Gå til innhold

brystreduksjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, takk for svar. det er gått litt over to uker siden jeg opererte meg, og jeg har vært å gått litt turer. Men man kjenner fort om man er litt for aktiv, men jeg holder på å gå på veggen snart, har veldig lyst å trene. Jaja man å vel bare vente, jeg har jo mest lyst på et godt resultat. De sier man skal gå med den støttebhn i 2 måneder, noen som har våget seg å gå med annen bh uten spiler som er litt mindre?hvordan gikk det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei igjen..

Venter enda på beskjed om operasjonsdato, men kom til å tenke på en ting. Jeg er har noen(ikke veldig synlige)lyse strekkmerker på brystene. Kommer disse til å synes bedre eller bli helt borte etter operasjonen tror dere...? Noen som har erfaringer med det?

Skrevet

Hei igjen..

Venter enda på beskjed om operasjonsdato, men kom til å tenke på en ting. Jeg er har noen(ikke veldig synlige)lyse strekkmerker på brystene. Kommer disse til å synes bedre eller bli helt borte etter operasjonen tror dere...? Noen som har erfaringer med det?

Jeg hadde litt strekkmerker på brystene før. På det ene brystet mitt er de så og si borte mens jeg har litt på det andre. Dette har nok sammenheng med at hele brystet er "flyttet". Jeg hadde mest strekkmerker på oversiden av brystet. Nå er jo brystvortet flyttet oppover og da sier det seg selv at huden der strekkmerkene var enten er fjernet eller er under brystet. Jeg er ihvertfall fornøyd!! Brystene ser yngre ut, er fastere og mindre.

Skrevet

Hei, takk for svar. det er gått litt over to uker siden jeg opererte meg, og jeg har vært å gått litt turer. Men man kjenner fort om man er litt for aktiv, men jeg holder på å gå på veggen snart, har veldig lyst å trene. Jaja man å vel bare vente, jeg har jo mest lyst på et godt resultat. De sier man skal gå med den støttebhn i 2 måneder, noen som har våget seg å gå med annen bh uten spiler som er litt mindre?hvordan gikk det?

Etter 5,5 uke bruker jeg fortsatt sports-bh ja. Men går litt uten innimellom for å "lufte" litt. Det kan bli litt svett og klamt i den folden jeg har under brystet og avd.sykepleieren på Aleris sa at det var greit at jeg gikk uten for å slippe evnt. ubehag. Men det er bare hjemme når jeg sitter i ro. Har forsøkt vanlig bh uten spiler men syntes det var ubehagelig. Brystene er fortsatt litt ømme og har litt harde områder og det føles aller best å ha støtte. Men må innrømme at jeg er ganske lei sports-bh... Har vært og sett på masse lekre vanlig bh'er og ikke minst bikinier. Gleder meg til å kunne bruke det!!

Gjest Linda
Skrevet

Jeg opererte meg på Colosseumklinikken for tre og en halv uke siden. Jeg hadde en brystløftoperasjon, og har lagt inn små innlegg. Jeg har anker-arr. Jeg fikk beskjed om tape i tolv uker, sportsbh i seks uker på dagtid, etter to uker kunne jeg sove uten noe på meg om natten.

Jeg betalte hele operasjonen selv, orket ikke dille med å stå i kø og vente på tur. Det gikk derfor bare tre dager fra jeg var på første konsultasjon og til jeg ble operert av fantastiske doktor Roald på Colosseum.

Jeg skifter tapen selv når jeg føler for det, har skiftet to ganger og ser veldig stor forbedring fra gang til gang. Allerede nå er det nærmest umulig å se noen sårkant, er bare en bitteliten tynn strek, akkurat som når du har kuttet deg på pepir i fingeren.

Jeg lever helt som normalt nå, har igrunn gjort det siden en uke etter operasjonen. Savner å kunne strekke meg skikkelig bare, men jeg har hatt sex siden bandasjen ble fjernet (fem dager etter operasjonen) og har hele tiden gjort alt som jeg pleier.

Skrevet

Hei! Tusen takk fro at dere skriver her! Jeg skal ta operasjon hos Bugge på Alreis nå om 2 uker. Gru-gleder meg, er veldig nervøs og vet ikke om jeg tar det riktige valget. Men å lese at flere har de samme tankene og kommer frem til de samme konklusjonene beroliger veldig. Tusen takk!! :)

Hva tror dere er best? Ser at noen har tatt anker snitt og at andre har gjort den måten Bugge på Aleris gjør (husker ikke hva metoden kalles) Jeg hadde først time hos den mannlige legen på Aeris som gjør ankersnitt, men hoppet av i siste liten og valgte istede Bugge. Hun føltes mer trygg på en måte! Jeg likte at hun hadde en annen metode, men er det verdt det? Med folden og alt det styret det høres ut som dere beskriver her? At den blir hard skrukkette og at den tilslutt må brennes bort? Mest sansynlig ingen som har gjort begge metodene.. hehe.. men hva tror dere er best?

Er det noen som har tatt denne operasjonen på sommeren, jeg skal som sagt ta min om 2 uker, 3 juni, men vurderer å vente til høsten.... Noen som har noen synspunkter på det? Jeg tenker i forhold til å kunne bade, at man svetter mer, at man ikke kan gå med tynne kjoler ettersom sportsbh´en stikker ut osv..... Føler at det er litt upraktisk å ta det på sommeren, men samtidig vil jeg bare få det gjort! Hadde bare håpet på at jeg kunne gå med noen lette bikinier på stranda i sommer....... thihi.

igjen, takk for at dere skriver, og for all del, fortsett å skriv og oppdater om hvordan det går! Hvis dere på noen som helst måte angrer, si det også!! :) Kjekt å vite, så man er forberedt på alle måter!

Skrevet

En ting til.. Puppene mine fortsetter å vokse selvom jeg snart er 24! De Bh-ene jeg gikk med for et halvt år siden, passer ikke lenger, og nå er jeg opp i 70i! Men hva hvis de fortsetter å vokse etter operasjonen, hvordan vil arrene bli da? Noen som vet noe om det?

Off, så alle bildene på den linken en hadde postet her.... Det så ikke akkurat veldig fristene ut! Off, nå fikk jeg bare vondt i magen!

Dere som har gjort operasjonen, føles det naturlig ut, føles de myke, som deres egne? Jeg er så redd for at de skal føles helt fremmed og rare, med arr og at de er usymetriske, at de skal få rar form osv....

hehe....

det ble 2 ting.... :)

Takker for svar! <3

Skrevet (endret)

En ting til.. Puppene mine fortsetter å vokse selvom jeg snart er 24! De Bh-ene jeg gikk med for et halvt år siden, passer ikke lenger, og nå er jeg opp i 70i! Men hva hvis de fortsetter å vokse etter operasjonen, hvordan vil arrene bli da? Noen som vet noe om det?

Off, så alle bildene på den linken en hadde postet her.... Det så ikke akkurat veldig fristene ut! Off, nå fikk jeg bare vondt i magen!

Dere som har gjort operasjonen, føles det naturlig ut, føles de myke, som deres egne? Jeg er så redd for at de skal føles helt fremmed og rare, med arr og at de er usymetriske, at de skal få rar form osv....

hehe....

det ble 2 ting.... :)

Takker for svar! <3

Hele livet vil brystene forandre seg ,de aller fleste må skifte bh størrelse flere ganger i livet.

Reduserte selv fra J til e (dd den gang) . Mine er pr i dag tilbake til H/I størrelse .

Mine var mye fastere etter operasjon,men de "gikk" seg til.Pr i dag er de myke og helt klart mine.(kun redusering,ikke noe innlegg )

Den høyre er igjen større,men ikke så mye at jeg sliter når det kommer til bh valg osv.

Endret av Kårky
Gjest anonym
Skrevet

blir man fornøyd med brystvortene?

Skrevet

blir man fornøyd med brystvortene?

Mine er fine de :fnise:

Gjest anonym
Skrevet

Jeg hadde først time hos den mannlige legen på Aeris som gjør ankersnitt, men hoppet av i siste liten og valgte istede Bugge. Hun føltes mer trygg på en måte! Jeg likte at hun hadde en annen metode, men er det verdt det? Med folden og alt det styret det høres ut som dere beskriver her? At den blir hard skrukkette og at den tilslutt må brennes bort? Mest sansynlig ingen som har gjort begge metodene.. hehe.. men hva tror dere er best?

Jeg har blitt operert av Dr. Bugge og jeg tror helt klart at den metoden er best. Det er nå fire uker siden min operasjon og brystene mine er ikke hadre og ikke skrukkete. De var litt skrukkete rundt stingene og under brystet etter en uke, men nå ser det mye bedre ut. Med metoden Bugge bruker får du mye mindre arr og hun sa også at det gir rundere bryst. Du vil uansett måtte teipe arrene dine i en god stund etter operasjonen, så sånn sett er det ikke noe mer styr med den folden. Den skal også teipes akkurat som du ellers måtte gjort. Sannsynligheten for at du må tilbake for å skjære vekk folden (den skal ikke brennes bort!) er ganske liten.

Er det noen som har tatt denne operasjonen på sommeren, jeg skal som sagt ta min om 2 uker, 3 juni, men vurderer å vente til høsten.... Noen som har noen synspunkter på det? Jeg tenker i forhold til å kunne bade, at man svetter mer, at man ikke kan gå med tynne kjoler ettersom sportsbh´en stikker ut osv..... Føler at det er litt upraktisk å ta det på sommeren, men samtidig vil jeg bare få det gjort! Hadde bare håpet på at jeg kunne gå med noen lette bikinier på stranda i sommer....... thihi.

Jeg fortet meg litt for å få operasjonen unnegjort i god tid før sommeren. Det du sier om bading, svette og sommerkjoler stemmer nok ganske godt og det er nok litt upraktisk. Jeg merker at jeg gleder meg til å slippe å gå med sports-bh så jeg kan gå med de toppene og kjolene jeg vil. Det kommer ann på om du er villig til å "offre" en sommer...det blir jo en prioriteringssak hvor du må vurdere selv... Men det er absolutt utrolig deilig å få det gjort når man først har bestemt seg!

igjen, takk for at dere skriver, og for all del, fortsett å skriv og oppdater om hvordan det går! Hvis dere på noen som helst måte angrer, si det også!! :) Kjekt å vite, så man er forberedt på alle måter!

Jeg angrer ikke på noe som helst og er veldig glad for at jeg gjorde dette! Å finne klær, undertøy og badetøy er helt utrolig mye lettere og jeg føler meg mye bedre nå som jeg har normal strørrelse bryster! Du kommer helt sikkert til å bli kjempe fornøyd du også! :)

Gjest anonym
Skrevet

Off, så alle bildene på den linken en hadde postet her.... Det så ikke akkurat veldig fristene ut!

Jeg vet de ikke akkurat er fristende...men merk deg hvilke som er utført med hvilke teknikk! De styggeste er jo de som har veldig store arr og det er jo veldig individuellt. Hvis du har noen arr på kroppen fra før av så kan det være en pekepinn på hvordan arrene på brystene dine vil se ut.

Min føles veldig naturlige ut. De er litt fastere enn de var siden det er fjernet litt fett, men jeg syns det bare er positivt. Jeg hadde bitte litt heng før operasjonen og det er også borte så jeg syns brystene mine er fine jeg :)

Skrevet (endret)

Hei! Tusen takk fro at dere skriver her! Jeg skal ta operasjon hos Bugge på Alreis nå om 2 uker. Gru-gleder meg, er veldig nervøs og vet ikke om jeg tar det riktige valget. Men å lese at flere har de samme tankene og kommer frem til de samme konklusjonene beroliger veldig. Tusen takk!! :)

Hva tror dere er best? Ser at noen har tatt anker snitt og at andre har gjort den måten Bugge på Aleris gjør (husker ikke hva metoden kalles) Jeg hadde først time hos den mannlige legen på Aeris som gjør ankersnitt, men hoppet av i siste liten og valgte istede Bugge. Hun føltes mer trygg på en måte! Jeg likte at hun hadde en annen metode, men er det verdt det? Med folden og alt det styret det høres ut som dere beskriver her? At den blir hard skrukkette og at den tilslutt må brennes bort? Mest sansynlig ingen som har gjort begge metodene.. hehe.. men hva tror dere er best?

Metoden som dr. Bugge bruker (og som er utført på meg) kalles Hall-Findlay metoden (oppkalt etter legen som begynte med denne metoden). Også populært kalt "lollipop"-metoden (ikke etter lollipop-is men slikkepinne/kjærlighet som vi sier i Norge). Man får da bare et arr rundt brustvorten og et vertikalt arr rett ned fra brystvorten.

Jeg følte meg også veldig trygg på Bugge - hun er så vennlig og hun vet hva hun holder på med. Jeg er superfornøyd. Har også snakket med sykpleierene der etter operasjonen og de sier alle at de nesten var litt sjokkert når de så pasientene etter de første operasjonene - de så rare ut! Men dette er en metode hvor det tar litt tid før brystene har formet seg til etter operasjonen. Men så blir resultatet også veldig bra!

Folden vi snakker om - og som dr. Bugge forklarte at ville oppleves som om man hadde 4 bryst (hjelp tenkte jeg da!!!) - går ut på at man får en hevelse nedenfor selve brystet. Denne folden blir mindre og mindre for hver dag som går. Nå etter 7 uker har min minsket 2/3 deler. Når jeg i et tidligere innlegg fortalte at det ble svett/klamt i folden så mente jeg at det i "sprekken" mellom selve brystet og folden ble klamt. Men denne sprekken er nå nesten helt borte, fordi folden under blir mindre og mindre.

Grunnen til at det føles hardt og er skrukkete er fordi man er blitt fettsugd og fordi det bl.a. er blodansamling under huden (og at ting og tang skal gro der inne). Nå i dag har jeg ingen harde partier lenger. Brystene er myke - men faste!!!! Sånn som de skal være.

Det er ingenting som skal brennes bort. Men noen veldig få opplever at det blir en liten "tapp" under brystet som blir fjernet. Skjæres vekk under lokalbedøvelse. Dette er nok bare akkurat ved det punktet hvor det vertikale arret slutter under brystet.

Jeg må påpeke at det er utrolig å se hvordan brystene blir finere og finere dag for dag!!!

Når man har den vanlige ankermetoden så vil man nok raskere se brystene sine akkurat slik de skal komme til å bli. Mens vi som har hatt Hall Findlay metoden må være tålmodige og vente på at brystene formes til etterhvert som det gror innvendig og hevelsen under brystet går ned. Men så blir det veldig bra også!!! Bl.a.så blir de visst fastere og fyldigere over brystvorten også - og skal visstnok holde seg faste lenger!

En annen fordel er jo at man slipper det horisontale arret under brystet som ofte kan synes godt. Det er også der det kan blir komplikasjon. En venninne av meg fikk sprekker og infeksjon i arrene under brystet. Men det skjer selvsagt ikke med alle.

Når det gjelder det å bade så har det nok ingen betydning hvilken metode du har fått utført. Det viktigste er jo at sårene har grodd helt.

Det å gå med sportsbh vender du deg til. (noe annet er det med den tapen....) Og det finnes flere som det er grei utringning på (ikke alle sportbh'er som går opp til haken :-) - det jeg fikk beskjed om var at man ikke må bruke bh med spile på en stund. Det er vanskelig å finne noen gode uten. Men vet at Triumph har.

Endret av Lizzee
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du må tenke litt på det at en brystreduksjon faktisk er et stort inngrep. Arrene du ser utenpå er en ting. Det blir romstert (mishandlet var ordet min lege brukte) kraftig innvendig. Tenk på alt som blir fjernet og så sydd sammen igjen! Når sårene har grodd utvendig så er det langfra ferdiggrodd innvendig. Det er individuelt, men de fleste klarer ikke å gjøre så mye de første ukene. Ikke løfte noe og man blir også litt bevegeleshemmet.

For meg var det å gå med treningsbh det minste problemet. Ja nå som det er et halvt år siden så kan jeg se frem til sommer med fine bikinier!! Sånn sett er det ok å ha operasjonen på vinteren. Men da også er det ting å ta hensyn til.

Det viktigste når man har hatt en slik operasjon er å være tålmodig. Har du for mye aktivitet og gjør for mye rett etterpå kan du risikere at du ødelegger for deg selv. Du kan få infeksjon i sårene og smerter. Best å være tålmodig!! Selv om du ikke kan gå i den lille søte bikinitoppen (jeg hadde blåmerker i over en måned etter operasjonen og var hoven på området ved armhulene pga fettsugingen så noen bikinitopp hadde ikke vært aktuelt for meg....) så vil du føle deg mye slankere og finere når brystene er operert. Og du kan selvsagt bruke lette sommerkjoler! Gå i ordentlige undertøysbutikker og kjøp treningsbh der. Der har de ofte mye finere enn på sportsbutikker!

Ta operasjonen nå og tenk på hvor utrolig fin du blir neste sommer!!! Og det er ikke bare på sommeren at man føler seg finere. Du vil føle deg så mye mer vel. Jeg har hatt stor glede av å ha mindre bryster i hele vinter og vår jeg!

Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente på 22 år som har vurdert brystreduksjon i 4 år nå..

Har vært plaget med rygg,nakke smerter som har resultert i kraftig hodepine.. OFTE!

Snakket med Stokkan klinikken i trondheim og fikk time til konsultasjon, men trakk meg..

Jeg hadde 80/85 DD før, men slanka meg en del og er nå på 80-85D..

Brystene mine ble mindre men er fortsatt utrolige tunge og "lange?", er trekantformet nesten..

Dette plager meg noe sinnsykt både fysisk å psykisk.. De er så tunge at bikini-overdeler eller tubetopper kan jeg bare glemme..

Jeg leser her at dere er kjempefornøyde og at resultatet ser bra ut? :)

Jeg kvier meg kun fordi:

- er redd brystene skal bli stygge, skjeive, eller få rar form..

- masse store arr

- at dem skal bli flate oppå å fyldige under (har sett MANGE bilder der brystene ble seende sånn ut) :(

Hvor kan dere anbefale meg å dra for en evt operasjon? :)

Har dere fått dette dekket? Hvordan isåfall ?

Hvordan ser brystene deres ut nå?

Håper på svar! :)

Hilsen

lene

Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente på 22 år som har vurdert brystreduksjon i 4 år nå..

Har vært plaget med rygg,nakke smerter som har resultert i kraftig hodepine.. OFTE!

Snakket med Stokkan klinikken i trondheim og fikk time til konsultasjon, men trakk meg..

Jeg hadde 80/85 DD før, men slanka meg en del og er nå på 80-85D..

Brystene mine ble mindre men er fortsatt utrolige tunge og "lange?", er trekantformet nesten..

Dette plager meg noe sinnsykt både fysisk å psykisk.. De er så tunge at bikini-overdeler eller tubetopper kan jeg bare glemme..

Jeg leser her at dere er kjempefornøyde og at resultatet ser bra ut? :)

Jeg kvier meg kun fordi:

- er redd brystene skal bli stygge, skjeive, eller få rar form..

- masse store arr

- at dem skal bli flate oppå å fyldige under (har sett MANGE bilder der brystene ble seende sånn ut) :(

Hvor kan dere anbefale meg å dra for en evt operasjon? :)

Har dere fått dette dekket? Hvordan isåfall ?

Hvordan ser brystene deres ut nå?

Håper på svar! :)

Hilsen

lene

Hei Lene!

Det er nå 7 uker siden jeg ble operert. Jeg har blitt operert etter Hall Findlay metoden som innebærer at man ikke får et arr under brystet (slik som ved anker-metoden). En av de positive tingene med denne metoden er at brystet ikke blir tungt under og flatt oppå. Mitt er blitt fint og fyldig på oversiden også. Under rekonstruksjonen av brystet blir mye flyttet oppover innvendig (vanskelig for oss som ikke er i faget å forklare dette...)- i tillegg skal de holde seg fastere lengre.

Brystene mine er symetriske og runde og naturlige!

jeg har ikke stygge arr. Nå etter 7 uker synes de knaptnok rundt brystvorten og det arret som går ned fra brystvorten er en rosa strek. (men dette er individuelt, jeg har god hud og får aldri særlig arr).

Jeg ble operert på Aleris klinikken i Oslo (av dr. Bugge). Jeg fikk det godkjent av det offentlige fordi jeg hadde nakkesmerter og hodepine, og også fordi jeg fikk mye utslett under brystene. For å få det godkjent av det offentlige må du ha henvisning fra fastlegen din og deretter få operasjon godkjent fra offentlig sykehus. Det fikk jeg, men ble operert på Aleris fordi jeg har en forsikring (behandlingsforsikring via jobben) som gjorde at jeg slapp å vente 1 år som jeg måtte ha gjort hvis jeg skulle blitt operert på Ullevål.

Når du ser før/etter bilder av jenter som har fått utført operasjonen så må du ikke fokusere så mye på de bildene som er tatt rett etter operasjonen. Da jeg så meg selv i speilet 2-3 uker etter operasjonen tenkte jeg "hva har jeg gjort?" Men uka etterpå så var det skjedd store forandringer. Se heller på bildene som er tatt lenger etter operasjonen. Dette er egentlig et stort inngrep og brystene må få lov til å gro seg til :-)

Jeg angrer ikke et sekund!! Selv om jeg den første tiden var gul og blå og det så rart ut.

Nå i sommer skal jeg kjøpe meg mange lekre bikinitopper - endelig!!!

Skrevet

Kom på en ting til vedr. dette.

Grunnen til at det er "hardt og skrukkete" er at man er blitt fettsugd.

Områdene hvor jeg ble fettsugd var harde og skrukkete. Men er ikke det nå lenger! Dette er helt normalt ved fettsuging.

Slipper du mye fettsuging så slipper du også dette "problemet". Jeg måtte fettsuges innover mot armhulene og mye under brystet - derfor har jeg hatt harde klumper. Ikke alle får dette.

Den lille "tappen" som 5% kanskje må fjerne er fordi at det er blitt sydd sammen akkurat under brystet. Nederst på side 22 i dennelinken er det en tegning av akkurat det. Det er ikke snakk om å fjerne en stor fold eller partiene som har blitt harde. Disse tingen går seg til over tid.

Brystene ser kanskje ikke helt like ut første gang man tar av bandasjen. Og er heller ikke helt like i begynnelsen. Men det kan være fordi man har litt forskjellig hevelse i hvert bryst. (jeg hadde det). Men etterhvert blir det bra.

Formen på det "ferdige" brystet avhenger også litt av hva man hadde av form fra før.

Skrevet

Kom på en ting til vedr. dette.

Grunnen til at det er "hardt og skrukkete" er at man er blitt fettsugd.

Områdene hvor jeg ble fettsugd var harde og skrukkete. Men er ikke det nå lenger! Dette er helt normalt ved fettsuging.

Slipper du mye fettsuging så slipper du også dette "problemet". Jeg måtte fettsuges innover mot armhulene og mye under brystet - derfor har jeg hatt harde klumper. Ikke alle får dette.

Den lille "tappen" som 5% kanskje må fjerne er fordi at det er blitt sydd sammen akkurat under brystet. Nederst på side 22 i dennelinken er det en tegning av akkurat det. Det er ikke snakk om å fjerne en stor fold eller partiene som har blitt harde. Disse tingen går seg til over tid.

Brystene ser kanskje ikke helt like ut første gang man tar av bandasjen. Og er heller ikke helt like i begynnelsen. Men det kan være fordi man har litt forskjellig hevelse i hvert bryst. (jeg hadde det). Men etterhvert blir det bra.

Formen på det "ferdige" brystet avhenger også litt av hva man hadde av form fra før.

Hei!

Ville bare si det var fint at du la ut den linken, litt greit å se hva jeg (muligens) har i vente. Jeg har nå vært hos fastlege og hos legen på det lokale sykehuset. På grunn av mange lovord om Aleris her på diskusjonsforumet, ba jeg om å bli henvist dit (det lokale sykehuset er så lite at det ikke utfører brystreduksjoner).

Sannsynligvis skal jeg opereres om ca. fire måneder. Men jeg blir litt i tvil. Hvor vanlig er det at ting går galt? (Store arr, brystvorten avstøtes, veldig forskjellig størrelse, infeksjoner osv). Ikke at jeg er så veldig begeistret for brystene mine nå heller, så jeg tenker at det sikkert ikke kan bli verre, men kanskje det kan det? Nå har jeg størrelse 32 JJ (engelsk størrelse, fått "fitting" på Bravissimo), de henger ned til navlen, og jeg har kronisk hodepine, og vondt i nakke og rygg. Legene jeg har vært hos til nå tror jeg kan få god effekt av en operasjon. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor jeg tviler, men det er jo en drastisk ting å gjøre...

Rotete innlegg dette, men har dere noen råd til meg?

Skrevet (endret)

Hei!

Ville bare si det var fint at du la ut den linken, litt greit å se hva jeg (muligens) har i vente. Jeg har nå vært hos fastlege og hos legen på det lokale sykehuset. På grunn av mange lovord om Aleris her på diskusjonsforumet, ba jeg om å bli henvist dit (det lokale sykehuset er så lite at det ikke utfører brystreduksjoner).

Sannsynligvis skal jeg opereres om ca. fire måneder. Men jeg blir litt i tvil. Hvor vanlig er det at ting går galt? (Store arr, brystvorten avstøtes, veldig forskjellig størrelse, infeksjoner osv). Ikke at jeg er så veldig begeistret for brystene mine nå heller, så jeg tenker at det sikkert ikke kan bli verre, men kanskje det kan det? Nå har jeg størrelse 32 JJ (engelsk størrelse, fått "fitting" på Bravissimo), de henger ned til navlen, og jeg har kronisk hodepine, og vondt i nakke og rygg. Legene jeg har vært hos til nå tror jeg kan få god effekt av en operasjon. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor jeg tviler, men det er jo en drastisk ting å gjøre...

Rotete innlegg dette, men har dere noen råd til meg?

Hei du!

Jeg var i dine sko i mange år! Redd for store arr og tenkte med gru på dette at brystvortene kanskje skulle falle av... infeksjoner osv.

Det siste: de som får infeksjon er ofte de som ikke tar det nok med ro etter operasjonen. Som tror de kan gjøre husarbeid, trene og løfte ting etter bare to uker. Også er de visst også lettere å få infeksjon om man har anker-arret. Ikke fordi det er noe galt med den metoden. Men om man er i for mye aktivitet for tidlig så er det i arret under puppen at det går galt. Samtidig så sier jo legene at det at man får en betennelse ikke har noe med resultatet på operasjonen å gjøre. Det er bare veldig vondt og ubehagelig for pasienten.

Brystvorten faller så ogsi aldri av. Jeg må si at jeg er vanvittig fornøyd med mine brystvorter. Aerolaen er blitt forminsket slik at den passer bedre til brystet som nå er mindre. Sånn sett så ser det totalt mye yngre ut. Jeg hadde også tunge bryst som hang veldig. Og da blir jo også området rundt brystvortet dratt ut og ned. Mine er som da jeg var 20 år igjen!!!

Arr har veldig mye med hva slags hud du har og hvordan du naturlig heles når du får sår. I tillegg så er det veldig viktig å ikke røyke!!! Mine arr er nå etter nesten 2 måneder bare tynne rosa streker!!!

Forskjellig størrelse.... Det ble fjernet 200 gram mer av det ene brystet mitt enn det andre. Så mine var jo forskjellige i utgangspunktet. Man får vel aldri helt symetriske bryst. Men det har men vel heller ikke i utgangspunktet. Jeg synes mine ser veldig like ut. Brystvortene er kanskje ikke helt i vater (det var de ikke før heller) - men mine er jo ikke "ferdige" ennå. Med den metoden jeg har hatt (Hall Findley) så tar det jo tid før man er helt i mål med det endelige resultatet.

Jeg var litt nervøs før operasjonen - men har ikke angret ett sekund etterpå. Allerede da jeg sto opp og skulle dra hjem et par timer etterpå kjente jeg at det var så mye lettere. Jeg var overrasket over det for jeg tror at jeg i løpet av årene har blitt så vant med tunge bryst at jeg ikke helt forsto hvordan det ville føles med mye lettere bryst. Også er det nå vanvittig deilig å ikke ha BH-stropp som gnager ned i skulderen og som tidvis sklir ned fra skulderen.

Det man bør merke seg er mest av alt at man må være tålmodig etter operasjonen! Brystene skal gro både innvendig og utvendig.

Dette er noe du må bestemme helt selv. Men jeg kan fra mitt ståsted anbefale dette på det sterkeste. Det du er redd for er jo ting som så og si aldri skjer. Det er noe stygge bilder som florerer på nettet. Et av en dame som ble operert i utlandet på 90-tallet som har fryktelig stygge brystvorter og den ene detter vel av.... Det er en grunn til at man får infeksjoner. Enten fordi man røyker - eller fordi man ikke tar hensyn til seg selv. Eller fordi man har gått til en uprofesjonell kirurg.

Jeg hadde hørt veldig mye godt om Aleris før operasjonen og ble selv veldig godt behandlet der. Jeg følte meg virkelig godt tatt vare på - både før og etter operasjonen!!! Også utfører de vel ca 300 brystreduksjoner i året der så de vet hva de holder på med.

Endret av Lizzee
Skrevet

Hei jenter!

Nå er det bare 12 dager til jeg skal opereres på aleris! Er kjempespent. Har ei lita kvise?/prikk under det ene brystet. Noen som har erfaringer med noe av det sammer der det har blitt operasjon, eller operasjonen har blitt utsatt?

Dr Frøyen skal operere meg. Noen som har erfaringer med han?

hvor lang tid tok det før smertene er brukbare... ?

LRD

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...