Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest David John jr
Skrevet
men jeg føler vi forklarer det . Fordi vi føler det er bedre for barna . Selvfølgelig er det tragisk med barneulykker , men bør ikke barn bevege seg og få frisk luft ?

En av de største utfordringene for helseesenet er livstilsykdommer . Diabetes 2 og fedme er et problem . dette kan i stor grad motvirkes ved å bevege seg . Barn beveger seg som kjent mye når de leker . De utvikler og motorikken sin og alle andre sanser . Jeg skjønner ikke hvor du vil ? Du kan da ikke mene at vi ikke skal få mene at barna kan klatre i trær for da er vi ansvarlige for alle barneulykkene i norge ?

Du kan jo kanskje kle på deg og bli med de ut - så får du litt frisk luft selv også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Æsj, litt svinn må vi jo tåle! Er jo så morro å lage nye!!!

hehe morroklumpen

Skrevet
Og når vi har leid dem igjennom hele barndommen, så går de hen å kjører seg ihjel på veien istedet...øk aldersgrensene på lappen til 32 år. Ikke.

Jeg kjenner inni meg at det eneste jeg er genuint skrekkslagen vettskremt livredd for ang barna mine. Det er andre mennesker. Og det eter jeg i meg hver gang fjortisen tar bussen til byen alene. Jeg må jo bare la ham erfare og lære å styre livet sitt selv.

men jeg føler vi forklarer det . Fordi vi føler det er bedre for barna . Selvfølgelig er det tragisk med barneulykker , men bør ikke barn bevege seg og få frisk luft ?

En av de største utfordringene for helseesenet er livstilsykdommer . Diabetes 2 og fedme er et problem . dette kan i stor grad motvirkes ved å bevege seg . Barn beveger seg som kjent mye når de leker . De utvikler og motorikken sin og alle andre sanser . Jeg skjønner ikke hvor du vil ? Du kan da ikke mene at vi ikke skal få mene at barna kan klatre i trær for da er vi ansvarlige for alle barneulykkene i norge ?

Æsj, litt svinn må vi jo tåle! Er jo så morro å lage nye!!!

Ja, så har vi i alle fall fått fastslått hvilket (alders)nivå denne debatten ligger på!

Skrevet
Du kan jo kanskje kle på deg og bli med de ut - så får du litt frisk luft selv også?

det er ikke så morro å ha med mamma når en er 9-10 år og sammen med kamerater . Ikke senere heller . Og du trenger ikke bekymre deg for meg , jeg får masse frisk luft .

Jeg vet ikke om du har misforstått, jeg tror kanskje du snakker om mye mindre barn . Mine er 9 og 15.

Skrevet
Ja, så har vi i alle fall fått fastslått hvilket (alders)nivå denne debatten ligger på!

Jepp! Denne debatten sporer helt av. Barn skal få være barn. Og selsagt skjer ting gradvis. Man sender ikke toåringen ut for å leke alene... Fatter ikke folk det, kan de la være. Ja, ulykker kan skje. Men det må man leve med. Sånn er det bare.

Gjest Bianca26
Skrevet
Jepp! Denne debatten sporer helt av. Barn skal få være barn. Og selsagt skjer ting gradvis. Man sender ikke toåringen ut for å leke alene... Fatter ikke folk det, kan de la være. Ja, ulykker kan skje. Men det må man leve med. Sånn er det bare.

Forskjell på å være to år og 7 år

Skrevet (endret)
Én ting er nå dette med neseblod og fysiske utfordringer, det som bekymrer meg vel så mye er denne trenden med å oppfylle barnets alle ønsker og behov omtrent før de blir uttalt.

Alt skal foregå på barnas premisser, gud forby at de skal oppleve at det er noe de ikke er gode til noe eller at de ikke er universets sentrum.

Skal bli spennende å se hvordan den generasjonen blir som voksne. Tidenes sytepaver og egoister antagelig.

De sliter jo med det allerede i dag. Litt satt på spissen, så mener de som kommer ferskt ut fra studier i dag at de skal rett inn i lederstillinger med fete lønninger, og naturligvis med en mentor som skal lære de absolutt alt. Og de tar heller ikke ansvar for egen opplæring. Sjikkelig stas. :roll:

http://www.dn.no/karriere/article1402659.ece

Endret av Wadjet
Gjest Bianca26
Skrevet
Jeg syns dere setter for store likhetstegn mellom curlingbarn og stillesittende, inaktive barn. Mine barn skal ut, opp og være i aktivitet. Ett kutt i fingen eller skrubba knær er bare sunt. Jeg har heller ikke tenkt å sy puter under arma på dem. Livet er tøfft til tider og slik er det bare - deal with it. Men... Når det kommer til å verne barna mot ting som er direkte farlig, er jeg beintøff. Sykle uten hjelm f.eks. er helt uaktuelt. Selv om andre foreldre sier at alle tolvåringene i gata hiver seg å sykkelen uten hjelm. Det er teit med hjelm, vi overlevde fint uten hjelm når vi sykla osv, osv. Vel, jeg har ikke tenkt at mine barn skal risikere alvorlige hodeskader og fordi om andre barn og deres foreldre er "idioter" behøver ikke vi å være det. Barna mine lærer også av at jeg tør å være annerledes og stå i mot det "alle andre gjør". Så det er et laaaangt spekter mellom det å ha persillekvaster til barn og det å la dem risikere liv og lemmer.

Ja selvfølgelig skal barn få beskjed om å bruke sykkelhjelm på sykkel og redningsvest i båt og sånn, men jeg syns ting som å lage gummimatter under lekestativ og eu godkjent sand og at de ikke skal få klatre i trær blir litt feil.

Gjest David John jr
Skrevet
det er ikke så morro å ha med mamma når en er 9-10 år og sammen med kamerater . Ikke senere heller . Og du trenger ikke bekymre deg for meg , jeg får masse frisk luft .

Jeg vet ikke om du har misforstått, jeg tror kanskje du snakker om mye mindre barn . Mine er 9 og 15.

Jeg tror ikke du kan lese:

Store barn og ungdommer, 10 – 20 år er de som totalt sett har høyest ulykkeshyppighet, samt eldre over 80 år.

Hvert år ligger ca 1% av barnebefolkningen på sykehus for behandling av en skade; 10.000 barn.

Antaklig var du ikke klar over denne statistikken og du tror heller ikke at dine egne barn rammes av en ulykke. Det er ganske vanlig, men det fjerner ikke fakta i saken.

Mange mange barn ødelegges årlig som følge av lek uten oppsyn. Flere av disse kunne ha vært unngått om foreldrene var mer oppmerksomme.

Gjest Bianca26
Skrevet
De sliter jo med det allerede i dag. Litt satt på spissen, så mener de som kommer ferskt ut fra studier i dag at de skal rett inn i lederstillinger med fete lønninger, og naturligvis med en mentor som skal lære de absolutt alt. Og de tar heller ikke ansvar for egen opplæring. Sjikkelig stas. :roll:

http://www.dn.no/karriere/article1402659.ece

Det hele overbeskyttelsesgreia begynte på 70-80 tallet

Gjest David John jr
Skrevet
Ja selvfølgelig skal barn få beskjed om å bruke sykkelhjelm på sykkel og redningsvest i båt og sånn, men jeg syns ting som å lage gummimatter under lekestativ og eu godkjent sand og at de ikke skal få klatre i trær blir litt feil.

Bakgrunnen for at lekeplassforskriften kom, var et ønske om å redusere antall ulykker på lekeplasser, fordi rundt 6500 barn måtte til lege årlig på grunn av skader grunnet lekeplassutstyr.

Hvordan forholder du deg Bianca til disse 6500 årlige skadene? Du har kanskje også noen gode forslag til hva som burde gjøres istedet for å innføre slike krav i form av en forskrift?

Gjest Bianca26
Skrevet
Bakgrunnen for at lekeplassforskriften kom, var et ønske om å redusere antall ulykker på lekeplasser, fordi rundt 6500 barn måtte til lege årlig på grunn av skader grunnet lekeplassutstyr.

Hvordan forholder du deg Bianca til disse 6500 årlige skadene? Du har kanskje også noen gode forslag til hva som burde gjøres istedet for å innføre slike krav i form av en forskrift?

Mange barn havner på legevakten, Det trenger ikke være kjempealvorlig.

Jeg syns ikke man skal være så hysteriske fordi en unge detter og slår seg litt. Kanskje vi skulle lagt dundyner under?

Gjest David John jr.
Skrevet
Mange barn havner på legevakten, Det trenger ikke være kjempealvorlig.

Jeg syns ikke man skal være så hysteriske fordi en unge detter og slår seg litt. Kanskje vi skulle lagt dundyner under?

Du er altså for dundyner, men motstander av gummimatter og støtdempende sand???

Gjest Bianca26
Skrevet
Du er altså for dundyner, men motstander av gummimatter og støtdempende sand???

Jeg var sarkastisk når jeg sa det om dundyner. Leste du ikke det jeg skrev over?

Gjest David John jr
Skrevet
Jeg var sarkastisk når jeg sa det om dundyner. Leste du ikke det jeg skrev over?

Da kan vi vel bare konstatere at du ikke har noen konstruktive forslag mhp 6500 årlige lekeplassulykker. Meningene dine bør tilegges vekt deretter.

Gjest Bianca26
Skrevet
Da kan vi vel bare konstatere at du ikke har noen konstruktive forslag mhp 6500 årlige lekeplassulykker. Meningene dine bør tilegges vekt deretter.

Jeg sa nettopp at så lenge det ikke er kjempealvorlige skader, så trenger man ikke bli hysterisk om de detter og må på legevakten for en liten ting.

Skrevet

Hva så om de måtte til lege? Garantert en sjettedel av de foreldrene som var livredd for at poden fikk et ubetydelig sskrubbsår på kneet og da må man til lege må vite! Det er av nedturer man lærer, det er av knall og fall og øvelse man bedrer motorikken. Et legebesøk er vel ikke verdens undergang. Ikke tale om at jeg ville buret ungen min inne eller fotegått han eller henne fra år 0 til 18 fordi det KAN kanskje komme utfor en ulykke! Være ute sammen med det i tidligere år er en ting og absolutt nødvendig, men før eller siden må de få prøve seg egne ben, alt kan ikke vente til de er 18. Så får vi heller ta den turen til legen i ny og ne da. Ser ikke problemet.

Gjest Bianca26
Skrevet
Hva så om de måtte til lege? Garantert en sjettedel av de foreldrene som var livredd for at poden fikk et ubetydelig sskrubbsår på kneet og da må man til lege må vite! Det er av nedturer man lærer, det er av knall og fall og øvelse man bedrer motorikken. Et legebesøk er vel ikke verdens undergang. Ikke tale om at jeg ville buret ungen min inne eller fotegått han eller henne fra år 0 til 18 fordi det KAN kanskje komme utfor en ulykke! Være ute sammen med det i tidligere år er en ting og absolutt nødvendig, men før eller siden må de få prøve seg egne ben, alt kan ikke vente til de er 18. Så får vi heller ta den turen til legen i ny og ne da. Ser ikke problemet.

Enig

Gjest David John jr
Skrevet

Jeg vet ikke hvor du får sjettedelen fra? Hva så med de isåfall 5/6 som da ikke er ubetydelige skrubbsår - eller i de tilfellene hvor det endre med dødsfall?

Gjest Bianca26
Skrevet
Jeg vet ikke hvor du får sjettedelen fra? Hva så med de isåfall 5/6 som da ikke er ubetydelige skrubbsår - eller i de tilfellene hvor det endre med dødsfall?

Det er ikke mange tilfeller som har endt i dødsfall. Det er ekstreemt sjeldent. Du har blitt alt for opptatt av å høre på media som blåser det hele opp. Vet du ikke at pressefolk har som jobb å skremme vettet av oss. Det gjør nyhetssakene myye mer interessante.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...