Gå til innhold

Bibelens profetier


Gjest Hans72

Anbefalte innlegg

Finanskrisen ble forutsett, både av profeter og av Jesus: http://www.igmission.org/nyhet.php?vis=61

http://www.espen.com/norskblogg/archives/2008/10/en_som_foruts_finanskrisen.html

http://www.nrk.no/magasin/humor/1.6426479

Jeg vil også påpeke at det finnes dem som forutså bla. 9/11. Hvor tar disse menneskene spådommene fra, dersom de ikke kommer fra Gud?

Dette kan du ikke seriøst mene, Hans. For det første: HVORDAN kan de vage sitatene tolkes som å forutse finanskrisen? HVILKEN finanskrise, forresten? Den nyeste? Depresjonen på '20-'30-tallet var da langt verre. Den siste finanskrisen har vært et myggstikk i forhold. Uansett er dette ren og skjær tolkning i etterkant, og det holder ikke vann. Det holder ikke lim, engang.

Og de to andre - mener du virkelig de er profeter? Seriøst?

For det andre: det er mange som i ETTERTID mener å ha kunnet forutse 9/11. Men det var det ingen som faktisk GJORDE, ellers hadde de jo SAGT ifra og forhindret elendigheten.

Er det ikke rart, Hans, at Bibelen og blogg-profeter ikke har forutsett de katastrofene som vil inntreffe de neste årene, men kun de som allerede er inntruffet? Hvor er fremtidsprofetiene?

Endret av K.A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Hvor er fremtidsprofetiene?

Her får du mulighet til å høre hva som kommer til å skje i 2010 hvis du gidder å se alle 10 som varer ca 10 min hver seg. Så kan du bedømme i slutten på 2010 om noe av dette har skjedd.

Alltid spennende å se om slike profetier holder mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette er en svært interessant artikkel, som bekrefter Bibelens ord om at verden vil rammes av en omfattende hungersnød: http://e24.no/utenriks/article2365585.ece

Sier bibelen noe om at VERDEN skal rammes av hungersnød? Jeg må innrømme at jeg tør ikke å stole på bibelsitatene dine, engang. Kan du gi en referanse? Artikkelen sier forøvrig at det vil bli hungersnød dersom vi ikke gjør noe med det. Og verdens (sekulære) forskere har tidligere vist seg i stand til å gjøre store ting med landbruk og produktivitet. Så det er enda ikke for sent for bibelen å ta spektakulært feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Da har jeg samlet noen punkter som sammenfatter Bibelens profetier om at vi lever i tidsperioden som omtales som "de siste dager"

Krig i et omfang som savner sidestykke. — Matteus 24: 7; Åpenbaringen 6: 4.

Hungersnød. — Matteus 24: 7; Åpenbaringen 6: 5, 6, 8.

Pest. — Lukas 21: 11; Åpenbaringen 6: 8.

Tiltagende lovløshet. — Matteus 24: 12.

Jorden ødelegges. — Åpenbaringen 11: 18.

Store jordskjelv. — Lukas 21: 11.

Kritiske tider som det er vanskelig å mestre. — 2. Timoteus 3: 1.

Overdreven kjærlighet til penger. — 2. Timoteus 3: 2.

Ulydighet mot foreldre. — 2. Timoteus 3: 2.

Mangel på naturlig hengivenhet. — 2. Timoteus 3: 3.

Større kjærlighet til nytelser enn til Gud. — 2. Timoteus 3: 4.

Mangel på selvkontroll. — 2. Timoteus 3: 3.

Mangel på kjærlighet til det gode. — 2. Timoteus 3: 3.

Folk bryr seg ikke om den forestående faren. — Matteus 24: 39.

Spottere forkaster beviset for at vi lever i de siste dager. — 2. Peter 3: 3, 4.

Verdensomfattende forkynnelse om Guds rike. — Matteus 24: 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg samlet noen punkter som sammenfatter Bibelens profetier om at vi lever i tidsperioden som omtales som "de siste dager"

Krig i et omfang som savner sidestykke. — Matteus 24: 7; Åpenbaringen 6: 4.

Hungersnød. — Matteus 24: 7; Åpenbaringen 6: 5, 6, 8.

Pest. — Lukas 21: 11; Åpenbaringen 6: 8.

Tiltagende lovløshet. — Matteus 24: 12.

Jorden ødelegges. — Åpenbaringen 11: 18.

Store jordskjelv. — Lukas 21: 11.

Kritiske tider som det er vanskelig å mestre. — 2. Timoteus 3: 1.

Overdreven kjærlighet til penger. — 2. Timoteus 3: 2.

Ulydighet mot foreldre. — 2. Timoteus 3: 2.

Mangel på naturlig hengivenhet. — 2. Timoteus 3: 3.

Større kjærlighet til nytelser enn til Gud. — 2. Timoteus 3: 4.

Mangel på selvkontroll. — 2. Timoteus 3: 3.

Mangel på kjærlighet til det gode. — 2. Timoteus 3: 3.

Folk bryr seg ikke om den forestående faren. — Matteus 24: 39.

Spottere forkaster beviset for at vi lever i de siste dager. — 2. Peter 3: 3, 4.

Verdensomfattende forkynnelse om Guds rike. — Matteus 24: 14.

Det har alltid vært kriger og hungersnød, (pest har det vel knapt aldri vært mindre av), og selv Sokrates klaget over at ungdommene var ulydige mot foreldrene. Ingen av punktene på lista er typiske for den siste tiden, det siste hundreåret eller tusenåret. Vær så snill å slutt med dette tullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har alltid vært kriger og hungersnød, (pest har det vel knapt aldri vært mindre av), og selv Sokrates klaget over at ungdommene var ulydige mot foreldrene. Ingen av punktene på lista er typiske for den siste tiden, det siste hundreåret eller tusenåret. Vær så snill å slutt med dette tullet.

De syv siste er unike for dette århundret ;)

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De syv siste er unike for dette århundret ;)

De syv siste? La oss se:

"Mangel på naturlig hengivenhet. — 2. Timoteus 3: 3."

Jeg vet ikke helt hva som menes med dette? Mangel på hengivenhet? Det virker mer som en almenmennesklig sak, men kanskje du kan utdype hvorfor det er spesielt for dette århundret?

"Større kjærlighet til nytelser enn til Gud. — 2. Timoteus 3: 4."

Har ikke det alltid vært et "problem"? Er det ikke det som er "synd"? Det var iallfall det jeg lærte under kirkens tidlige forsøk (sørgelig mislykkede) på indoktrinering: Synd er å sette andre ting fremfor Gud. Og mennesker "synder" hele tiden fordi de er opptatt av seg og sitt, enten det nå er materielle goder, eller kjødets lyst, som det så fint heter.

"Mangel på selvkontroll. — 2. Timoteus 3: 3."

Se ovenfor. Selvkontroll er ikke en mennesklig dyd som er spesielt utbredt noe sted i verden. Historien viser oss at det ikke har vært det, heller.

"Mangel på kjærlighet til det gode. — 2. Timoteus 3: 3."

Det er vel nærmest en variant av manglende prioritering av Gud? Old news.

"Folk bryr seg ikke om den forestående faren. — Matteus 24: 39."¨

Denne er kanskje mer relevant for vår tid. Vi er liksom litt mer skeptiske, og erkjenner at å bare SI noe, gjør det ikke sant. I gode gamle dager, da profetier fortsatt var noe folk trodde på, så var man jo meget mer tilbøyelig til å tro på det når den lokale visjonære forkynte at enden var nær. Men det er vel en slags kulturell læring som skjer, og etter hvert øker bevisstheten om at "Men dette har vi sannelig hørt før, mange ganger, og det har ikke skjedd hittil. Tror ikke noe på det."

"Spottere forkaster beviset for at vi lever i de siste dager. — 2. Peter 3: 3, 4."

Se ovenfor. "Bevisene" er jo overordentlig tynne, og prefetiene ha vist seg å være mildt sagt dårlige kilder til forutsigelse av konkrete hendelser. De lar seg bare bruke retrospektivt, og dersom man er villig til å hengi seg til SVÆRT runde og omtrentlige fortolkninger og assosiasjoner. Kall meg gjerne en spotter. Jeg foretrekker selv å kalle meg skeptiker, og krever altså beviser, noe som er fraværende hva verdens undergang angår. Men OK. fritenkeri var nok ikke så enormt utbredt noe sted i verden før. Men hvorfor akkurat dette århundrede? Hva med opplysningstiden?

"Verdensomfattende forkynnelse om Guds rike. — Matteus 24: 14."

Definer "verden". La meg utdype: Tror du at man på Matteus`s tid var seg bevisst at den verden man kjente til, IKKE var HELE verden?

Tilleggsspørsmål: Skal vi begrense "verden" til å bare gjelde Jorden, eller virker det fornuftig på deg å inkludere evt intelligente livsformer på en av planetene i Ursa Minor Beta eller Proximo Centauri i profetien? I såfall er vi trygge for alltid... Jeg kan ikke se for meg at vi noen gang kommer dit.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De syv siste? La oss se:

"Mangel på naturlig hengivenhet. — 2. Timoteus 3: 3."

Jeg vet ikke helt hva som menes med dette? Mangel på hengivenhet? Det virker mer som en almenmennesklig sak, men kanskje du kan utdype hvorfor det er spesielt for dette århundret?

"Større kjærlighet til nytelser enn til Gud. — 2. Timoteus 3: 4."

Har ikke det alltid vært et "problem"? Er det ikke det som er "synd"? Det var iallfall det jeg lærte under kirkens tidlige forsøk (sørgelig mislykkede) på indoktrinering: Synd er å sette andre ting fremfor Gud. Og mennesker "synder" hele tiden fordi de er opptatt av seg og sitt, enten det nå er materielle goder, eller kjødets lyst, som det så fint heter.

"Mangel på selvkontroll. — 2. Timoteus 3: 3."

Se ovenfor. Selvkontroll er ikke en mennesklig dyd som er spesielt utbredt noe sted i verden. Historien viser oss at det ikke har vært det, heller.

"Mangel på kjærlighet til det gode. — 2. Timoteus 3: 3."

Det er vel nærmest en variant av manglende prioritering av Gud? Old news.

"Folk bryr seg ikke om den forestående faren. — Matteus 24: 39."¨

Denne er kanskje mer relevant for vår tid. Vi er liksom litt mer skeptiske, og erkjenner at å bare SI noe, gjør det ikke sant. I gode gamle dager, da profetier fortsatt var noe folk trodde på, så var man jo meget mer tilbøyelig til å tro på det når den lokale visjonære forkynte at enden var nær. Men det er vel en slags kulturell læring som skjer, og etter hvert øker bevisstheten om at "Men dette har vi sannelig hørt før, mange ganger, og det har ikke skjedd hittil. Tror ikke noe på det."

"Spottere forkaster beviset for at vi lever i de siste dager. — 2. Peter 3: 3, 4."

Se ovenfor. "Bevisene" er jo overordentlig tynne, og prefetiene ha vist seg å være mildt sagt dårlige kilder til forutsigelse av konkrete hendelser. De lar seg bare bruke retrospektivt, og dersom man er villig til å hengi seg til SVÆRT runde og omtrentlige fortolkninger og assosiasjoner. Kall meg gjerne en spotter. Jeg foretrekker selv å kalle meg skeptiker, og krever altså beviser, noe som er fraværende hva verdens undergang angår. Men OK. fritenkeri var nok ikke så enormt utbredt noe sted i verden før. Men hvorfor akkurat dette århundrede? Hva med opplysningstiden?

"Verdensomfattende forkynnelse om Guds rike. — Matteus 24: 14."

Definer "verden". La meg utdype: Tror du at man på Matteus`s tid var seg bevisst at den verden man kjente til, IKKE var HELE verden?

Tilleggsspørsmål: Skal vi begrense "verden" til å bare gjelde Jorden, eller virker det fornuftig på deg å inkludere evt intelligente livsformer på en av planetene i Ursa Minor Beta eller Proximo Centauri i profetien? I såfall er vi trygge for alltid... Jeg kan ikke se for meg at vi noen gang kommer dit.

Er ikke du en av de som mener alt var bedre før da? ;)

Joda, du har rett i at flere av disse punktene har vært av og på eller tilstede mer eller mindre hele tiden. Det som er spesielt er at nå sammenfaller alle punktene. Naturlig hengivenhet blandt mennesker finnes knapt lenger, unngå derfor et illebefinnende bland mange mennesker - selv de med førstehjelpskurs og innrammet diplom vil helst avstå fra å hjelpe.

Paulus reiser viser ganske tydelig at selv da visste de at verden ikke var så veldig liten ;)

Jeg forsøker ikke å skremme noen her, jeg prøver bare å illustrere det at disse tilstandene har ikke vært et faktum tidligere - samtidig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke du en av de som mener alt var bedre før da? ;)

Joda, du har rett i at flere av disse punktene har vært av og på eller tilstede mer eller mindre hele tiden. Det som er spesielt er at nå sammenfaller alle punktene. Naturlig hengivenhet blandt mennesker finnes knapt lenger, unngå derfor et illebefinnende bland mange mennesker - selv de med førstehjelpskurs og innrammet diplom vil helst avstå fra å hjelpe.

Paulus reiser viser ganske tydelig at selv da visste de at verden ikke var så veldig liten ;)

Jeg forsøker ikke å skremme noen her, jeg prøver bare å illustrere det at disse tilstandene har ikke vært et faktum tidligere - samtidig :)

Dette stemmer jo bare ikke. Hvor er det du ser mangel på hengivenhet nå, som det ikke har vært før? Velferdssamfunnet, bistand og humanitære organisasjoner, noe som kom i siste halvdel av 1900-tallet?

Et par eksempler hadde vært på sin plass, for jeg mistenker at du kanskje har litt selektiv hukommelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke du en av de som mener alt var bedre før da? ;)

Joda, du har rett i at flere av disse punktene har vært av og på eller tilstede mer eller mindre hele tiden. Det som er spesielt er at nå sammenfaller alle punktene. Naturlig hengivenhet blandt mennesker finnes knapt lenger, unngå derfor et illebefinnende bland mange mennesker - selv de med førstehjelpskurs og innrammet diplom vil helst avstå fra å hjelpe.

Paulus reiser viser ganske tydelig at selv da visste de at verden ikke var så veldig liten ;)

Jeg forsøker ikke å skremme noen her, jeg prøver bare å illustrere det at disse tilstandene har ikke vært et faktum tidligere - samtidig :)

Nei, jeg er en av dem som mener at i kraft av fremskritt, vitenskap og utvikling av teknologi, så går verden fremover, og blir bedre og bedre, der disse kreftene får komme til. Det finnes selvsagt enklaver der folk insisterer på å myrde hverandre av religiøse grunner, men utenfor disse områdene går verden fremover, etter mine begreper. Så nei, alt var ikke bedre før, tvertimot.

Var det DET du mente med "naturlig hengivenhet". Jeg tror ikke vi er noe verre på det området nå enn tidligere, snarere tvert i mot. Hva med din bibelske historie om den gode samaritan, hva? Alle menneskene som gikk forbi det stakkars offeret for røverne, helt til samaritanen stoppet. Rett nok er det en lignelse, men en lignelse uten et visst sannhetsinnhold ville ikke truffet tilhørerne hjemme. Så jeg antar at i bibelsk tid var det dårlig stelt med den naturlige hengivenheten, og man kunne ikke regne med hjelp dersom man ble overfalt av røvere og etterlatt for å dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer jo bare ikke. Hvor er det du ser mangel på hengivenhet nå, som det ikke har vært før? Velferdssamfunnet, bistand og humanitære organisasjoner, noe som kom i siste halvdel av 1900-tallet?

Et par eksempler hadde vært på sin plass, for jeg mistenker at du kanskje har litt selektiv hukommelse.

Djevelens verk alt sammen, kommunisters perverse påfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette stemmer jo bare ikke. Hvor er det du ser mangel på hengivenhet nå, som det ikke har vært før? Velferdssamfunnet, bistand og humanitære organisasjoner, noe som kom i siste halvdel av 1900-tallet?

Et par eksempler hadde vært på sin plass, for jeg mistenker at du kanskje har litt selektiv hukommelse.

Les avisene hver dag så finner du nok av eksempler på hvordan vi mennesker er blitt i velferdssamfunnet vårt :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les avisene hver dag så finner du nok av eksempler på hvordan vi mennesker er blitt i velferdssamfunnet vårt :lete:

Fattigdom? Gjeld? Hungersnød? Rasisme/forskjellsbehandling? Nye fenomener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fra VG-nett i dag (bare overskriftene er jo munter lesning i seg selv)

1500 kan ha mistet livet

Baby blir slept langs bakken i politiaksjon

Andefamilie skutt med piler gjennom hode og hals «Miljøkriminalitet på sitt verste».

Skal ha etterlatt 15-åring hjelpeløs

Psykiater tiltalt for seksuelle overgrep mot pasient

«Wild Bill» mistenkt for drap på ni personer

1500 kan ha mistet livet

Blodbad etter hevnopprør 34 drept i Karachi.

Opprørere drepte fem politimenn i Bagdad

Irakiske mødre væpner seg for å forsvare barn og hjem

Nord-Irland: Taxisjåfør tvunget til å kjøre med bombe

Én av fire unge opplever vold fra kjæresten

Samboer siktet for drap på småbarnsmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest VinglePetter

Dette er fra VG-nett i dag (bare overskriftene er jo munter lesning i seg selv)

Tror du det var mindre av disse tingene før VG eksisterte? Eller tror du VGs salgstall som øker parallelt med omfanget på dramatiske avisoverskrifter kan få noe av æren for disse overskriftene?

Jeg kan garantere deg minst like skremmende overskrifter hvis VG hadde eksistert på Jesu tid.

I tillegg får vi inn de skremmende sensasjonene fra andre land som før i tiden aldri ble kjent for massene. Du er MEGET historieløs hvis du tror at det er mer jævelskap per innbygger nå enn på Jesu tid.

Endret av VinglePetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det var mindre av disse tingene før VG eksisterte? Eller tror du VGs salgstall som øker parallelt med omfanget på dramatiske avisoverskrifter kan få noe av æren for disse overskriftene?

Jeg kan garantere deg minst like skremmende overskrifter hvis VG hadde eksistert på Jesu tid.

I tillegg får vi inn de skremmende sensasjonene fra andre land som før i tiden aldri ble kjent for massene. Du er MEGET historieløs hvis du tror at det er mer jævelskap per innbygger nå enn på Jesu tid.

Svar meg, med all denne kunnskapen og visdommen vi har ervervet de siste to tusen år burde vi ikke ha klart å stanse det meste av "jævelskapen" da? I følge innlegget ditt ovenfor har ting ikke blitt bedre i det hele tatt?

Alle vet visst hvor skoen trykker men ingen klarer på fikse det :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fra VG-nett i dag (bare overskriftene er jo munter lesning i seg selv)

Ser man bort ifra den moderne konteksten så er ikke dette typisk for vår tid; Vold har alltid eksistert, faktisk mer utbredt og mer brutalt enn i dag.

Jeg kan ikke kommentere hvert enkelsak du ramser opp og komme med ekvivalente historiske hendelser, det kommer til å ta resten av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man bort ifra den moderne konteksten så er ikke dette typisk for vår tid; Vold har alltid eksistert, faktisk mer utbredt og mer brutalt enn i dag.

Jeg kan ikke kommentere hvert enkelsak du ramser opp og komme med ekvivalente historiske hendelser, det kommer til å ta resten av dagen.

Enig der, men kommenter gjerne hva som er årsaken til at vi i vår opplyste og forståelsesfulle verden ikke klarer å få ting BEDRE enn det de var før ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...