Gå til innhold

Kónguló løfter vekter!

Kónguló

Anbefalte innlegg

:klem:

Ja hun mente vel at kroppen aldri fikk restituert seg, siden jeg trener styrke eller jogger hver dag (nesten) og spiser for lite til at musklene kan bygge seg opp igjen etter treningen. Og jeg regner med at det er noe i det, selv om jeg ikke har merket det spesielt.

Vi flytter om under 2 uker, så jeg regner med at jeg roer treningen fram til da, og så begynner jeg på et program etter vi har flyttet. Jeg klarer nok ikke holde meg helt unna, men jeg tror kroppen kan trenge litt hvile nå.. :) Det har eskalert så veldig, fra å synes det er greit med 3 treninger i uka vil jeg nå helst ha minst 5, med lange gåturer de siste 2 dagene.

:kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lucy d-.-b

Jeg tror jeg ville anbefalt deg å kjøre grunnprogrammet i RYP. Det er 3 dager i uka, og er ganske gjennomtestet og vil ikke slite deg ut. Vil faktisk ikke anbefale å kjøre styrkeløft mengde hvis du ikke klarer å spise nok mat, det krever mye hvile og mye mat for å gi optimal restitusjon. Ikke at du ikke vil ha fremgang på det, men jeg tror at resultatene (slik du ønsker med vektnedgang og endring i kroppsammensetning) vil bli bedre med RYP.

Syns du skal ta den kroppsanalysen med en stor klype salt. Det du ser i speilet og føler på kroppen er det viktige her! Tanita er utrolig unøyaktig, jeg har hørt om folk som har gått opp i fettprosent etter å ha tatt en dusj :roll:

Shamim, ingen grunn til bekymring! Jobb på videre, gjør som du føler er best! :klem: Å endre program nå kan sikkert være en fin ting uavhengig av den testen, for variasjon er bra for kropp og sinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Lucy :) Jeg har vurdert RYP flere ganger, men aldri hatt noe lyst til å gå over på det.. Da blir det jo minst tre uker til på 15-10reps, som ikke funker for meg i det hele tatt, og ingen benking eller vanlig markløft (jeg liker beenk :fnise: ). Ikke at det egentlig er gode grunner, men det har aldri vært noe jeg har lyst til å begynne på..

Men jeg kommer ikke til å bestemme meg enda, vi kommer ikke i gang med noe program før etter flytting uansett. Og jeg skal ikke la det være med at jeg spiser for lite altså, jeg har begynt å jobbe med det nå. Jeg klarer ikke flere måltider, men jeg har økt størrelsen på de måltidene jeg allerede har inne som rutine. Så det skal nok funke.

Jeg prøver bare å finne noe som jeg har lyst til å begynne på, for jeg har mistet all lyst til å trene..

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Grunnprogrammet til ryp er ikke 10-15 reps, det er ca 8 :) Kun første uka du kjører 12 reps, og det er bare for å komme inn i det/bli kjent med programmet og øvlsene. Du kan jo så klart supplere med markløft hvis du ønsker det, er jo ingenting i veien for å legge inn det i tillegg. Så kan du jo variere mellom skråbenk og vanlig benkpress hvis du vil. Jeg syns i alle fall at det burde være et fint utgangspunkt å bygge et program rundt.

De har kommet med nytt program for 2010:

https://www.tn.no/Assets/Content/File/RYP_0510_lavoppl4MB_web2.pdf

Ser veldig spennende ut! Se side 19 for rask oversikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Og forresten, litt av poenget med et mengdeprogram er at du skal spise mye og det er beregnet på at du går opp i vekt. Noen få klarer mengde + vektnedgang, men for de fleste som ikke er vant til den store treningsmengden vil de mest sannsynlig brenne seg ut hvis de ikke klarer å opprettholde et høyt inntak mat. Dessverre. Jeg regner jo med å gå opp igjen i vekt, har allerede begynt å ligge i moderat overskudd hver dag :) Så du må gjerne forsøke mengdeprogrammer, men da bør kanskje målsetting være litt annerledes. Tenker jeg da.

Uansett håper jeg du finner det som passer deg best så du når målene dine :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah ok, unnskyld! Jeg så bare det "gamle" jeg, hvor uke 1 er 15 reps og uke 2-3 er 10. Da virker det mye bedre :) Så tar jeg nok - som du sier- og varierer mellom skråbenk og vanlig benk, og jeg må bytte ut arnoldpress med sidehev f.eks, siden det er en veldig risky øvelse for skulderen min (blir det for tungt detter armen bakover, og skulderen detter ut). Jeg har til nå også holdt meg unna skråbenk med manualer siden det ligner litt på skulderpress, men jeg kan jo bare kjøre med stang.

Skjønner! Det er jo veldig logisk. Da burde jeg bare gå tilbake på den originale planen med å kjøre det til høsten, for da er sommersesongen over :fnise: Ellers er jeg egentlig veldig fornøyd med formen nå, men det er jo bare positivt å holde på formen ut sommeren, for så å jobbe meg opp til å ligge i overskudd og bygge muskler i høst/vinter! :trene:

Takk for alle gode tips Lucy! Jeg ser jeg er litt vanskelig, så det er kjempefint at du tar deg tid til å hjelpe! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det nyeste RYP-programmet har jeg ikke sett før. Ser ut som et veldig spennende oppsett. Ser at markløft er tatt bort? Har du noen idé om hvorfor? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Det er bare veldig koselig å hjelpe Shamim :klem: Syns du fortjener å føle at ting går din vei også nå, slik du jobber! Jeg syns du bør være stolt av alt du har klart så langt! :) Nådd mange styrkemål, kommet i bedre form, gått ned buksestørrelser, gått alle de morgenturene dine (ja, jeg følger med på mylog ;) ).

Yoga: Hvorfor markløft ikke er med vet jeg ikke, men jeg kan egentlig ikke huske at det var med i det gamle programmet heller? Har aldri kjørt RYP selv, så kan ikke si det for sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er med i det gamle RYP. Ligger en lik til det programmet på forrige side her hos Shamim.

Skal gjøre litt research, jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Man kjører strakmark i gamle RYP. Jeg synes forsåvidt det var et greit program, men det ble litt ensformig for meg siden jeg ikke fikk gjort en del favorittøvelser. I tillegg savnet jeg benken veldig. Men det kan jo være verdt et forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Man kjører strakmark i gamle RYP. Jeg synes forsåvidt det var et greit program, men det ble litt ensformig for meg siden jeg ikke fikk gjort en del favorittøvelser. I tillegg savnet jeg benken veldig. Men det kan jo være verdt et forsøk!

Ja, i alle fall hvis man bare tar programmet som utgangspunkt og bygger rundt det :) Var det jeg trodde også at man ikke kjørte vanlig mark i gamle RYP.

Syns dette nye programmet ser ganske bra ut. Blir jo mye av de samme øvelsene, men du har jo såpass mye peiling nå Shamim at du kan tilpasse det litt, finne variasjoner hvis du ønsker osv. Det eneste du da må passe på er at du klarer å jobbe i ca samme intensitetsområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha inn både mark og vanlig benk, men holder meg til mark en gang i uka. Jeg merker godt at jeg trenger mer restitusjon etter mark enn de andre øvelsene så.

Funker det å bare plotte inn 10RM i benk der hvor det står skråbenk og så bruke det? Det burde jo bli ganske lik intensitet. Og så tenkte jeg på og velge en vekt litt lavere enn 10RM i mark, og så bruke progresjonen for knebøy, men bare den midterste dagen i uka. Jeg trenger trening i mark for det er en av øvelsene jeg ikke har så mye erfaring i, pluss at det er moro :nigo:

Det skal bli spennende å prøve et oppsatt program, det har jeg ikke gjort før :)

Ellers løp jeg 5km tidligere i dag, og nå har vi nettopp gått en 4km tur i sola, deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Shamin!

De der dumme kroppsanalysemaskina tror jeg veldig lite på! I forhold til å måle fettprosent så tror jeg bruk av kaliper er mer pålitelig, eller det beste som du også selv sier du merker fremgang på: speil/bilder og ikke minst klesstørrelse! Jeg er helt sikker på at du har hatt fremgang!!!! (ikke litt tvil engang!)

Tenk deg i tillegg så mye kunnskap du har opparbeidet deg. Du begynner å bli en avansert styrkeløfter du nå :)

Jeg har ikke satt meg inn i det dere diskuterer i forhold til programmet, så det skal jeg ikke kommentere. Men stå på videre - du er jo megaflink!! :enig:

Det var dagens ros fra meg :dagens-rose::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Vekttrening

Varighet: 1 t 35 min

Totalt løftet: 8235.0 kg

YTWL

2.0kg x 20.0

2.0kg x 20.0

Knebøy

40.0kg x 10.0

50.0kg x 10.0

52.5kg x 10.0

Disco-move

10.0kg x 20.0

10.0kg x 20.0

Benkpress

20.0kg x 20.0

35.0kg x 10.0

40.0kg x 10.0

42.5kg x 10.0

Markløft

40.0kg x 10.0

50.0kg x 10.0

60.0kg x 10.0

Roing, sittende, bredt grep

35.0kg x 10.0

40.0kg x 10.0

45.0kg x 10.0

Sidehev (To armer om gangen)

5.0kg x 10.0

6.0kg x 10.0

7.0kg x 10.0

Bicepscurl stående m/stang

17.0kg x 10.0

Triceps nedpress

20.0kg x 10.0

22.5kg x 10.0

Mage maskin

35.0kg x 10.0

35.0kg x 10.0

40.0kg x 10.0

Rotator cuff

0.0kg x 12.0

0.0kg x 12.0

0.0kg x 12.0

Fat burn improving.

3:00:03:13

2:00:06:57

1:01:25:17

AH: 58%

MH: 89%

493kcal, 43%fat

Litt annerledes økt i dag, for å finne 10RM for å bruke i programmet. Vi fant ut at vi ville ha littegrann å gå på, så vi ligger rundt 2,5-5kg under absolutt maks på de fleste øvelsene. Det føles sikrest :) Vil gjerne klare å følge progresjonen i programmet også :gjeiper:

10RM for programmet blir da:

Knebøy: 52,5kg

Benkpress: 42,5kg

Markløft: 60kg

Bred roing: 45kg

Sidehev: 7kg (Sidehev istedenfor arnoldpress, pga. farlig vinkel, B kjører arnoldpress)

Bicepcurl m. stang: 17kg (skuffa her, men har jo ikke trent bicep siden før jul.. :fnise: )

Tricep nedpress:22,5kg(Nedpress istedenfor franskpress, pga. vinkelen bak hodet)

Mageøvelse i kabel: 40kg

For å ha det et sted, B's 10RM:

Knebøy: 65kg

Benkpress: 72,5kg

Markløft: 80kg (Her har han mye å gå på, noe som kanskje er like greit)

Bred roing: 65kg

Arnoldpress: 16kg (Første gang han prøvde denne)

Bicepcurl m. hantler: 14kg

Franskpress: 14kg (Første gang han prøvde denne)

Mageøvelse i kabel: 35kg

Skal bli spennende å se hva som skjer med dette programmet :) Vi er usikre på om vi klarer 3 ganger i uka de to neste ukene pga. eksamen og flytting, så vi må se om kan starte nå eller må vente.

Håper alle har en god helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et kjempesterkt utgangspunkt du har før oppstart på RYP! Hvis det blir slik programmet ser for seg de neste seks ukene vil du jo til slutt bli megasterk!! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Det blir spennende å se hvordan du liker programmet. Du har jo, som de andre skriver, et veldig godt utgangspunkt, så det blir nok tungt etter hvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Ja på 6. uka skal jeg visst benke 4x58kg.. :fnise: )

Vi later som det går hvertfall!

Jeg kommer hvertfall til å gå forbi alle nåværende makser med 4RM, hvis alt går etter programmet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...