Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II

*Enigma*

Anbefalte innlegg

"Tuslet" 50 min på mølla før Hot FLX i går. Ikke var formen noe særlig, og siden alle møllene ute i studioet var opptatt måtte jeg finne en mølle i kardioavdelingen og der var det så tett og varmt at jeg sikkert ikke hadde løpt om formen hadde vært bedre engang.

Motivasjon og form var ikke underbar i morges heller, så jeg trengte en halvtime på mølla bare for å komme i gang før styrketreninga. Litt under en times litt umotivert styrketrening. Siden jeg har fri halve dagen i morgen har jeg et lite håp om å få trent litt styrke med PS-apparatene etter lunsj i morgen. Det er i grunnen det som er mest motiverene å trene for tida, men det blir stort sett bare helger som passer siden det fortsatt er forferdelig fullt på ettermiddager/kvelder og fordi de åpner for seint om morran til at jeg rekker en økt før jobb. Forhåpentligvis er det ikke så fullt midt på dagen, for hvem har vel egentlig tid til å trene da på en hverdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du mener bortsett fra studenter som meg, når det gjelder trening på dagtid!? ;)

Hva er PS-apparater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener bortsett fra studenter som meg, når det gjelder trening på dagtid!? ;)

Hva er PS-apparater?

Jepp! Men forhåpentligvis holder studentene seg enten på forelesning eller studentidretten på dagtid. ;)

PS er forkortelse for Pure Strength. Vet ikke om du har vært borti Hammer Strength, samme gata, men annen produsent. Pure Strength er apparater der du henger på vektskiver i motsetning til de mer tradisjonelle platene som du stikker en pinne i. Se også http://www.technogym.com/no/products/pure-strength/10593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Treningsuka har ikke vært noe særlig. Jeg har vært dårlig siden forrige helg, så treninga ble brått avbrutt på lørdag av mageproblemer. Rakk en halvtime på mølla før det var sofa og nærhet til doen resten av dagen.

Søndagen ble det litt step og styrke hjemme, mandag 4 km + nedtrapping på mølla, tirdag ble det faktisk en ok styrkeøkt, men etter behandlinga hos manuellterapeuten var ikke kroppen særlig mottagelig for noe mer, så ingen Runner's strength. :(

Onsdag var formen dårligere igjen og jeg kjørte bare en halvtimes stepøkt hjemme, i trygg nærhet av do.

Torsdag fikk jeg meg en styrkeøkt på morgenen og fredag en step- og styrkeøkt hjemme. Jeg sov ikke natt til i går, så jeg følte meg veldig flink da jeg likevel pressa gjennom en økt på kvelden. Særlig med tanke på hvor fristende det var å bare bli i sofaen.

I dag derimot føltes alt mye bedre. Gikk til andre sida av byen for å være med på spinningtime kl 09:30 med mr. sadist. Herlig, herlig time, men akk så vond! Hans oppmuntrende kommentar da jeg sa jeg hadde holdt på å spy på timen hans var: "Jammen da koste du deg jo". Jeg er ikke helt sikker på om vi legger det samme i å kose seg, :P men det er jo en grunn til at jeg gidder å gå 3 km på morgenen for å komme på timen og så gå hjem igjen etterpå. Godt det bare er rundt 2-2,2 når det er på Ila. :P

Med gåturene og spinninga så har jeg i grunnen fått nok trening for i dag, så det blir neppe noen treningsøkt, men i morgen har jeg planlagt en styrkeøkt på morgenen og en økt på mølla + Hot Mojo så alt i alt kunne uka ha vært langt verre. Jeg har i det minste fått minimum 30 min trening + at jeg har tatt toget til og fra jobb og da får jeg en liten gåtur der også daglig. Jeg har enda ikke hatt en treningsfri dag siden romjula og sånn skal jeg forsøke å fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holdt med styrkeøkta i går. Fikk en fin økt på beina, men etter litt funksjonell styrke på ryggen så ville kroppen ha frokost. Når jeg trener på tom mage, og så blir sulten er det like greit å høre etter, så jeg stakk hjem. Egentlig greit nok siden rygg, bryst og skuldre egentlig har fått gjennomgått greit tidligere i uka. Skippa Hot Mojo ettersom formen ikke var helt på topp.

I morges ble det joggeøkt, 5 km i rolig tempo ettersom beina var blytunge etter gårsdagens tøffe økt. I morgen blir det en styrkeøkt på morgenen, og på kvelden skal jeg på åpningsfest for det nye bygget jobben har flyttet inn i. Ingen trening med andre ord, siden jeg krysser fingra for at det blir et par glass vin. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei mølle og funksjonell styrke/rehab i dag, og så mer mølle. Kroppen ville slett ikke kjøre noen tung styrke i dag, så da var jeg veldig flink med rehabøvelsene og de funksjonelle styrkeøvelsene manuelterapeuten vil jeg skal kjøre. Jogga rolig med fokus på jevn puls i 30 min på slutten, når jeg skal løpe en bestemt distanse blir det mye mer fokus på fart fordi jeg vil bli fort ferdig, så da fokuserte jeg heller på å løpe rolig, i samme fart hele tida, og holde pulsen ganske lav i dag siden jeg ikke hadde noe press om distanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle planene mine gikk i vasken i går, takket være en "kjær" kollega som trengte barnevakt. Drita fulle folk som ikke klarer å ta vare på seg selv er så utrolig sjarmerende. Så det blei lite søvn, hadde en dritings kollega sovende hos meg, så kunne ikke trene på morgenen og sov nesten ikke fordi personen snorka hele natta. Dermed ble også Runner's strength og Hot Mojo avlyst, og jeg tok en løpeøkt på mølla i stedet. Greit å få ut litt frustrasjon på mølla da. Makan til møkkadag i går!

På morgenen i dag jogga jeg 20 min til oppvarming før det ble masse rehab/funksjonell styrke. Er litt lite motivert om dagen, hovedsaklig fordi jeg må bruke så mye av tida på rehab og kjedelige øvelser og ikke kan jeg trene knebøy eller markløft og da blir det liksom bare litt halvveis selv om jeg får opp pulsen og kjører alternative øvelser. Skal la meg selv få denne måneden her også til å trene etter lyst og dagsform før jeg setter opp et program som jeg skal følge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag ble det en kjapp, men effektiv styrkeøkt på morgenen, før jeg stakk til Toten for å besøke moren min. Vi stakk til Sjusjøen for å gå på ski, så da ble det en 14-15 km på ski i Birkebeinerløypene også før det ble helt mørkt. Søndag gikk vi tur, og det ble da en 7-8 km eller så i raskt tempo. Greit å få løst opp litt i stive og støle muskler. Merker godt at jeg bare går på ski noen få ganger i året.

Kom såpass seint hjem til Oslo i går, at jeg orka ikke stå opp i morges. Blir løping og rehab i kveld i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så støl i dag, så det ble 60 min i oppoverbakke på mølla i stedet for løping. Voldsomt stiv i hamstrings på venstre beinet, men tror jeg fikk løsna litt opp mens jeg gikk på mølla. 5 minutter til slutt med nedtrapping. Greit med litt myk start på treningsuka også.

Treningsplan uke 7:

Tirsdag morgen:

Styrketrening og rehab

Tirsdag kveld:

CrossTrainer, rehab og Runner's strength

Onsdag morgen:

Løpe + rehab

Onsdag kveld:

Runner's strength + hot mojo

Torsdag morgen:

Styrketrening + rehab

Torsdag kveld:

CrossTrainer + Hot Mojo

Fredag morgen:

Løpe + rehab

Fredag kveld:

Step + rehab

Lørdag morgen:

Spinning + gåtur til og fra

Lørdag kveld:

Funksjonell styrke + rehab

Søndag morgen:

Styrketrening

Søndag ettermiddag:

Rehab + hot mojo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God styrkeøkt på morgenen i dag. Veldig deilig bare jeg kommer i gang på morgenen, men det er forferdelig tungt å motivere seg til å stå opp, til å komme seg ut døra selv etter at jeg har kledd på meg, og til å bare komme i gang inne på senteret. Så fort jeg er i gang så går det av seg selv, og jo lenger ut i treninga jeg kommer jo bedre føles det. Jeg vet det kommer til å ta tid å trene seg opp igjen, og jeg håper bare jeg klarer å motivere meg selv og sparke meg selv nok i ræva til at jeg kommer tilbake til min gamle form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott treningsukeplan du har! Hva er egentlig rehab? Er det noen form for behandling?

Rehab er øvelser jeg har fått av manuellterapeuten min. :) Dette for å styrke områder som gir ubalanse i styrkeforholdet mellom forskjellige muskelgrupper som igjen gir store smerter og problemer med å fungere skikkelig.

Runner's strength utgikk i går. Jeg var så himla frustrert, lei og lite motivert i går. Situasjonen på jobb har nå gått så langt at det føles uholdbart og jeg skulle egentlig hatt et møte med sjefen min i går, men siden han var syk så ble det utsatt. Dermed fikk jeg ikke utløp for frustrasjonen og jeg gikk hjem og kræsjet på sofaen og trøstespiste i stedet. :glare:

Selvfølgelig gjorde det meg bare enda mer frustrert. Ikke fikk jeg tatt ut frustrasjonen min på trening og jeg ble bare enda mer frustrert og oppgitt over meg sjøl som fallt tilbake til gamle synder med å trøstespise når verden går meg i mot og da har man det gående. :roll:

Det positive med treningsfri på kvelden i går var at jeg fikk ladet batteriene og jeg er godt fornøyd med 6-kilometeren jeg løp i morges. Farten var ok, jeg klarte å holde pulsen jevn, selv om den var ganske høy, og pulsen gikk i alle fall fort ned igjen da jeg roet ned noe som tyder på at formen begynner å bli bedre. I dag er sjefen på plass og vi skal ha møte, så forhåpentligvis kan jeg få ut en del frustrasjon da, også skal jeg rett på trening fra jobb. Dermed er sjansen ikke-eksisterende for at jeg skipper kveldstreninga i dag også. En venninne av meg skal på samme timene, så kanskje jeg får bitchet fra meg litt der også. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg åt noe magen min ikke var fornøyd med i går, for jeg kastet opp og måtte droppe treninga. :( Var ganske pissed da, for jeg skulle veldig gjerne truffet venninna mi. Var fin igjen utpå kvelden, derfor jeg tror det var noe jeg har spist.

Styrketreninga i morges fungerte fint, og avsluttet med 15 min på mølla. Føltes veldig greit. Trodde jeg hadde meldt meg på Hot Mojo i dag, men det hadde jeg ikke, så da blir ikke det noe av. Håper å få meg en treningsøkt likevel, men må se an litt siden jeg skal på et jobbintervju senere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen trening torsdag kveld, og gårsdagen ble sovet bort. Jeg var så sliten at jeg orket verken å stå opp tidlig eller komme meg opp av sofaen da jeg endelig kom hjem. Jeg var ikke voldsomt imponert over meg selv, jeg som hadde håpet å gå enda lenger før jeg måtte ta meg en fridag.

Uansett skulle det vise seg at en fridag nok ikke var så dumt likevel. Avlyste spinningtimen, siden været tilsa at jeg måtte ta trikken, og bestemte meg for å sove litt lenger og ta igjen gårsdagens tapte løpeøkt i stedet. Hadde masse energi på morgenen og bestemte meg først for å kjøre på med en 7-km. Men etter 7 km forlenget jeg ganske enkelt økta til en time, siden jeg uansett hadde løpt akkurat under 45 min, og endte på 9,3 km på en time. 9 km ble nådd på tiden 57:59 så jeg er SÅ fornøyd! Det er noen år siden jeg sist løp 9 km, og selv om jeg kjente det både i lysken, kneet og korsryggen så var det ikke så ille at jeg følte det nødvendig å gi meg. Humøret var så bra at de vanligvis så tråkige rehabøvelsene ble gjennomført med godt humør.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagens treningsøkt ble et ork, jeg var forferdelig trøtt da jeg våknet, og måtte tvinge meg selv opp. Orket ikke den planlagte treningen, siden selv oppvarmingen gikk tungt og trått, så det ble litt lettere trening i stedet.

Dagen i dag startet i grunnen ikke noe bedre. Jeg var så hinsides trøtt da jeg våknet at jeg sterkt vurderte å droppe morgentreninga, men tankene rundt jobb og mine frustrasjoner i den forbindelse begynte umiddelbart å kverne, og dermed kunne jeg like gjerne stå opp og løpe.

Det ble ikke en like god løpeøkt som på lørdag, men satte 7 km som mål, og nådde det på så vidt over 47 min. Brukte god tid på å roe ned før rehab og stretch. Klarte å holde tankene unna mens jeg løp, men nå er irritasjonen tilbake. Det lover ikke godt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler vel egentlig at jeg jinxer treninga mi ved å føre den her. De ukene jeg har ført planen tidligere så har det gått til helvete, men prøver likevel igjen.

Tirsdag morgen:

Styrketrening

Tirsdag kveld:

CrossTrainer

Runner's strength

Onsdag morgen:

Løping

Onsdag kveld:

Runner's strength

Hot mojo

Torsdag morgen:

Styrketrening

Torsdag kveld:

Usikker - mulig det blir en tur ut med teamet etter jobb?

Fredag morgen:

Løping

Usikker på om det blir noen trening fredag kveld. Jeg drar til Sverige for å handle, og det kommer helt an på hvor lysten jeg er på trening når jeg kommer hjem.

Lørdag morgen:

Spinning intervall

Lørdag kveld:

Satser på sirkeltrening

Søndag morgen:

Styrketrening

Søndag ettermiddag:

Hot Mojo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

So far, so good, eller no' ... Forsov meg litt i dag, så starten på dagen ble ikke den beste akkurat. Slo nok av alarmen uten å tenke over det, men sovna ikke helt igjen, så jeg sjekka klokka for å se om ikke alarmen skulle ringe snart. Koblet ikke heeeelt først, men så skjønte jeg jo at jeg hadde forsova meg, så jeg måtte bare få opp farten og komme meg på trening. Selvsagt måtte jeg da fly rundt og lete etter både det ene og det andre, men fikk fullført styrketreninga som jeg skulle.

Glemte å ta ut middag fra fryseren før jeg dro på jobb også. Det er ikke helt min dag i dag, men da er det kanskje ekstra greit å få kommet seg på trening i kveld for å få ut litt frustrasjon eller i det minste tenke på noe annet en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk de alt for kjente symptomene på bihulebetennelse i løpet av dagen, så dro hjem fra jobb og har holdt sofaen siden. Regner med at min kjære Nasonex skal ta knekken på dritten i løpet av morgendagen. Jeg har ikke funnet den i Norge, selv om den står i Felleskatalogen, men i Sverige er den i alle fall reseptfri og brukes mot bihulebetennelse. Jeg bruker den kun når jeg kjenner symptomene, etter å ha hatt bihulebetennelse x antall ganger hver vinter i mange år, og ikke minst de 6 månedene sammenhengende med kornisk betennelse i fjor vinter så kjenner jeg symptomene. Ikke ser jeg vitsen med å bruke den mot noe annet heller, da det er betennelsen den hjelper mot. Uansett er den min mirakelmedisin, som gjør at jeg slipper å bli ordentlig sjuk. Tar jeg den så fort jeg kjenner symptomene er jeg fin igjen i løpet av et par dager

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig rolig joggetur på morgenen i dag. Jogget i 45 min, og nedtrapping i 5 min. Totalt ble det 6,78 km, målet var 6 km i dag, og det gikk på litt over 43 min. Merker litt til bihulebetennelsen, så holdt pulsen noenlunde lav, og holder meg på hjemmekontor for å få slappet av litt. Fryser så mye når jeg er på jobb, siden det er kaldt i enkelte av etasjene, for ikke å snakke om i kantina. Da er det bedre å sitte hjemme i sofaen under teppet, og slippe mas. Konsentrerer meg bedre hjemme også.

I kveld håper jeg å være i form til Runner's strength og Hot Mojo, men vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bihulebetennelsen ødela denne uka. Ikke noe trening onsdag kveld og torsdag kveld ble det litt over en halvtimes trening hjemme med step og rehabøvelser. Fredag morgen fikk jeg en fin løpeøkt på litt over 9 km på morgenen, men var for sliten på kvelden til å trene noe mer.

Gårsdagen begynte skikkelig ræva, med bare masse rot og tull, før jeg til slutt endte opp på EVO. Fikk meg en fin joggetur på litt over 4 km til oppvarming (30 min) og en god styrkeøkt, den styrkeøkta jeg egentlig skulle ha torsdag. Deretter var all energien oppbrukt, til og med et frisørbesøk var i overkant av hva jeg egentlig hadde ork til.

I dag har jeg så langt kommet meg ut av senga, og bestemt meg for å trene sånn i 16-tida. Håper å våkne innen da, foreløpig har jeg ligget halvveis i koma på sofaen. Jeg er støl som bare det, så noen styrketrening blir det garantert ikke i dag, men en økt på mølla eller noe og litt rehab får jeg vel til. Neste uke skal jeg ikke poste planen min, se om jeg kanskje unngår å jinxe meg selv da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...