Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_mann
Skrevet
Enig med deg.

Jeg kan ikke tenke meg noe mer harry og taperaktig enn narkiser. Synes synd på dem, det er ikke det, men bare ved å lese denne tråden ser man jo at mange går inn i det med åpne øyne, til tross for at de burde vite bedre.

Jeg kunne aldri tenkt meg å være sammen med en som bruker narkotika, og det vil være uaktuelt for meg å ha narkomane i min vennekrets. Greit hvis vedkommende har sluttet, og innsett hvor dumt det er, men en som bruker narkotika, om enn bare en gang i måneden, kunne jeg ikke vært venn med. Jeg liker intelligente mennesker, ikke slike som lever på en livsløgn.

Denne tråden antar jeg er startet av en eller flere som bruker den til ren propaganda for skakksynet sitt. Det er ganske merkverdig at all verdens narkomane plutselig har funnet frem til denne tråden...

Misliker du folker som drikker hjemmebrent også? For det er definert som "narkotika" ;)

Det er én ting dere må huske på og det er det at ordet "narkotika" høres så sykt farlig og skummelt ut. Men jeg tviler på at de fleste av dere engang har SETT narkotika før.. Bortsett fra heroinistene i Oslo. Faktisk viser alle statistikker at legaliseringer av cannabis og heroin får antall kriminalitet til å synke som en stein. Hadde det ikke vært greit med mindre heroinister i gatene i Oslo? Dette er selve fundamentet for argumentasjonen som nå pågår i København og det som var fundamentet for lovgjøringen i Amsterdam på 70-tallet. Som vi alle vet viste seg å være en enorm suksess.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg kunne aldri tenkt meg å være sammen med en som bruker narkotika, og det vil være uaktuelt for meg å ha narkomane i min vennekrets.

En venninne av meg har samme innstilling, og hun har enda ikke skjønt at 5-6 av våre felles venner driver litt med stoff.

Nesten utrolig hvor blind man kan bli av intolleranse.

Gjest Gjest_mann
Skrevet

Godt sagt Tor! :)

Skjønner ikke hvorfor dere kan ha så syk dobbeltmoral. Alkohol er HELT greit, selv om det dreper millioner av folk i året. Mens hasj, det er så FARLIG! Og har aldri tatt livet av én eneste person i historien..

Skrevet
Ikke de stereotypiske super-røykerne med dreads og ille-luktende klær.. Det er synd at folket i Norge tror at de som bruker hasj og cannabis er og SER sånn ut..

Hahaha! Måtte bare le litt - jeg har nemlig dreads :P (Ikke illeluktende klær, though...) Liker innstillingen din til cannabis :)

Gjest Gjest_Cathrine_*
Skrevet
En venninne av meg har samme innstilling, og hun har enda ikke skjønt at 5-6 av våre felles venner driver litt med stoff.

Nesten utrolig hvor blind man kan bli av intolleranse.

Jeg kjenner faktisk vennene mine, og ingen av dem er narkiser.

Du/dere kan bare drive på, jeg kommer aldri til å mene at narkomane er toppen her i verden, og det gjør ingen av de jeg kjenner heller. Tvert imot gjør slike tråder meg utrolig provosert. Og, ja, jeg er intolerant når det dreier seg om mennesker med null respekt for lov og orden. Mennesker som gir blaffen i alle andre enn seg selv, og som synes ulovligheter er helt naturlig og greit.

Gjest Gjest_mann
Skrevet
Hahaha! Måtte bare le litt - jeg har nemlig dreads :P (Ikke illeluktende klær, though...) Liker innstillingen din til cannabis :)

Beklager! :) Du skjønner vel hva jeg mener :)

Om man har dreads så er man nødt til å lukte godt og ha hår som lukter godt. Hvis ikke tror automatisk folk at man er en narkis..

Skrevet
Jeg har oppdaget at han røyker harsk minst en gang i måneden. Han nekter å slutte, selv når jeg truer med politi og å gå fra ham.

Hva kan jeg gjøre? Alt føles så desperat fortvilet for meg.

er dette en spøk?

politiet vil nok ikke en gang gidde å gjøre noe, med mindre han blir tatt får kjøp eller salg. eventuelt har et lager av hasj hjemme.

At typen min røykte en gang i måenden ville vært null problem får meg.

Gjest Gjest_mann
Skrevet

Du/dere kan bare drive på, jeg kommer aldri til å mene at narkomane er toppen her i verden, og det gjør ingen av de jeg kjenner heller.

Forskjellen er at de som røyker hasj ikke ER narkomane. Det er stoor forskjell! Eneste grunnen til at folk tror det er fordi hasj er ulovlig. Ingenting annet. Hadde alkohol vært ulovlig så hadde de som drikker automatisk vært narkoman de også.

Tvert imot gjør slike tråder meg utrolig provosert. Og, ja, jeg er intolerant når det dreier seg om mennesker med null respekt for lov og orden. Mennesker som gir blaffen i alle andre enn seg selv, og som synes ulovligheter er helt naturlig og greit.

Ok, så eneste grunnen er fordi det er ulovlig? Så om det hadde blitt lovlig, noe det sannsynligvis blir om ikke så lenge, så er det greit? Synes det er veldig tåpelig å ha et sånt syn, bare pga en dum lovgivning som ingenting egenting har noen argumentasjon for å beholde..

Skrevet
Tvert imot gjør slike tråder meg utrolig provosert. Og, ja, jeg er intolerant når det dreier seg om mennesker med null respekt for lov og orden. Mennesker som gir blaffen i alle andre enn seg selv, og som synes ulovligheter er helt naturlig og greit.

Så ingen av vennene dine har noen gang kjørt for fort? Eller jobbet svart? Eller mottatt svart arbeid? Eller drukket hjemmebrent?

Hmm, har du morsomme fester?

Skrevet

Du/dere kan bare drive på, jeg kommer aldri til å mene at narkomane er toppen her i verden, og det gjør ingen av de jeg kjenner heller. Tvert imot gjør slike tråder meg utrolig provosert. Og, ja, jeg er intolerant når det dreier seg om mennesker med null respekt for lov og orden. Mennesker som gir blaffen i alle andre enn seg selv, og som synes ulovligheter er helt naturlig og greit.

Jeg har aldri gjort noe annet ulovlig enn å ha omgang med cannabis. Med andre ord: jeg har full respekt for lov og orden, og jeg tror min oppfatning av moral er langt bedre enn folk som drikker seg ravende fulle hver helg, og ender opp med å slå ned noen. (en grov generalisering, men det er bare svar på tiltale.)

Skrevet
Beklager! :) Du skjønner vel hva jeg mener :)

Om man har dreads så er man nødt til å lukte godt og ha hår som lukter godt. Hvis ikke tror automatisk folk at man er en narkis..

Jeg skjønner utmerket godt hva du mener, og ser klart den stereotypen - det er det som var så morsomt :) (Når det er sagt - folk med dreads kan godt være hundre prosent avholds også - ihvertfall kjenner jeg en person som er det :) )

Gjest Gjest_Cathrine_*
Skrevet
Forskjellen er at de som røyker hasj ikke ER narkomane. Det er stoor forskjell! Eneste grunnen til at folk tror det er fordi hasj er ulovlig. Ingenting annet. Hadde alkohol vært ulovlig så hadde de som drikker automatisk vært narkoman de også.

Ok, så eneste grunnen er fordi det er ulovlig? Så om det hadde blitt lovlig, noe det sannsynligvis blir om ikke så lenge, så er det greit? Synes det er veldig tåpelig å ha et sånt syn, bare pga en dum lovgivning som ingenting egenting har noen argumentasjon for å beholde..

Ja, det er selvfølgelig alle andre som er dumme!! At vi ikke skjønner det?! Narkotika er jo ulovlig bare for å plage dere stakkarene.

Jeg skjønner at du/dere blir overmåte fornøyd dersom dere kan drive på med propagandatråden deres, så jeg har ikke tenkt å fore dere mer. Det har ingen hensikt å forsøke å snakke fornuft til dumme mennesker, dessverre.

Skrevet
Ja, det er selvfølgelig alle andre som er dumme!! At vi ikke skjønner det?! Narkotika er jo ulovlig bare for å plage dere stakkarene.

Jeg skjønner at du/dere blir overmåte fornøyd dersom dere kan drive på med propagandatråden deres, så jeg har ikke tenkt å fore dere mer. Det har ingen hensikt å forsøke å snakke fornuft til dumme mennesker, dessverre.

Så - det er propaganda å si at man er for Cannabis, men ikke propaganda å si at man er mot Cannabis?

Jeg respekterer at folk er motstandere av Cannabis - det har dere all rett til - men man må da kunne respektere at andre er forkjempere for Cannabis?

Skrevet
Interessant lesning: http://no.wikipedia.org/wiki/Marihuana

Å kalle noen narkoman fordi de røyker tjall en gang i måneden er drøyt - det blir det samme som å kalle noen som drikker annenhver helg for alkoholiker, uansett om det dreier seg om en eller tolv pils.

Videre: Å si ifra til arbeidsgiver så vedkommende mister jobben, også melde denne personen til politiet er vel strengt tatt verre (ihvertfall etisk sett) enn å røyke hasj?

Til alle som drikker alkohol for hyggens skyld: Dersom alkohol plutselig hadde blitt ulovlig her i landet, hadde dere sluttet å drikke det? Hadde dere protestert mot lovgivningen?

Holdninger til et rusmiddel avhenger av kultur.

At kjøp av Cannabis bidrar økonomisk til organisert kriminalitet er det ingen tvil om - dette er igrunn et sterkt argument for legalisering, iom. at hasj er det mest brukte ulovlige rusmiddelet i Norge (om ikke i verden), er det klart at legalisering, med statlig regulert utsalg ville vært et hardt slag mot organisert kriminalitet, siden de da hadde mistet store deler av sin inntekt. Dessuten hadde cannabisen da hatt avgifter, og Norge hadde tjent store penger, akkurat som med tobakken.

Det er fullt mulig å røyke en joint i ny og ne, uten at det er rusmisbruk. Det er forskjell på bruk og misbruk. Dette gjelder alle narkotiske stoffer, fra Alkohol til Zolpidem.

Jeg røyker selv hasj en gang iblant, men er motstander av alle andre narkotiske stoffer. (Med unntak av koffein, nikotin og alkohol.) Koffein misbruker jeg, iom. at jeg drikker det hver dag - og er avhengig av det. Jeg har aldri opplevd noen form for avhengighet til hasj, og har et par ganger plutselig bestemt meg for å ta en lang pause fra røykingen (alt fra et par måneder til 2 år.). Dette har ikke ført til noen former for abstinens. Annet enn at jeg hadde problemer med å sovne den natten, men det har jeg omtrent alltid, så det behøver nødvendigvis å ha noe med pausen(e) jeg tok.

At noen misbruker hasj, det er det ingen tvil om. Akkurat som at det er ingen tvil om at noen misbruker heroin, alkohol, rohypnol, etc. Men hasj er et mildt narkotikum - som faktisk (sies det) har stor hjelp på en rekke medisinske lidelser: http://www.fmr.no/cannabis-som-medisin.4590325-131527.html

Jeg har selv hatt en mistanke om at det muligens kan hjelpe noen som er i behandling for anorexia, (et godt stykke ut i behandlingen, altså...) ettersom det øker matlysten ettertrykkelig. Jeg har ikke funnet noen kilder på dette, så dette er bare en teori jeg har.

At folk er mot cannabis respekterer jeg fullt og helt, akkurat som jeg respekterer at folk er mot alkohol. Men jeg synes det er underlig at det ofte (men langt ifra alltid) er den "sosiale taperen" - altså hasjrøykeren - som har den beste og mest saklige argumenteringen, mens det ofte (men langt ifra alltid) er de som ikke røyker hasj som slenger om seg med skjellsord som: Dophuer, narkovrak, tapere, etc.

Mye av vårt samfunns holdninger til cannabis er basert på skremselspropaganda. (F.eks. filmen "reefer madness", fra 30-tallet - så ukorrekt som det går an å få den, men så utrolig, hysterisk morsom :P ) Og "propaganda" fra skolen. Alt annet enn alkohol synes å være et tabu-område, og det er ikke nok opplysning ute og går om det. Jeg kjenner folk som ikke røyker hasj som er for legalisering, og jeg kjenner folk som røyker hasj, men ikke er for legalisering. Jeg vet at folk fra alle mulige samfunnslag røyker hasj, og jeg har lagt merke til at merkelig mange hard-narkomane sjelden, eller aldri, røyker hasj. Om det har noe å si vet jeg ikke, men det er en litt pussik observasjon :)

:enig:

Skrevet

Varetekt er nok det eneste som hjelper...

Gjest Gjest_mann
Skrevet

Det jeg mente på slutten der er at de som selger hasj får det fra bakmenn. Dette er de samme bakmennene som dyrker opium og som selger heroin til den vestlige verden. Og disse menneskene bar GIR vi milliarder til, noe som finanierer terror, våpenhandel, menneskehandel osv.

Etter at cannabis ble gjort mer lovlig i Amsterdam på 70-tallet så har antall heroinister stått på stedet hvil såsi. I Storbritania har antallet heroinister økt med over 7000% siden den gang. Og i Norge er tallet sannsynligvis enda høyere..

Neida, det er "dumt" å få mindre heroinister! Det vil vi ha!

Skrevet

Og hvordan vet du det da?

I min vennekrets er det flere som har røyka hasj jevnlig opp gjennom åra og et par som fortsatt gjør det i ny og ne. Det blir derimot ikke snakket åpentlyst om, og eneste grunnen til at jeg vet det er fordi samboeren min er en av de som røyker en sjelden gang. Ingen av disse er derimot narkiser! Det er ingenting ved deres oppførlsen eller utseende som tilsier at de skulle være det heller. De er alle i fast jobb, eier leilighet og bil, betaler lånene sine, har kjærester eller samboere, og lever ellers et helt vanlig liv!

Jeg kan derimot skjønne at man synes det er vanskelig når man finner ut at kjæresten eller samboeren har brukt et narkotikum. Jeg følte det slik selv, mye fordi jeg kommer fra en familie hvor hasj alltid har vært veldig fy fy! Jeg nektet derfor å bli kjæreste med han før han gav seg med røykinga. Og det gjorde han, uten noe som helst protest. Han har derimot alltid vært åpen som forbruket sitt, fortalt og forklart, og det har hjulpet en del på min innstilling. Jeg har gått fra å være veldig i mot, til å bli mer nøytral. Det er ikke totalforbud mot røyking hjemme hos oss lenger, men jeg vil at han skal si i fra før han gjør det. Og det gjør han!

Gjest Gjest_mann
Skrevet
Varetekt er nok det eneste som hjelper...

Jada det hjelper veldig det. Alle som blir satt i varetekt slutter jo med det! Dette blir like dumt som å arrestere en heroinist det og gi han bot.. Som om han vil slutte av den grunn.

Hallo, antall folk som bruker hasj bare øker og øker. Selv om antall folk som blir arrestert også bare øker og øker. Og denne trender har fortsatt og fortsatt i åresvis. Er ikke det en indikasjon på at noe som endres?

Hva er poenget med å bruke millioner av VÅRE skattepenger på nyttesløse aksjoner mot langere? Langere som bare fortsetter med det samme etterpå? Når en helt enkel lovendring har fjernet markedet deres TOTALT?! Jeg forstår seriøst ikke hva dere tenker med hvis dere ikke skjønner dette..

Skrevet

Dersom opiumsproduksjonen som idag brukes til heroin kunne heller blitt foredlet til lovlig morfin og skatteinntekter, så kanskje vi kunne fjernet noe av problemstillingen nede i afghanistan.

Skrevet
Og hvordan vet du det da?

I min vennekrets er det flere som har røyka hasj jevnlig opp gjennom åra og et par som fortsatt gjør det i ny og ne. Det blir derimot ikke snakket åpentlyst om, og eneste grunnen til at jeg vet det er fordi samboeren min er en av de som røyker en sjelden gang. Ingen av disse er derimot narkiser! Det er ingenting ved deres oppførlsen eller utseende som tilsier at de skulle være det heller. De er alle i fast jobb, eier leilighet og bil, betaler lånene sine, har kjærester eller samboere, og lever ellers et helt vanlig liv!

Jeg kan derimot skjønne at man synes det er vanskelig når man finner ut at kjæresten eller samboeren har brukt et narkotikum. Jeg følte det slik selv, mye fordi jeg kommer fra en familie hvor hasj alltid har vært veldig fy fy! Jeg nektet derfor å bli kjæreste med han før han gav seg med røykinga. Og det gjorde han, uten noe som helst protest. Han har derimot alltid vært åpen som forbruket sitt, fortalt og forklart, og det har hjulpet en del på min innstilling. Jeg har gått fra å være veldig i mot, til å bli mer nøytral. Det er ikke totalforbud mot røyking hjemme hos oss lenger, men jeg vil at han skal si i fra før han gjør det. Og det gjør han!

Gjensidig respekt, med andre ord? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...