Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II


*Enigma*

Anbefalte innlegg

Igjen er jeg litt for ambisiøs i planleggingen. :P Jeg ble sittende lenge over på jobb i går, og var dessuten så stiv at alt utenom lett joggetur hjem utgikk. Det ville blitt for mye stress, og kroppen sa ganske klart i fra at den ikke var klar for hverken intervaller eller mer styrketrening. Jeg har veldig lyst til å teste timene, og helst skal alt skje med en gang, men jeg må vel bare innse at jeg må trappe opp treningsmengden gradvis, og ta ettermiddags- og kveldstrening litt mer som det kommer og etter hva jeg har tid til i stedet for å legge planer som går i dass.

Lett jogg hjem fra jobb i går også, altså. Veldig deilig, men jeg må nok passe litt på leggene og tilløp til beinhinnebetennelse. Særlig nå som jeg også løper intervaller på mølle.

Styrketrening i morges. Jeg kom meg da opp, enda godt jeg hadde på en ekstra alarm litt etter de andre. Jeg våkna en halvtime - førti minutter før jeg skulle opp, sovna av igjen, våkna så vidt av de 2 første alarmene, men den 3 slo jeg av i halvsøvne. Skjønte ingenting da alarm 4 gikk av, for i drømmeland var jeg jo allerede i full gang med treninga. :fnise:

Kjører en modifisert versjon av 5x5 om dagen. Knebøy, markløft, stående stangroing, benkpress og skulderpress med stang.

Knebøy: 5x5

Markløft 2x5

Stående stangroing: 5x5

Benkpress: 5x5

Skulderpress: 2x5

Kjører det som helkroppsprogram, og tester ut denne uka hvordan jeg skal legge det opp. Hvis man skal følge et strikt Stronglift 5x5-program så er det lagt opp som følgende:

Dag 1:

Knebøy

Benkpress

Stangroing

Dag 2:

Knebøy

Skulderpress

Markløft

Programmet kjøres 3 ganger i uka. Jeg velger å kjøre det som et helkroppsprogram, men fordi ryggen min er litt kjørt så kjører jeg markløft bare 2 ganger i uka og skulderpress blir også bare 2 ganger i uka siden jeg har litt problemer med skuldrene. I tillegg kjører jeg bare 2x5 i stedet for 1x5 på markløften og 2x5 i stedet for 5x5 på skulderpress. Ellers prøver jeg å legge på ekstra vekt for hver økt, men knebøy er jeg såpass ræva på, og sliter både med teknikk og vondter osv. så her går jeg litt forsiktig fram. Det irriterer meg at knebøyracket til EVO ikke har justerbare sikringer, så jeg må stå utenfor racket og har dermed ingen sikring. Da safer man jo også litt ekstra. Nå venter jeg bare utålmodig på at mobech skal få inn 0,5kgs vektskiver som går på olympisk stang, slik at jeg faktisk kan øke for hver økt på alle øvelser, jeg har et par 0,25 kgs vekter, men det hjelper lite når hoppene på senteret er 1,25 og 2,5. Jeg trenger 0,5 også for å få riktig og jevn progresjon i stedet for plutselige hopp.

Ellers formerer blåmerkene mine seg flittig og jeg hadde en deilig gåtur i frisk luft etter styrketreninga. Jeg må jobbe en del med fokus på trening framover. Jeg har faktisk problemer med å telle til 5 på settene, og bortsett fra på knebøy hvor jeg er helt nødt til å holde fokus så sliter jeg med konsentrasjon og å tenke på det jeg gjør framfor alle frustrasjoner og det som skjer rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter jeg var inne og tittet på rullene du linket til så har det nå kommet opp annonser for disse på facebooken min. :fnise: Men vurderer faktisk å stikke på sportsbutikken i dag og kjøpe en jeg så på på onsdag!

Spennende med styrkeprogram. Håper vondtene holder seg unna slik du får fortsette! Hvordan kjennes styrken ut da? Måtte du tilbake til start?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg var inne og tittet på rullene du linket til så har det nå kommet opp annonser for disse på facebooken min. :fnise: Men vurderer faktisk å stikke på sportsbutikken i dag og kjøpe en jeg så på på onsdag!

Spennende med styrkeprogram. Håper vondtene holder seg unna slik du får fortsette! Hvordan kjennes styrken ut da? Måtte du tilbake til start?

På knebøy er jeg tilbake til "start". Markløft, benk og skulderpress er noe bedre, men med programmet jeg kjører så er det jo meningen at man skal begynne veldig lett også, også øke for hver økt, så jeg tenker ikke egentlig så mye på det at jeg løfter lite. Det er bare knebøyen som frustrerer meg, fordi der føles det ikke lett slik som på de andre løftene, det er bare frustrerende tungt og dritt. :P Jeg har jo trent knebøy nå og da de siste ukene, så jeg visste jo utmerket godt hvordan jeg lå an. Satser på at dette programmet her skal få opp igjen styrken til et nivå der jeg i det minste ikke føler meg som disse jentene som er redd for å bygge muskler. Heldigvis trener jeg så tidlig på morgenen at det er ikke mange som får med seg hvor mye jeg løfter, men det er så lite at det er rent flaut. :sjenert:

Kjenner at kroppen heller vil ha hvile i dag enn å kjøre en TRX-time i alle fall. Jeg skal jo ha ny styrkeøkt i morra, så jeg får vel vente en måneds tid så kroppen venner seg til mye trening igjen, før jeg kjører kettlebell og trx. Jogget hjem i går, gikk til jobb i morges og jogger nok hjem i dag også og lar det være med det. Hvis jeg skulle orke en kettlebell- eller TRX-time med det første, så får jeg heller ta det som en bonus, enn å planlegge og så måtte avlyse fordi kroppen min ikke er enig.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening på morgenen i dag, klarte å øke med 2,5 kg på alle øvelsene (1,25 på hver side), til og med på knebøy, så da var økta godkjent.

Shapetimen i dag var MYE bedre enn forrige gang, denne gangen var det mer som jeg hadde forventet meg, så da er det ok å følge den på fredager framover. Må prøve å få den inn en dag til pr. uke, så må finne en dag som funker fint. Det var Michael som hadde løpetimen i dag også, og selv om shapetimen hans var grei, så er han nok ikke en instruktør jeg bevisst kommer til å oppsøke timene til. Jeg liker ham rett og slett ikke, jeg liker ikke måten han "pusher" på og jeg blir verken motivert eller lar meg pushes av hans metoder. Ikke det, jeg kommer ikke til å unngå timene hans, men han irriterer meg faktisk litt og jeg kommer til å teste ut andre instruktører for å se om de passer meg litt bedre.

Uansett, 1,5 t styrketrening og 1,5 t core- og kondisjonstrening er jeg godt fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant det hvordan man liker forskjellige typer instruktører. Er jo bra man har mye å velge i - det blir jo både etter favorittinstr. men også mye tiden timen går på.

Jeg har tret jevnlig styrke 2 ganger i uka og sammen med litt løping/sykling utenom har det ikke blitt så mange gruppetimer i det siste.

Har du vært på SATS Storo/Nydalen - såfall hvordan er det der ? Har enda ikke meldt meg inn men lurer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant det hvordan man liker forskjellige typer instruktører. Er jo bra man har mye å velge i - det blir jo både etter favorittinstr. men også mye tiden timen går på.

Jeg har tret jevnlig styrke 2 ganger i uka og sammen med litt løping/sykling utenom har det ikke blitt så mange gruppetimer i det siste.

Har du vært på SATS Storo/Nydalen - såfall hvordan er det der ? Har enda ikke meldt meg inn men lurer på det.

Hmmm, litt usikker. Mener jeg så vidt har vært innom begge to en gang, men kan ikke si noe særlig om hvordan det er der. Har hørt folk si det ble veldig bra på Nydalen etter oppgraderinga hvis man liker frivekter. Tidligere hadde jeg et inntrykk av at det var litt trangt og mye maskiner, men de skal ha kvitta seg med en del maskiner og satsa mer på frivekter. Har sett litt bilder derfra inne på fitnessbloggenforumet, og det ser veldig fint ut der.

Jeg har hovedsaklig trent på Sjølyst, Nationalteateret, Schous (kun spinning), Ila (nå Nytt Senter), Bislett og Solli. I tillegg har jeg medlemsskap på EVO hvor jeg gjør mesteparten av styrketreninga mi. Det er ikke akkurat mange der kl 5 på morgenen, kan ikke helt skjønne hvorfor :fnise:, så deilig å trene der helt i fred.

Folk er veldig forskjellig når det gjelder instruktører ja. :) Jeg liker helst instruktører som ikke diller, som pusher hardt, ev. spinninginstruktører som kjenner meg godt nok til å vite at jeg klarer å passe meg sjøl og at jeg av og til møter opp bare for å få en restitusjonsøkt. Jeg virkelig hater overentusiastiske, overenergiske, hoiende, skrikende kvinnelige instruktører. :P

Grunnen til at jeg ikke liker Michael noe særlig er at jeg synes han virker veldig selvgod og arrogant, og prøver litt for hardt å være kul og skryter av seg sjøl samtidig som han sier at andre instruktører ikke er like bra. Da skrur jeg bare av mentalt og stenger pjattet ute.

Jeg har flere venninner som er instruktører, og har hatt en god del heftige diskusjoner med andre instruktører på fest i fylla om hvordan ting skal gjøres. :fnise:

Jeg er sånn at hvis jeg virkelig ikke liker instruktøren, så dropper jeg heller timen, og jeg har gått fra timer når instruktører jeg ikke liker er vikarer og så ille er ikke Michael altså.

Nå skal jeg prøve å få inn litt mer yogainspirerte økter framover. Elixia har jo masse forskjellige yogatimer som skal teste ut, og ellers blir det forhåpentligvis en del timer i varm sal utover høste og vinteren. Bare så kjipt at mange av dem har gått på helt idiotiske tidspunkt tidligere, så satser på at det både blir flere timer på timeplanen og at de går på litt mer praktiske tidspunkt for min del. Savnr dessuten triggerpoint-timene på timeplanen nå. Ikke det, jeg kjører jo egenmassasje hver dag selv, og låra mine ser virkelig ikke ut! Enda flere blåmerker har dukket opp, og noen av dem har vokst sammen til ganske store blåmerker også. Tror jeg skal bruke den snille massassjerulla i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror vi er nokså like i smak når det gjelder instruktrer. Michael kan være litt selvgod/arrogant men han er jo flink - men han skal jo passe seg så han ikke bikker over. Så han sto lettere henslengt engang med en kaffekopp i hånda med en PTkunde engang - det var ikke bra , jeg tror nok ikke jeg knne ha brukt han som PT.

Var på en intervallspinningtime nå nylig - dvs. hva slags intervaler det var skjønte jeg ikke helt. Det var uendelig mange av de som varte i 2-3 minutter - innider så sto man i ulike posisjoner . Jeg ga faen og sklet mitt eget tempo. Litt forstyrrende også at hun slapp inn for mange folk og måtte hnete inn flere sykler etter at timen var begynt. Sendte faktisk inn en evaluering av timen men fikk den forkastet siden jeg navmga instruktøren - gjorde jo ikke det men gadd ikke å klage på det.

En intervalltime skal være klare atskilte bolker - med opp/nedvarming - det hadde hun her ikke noe av.

Elixia har jo også litt stretchingtimer og noe som heter Long'n Lean - de er litt fine å gå på. Egne timer med 'foamrulle' e.l. høres jo bra ut - det er skikkelig kjedelig å holde på på egenhånd - men gjør jo nytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd noen rare intervalltimer blant instruktørene på SATS også, der det var veldig vanskelig å følge med på hva som var jobbeintervall og hva som var pause, jeg synes som deg at man skal holde seg til helt klart adskilte bolker. Når instruktøren da atpåtil blir halvgæren av at man ikke gjør som hun sier ... At man slipper inn folk etter at timen har begynt synes jeg er en uting, selv om det er ledig plass og hvis man atpåtil må begynne å finne fram sykler blir det jo veldig forstyrrende for de som allerede har begynt oppvarminga. Liker godt at SATS tar til etterretning det man leverer inn klage på eller skryter av på evalueringsskjemaene.

Triggerpointtimen var absolutt bra, så jeg håper den blir å finne på timeplanen igjen utover høsten. Riktignok har jeg kommet så godt inn i rutinene med rulling selv nå at jeg klarer meg fint på egenhånd, men det blir hovedsaklig som oppvarming og avslutning på øktene mine og det sier seg jo nesten selv at det da ikke akkurat blir 30 min av gangen.

I dag holdt jeg sofaen. Spurte en venninne om hun hadde lyst til å gå tur, men hun var opptatt. Formen var lettere ræva, jeg er støl, sliten og brygget på en forkjølelse, så jeg holdt sofaen og håper jeg slipper unna noe mer denne gangen. Har ikke dårlig samvittighet ettersom jeg rakk 13 timer trening inkludert gå/jogge til fra jobb denne uka.

Værvarselet for i morgen er rimelig deprimerende, så jeg får ikke gått til og fra jobb i morgen. Skal prøve å komme meg på en liten økt før jobb i morra, også er jeg påmeldt indoor running på kvelden. Ellers blir det styrketrening tirsdag, torsdag og lørdag, Shapetime på tirsdag og Indoor running og Uniao Flow på onsdag. Lørdag blir det komboen shape og indoor running igjen. Ellers får vi se an hva annet jeg ev. finner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null trening i går, formen var ikke noe særlig, og jeg ble alt for lenge på jobb. Styrketrening på morgenen i dag som gikk fint. Kjørte alle øvelser, og økte på alt utenom overhead press.

Etter jobb i dag skal jeg på Shape-time også jogger jeg eller kjører en økt på Crosstrainer etterpå. Ikke helt fornøyd med at det ikke ble noen trening i går, og at det blir 2 dager uten å gå/jogge til og fra jobb, men ikke så mye å få gjort noe med.

Jeg fikk også meldt meg på Yoga fire & soultime på torsdag. En "kick-off"-time for en time som kommer på planen fra 15. september. Jeg føler jeg trenger en del bevegelighetstrening og balansetrening, så i løpet av høsten må jeg teste ut de fleste yogatimene og finne meg noen jeg gidder å holde meg til. Jeg synes i utgangspunktet det er grusomt kjedelig trening, men jeg vet også at jeg har veldig godt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

União Flow var ... interessant? Dæven så svett jeg ble, men balanse og koordinasjon eier jeg ikke, og instruktøren opplyste på begynnelsen av timen at han hadde en enklere time på mandager, mens onsdag gjerne var rettet mot dem som var litt mer viderekommende. Så da vet jeg det, heretter bør jeg nok gå på mandager. :fnise:

I morgen skal jeg være med på Yoga Fire & Soul og har meldt meg på en hot mojo-time på fredag. Mandag håper jeg at det blir både Fire & Soul og União flow, jeg er bare nødt til å få en rutine på yogatimer, jeg trenger balansetreninga, jeg trenger å bli mykere,

Ellers klar for styrketrening i morgen tidlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig klar for styrketrening i går kveld, og i og for seg da jeg våkna i morges også, men kroppen var seig i morges. Jeg gjennomførte helt greit, men det føltes tungt, jeg vil ha vektskivene mine på 0,5 kg! :sur:

Blytungt første to km på vei til jobb også, altså var jeg nesten halvveis før jeg hadde fått skikkelig varmen i kroppen og det føltes greit. Ellers er jeg trøtt og sliten og kjenner det i hele kroppen. Tanken på at det snart er helg hjelper heller ikke så voldsomt, ettersom lørdagen går med til trening, bursdagsgave-shopping og fiksing av vindu. Søndag er det bursdagsfeiring for niesen min og det blir definitivt ikke rolig. Mine tantebarn og bonustantebarn er en smule aktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig klar for styrketrening i går kveld, og i og for seg da jeg våkna i morges også, men kroppen var seig i morges. Jeg gjennomførte helt greit, men det føltes tungt, jeg vil ha vektskivene mine på 0,5 kg! :sur:

Blytungt første to km på vei til jobb også, altså var jeg nesten halvveis før jeg hadde fått skikkelig varmen i kroppen og det føltes greit. Ellers er jeg trøtt og sliten og kjenner det i hele kroppen. Tanken på at det snart er helg hjelper heller ikke så voldsomt, ettersom lørdagen går med til trening, bursdagsgave-shopping og fiksing av vindu. Søndag er det bursdagsfeiring for niesen min og det blir definitivt ikke rolig. Mine tantebarn og bonustantebarn er en smule aktive.

Må huske på å hvile kroppen!

Aktive tantebarn kan være litt av en utfordring! Satt barnevakt på onsdag og det siste han gjorde før han dro var å knuse yndlingslysestaken min.. :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må huske på å hvile kroppen!

Aktive tantebarn kan være litt av en utfordring! Satt barnevakt på onsdag og det siste han gjorde før han dro var å knuse yndlingslysestaken min.. :bond:

Ingen fare, jeg endte under teppet i går kveld. Fikk uventet mensen, så da var det bare å slå seg til ro med teppe og smertestillende og ikke gjøre noe som helst. :P Jogget ikke hjem, ikke noen kick-off for yoga fire&soul, bare synes synd på meg sjøl. Atpåtil fant jeg senga kl 20:30 i går, da hadde jeg sovet på sofaen siden 19:15,

Formen er ikke så mye bedre i dag, men håper jeg er bedre til jeg skal hjem sånn at jeg kan gå eller jogge da, og få med meg hot mojo.

Tantebarn ja ... De kan virkelig være en prøvelse i blant, og når de er samlet alle 5 så kan de være ganske utålelige. Får satse på at siden vi er hos søsteren min kan ungene være ovenpå eller noe sånt, sånn at det er mulig å få litt fred slik at vi voksne kan snakke sammen ettersom jeg ser søsknene min og pappa så sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har vært en uhyre slitsom og hektisk dag. Har ikke sittet ned utenom for frokost og lunsj + da jeg kjørte til og fra Storsenteret. Begynte med styrketrening kl 08:00, rakk en liten tur hjemom for en bitteliten matbit og å skifte før Shapetime og indoor running på Elixia fra kl 11, Mishandlet meg selv litt mellom shape og indoor running, så var ferdig på Elixia litt før kl 13 og da var det bare å dusje, spise litt og stikke til Sandvika for å shoppe bursdagsgaver. Tante var så smart å kjøpe bamse fra build-a-bear til sin niese mens hun fortsatt jobbet i Asker, ikke så smart når man nå jobber i motsatt retning. Da blir det storsenter-tur på en lørdag. Vel hjemme fra storsenteret har jeg gjort et forsøk på å fikse vinduet vi skal bruke som rømningsvei, og kjøpt inn håndtak til vinduet og handla mat. Så nå har jeg planta rumpa godt i sofaen for resten av kvelden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en god økt morges også. Mer egenmassasje, men med det litt snillere torturredskapet i dag, ettersom låra min ser helt for jævlige ut. 35 min på TM, rolig jogg og 2 incline, litt enkle styrkeøvelser med ankelvekter + biceps/triceps, og et par minutter på romaskin før jeg måtte stikke. Godt fornøyd med å få inn en skikkelig økt før jeg dro i bursdagen.

Bytter om til uka og kjører styrketrening mandag, onsdag og fredag ettersom jeg skal til Køben med jobb i helga. Satser på å få en økt på Fresh i nærheten av hotellet, men kan jo ikke garantere noe. Søndag trener jeg når jeg kommer hjem (med mindre jeg er så fyllesyk at jeg ikke orker).

Ellers er jeg påmeldt følgende timer til uka:

Mandag kveld:

Yoga Fire&Soul

União Flow

Tirsdag morgen:

Hot Mojo

Tirsdag kveld:

Indoor running, speed progression

Elixia Shape

Torsdag kveld:

Indoor running, 45x15

Elixia shape

Onsdag skal jeg trene med en venninne etter jobb, så da får vi nå se hva det blir til, tipper jeg kjører litt skuldre og armer. Gjør unna baseløftene på morgenen, for av erfaring veit jeg det er nytteløst å kjøre sånt når hun og jeg trener sammen.

Så får vi bare se hvordan det går. Jeg er litt skeptisk til om jeg får gjennomført Hot Mojo på morgenen, tirsdag, men får se om det lar seg gjøre sånn rent logistikkmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok økt i morges, har kuttet ned til ett tungt sett på markløft i stedet for to. Ikke at det er så tungt i forhold til hva jeg løftet den gangen jeg var sterk, men det er tungt nok og jeg kjenner det godt i ryggen så da er det like greit å kutte ned til ett sett.

Ellers ble det ingen gåtur til jobb i dag, jeg har morgensjekken denne uka, og hadde ikke gjort klart klær osv. så for å komme meg til jobb i tide måtte jeg bare ta bussen. Jogger hjem da, også får jeg heller starte ukas morgenturer i morra om jeg ikke går på Hot Mojo da ...

2 stk yogatimer i kveld. Forhåpentligvis blir det bra. Spent på yoga fire & soul, litt skeptisk til at den bare er 40 min, får man tid til noe særlig da da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gikk til jobb i morges, og etter jobb ble det indoor running og shape på Carl Berner før jeg gikk hjem. Denne shapetimen var mer slik jeg hadde trodd den skulle være, og jeg likte instruktøren som hadde begge timene. Stor sansynlighet for at jeg kommer til å fortsette med begge timene. Dønn sliten, og det var temmelig tungt å gå hjem fra CB, men veldig deilig nå som jeg sitter i sofaen og kan slappe av med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæh, styrketrening på morgenen i dag med null energi. Formen er uggen, og alt var i grunnen bare tungt og trengt og jævlig. Begynte å gå til jobb, men etter 3,5 km ga jeg opp og tok bussen de siste 2 km. :P Sitter på jobb og ønsker meg hjem til sofaen, definitivt ikke min dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sur på meg selv i dag for at jeg ikke gikk til jobb. Problemet er at jeg står opp så tidlig når jeg har morgensjekken at det er kølmørkt ute, og da daler liksom motivasjonen for å gå til jobb. Så når det da var for sent å gå og jeg måtte ta bussen hadde jeg lyst til å sparke meg sjøl hardt bak, for da var det nydelig morgensol. Må bare få kjøpt meg en ålreit mellomvarm jakke som jeg kan bruke på morgenene nå + hansker. Det er jo deilig og varmt på ettermiddagen når jeg skal hjem, men tynn jakke på morgenen er i kaldeste laget. Kanskje jeg finner noe i Køben i helga? Neste uke SKAL jeg gå alle dagene, skal bare på jobb 3 dager neste uke, så det skulle bare mangle at jeg klarer å gå alle 3 dagene (kun dårlig vær er god nok unnskyldning).

Går hjem i dag, også er det indoor running og shape som står på planen. Begge timene er med en instruktør jeg ikke har vært borti enda, så blir interessant å se hvordan timene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er morgensjekken? Ooh Køben! Kosetur? :) Kikket på flybilletter dit selv i går! Bare så synd at det passer best å reise rundt høstferien for meg og da er det selvsagt dyrt. :(

Misunner deg å ha muligheten til å gå til jobb! Men du trener jo så mye utenom gåingen at du nok ikke lider noe nød om du tar bussen av og til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...