jeg mener det at man skal prøve alt før man går for avlivning, men hadde ingenting funket, så hadde jeg uten tvil gjort det. Det går ikke ann å skulle få nattesøvnen ødelagt pga en katt. Katten i dette tilfellet kan jo faktisk leve i 10 år til. En god natts søvn er veldig viktig for at man skal kunne fungere i hverdagen. For meg er det i hvertfall det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...