Gå til innhold

Bibelens profetier


Gjest Hans72

Anbefalte innlegg

Gjest Hans72

Hei Hans72.

Jeg kan opplyse deg om at bibelen alene ikke står om de profetiene du refererer til.

Har du hørt om mayakalenderen? Den er 5000 år gammel og har også spådd økonomisk undergang lik den vi ser nå.

Stort sett har alle urgamle kulturer hatt sine profetier som stemmer godt overens med profetiene i bibelen men det er en forskjell en stor vesentlig forskjell!

Å det er frykten.

Mayakalenderen spår ikke dommedag, guds straff og jordens undergang. Den spår en ny tid lik bibelens nye jord og himmel, men den spår maktens undergang.

Flere profetier inkludert mayakalenderen spår 3 spesielle makt-underganger...å da spør jeg...hvilke tre tror dere dette er?

Og eksakt hvilke kulturer har hatt disse profetiene, og nøyaktig hva har profetiene sagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hans72

Hvis du hadde tatt deg bryderiet med å kikke på listen, så ville du sett at det i tillegg til navn og så videre, også står når vulkanen hadde sitt siste utbrudd. Og da ville du sett at det skjer ganske hyppig at det er vulkanutbrudd et eller annet sted på øya. Og da ville du kanskje tenkt at man behøver ikke være særskilt profetisk for å forutsi at det skal reise seg askeskyer akkurat DER.

Det er nå så, men det er en sjeldenhet at disse vulkanutbruddene er særlig omfattende. Dette vulkanutbruddet er, så vidt meg bekjent, det eneste i vår tid som passer inn i profetien om at en mørk sky skal ligge over hele Island(i og med at de fleste utbruddene langt ifra gir noen stor sky som ligger over øyen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans72

Når vi er inne på profetier, er det relevant å trekke frem at det finnes kristne profeter som forutså Sovjets fall allerede på 60/70-tallet(èn av dem er Edvardsen, men det er mange andre, som er langt mer konkrete i sine spådommer). Så har vi Galtung, som muligens er nåtidens "spåmann": http://blogg.forteller.net/2007/02/14/galtung/

http://pen-to-paper.blogspot.com/2007/02/fredsfyrsten.html

Dersom Gud er menneskeskapt, hvordan kan dette forklares?

Edit: LaRouche var en av dem som forutstå Sovjets fall(men atter andre er langt mer imponerende i sine profetier, og enkelte har til og med tatt med konkrete avisartikler, med datering, som bevitner når det ble spådd): http://www.fampo.info/KommentarEAP.pdf

Noen av dem kan man finne her: http://www.google.no/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anb-NO%3Aofficial&channel=s&hl=no&source=hp&q=sovjetunionens+fall+profetier&meta=&btnG=Google-s%C3%B8k

http://www.google.no/search?hl=no&client=firefox-a&hs=EjS&rls=org.mozilla%3Anb-NO%3Aofficial&channel=s&q=%C3%B8stblokkens+fall+profetier&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

http://www.google.no/search?hl=no&client=firefox-a&hs=F57&rls=org.mozilla%3Anb-NO%3Aofficial&channel=s&q=berlinmurens+fall+profetier&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Denne artikkelen fant jeg interessant, til tross for at den ikke handler om profetier i religiøs sammenheng: http://www.vedal.net/blogg/?p=1332

Endret av Hans72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på profetier, er det relevant å trekke frem at det finnes kristne profeter som forutså Sovjets fall allerede på 60/70-tallet(èn av dem er Edvardsen, men det er mange andre, som er langt mer konkrete i sine spådommer). Så har vi Galtung, som muligens er nåtidens "spåmann": http://blogg.forteller.net/2007/02/14/galtung/

http://pen-to-paper.blogspot.com/2007/02/fredsfyrsten.html

Dersom Gud er menneskeskapt, hvordan kan dette forklares?

Jeg vil også være med på denne leken! Non sequitur er jo alltids gøy. Her er mitt bidrag: Geparder løper fortere enn elefanter. Dersom Spania ikke vinner sommerens fotball-VM, hvordan kan dette forklares?

Jeg venter forresten fremdeles på svar på spørsmålet jeg stilte deg, Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Child of nature

på hvilken måte spår mayakalenderen undergangen, da? Lenge mente stjernekadettene og de krystalltroende at mayakalenderen spådde verdens undergang i 2012, siden den stopper da. Men det er blitt litt mindre popt å hevde det etter at almenheten ble klar over hvordan kalenderen er konstruert, og at det som skjer med Maya-kalenderen i 2012, tilsvarer et årtusenskifte i vår kalender. Relativt lite dramatisk, altså.

Men når du påstår at det faktisk er spesifikke prediksjoner i mayakalenderen, så er jo det helt nytt. Hvor kommer det fra, anonyme bruker? Er det så dum en kilde at du ikke vil ha brukeridentiteten din knyttet til det?

Jeg skrev at mayakalenderen spår MAKTENS undergang. Den spår ikke verdens undergang.

Mayakalenderen stopper fordi den avslutter en gammel tidsperiode...å går over i en ny. Kanskje man kan si at vi starter på år 0 igjen? Hvem vet, hehe.

Det er en ny bevissthetsforandring som nå har pågått over en lengre tid. Denne forandringen gjør at vi blir mer åpne og mer åndelige. Å vi moder jord og oss vil stige opp i en høyere bevissthet.

Her er det noen linker...så kan dere jo lese og tolke det selv.

Calleman`s webside - The Mayan Calendar

Norsk side som viser video av Calleman og har mye interessang lesestoff

Norsk Side - Bente har studert Mayakalenderen gjennom forsker og forfatter Carl Johan Callemans bøker

Calleman er en av verdens fremste forskere når deg gjelder denne kalenderen, å har studert mayakalenderen siden 1979.

Håper dette var god nok info :)

Forresten....jeg er Child of nature :goodbye:

Endret av Child of nature
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Child of nature

Og eksakt hvilke kulturer har hatt disse profetiene, og nøyaktig hva har profetiene sagt?

Se mitt innlegg i denne tråden til Mann42 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nå så, men det er en sjeldenhet at disse vulkanutbruddene er særlig omfattende. Dette vulkanutbruddet er, så vidt meg bekjent, det eneste i vår tid som passer inn i profetien om at en mørk sky skal ligge over hele Island(i og med at de fleste utbruddene langt ifra gir noen stor sky som ligger over øyen).

Det er da ingen sky som ligger over hele øya. Det er en sky som skaper problemer lokalt for bønder som ligger i le av vulkanen, og som deretter blåser ut over havet, hvor den kun er til plage for fly.

Forøvrig så vil alle utbrudd som finner sted under en bre eller på annen måte i kontakt med vann, lage kraftige eksplosjoner og kaste aske høyt opp i luften. Og mange av vulkanene på Island ligger under breer. Ingen poeng for den.

Hadde enda vedkommende spådd at dette utbruddet skulle finne sted da det gjorde, så kunne vi snakket om det. Men at noen sier at det skal komme et utbrudd på Island, er mildt sagt lite imponerende. Nevnte jeg at 1/3 av lavaen som er kommet til overflaten i hele verden de siste 500 år, har gjort det på Island?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans72

Jeg glemte å påpeke at både det faktum at Romerriket ble splittet(symbolisert som to føtter)og at det gikk under, er forutsagt av Bibelen. Dyret som symboliserer verdensrikene ble beskrevet for 2500 år siden, lenge før noen av verdensrikene gikk under. Unntaket er Antikkens Hellas, som ble beskrevet 500 år etter at det gikk under: Det er likevel imponerende, da de aller færreste den gangen ville kjenne til hendelser som skjedde for hundrevis av år siden(men Bibelen viser mange ganger til historie som fant sted lenge, lenge før GT ble skrevet).

Endret av Hans72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å påpeke at både det faktum at Romerriket ble splittet(symbolisert som to føtter)og at det gikk under, er forutsagt av Bibelen. Dyret som symboliserer verdensrikene ble beskrevet for 2500 år siden, lenge før noen av verdensrikene gikk under. Unntaket er Antikkens Hellas, som ble beskrevet 500 år etter at det gikk under: Det er likevel imponerende, da de aller færreste den gangen ville kjenne til hendelser som skjedde for hundrevis av år siden(men Bibelen viser mange ganger til historie som fant sted lenge, lenge før GT ble skrevet).

Men dette er jo det rene sludder. Det er en tolkning i ettertid av profetier eller hva vi skal kalle det, som er totalt meningsløse for sin samtid. Sånn er det med alle profetier: Når man tolker dem FØRST, og deretter venter på å se om det skal slå til, så skjer det ALDRI. Venter man deretter til et eller annet signifikant har skjedd, og leter i profetiene etter muligheter for en tolkning, så finner man alltids noe som passer, hvis man er innstilt på å strekke tolkningene et stykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans72

Finanskrisen ble forutsett, både av profeter og av Jesus: http://www.igmission.org/nyhet.php?vis=61

http://www.espen.com/norskblogg/archives/2008/10/en_som_foruts_finanskrisen.html

http://www.nrk.no/magasin/humor/1.6426479

Jeg vil også påpeke at det finnes dem som forutså bla. 9/11. Hvor tar disse menneskene spådommene fra, dersom de ikke kommer fra Gud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans72

Men dette er jo det rene sludder. Det er en tolkning i ettertid av profetier eller hva vi skal kalle det, som er totalt meningsløse for sin samtid. Sånn er det med alle profetier: Når man tolker dem FØRST, og deretter venter på å se om det skal slå til, så skjer det ALDRI. Venter man deretter til et eller annet signifikant har skjedd, og leter i profetiene etter muligheter for en tolkning, så finner man alltids noe som passer, hvis man er innstilt på å strekke tolkningene et stykke.

En god del av Bibelens profetier er helt klare, og ikke til å misforstå, slik som spådommen om at Asakjon og Gaza skulle ødelegges, at Babylon ville bli ødelagt, at Grekenland ville bli delt i fire milirært svake riker, og at det ikke vil komme flere verdensriker etter Romerriket. Å kalle Bibelens profetier for noe man "tolker i ettertid", er dermed helt feilslått(en annen sak er at vi som ikke er profeter, ikke nødvendigvis vil kunne forstå alle profetiene med èn gang, og at det blir langt enklere å forstå dem/legge merke til dem etter at hendelsene har inntruffet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god del av Bibelens profetier er helt klare, og ikke til å misforstå, slik som spådommen om at Asakjon og Gaza skulle ødelegges, at Babylon ville bli ødelagt, at Grekenland ville bli delt i fire milirært svake riker, og at det ikke vil komme flere verdensriker etter Romerriket. Å kalle Bibelens profetier for noe man "tolker i ettertid", er dermed helt feilslått(en annen sak er at vi som ikke er profeter, ikke nødvendigvis vil kunne forstå alle profetiene med èn gang, og at det blir langt enklere å forstå dem/legge merke til dem etter at hendelsene har inntruffet).

Sludder og vås. Romerne la under seg hele Europa, med britannia, samt egypt og landområdene i midtøsten. Og der stopper det.

Kina var mye større, og henger sammen den dag i dag. Kalifatet var sammenlignbart i utstrekning, inkludert ikke like mange land i Europa, men strakte seg mye lenger østover. USA er i seg selv nesten dobbelt så stort i utstrekning som det romerske riket var, har mange ganger så stor befolkning som det romerske riket hadde, og er langt mektigere. Og selv om du kanskje ser for deg at romerriket var et tusenårsrike, så varte det faktisk bare noen få hundre år. USA er i dag like "gammelt" som romerriket var på høyden av sin makt. (Og da regner jeg fra den amerikanske borgerkrigen, som sluttet i 1865) Det ottomanske riket varte mye lengre enn det romerske. Og ikke få meg i gang om Kina, som faktisk har over 1/6 av planetens befolkning, har holdt koken i flere tusen år, og er så stort at solen aldri går ned over det.

Kort og godt: Om bibelen forutsier at det ikke skal komme verdensriker etter det romerske, så er bibelen FEIL, fordi historien har mange eksempler på mange som er både større og mektigere enn romerne var, og som har overlevd minst like lenge. Og enda gjenstår det å se hva den europeiske union kan utvikle seg til å bli. Det ekspanderer jo stadig.

Jeg vil fastholde at tolkningene dine er i ettertid. Og dessuten tilføye at de er direkte FEIL. Noe som ikke kan forbause noen. Du har vist en påfallende vilje til å ignorere fakta i alle andre sammenhenger. Hvorfor skulle historie være noe anderledes? Ignoramus!

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hans72

Jeg glemte å nevne at Bibelen forutsier at Judea og Jerusalem skal "bli lagt øde", og at "lyden av bryllup i gatene skal opphøre". Denne profetien, i likhet med profetiene om bla. Asakjons fall og jødenes tilbakevendelse til Israel(som for øvrig ble nedskrevet før de ble jaget ut av landet: Bibelen forustså nemlig både at de skulle bli spredt for hele verden, og at de så skulle vende tilbake(esekiel 6:8))), Judeas fall osv. er så presise at de ikke kan misforståes. At man først tenker over dem i ettertid, endrer ikke dèt. Omtrent på samme måte som det er et faktum at Grekenland, akkurat som Bibelen tilsier, var det første verdesriket noensinne.

Endret av Hans72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å nevne at Bibelen forutsier at Judea og Jerusalem skal "bli lagt øde", og at "lyden av bryllup i gatene skal opphøre". Denne profetien, i likhet med profetiene om bla. Asakjons fall og jødenes tilbakevendelse til Israel(som for øvrig ble nedskrevet før de ble jaget ut av landet: Bibelen forustså nemlig både at de skulle bli spredt for hele verden, og at de så skulle vende tilbake(esekiel 6:8))), Judeas fall osv. er så presise at de ikke kan misforståes. At man først tenker over dem i ettertid, endrer ikke dèt. Omtrent på samme måte som det er et faktum at Grekenland, akkurat som Bibelen tilsier, var det første verdesriket noensinne.

Men Esekiel kap 6 er en trusel mot avgudsdyrkere, og esekiel 6:8 sier bare "Men jeg vil la en levning bli igjen, så noen av dere unngår sverdet ute blant folkene når dere blir spredt utover i landene." Det faller meg LITT vanskelig å tolke DET som en profeti om at jødene skulle fordrives og vende tilbake. Hele kap. 6 handler om hvor forferdelig avgudsdyrkerne skal få det, og hvordan de skal "kjenne at jeg er herren din gud.", når gud legger landet øde. Det er ikke til å misforstå at dette er en harang om de som IKKE dyrker Jahve, og som derfor skal forgå på grusomste vis.

Esekiel 6:6 sier "Hvor dere enn bor, skal byene ødelegges og offerhaugene bli forlatt [...] og deres motbydelige avguder knust og gjort til intet og deres solstøtter nedhugget, og deres henders verk utslettet.

Helt klart en svovelpredikant som skremmer folk i sin samtid til å tro på SIN gud, ikke en profeti om fremtiden. Men overbevis meg, Hans. I stedet for en henvisning til et bibelsted som du mener "klart forutsir" noe, kan du jo komme med selve sitatet? Gjerne in extencio, og med en liten forklaring for oss som ikke har troens lys, om hvorfor det er så klart? For det ser ikke sånn ut når JEG leser det. Jeg rystes heller over brutaliteten og hatet mot anderledes tenkende som monoteistene la for dagen allerede den gangen.

Hvor hentet du den om grekerne, forresten?

Kan du bringe et sitat, så det blir mulig for oss å se selve resonnementet bak påstanden. Det er litt vanskelig å ta noe du sier på face value, så jeg foretrekker at du konkretiserer budskapet.

Og Hellas et "verdensrike"? Grekerne hadde en stripe av kolonier rundt middelhavet, and that`s it. Kineserne var større, og tidligere. Bibelen er etnosentrisk. Også på dette punkt.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina var mye større, og henger sammen den dag i dag. Kalifatet var sammenlignbart i utstrekning, inkludert ikke like mange land i Europa, men strakte seg mye lenger østover. USA er i seg selv nesten dobbelt så stort i utstrekning som det romerske riket var, har mange ganger så stor befolkning som det romerske riket hadde, og er langt mektigere. Og selv om du kanskje ser for deg at romerriket var et tusenårsrike, så varte det faktisk bare noen få hundre år. USA er i dag like "gammelt" som romerriket var på høyden av sin makt. (Og da regner jeg fra den amerikanske borgerkrigen, som sluttet i 1865) Det ottomanske riket varte mye lengre enn det romerske. Og ikke få meg i gang om Kina, som faktisk har over 1/6 av planetens befolkning, har holdt koken i flere tusen år, og er så stort at solen aldri går ned over det.

Kort og godt: Om bibelen forutsier at det ikke skal komme verdensriker etter det romerske, så er bibelen FEIL, fordi historien har mange eksempler på mange som er både større og mektigere enn romerne var, og som har overlevd minst like lenge. Og enda gjenstår det å se hva den europeiske union kan utvikle seg til å bli. Det ekspanderer jo stadig.

Dagens pirk: Det britiske imperiet overgår alle disse, både i utstrekning og i antall mennesker(1/3 av Jordens befolkning levde der da det var på sitt største).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dagens pirk: Det britiske imperiet overgår alle disse, både i utstrekning og i antall mennesker(1/3 av Jordens befolkning levde der da det var på sitt største).

Å, det gjør bare godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hå, Hans. Er du på nett? skal du komme med noen svar?

Da tror jeg nok du må vente lenge. Jeg venter fremdeles på svar på spørsmålet mitt om entropi (pluss en rekke tidligere spørsmål). Det ser ikke ut til at det å svare på spørsmål inngår ikke i Hans' korstog for Jesus. Korstoget hans går utelukkende ut på å spamme forumet med de samme gamle kreasjonistløgnene. En tidligere bruker lanserte muligheten for å erstatte Hans' funksjon med en relativt enkel java-applet:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=428677&view=findpost&p=7068889

Selv mener jeg at dette programmet er alt for urealistisk, da det faktisk stopper å poste ganske raskt. Da er nok følgende program mer realistisk:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=428677&view=findpost&p=7069876

Forøvrig så kompilerer og kjører begge programmene. Dersom Hans vil spare litt tid så burde han absolutt implementert disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...