Gå til innhold

Bibelens profetier


Gjest Hans72

Anbefalte innlegg

Unnskyld meg, men de OPPRINNELIGE kristne verdier bygger på et patriarkalsk samfunn som tillater hold av slaver og salg av kvinner under en lav sko - Jeg vet ikke med deg sofiemyr, men for meg burde et "harmonisk sted å leve" være et samfunn for ALLE, og ikke bare for de rikeste og mest priviliegerte familiene.

Og før du argumenterer at det Gamle Testamentet ikke gjelder lenger: i det Nye Testamentet sier Jesus klart og tydelig at alt det som før var skrevet ennå gjelder.

Les litt til før du skriver mer. Du blander jødedom med kristendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å så jødene har en helt annen gud en deg? Beklager min feil, jeg må ha feiltolket evinnelige sitater fra andre kristne som peker på Moses, verdensflommer og steintavler med noe skrift på. Selvfølgelig teller ikke andres guder for deg, du har jo din helt egen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så jødene har en helt annen gud en deg? Beklager min feil, jeg må ha feiltolket evinnelige sitater fra andre kristne som peker på Moses, verdensflommer og steintavler med noe skrift på. Selvfølgelig teller ikke andres guder for deg, du har jo din helt egen :)

Dette blir for dumt. Sjekk andre tråder om emnet her på KG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir for dumt. Sjekk andre tråder om emnet her på KG

Hvis Jehova var jødenes gud i det GT, og den riktige guden i vår tid, må han ha forandret mening i den del spørsmål for å si det forsiktig. At jødene var spesielt "hardnakket", og han derfor gjorde noen unntak fra sine egentlige prinsipper, taler vel ikke til Jehovas fordel, gjør det vel? Det gikk jo hard utover uskyldige mennesker. Hvorfor ville han tilfredsstille et "hardnakket" folk på bekostning av de gode? Hvorfor ikke forkaste de dårlige og ta vare på de gode?

På grunn av et løfte han gav til Abraham? Var dette hans eneste alternativ?

Fantes det ikke mer humane muligheter som kunne gjenspeile kjærlighet og omtanke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg. Jesus var jøde. Hele livet.

Det stemmer. Jesus vendte seg til jødene, ikke til andre folk. Det var apostlene som visstnok ble inspirert til å ta "budskapet" til andre folk. Og Jesus sier klart at han ikke var kommet for å oppheve loven, stemmer ikke det? Jesus`s gud var jødenes gud, Jehova, og det følger relativt logisk av det at den gammeltestamentlige Jehova også er de kristnes Gud, med alt det innebærer. Muslimene er i det minste ærlige mht sin dyrkelse av et monster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer. Jesus vendte seg til jødene, ikke til andre folk. Det var apostlene som visstnok ble inspirert til å ta "budskapet" til andre folk. Og Jesus sier klart at han ikke var kommet for å oppheve loven, stemmer ikke det? Jesus`s gud var jødenes gud, Jehova, og det følger relativt logisk av det at den gammeltestamentlige Jehova også er de kristnes Gud, med alt det innebærer. Muslimene er i det minste ærlige mht sin dyrkelse av et monster.

Det stemmer ikke. Jesus vendte seg til absolutt alle - inklusive jødene. Det er en kjent bibelsk historie hvor Jesus forkynner til en samaritansk kvinne ved et vannhull, en gest som på den tiden var uhørt med tanke på forholdet mellom jødene og samaritanene.

Det til side. Det finnes en mengde trosretninger, de fleste peker mot samme Gud men med svært store sprik i fortolkninger. Så igjen, KRISTNE verdier er forskjellige fra jødiske, som igjen er forskjellige fra katolske, som ikke minner stort om muslimske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke. Jesus vendte seg til absolutt alle - inklusive jødene. Det er en kjent bibelsk historie hvor Jesus forkynner til en samaritansk kvinne ved et vannhull, en gest som på den tiden var uhørt med tanke på forholdet mellom jødene og samaritanene.

Det til side. Det finnes en mengde trosretninger, de fleste peker mot samme Gud men med svært store sprik i fortolkninger. Så igjen, KRISTNE verdier er forskjellige fra jødiske, som igjen er forskjellige fra katolske, som ikke minner stort om muslimske ;)

Same Gud, samme hellige bok. Samme gamle testamente. Skulle universets perfekte og uendelige og evige skaper ha gjennomgått en make-over? Skulle en perfekt skapning ha forandret seg? Ombestemt seg? Oops, det var visst litt overilt, det der med flommen og Sodoma og Gomorra og den mosaiske slaktingen av alle de folkene som ikke var jøder? Slaveriet, dattersalgene og så videre, som var helt i sin orden, skulle nå være tvilsomme? Skulle Gud ha angret seg?

Hvis man skal forutsette at guden deres er perfekt, så tror jeg knapt det....

Samaritanerne var forøvrig en folkegruppe som påberopte seg jødisk avstamning og som mente seg å forvalte den sanne jødiske religion. Sammenlignbar med forskjellen mellom katolikker og protestanter, kanskje. Så Jesus`s forkynnelseshandling overfor den samaritanske kvinnen er ikke et eksempel på at han gikk utenom jødene i sin forkynnelse.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Same Gud, samme hellige bok. Samme gamle testamente. Skulle universets perfekte og uendelige og evige skaper ha gjennomgått en make-over? Skulle en perfekt skapning ha forandret seg? Ombestemt seg? Oops, det var visst litt overilt, det der med flommen og Sodoma og Gomorra og den mosaiske slaktingen av alle de folkene som ikke var jøder? Slaveriet, dattersalgene og så videre, som var helt i sin orden, skulle nå være tvilsomme? Skulle Gud ha angret seg?

Hvis man skal forutsette at guden deres er perfekt, så tror jeg knapt det....

Nå sporer du fundamentalt av her, min opprinnelige kommentar var basert på hva opprinnelige kristne verdier var hvorpå noen da mener at de er jamføre med jødiske noe de vitterligen ikke er.

Forøvrig, ja Gud er perfekt men det er ikke vi som forvaltere ;)

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sporer du fundamentalt av her, min opprinnelige kommentar var basert på hva opprinnelige kristne verdier var hvorpå noen da mener at de er jamføre med jødiske noe de vitterligen ikke er.

Forøvrig, ja Gud er perfekt men det er ikke vi som forvaltere ;)

De "opprinnelige" kristne verdiene? Du mener de verdiene man bekjente seg til i middelalderen? Thou shalt not suffer a whitch to live? DE verdiene?

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De "opprinnelige" kristne verdiene? Du mener de verdiene man bekjente seg til i middelalderen? Thou shalt not suffer a whitch to live? DE verdiene?

Nei, jeg mener de verdiene Jesus sto for. Elsk din neste, snu det andre kinn etc. Vil ikke kjede deg med slike trivielle moralnormer og sette weekenden din i fare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener de verdiene Jesus sto for. Elsk din neste, snu det andre kinn etc. Vil ikke kjede deg med slike trivielle moralnormer og sette weekenden din i fare ;)

Hva med de verdiene Paulus og kompani stod for?

Hva med de resultatene det kristne verdisettet fikk for livet i Europa i de påfølgende hundreårene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de verdiene Paulus og kompani stod for?

Hva med de resultatene det kristne verdisettet fikk for livet i Europa i de påfølgende hundreårene?

Ja NÅ snakker vi ;) Det er et faktum at Bibelen og dens "glemte" kristne verdier ikke var tilgjengelig for folk flest. De ble ihjeltolket av kirken som ruget på de få oversettelsene som fantes tilgjengelig og brukte Bibelen og terror i skjønn forening til å føre et skrekkvelde over befolkningen.

Nå er ikke det tilfelle lenger. Alle som vil kan lese Bibelen på sitt eget språk og dra nytte av dens visdom hvis de ønsker det (ja jeg vet at ikke DU ønsker det) ;)

Tror du ville ha elsket å ha meg som nabo Mann42 - jeg og mine opprinnelige kristne verdier. Jeg ville alltid vært der hvis du trengte en hjelpende hånd, jeg ville kommet med kake på døren din, jeg ville passe på huset ditt når du var borte selv om du ikke ba om det og kommet løpende etter deg med lommeboken full av tusenlapper hvis du mistet den. Alt dette selv om du skjelte meg ut etter noter fordi jeg pakket på det et Våkn opp eller Vakttårn du kunne bruke til å fyre opp med etter du hadde ledd av de :)

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest VinglePetter

Nei, jeg mener de verdiene Jesus sto for. Elsk din neste, snu det andre kinn etc. Vil ikke kjede deg med slike trivielle moralnormer og sette weekenden din i fare ;)

Åja, så du mener de humanistiske kristne verdiene? Ja da så. Du mener vel å ha hevd på humanistiske verdier, som kristen altså?

Endret av VinglePetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, så du mener de humanistiske kristne verdiene? Ja da så. Du mener vel å ha hevd på humanistiske verdier, som kristen altså?

Neida, du skal få hevde de du også, jeg sier bare at jeg bestreber å leve etter de ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja NÅ snakker vi ;) Det er et faktum at Bibelen og dens "glemte" kristne verdier ikke var tilgjengelig for folk flest. De ble ihjeltolket av kirken som ruget på de få oversettelsene som fantes tilgjengelig og brukte Bibelen og terror i skjønn forening til å føre et skrekkvelde over befolkningen.

Nå er ikke det tilfelle lenger. Alle som vil kan lese Bibelen på sitt eget språk og dra nytte av dens visdom hvis de ønsker det (ja jeg vet at ikke DU ønsker det) ;)

Tror du ville ha elsket å ha meg som nabo Mann42 - jeg og mine opprinnelige kristne verdier. Jeg ville alltid vært der hvis du trengte en hjelpende hånd, jeg ville kommet med kake på døren din, jeg ville passe på huset ditt når du var borte selv om du ikke ba om det og kommet løpende etter deg med lommeboken full av tusenlapper hvis du mistet den. Alt dette selv om du skjelte meg ut etter noter fordi jeg pakket på det et Våkn opp eller Vakttårn du kunne bruke til å fyre opp med etter du hadde ledd av de :)

Jeg tror ikke jeg ville satt spesielt pris på å ha en religiøs nabo med forkynnerkvote, nei. Hva angår hjelpsomhet og ærlighet, så er ikke det en spesielt kristen dyd, det er noe alle mennesker med forståelse av ordet "samfunn" forholder seg til. Og jeg tror at jeg ville funnet selvgodheten din temmelig utålelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og jeg tror at jeg ville funnet selvgodheten din temmelig utålelig.

Tvilsomt, jeg er for sjenert til at du ville merket noe til den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja NÅ snakker vi ;) Det er et faktum at Bibelen og dens "glemte" kristne verdier ikke var tilgjengelig for folk flest. De ble ihjeltolket av kirken som ruget på de få oversettelsene som fantes tilgjengelig og brukte Bibelen og terror i skjønn forening til å føre et skrekkvelde over befolkningen.

Nå er ikke det tilfelle lenger. Alle som vil kan lese Bibelen på sitt eget språk og dra nytte av dens visdom hvis de ønsker det (ja jeg vet at ikke DU ønsker det) ;)

Tror du ville ha elsket å ha meg som nabo Mann42 - jeg og mine opprinnelige kristne verdier. Jeg ville alltid vært der hvis du trengte en hjelpende hånd, jeg ville kommet med kake på døren din, jeg ville passe på huset ditt når du var borte selv om du ikke ba om det og kommet løpende etter deg med lommeboken full av tusenlapper hvis du mistet den. Alt dette selv om du skjelte meg ut etter noter fordi jeg pakket på det et Våkn opp eller Vakttårn du kunne bruke til å fyre opp med etter du hadde ledd av de :)

Men, om mange millioner mennesker en gang trodde fullt og fast på det Kirken sa var sant, hvordan er det forskjellig fra da og nå? Kirken forteller deg ennå hvilken del av boken din som er riktigst for dette århundret - hvordan kan du vite at det lille feiltolkningsproblemet er blitt korrigert til det perfekte siden sist?

For meg virker moderne, vestlig religion litt som en McDonalds meny der du kan velge og vrake i de forskjellige versjonene. Men om en opphøyd og allvitende skapning skrev en veldig viktig bok, burde han ikke være istand til, som Mann42 skrev, kunne gjøre seg forstått for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, om mange millioner mennesker en gang trodde fullt og fast på det Kirken sa var sant, hvordan er det forskjellig fra da og nå? Kirken forteller deg ennå hvilken del av boken din som er riktigst for dette århundret - hvordan kan du vite at det lille feiltolkningsproblemet er blitt korrigert til det perfekte siden sist?

For meg virker moderne, vestlig religion litt som en McDonalds meny der du kan velge og vrake i de forskjellige versjonene. Men om en opphøyd og allvitende skapning skrev en veldig viktig bok, burde han ikke være istand til, som Mann42 skrev, kunne gjøre seg forstått for alle?

Han kunne godt slengt med noen velvalgte ord om evolusjon og nedarvbare trekk også. Kunne gitt geitebødnene i midt-østen noen nyttige hint om avl, om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...