livesen Skrevet 4. januar 2010 #21 Skrevet 4. januar 2010 Vel, jeg sier ikke at noen av dere tar feil, men jeg sier at selv så er jeg i alle fall helt uenig med dere. :-) Men så er jeg nok også blitt så "altfor god" til konsekvenstenkning sånn etterhvert som ting og tang har skjedd ettersom årene har gått. :-) Får ikke barna dine klatre i trær ? Eller gå å svømme på brygga ? Eller gå alene til en kamerat ?
Gjest Bianca26 Skrevet 4. januar 2010 #22 Skrevet 4. januar 2010 Vel, jeg sier ikke at noen av dere tar feil, men jeg sier at selv så er jeg i alle fall helt uenig med dere. :-) Men så er jeg nok også blitt så "altfor god" til konsekvenstenkning sånn etterhvert som ting og tang har skjedd ettersom årene har gått. :-) En ting er sikkert. Barna dine blir ikke lykkelige om de ikke får utfolde seg. Da vokser de ikke opp med en normal utvikling. Tenk hvordan de blir som voksne da?
Troyamin Skrevet 4. januar 2010 #23 Skrevet 4. januar 2010 Kjetil S: Jeg kan jo legge til at vi har klippekort hos legevakten Så ja, jeg vet at uhell kan skje. Også alvorlige! Men det hindrer meg likvel ikke å la mine barn få lov å leke høyt og lavt.
Kjetil S. Skrevet 4. januar 2010 #24 Skrevet 4. januar 2010 En ting er sikkert. Barna dine blir ikke lykkelige om de ikke får utfolde seg. Da vokser de ikke opp med en normal utvikling. Tenk hvordan de blir som voksne da? Det er en påstand. Hva er en normal utvikling, spør jeg meg selv. Så langt så har jeg i alle fall ikke merket noe til at mine rammer har gjort min sønn ulykkelig på noe vis. Men, som sagt - Vi ser dette helt forskjellig, og sånn får det jo bare være. :-)
Gjest Bianca26 Skrevet 4. januar 2010 #25 Skrevet 4. januar 2010 Det er en påstand. Hva er en normal utvikling, spør jeg meg selv. Så langt så har jeg i alle fall ikke merket noe til at mine rammer har gjort min sønn ulykkelig på noe vis. Men, som sagt - Vi ser dette helt forskjellig, og sånn får det jo bare være. :-) Normal utvikling er at de skal få lov å leke og ha det gøy ute i det fri. Idag er det alt for mange unger som bare sitter inne og spiller tv spill. Tror de har godt av å få ut å klarte i trær og få ut energi.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #26 Skrevet 4. januar 2010 Barnehagen til ungene mine fikk klager fra andre foreldre fordi mine unger lekte for farlig. Det vil si at de fikk klatre i trær... På barneskolen fikk jeg stadig høre om "ugangen" ungene mine gjorde. De klatret i trær da også... Om jeg oppfordret ungene mine til å prøva seg på slike ting? Njaaaaa Unger skal prøve og feile for å prøve igjen. Om et barn som lærer å gå faller så skal en ikke styrte til og løfte det opp igjen, en skal fra sidelinjen oppfordre barnet til å prøve på ny!
livesen Skrevet 4. januar 2010 #27 Skrevet 4. januar 2010 Normal utvikling er at de skal få lov å leke og ha det gøy ute i det fri. Idag er det alt for mange unger som bare sitter inne og spiller tv spill. Tror de har godt av å få ut å klarte i trær og få ut energi. Enig og ikke minst lære seg å stole på egne evner og ressurser . Jeg har sett barn gå rett på i skogen uten å se seg for . Da datt de selvfølgelig . Barnet satte opp et forundret ansiktsuttrykk , tror jammen ikke han hadde gått på ujevn grunn før .
Gjest Bianca26 Skrevet 4. januar 2010 #28 Skrevet 4. januar 2010 Enig og ikke minst lære seg å stole på egne evner og ressurser . Jeg har sett barn gå rett på i skogen uten å se seg for . Da datt de selvfølgelig . Barnet satte opp et forundret ansiktsuttrykk , tror jammen ikke han hadde gått på ujevn grunn før . Og det som er at om et barn faller og slår seg litt, så begynner det ofte ikke å gråte før noen kommer styrtende til og sier staaakaaar. Barn tåler mer enn man tror. Ofte er det opp igjen og alt er greit. Får de plaster på er det ofte stas. Særlig om det er disneyfigurer eller noe på plasteret.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #29 Skrevet 4. januar 2010 Jeg syns dere setter for store likhetstegn mellom curlingbarn og stillesittende, inaktive barn. Mine barn skal ut, opp og være i aktivitet. Ett kutt i fingen eller skrubba knær er bare sunt. Jeg har heller ikke tenkt å sy puter under arma på dem. Livet er tøfft til tider og slik er det bare - deal with it. Men... Når det kommer til å verne barna mot ting som er direkte farlig, er jeg beintøff. Sykle uten hjelm f.eks. er helt uaktuelt. Selv om andre foreldre sier at alle tolvåringene i gata hiver seg å sykkelen uten hjelm. Det er teit med hjelm, vi overlevde fint uten hjelm når vi sykla osv, osv. Vel, jeg har ikke tenkt at mine barn skal risikere alvorlige hodeskader og fordi om andre barn og deres foreldre er "idioter" behøver ikke vi å være det. Barna mine lærer også av at jeg tør å være annerledes og stå i mot det "alle andre gjør". Så det er et laaaangt spekter mellom det å ha persillekvaster til barn og det å la dem risikere liv og lemmer.
livesen Skrevet 4. januar 2010 #30 Skrevet 4. januar 2010 Jeg syns dere setter for store likhetstegn mellom curlingbarn og stillesittende, inaktive barn. Mine barn skal ut, opp og være i aktivitet. Ett kutt i fingen eller skrubba knær er bare sunt. Jeg har heller ikke tenkt å sy puter under arma på dem. Livet er tøfft til tider og slik er det bare - deal with it. Men... Når det kommer til å verne barna mot ting som er direkte farlig, er jeg beintøff. Sykle uten hjelm f.eks. er helt uaktuelt. Selv om andre foreldre sier at alle tolvåringene i gata hiver seg å sykkelen uten hjelm. Det er teit med hjelm, vi overlevde fint uten hjelm når vi sykla osv, osv. Vel, jeg har ikke tenkt at mine barn skal risikere alvorlige hodeskader og fordi om andre barn og deres foreldre er "idioter" behøver ikke vi å være det. Barna mine lærer også av at jeg tør å være annerledes og stå i mot det "alle andre gjør". Så det er et laaaangt spekter mellom det å ha persillekvaster til barn og det å la dem risikere liv og lemmer. Enig her og jeg . Jeg har en 15åring som vet at dersom jeg får se henne sykle uten hjelm så forsvinner sykkelen. Men dette ser jeg på linje med å bruke bilbelte . Og det hindrer ikke barna i utfoldelse . Dersom barna derimot ikke får gå i skogen eller bade på brygga for "tenk om" da går det ut over barnas utfoldelse .
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #31 Skrevet 4. januar 2010 Enig her og jeg . Jeg har en 15åring som vet at dersom jeg får se henne sykle uten hjelm så forsvinner sykkelen. Men dette ser jeg på linje med å bruke bilbelte . Og det hindrer ikke barna i utfoldelse . Dersom barna derimot ikke får gå i skogen eller bade på brygga for "tenk om" da går det ut over barnas utfoldelse . Da er vi på bølgelengde
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #32 Skrevet 4. januar 2010 Syns faktisk synd i barn som ikke får oppleve den gaven det er å være ute i naturen og "friheten" ved å å få styre fritt rundt ute. Mange av mine fineste barndomsminner gjelder ting jeg opplevde ute, og gjerne alene (t.o.m. i... SKOGEN! ) Men det er klart - det er veldig behagelig for oss voksne at de sitter foran pc-skjermen...
Rødtoppen86 Skrevet 4. januar 2010 #33 Skrevet 4. januar 2010 Jeg er glad jeg vokste opp med stor frihet, men jeg blir litt skremt når jeg tenker på hva vi drev med huff hehe... Fjellklatring i berg med tau festet i et tre, leking i fjæra og på moloen, syklet hit og dit, aking her og der osv.. Var ute dagen lang og var både høyt og lavt. Det fine er at jeg ikke har tatt noe som helst skade av dette. Aldri brukket noe, mistet en kroppsdel, ingenting, bare såvidt blåmerker. Det som er enda finere, er at jeg og mine venninner alltid spurte om lov til å dra på plasser som kan være litt skumle. Var det for farlige ting, så lot vi være fordi vi hadde lov til å være på mindre skumle plasser. Å få den friheten til å kunne lære og oppdage ting selv er en veldig god erfaring. Man kan ikke overvåke barna dag og natt til de blir gammel og dør av alderdom. Barn har godt av å feile og ta lærdom. At uhell skjer må man bare leve med. Det kan like gjerne skje når man er sammen med barnet.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #34 Skrevet 4. januar 2010 Dette gjelder ikke minst når barna blir tenåringer. Da trenger de mer frihet, og det skal skje gradvis frem til de er 18. Jeg synes mange foreldre er overbeskyttende overfor tenåringene sine. De må også få lov til å prøve og feile for å lære.
Gjest David John jr. Skrevet 4. januar 2010 #35 Skrevet 4. januar 2010 Jeg er så enig. Barn idag blir pakket inn i bomull. Her bytter de ut sand på lekeplasser med gummimatter, for "tenk om de får et lite skrubbsår?" KRIIIISEEE og tenk om de klatrer i et tre og faller ned og brekker noe? Herregud barn skal jo leve og. Hva slags voksne kommer disse til å bli? Jeg grøsser ved tanken. Og ikke nok med dette, nå har de funnet ut at The Cookiemonster ikke kan hete The cookiemonster lengre. Nå skal det hete the veggiemonster nå, slik at barn skal skjønne at grønnsaker er bra og kake er fyfy. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av slikt tull og vas. Kronikken og kommentarene her er helt ute av proposjoner. Kronikkforfatteren har tatt temaet fra Leonore Skenazys "Free-Range Kids" som har undertittelen «Giving Our Children the Freedom We Had Without Going Nuts With Worry». Barns frihetsmuligheter og mobilitet i land som feks USA og Storbritannia er hinsides annerledes og begrenset enn hva som er tilfelle i Norge i dag. Derfor er saken etter min mening ikke spesielt interessant å diskutere i Norge i det hele tatt med dette om utgangspunkt. Når det gjeder tilhengerne av "få barne ut og leke på egen hånd" og " vi hadde jo ikke vondt av det" etc etc.. så kan kanskje følgende statstikk være til hjelp for å få korrigert synet sitt: 34% av alle dødsfall hos norske barn i alderen 1 – 14 år skyldes ulykker. Nærmere 500.000 behandles av lege for en ulykkesskade hvert år. 36.000 av disse får varige men, ca halvparten får ulike grad av funksjonshemming. 1.800 dør og 1.200 – 1.300 blir uførepensjonert. I 2006 ble det registrert nesten 90.000 døgnopphold ved norske sykehus der hovedårsaken til innleggelsen var skader og ulykker. Dette utgjør 10 % av alle døgnopphold. Store barn og ungdommer, 10 – 20 år er de som totalt sett har høyest ulykkeshyppighet, samt eldre over 80 år. Vi har ca 1 million barn, 0-17 år, i Norge. 14 av hundre barn søker lege hvert år p ga av en skade; derav: hjemmeulykker 35 %, sportsulykker 17%, skole- og utdanning 14%, barnehage og lekeplass 8%, trafikk 7% og gateulykker 6%. Hvert år ligger ca 1% av barnebefolkningen på sykehus for behandling av en skade; 10.000 barn. Dødeligheten for barn 0- 14 år p ga skader har sunket med 83 % siden 1951 Jeg synes de som står opp her og sier at barna ikke må passes på og slippes løs også kan gi en kommentar til alle de barn og pårørende som årlig kvestes eller dør på grunn av ulykker som kunne vært unngått om foreldrene passet på bedre.
livesen Skrevet 4. januar 2010 #36 Skrevet 4. januar 2010 (endret) Jeg synes de som står opp her og sier at barna ikke må passes på og slippes løs også kan gi en kommentar til alle de barn og pårørende som årlig kvestes eller dør på grunn av ulykker som kunne vært unngått om foreldrene passet på bedre. hvorfor skal vi det ? Mine barn leker i skogen og svømmer på egen hånd (som eksempel ) men de gjorde jo ikke det sånn helt plutselig !(2 åringer alene i skogen liksom) Før det kom så langt hadde jeg tatt de med for å svømme eller leke i skogen . de hadde lært hvordan de skulle oppføre seg og hva som var farlig . Når jeg følte meg trygg på at dette mestret de fikk de være alene . Hva mener du da ? Skal vi holde de i hånda til de er 14, eller 18 eller hva ? De skal da bli selvstendige mennesker som velger selv hva de vil gjøre . Med dine argumenter bør en iallefall ikke ta med barn i bil . Endret 4. januar 2010 av livesen
Gjest David John jr Skrevet 4. januar 2010 #37 Skrevet 4. januar 2010 hvorfor skal vi det ? Mine barn leker i skogen og svømmer på egen hånd (som eksempel ) men de gjorde jo ikke det sånn helt plutselig !(2 åringer alene i skogen liksom) Før det kom så langt hadde jeg tatt de med for å svømme eller leke i skogen . de hadde lært hvordan de skulle oppføre seg og hva som var farlig . Når jeg følte meg trygg på at dette mestret de fikk de være alene . Hva mener du da ? Skal vi holde de i hånda til de er 14, eller 18 eller hva ? De skal da bli selvstendige mennesker som velger selv hva de vil gjøre . Med dine argumenter bør en iallefall ikke ta med barn i bil . Jeg tror faktisk du er uten evne til å sette deg inn i alle tragediene barneulykker skaper i Norge årlig. Det er av respekt overfor disse jeg mener du og dine eventuelle meningsfeller bør forklare hvorfor en oppvektst med høyt skadepotensiale er å foretrekke.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #38 Skrevet 4. januar 2010 Og når vi har leid dem igjennom hele barndommen, så går de hen å kjører seg ihjel på veien istedet...øk aldersgrensene på lappen til 32 år. Ikke. Jeg kjenner inni meg at det eneste jeg er genuint skrekkslagen vettskremt livredd for ang barna mine. Det er andre mennesker. Og det eter jeg i meg hver gang fjortisen tar bussen til byen alene. Jeg må jo bare la ham erfare og lære å styre livet sitt selv.
livesen Skrevet 4. januar 2010 #39 Skrevet 4. januar 2010 Jeg tror faktisk du er uten evne til å sette deg inn i alle tragediene barneulykker skaper i Norge årlig. Det er av respekt overfor disse jeg mener du og dine eventuelle meningsfeller bør forklare hvorfor en oppvektst med høyt skadepotensiale er å foretrekke. men jeg føler vi forklarer det . Fordi vi føler det er bedre for barna . Selvfølgelig er det tragisk med barneulykker , men bør ikke barn bevege seg og få frisk luft ? En av de største utfordringene for helseesenet er livstilsykdommer . Diabetes 2 og fedme er et problem . dette kan i stor grad motvirkes ved å bevege seg . Barn beveger seg som kjent mye når de leker . De utvikler og motorikken sin og alle andre sanser . Jeg skjønner ikke hvor du vil ? Du kan da ikke mene at vi ikke skal få mene at barna kan klatre i trær for da er vi ansvarlige for alle barneulykkene i norge ?
Troyamin Skrevet 4. januar 2010 #40 Skrevet 4. januar 2010 Æsj, litt svinn må vi jo tåle! Er jo så morro å lage nye!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå