Gå til innhold

suketter, kunstig søtning og fruktose


Kosemose

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen her har peiling på dette med kunstige søtningsstoff, fruktose og vanlig sukker. Saken er at jeg prøver å holde vekta nede, eller sågar gå ned litt, og bruker derfor suketter i kaffe og te. I det siste har jeg begynt å fundere på om det er bra? Og jeg lurer rett og slett på om det er bedre med små mengder vanlig sukker enn disse kunstige søtningsstoffene. Er det noen her som har ordentlig peiling på dette? Har hørt så mye om at søtningsstoffene lurer kroppen og at de blir omdannet slik at det blir like ille eller verre enn sukker (klønete formulert, jeg vet).

Har også prøvd å bruke Fedonsukker, men ser ikke helt poenget. Det reklameres med at man kan nøye seg med 1/3 av mengden, men jeg syns ikke det gjør samme nytte i det hele tatt? Noen som har kunnskap om dette produktet og som kan si noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den vanligste innvendingen mot suketter og aspartam er at når kroppen kjenner søtsmak på tungen starter den å produsere mer insuling for å bryte ned sukkeret som den tror kommer. Når det ikke kommer sukker så brytes det sukkeret som allerede er i blodet ned, og du får lavere blodsukker. Da vil du raskere kjenne deg sulten, og gjerne spise litt mer.

Kunstige søtstoffer inneholder ingen energi, og blir ikke omdannet til noe annet enn avfallsstoffer. Unntaket er det nye søtstoffet sukralase som brukes i Cola Light og Cola Zero. Det brytes ikke ned i kroppen, og det er nå målt ikke ubetydelige konsentrasjoner av sukralase i arktisk fisk. Langtidskonsekvensene av dette vet ingen noe om, så jeg skyr Cola Light og Cola Zero som pesten. En annen ting er at jeg synes de smaker direkte vondt, så det er ikke vanskelig å holde seg unna dem.

Skal du gå ned i vekt så er det å bytte ut sukker med suketter definitivt ikke måten å gjøre det på. Kaffe er definitivt ikke bra for kroppen, du bør i hvertfall prøve å begrense deg til 2-3 kopper om dagen. Jeg har lest noen artikler innimellom som hevder at kaffe beskytter mot ditt og datt, men ulempene oppveier fordelene og vel så det.

Nei, skal du gå ned i vekt må du nok følge denne oppskriften: Trene mer, og spise litt mindre og sunnere. (Hørt det før? :gjeiper: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kosemose.

Jeg har egentlig ikke peiling, men svarer allikevel fordi jeg synes problemstillingen er interessant. Jeg har hørt så utrolig mye forskjellig, som det du sier om at kunstig søtning lurer kroppen slik at du legger på deg uansett. Samtidig er det jo eksempler på folk som har gått ned maaaange kilo ved å bytte ut cola med cola light.

Inntil for noen år siden likte jeg ikke lightbrus, og drakk heller ordentlig brus de få gangene det var aktuelt. Nå har jeg fått veldig sansen for Pepsi Max, og har dermed økt brusdrikkingen fra nesten null til ca. en halv liter i uken. Dette er neppe sunnere enn å drikke en halv liter ordentlig brus i måneden..

Jeg må le når jeg ser sennep, ketchup og syltetøy med kunstig søtning. Min helt subjektive mening er at hvis man spiser så mye av disse matvarene at det er et problem med sukkeret man får i seg, så burde man kanskje kutte ned på bruken i stedet for å erstatte de med kunstig søtning. Eventuelt spise mindre snop og heller beholde syltetøyet!

Jeg synes det er rart at vi er blitt så redd sukker, det er tross alt et naturlig stoff i motsetning til, ja nettopp, kunstig søtning. Jeg er veldig skeptisk til å gi lightprodukter til ungene mine, det er vel heller ikke anbefalt til barn under 3 år? (Og det er jo ikke et godt tegn, spør du meg).

Jeg er spent på om du får noen svar fra noen eksperter, det skal bli interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå ned i vekt så er det å bytte ut sukker med suketter definitivt ikke måten å gjøre det på.

Nei, skal du gå ned i vekt må du nok følge denne oppskriften: Trene mer, og spise litt mindre og sunnere. (Hørt det før? :gjeiper: )

Tusen takk Lance! (sannheten smerter, men jeg vet den gjør meg godt på sikt? ;) )

Men du, hvis jeg MÅ drikke et par kopper kaffe eller te om dagen, og disse MÅ søtes med noe: Er det da bedre å søte de med vanlig sukker, eller er suketter likevel bedre? Altså av to onder....

Ellers er jeg enig med deg i det siste du skriver, viktig å ikke rote seg bort i alt mulig dill, men huske på dette med trening, mindre og sunnere mat. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cumulus: Sånn tenker jeg og! (du er bare litt flinkere til å sette ord på det). Jeg tenker også dette med at det må være bedre å spise naturlig men heller senke mengden.

Jeg syns det er et paradoks at de fleste jeg kjenner som drikker light brus, drikker så store mengder og strever med å gå ned i vekt. Uten at det nødvendigvis er en sammenheng. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tanja_*

Jeg er overbevist om at kunstige søtningsstoffer kan føre til vektøkning. Har en venninne som er blitt avhengig av cola light, og hun har lagt på seg 20kg i løpet av 5år! Hun begynte å spise mye mer etter hun begynte med cola light, noe som ofte skjer med folk som får i seg store mengder lettbrus. Dessuten klager hun på migrene, noe som kan komme av aspartam som finnes i lettbrus. Jeg fikk selv hodepine av fun light, fant det ut da jeg gikk to uker uten å drikke (null hodepine), drakk så et glass og hodepinen kom tilbake. Jeg sluttet sporenstreks og har nå ikke hatt hodepine på flere måneder.

Hvis du må ha noen form for søtning, så kan du jo forsøke agavenektar (agavesirup)

http://www.iherb.com/Now-Foods-Certified-O...82-g/15577?at=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du må ha noen form for søtning, så kan du jo forsøke agavenektar (agavesirup)

http://www.iherb.com/Now-Foods-Certified-O...82-g/15577?at=0

Takk for svar, Tanja! Hm, jeg blir mer og mer overbevist om å kaste sukettene i allefall.

Agavenektar - får man kjøpt det i norske helsekostbutikker?

Er det noen som kan si noe om "Fedonsukkeret" da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tanja_*
Takk for svar, Tanja! Hm, jeg blir mer og mer overbevist om å kaste sukettene i allefall.

Agavenektar - får man kjøpt det i norske helsekostbutikker?

Er det noen som kan si noe om "Fedonsukkeret" da? :)

Bare hyggelig:)

Tror det finnes i helsekost ja, men er nok en del dyrere der. Jeg bestiller fra iherb.com, billig og relativt kjapp levering:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er et paradoks at de fleste jeg kjenner som drikker light brus, drikker så store mengder og strever med å gå ned i vekt. Uten at det nødvendigvis er en sammenheng. ?

Jeg tror du har rett. I alle fall tror jeg dette gjelder mange, deriblant meg selv. Jeg har hørt mange si at kroppen oppfatter det som sukker og dermed fucker du opp hele sÿstemet med jevnt blodsukker, insulinproduksjon og alt dette som jeg kan lite om.

I januar 2009 sluttet jeg å røyke. I år skal jeg slutte å drikke, eller kutte DRASTISK ned på, Pepsi Max. Jeg tror faktisk det vil bli vanskeligere for meg enn røykingen.

Jeg er virkelig avhengig. Jeg har i flere år sett frem til et glass med Pepsi Max (eller Tab X-tra) som en alkoholiker lengter etter spriten sin. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vet du, Ellevill - jeg syns også (hehe, jeg "synser" mye i dag jeg?) at jeg ser mange rundt meg som virker avhengig av Tab extra eller Pepsi Max. Det virker litt som at hvis man først drikker dette så drikker man det i store mengder. Ikke som med vanlig brus som man drikker et glass av på lørdag liksom? Og det i seg selv får meg til å tenke; hva er det i disse max/extra'ene som gjør folk så avhengig? Er det sukkererstatningen eller er det noe annet?

Kanskje du må trappe gradvis ned? begynne å drikke av mindre glass, kun kjøpe halvlitersflasker, sånne ting? Eller cold turky?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å venne kroppen din til å ikke bruke søtt? Det er vanskelig til å begynne med, men etterhvert så er det helt fantastisk å kjenne hva ting faktisk smaker, uten overdøvelsen av tilsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å venne kroppen din til å ikke bruke søtt? Det er vanskelig til å begynne med, men etterhvert så er det helt fantastisk å kjenne hva ting faktisk smaker, uten overdøvelsen av tilsetninger.

Absolutt et godt poeng! Det er også planen min. På sikt... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt et godt poeng! Det er også planen min. På sikt... :sjenert:

Jeg grynta med nesa ved mange tekopper uten tilsatt søtt og syns det smakte HØGG. Men nå som smakssansen har kommet tilbake er det jaggu så godt likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk Lance! (sannheten smerter, men jeg vet den gjør meg godt på sikt? ;) )

Men du, hvis jeg MÅ drikke et par kopper kaffe eller te om dagen, og disse MÅ søtes med noe: Er det da bedre å søte de med vanlig sukker, eller er suketter likevel bedre? Altså av to onder....

Ellers er jeg enig med deg i det siste du skriver, viktig å ikke rote seg bort i alt mulig dill, men huske på dette med trening, mindre og sunnere mat. :-D

Om du drikker to kopper kaffe eller te om dagen og søter disse enten med én teskje sukker per kopp eller én sukett så tror jeg ikke det har så mye å si i forhold til vekten. Kanskje det i dette tilfellet vil være å foretrekke sukett, jeg er ingen ekspert, dette er bare mer eller mindre kvalifisert synsing fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke annet enn å signere Lance sitt innlegg.

Fokuser på så lite tilsetningsstoffer som mulig i maten, og heller lag ting fra bottna av. Spis sunt, variert, godt og vær så fysisk aktiv som overhode mulig. Øker du på med trening og bevegelse så kan du godt unne deg litt sukker i kaffen.

Hvis målet er null sukker så er det opp til deg å finne ut om du vil kutte tvert av, eller gradvis trappe ned. Jeg har selv vært der at jeg hadde sukker med litt te, men nå er det heldigvis te med litt sukker etter å ha gitt med et park i baken en del ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unntaket er det nye søtstoffet sukralase som brukes i Cola Light og Cola Zero. Det brytes ikke ned i kroppen, og det er nå målt ikke ubetydelige konsentrasjoner av sukralase i arktisk fisk. Langtidskonsekvensene av dette vet ingen noe om, så jeg skyr Cola Light og Cola Zero som pesten.

Cola Zero har aldri hatt sukralose i seg, og Cola Light hadde det bare i en kort periode og er nå tilbake til det gamle; aspartam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Cola Zero har aldri hatt sukralose i seg, og Cola Light hadde det bare i en kort periode og er nå tilbake til det gamle; aspartam.

Det hadde jeg ikke fått med meg. Uansett synes jeg Cola Light smaker pyton, så jeg holder meg unna. Aspartam er nå ikke akkurat helsekost det heller. Jeg husker ikke alle de mulige negative følgene, men det var ikke så reint få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Guuuud, hvor glad jeg er for at jeg leste denne tråden for noen uker siden.

Jeg har i de siste årene søtet teen min med suketter, og tenkt at det var greit. Men jeg har vært så frustrert over et evig sug etter noe å putte i kjeften; mat, godteri, whatever. I utgangspunktet er jeg en sunn person, med fedonkosthold og trening 5 dager i uka. Likevel har jeg gått opp i vekt grunnet småspising.

Så kommer det magiske. Leste denne tråden og tenkte på da jeg var slank og HOLDT meg der, hva gjorde jeg da? Jo, jeg søtet teen med fruktose, eller fedonsukker som ts kaller det. Så de siste ukene har jeg gjort det, eller brukt honning. Jeg har gått ned to kilo, jeg er fornøyd etter måltidene og tenker ikke på å stappe i meg dritt hele tida.

Skremmende at kunstig sukker kan innvirke sånn(gjelder sikkert ikke alle.) Må også nevne at jeg har kuttet ned på kaffeinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sukker i teen min :) Jeg hadde det før, når jeg ikke var bevisst på hva jeg forurenset kroppen med, men nå passer jeg heller på å kjøpe teer som ikke engang trenger sukker for å være god. Rooibos og kamillete, bare for å nevne noen.

Dersom jeg på død og liv må søte en te noen gang, bruker jeg litt honning. Kjempegodt :)

Edit: leif

Endret av Tutta Løvensvans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Beklager litt avsporing)

Hva regnes egentlig som en stort inntak kunstig søtstoff? Og hva anses som greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...