Gå til innhold

*Enigma*s algoritmer 2


*Enigma*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

:klemmer:

arrrr! bursdager skal jo være fine! så dumt at det måtte ende sånn :(

neste år stemmer jeg for feiring i Sydney!! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, fine jentene! :hug:

Drømte om Stockholmsturen i natt. :rodme: Kan jo si så mye som at hvis den drømmen går i oppfyllelse så får jeg i alle fall en utrolig fin tur. :lur:

Herregud jeg er sliten etter gårsdagens strabaser og lille sammenbrudd. I dag er det vedlikehold ... Gleder meg virkelig! :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer:

arrrr! bursdager skal jo være fine! så dumt at det måtte ende sånn :(

neste år stemmer jeg for feiring i Sydney!! :hoppe:

Hehe, jeg må nok vinne i lotto for at det skal skje, gitt. Feriepenger blir nå en gang betalt ut i juni, og årets feriepenger går til ... *trommevirvel* USA-tur! :hoppe: Da blir det lite penger å reise til Sydney for på våren, dessverre. Men det hadde vært fint da, feire 30-årsdagen sin i Sydney hadde vært noe det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere på etterskudd :klemmer:

Takk for det! :klemmer:

Urk, herregud så trøtt man er. Vil bare hjem og krabbe til sengs. Har helt i meg store mengder kaffe, men det har ikke hjulpet det grann. Akkurat nå skulle jeg nok hatt en god porsjon sjokoladeovertrukne kaffebønner. Må finne ut hvor venninnen min fikk dem fra ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lucy d-.-b
Takk for det! :klemmer:

Urk, herregud så trøtt man er. Vil bare hjem og krabbe til sengs. Har helt i meg store mengder kaffe, men det har ikke hjulpet det grann. Akkurat nå skulle jeg nok hatt en god porsjon sjokoladeovertrukne kaffebønner. Må finne ut hvor venninnen min fikk dem fra ...

Jeg har tatt med Fres på jobben nå jeg, greit å ha :)

Håper du våkner litt etter hvert! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S sier at kanskje Stockfleths eller andre kaffebarer som selger Solberg Hansen-kaffe har det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt med Fres på jobben nå jeg, greit å ha :)

Håper du våkner litt etter hvert! :hug:

Har med Fres, men det funker like dårlig som kaffe, dessverre. :) Er nok bare kraftig underskudd på søvn som er greia, så må vel bare satse på å få sovet av meg det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S sier at kanskje Stockfleths eller andre kaffebarer som selger Solberg Hansen-kaffe har det :)

Hmm, jeg har ikke sett det hos Stockfleth's, men jeg kan jo ta en ny kikk. Ellers vet jeg at det var en kaffebar i nærheten der hun jobbet hun hadde kjøpt det i, så det er jo litt begrenset.

Kjøpte meg smågodtsjokolade, fordi jeg tenkte at det tar det tid før jeg får spist opp ... :roll: Joda, det forsvant rett ned og nå er det tomt. Er mer våken ja (sugar rush), men det avtar vel fort igjen tenker jeg. :gjeiper:

Vel, vel. Jeg får bare fortsette å pøse på med fres og kaffe og komme meg gjennom dagen, også legge meg tidlig i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg har blitt så flink til å drikke kaffe bare når jeg virkelig trenger det jeg, så nå blir jeg faktisk mer våken av kaffe istedet for å bare få hodepine hvis jeg ikke drikker det :laugh:

Men det høres nok ut som om det er søvnen som mangler ja, du må nok ta en tidlig kveld i dag :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt så flink til å drikke kaffe bare når jeg virkelig trenger det jeg, så nå blir jeg faktisk mer våken av kaffe istedet for å bare få hodepine hvis jeg ikke drikker det :laugh:

Men det høres nok ut som om det er søvnen som mangler ja, du må nok ta en tidlig kveld i dag :klemmer:

Jeg drikker bare kaffe når jeg trenger det. Dvs. om morgenen, og kanskje en gang eller så i løpet av dagen på jobb. Men i dag er jeg totalt ødelagt. Jobbet jo vedlikehold i går, og det pleier å gå hardt utover søvnen, i tillegg ble det ikke optimalt med søvn natt til i går. Får håpe jeg ikke våkner til på kvelden sånn jeg har gjort i det siste. Typisk det, dødstrøtt på morgen og utover dagen, også lys våken på kvelden. :murvegg:

Angrer som pokker på at jeg heiv i meg den sjokoladen. :sukk: Utrolig unødvendig. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du noen gode oppskrifter med quinoa?

Går lissom for den på baksiden av pakken intil videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gode oppskrifter med quinoa?

Går lissom for den på baksiden av pakken intil videre...

Jeg bruker det litt på samme måte som jeg bruker couscous og byggris osv. jeg da. Med en haug grønnsaker og krydder i f.eks, kan også lage det som risotto (altså koke det inn i omganger med buljong og vin), bruker alltid hvitløk siden jeg knapt lager mat uten hvitløk.

Eks:

Quinoa

150g quinoa

1 ss olivenolje

1 løk

3 knuste hvitløkfedd

1 laurbæblad

2 ts chilipulver

1 boks hermetisk hakket tomat

4 dl vann

4 ss frisk hakket persille

Stek løk lys gylden i oljen. Ha i hvitløk, laurbærblad, chili og tomatboks. Rør inn quinoa og halvparten av vannet. La småkoke 20-30 minutter til quinoaen er ferdig, tilsett evt. mer vann etter hvert så det ikke koker tørt. Rør inn persillen. Serveres som tilbehør til kjøtt eller fisk.

Også har jeg en som er helt fantastisk, men den har jeg bare på engelsk, og sitter på jobb så kan ikke oversette akkurat nuh! Cilantro er for øvrig koriander (bare sånn tilfelle noen ikke visste det.)

QUINOA WITH PISTACHIO PEPPER SAUCE

1 C. (237 ml) quinoa

2 C. (480 ml) water

1/2 t. salt

4 green bell peppers

1/2 t. salt

Pepper to taste

1/3 C. (79 ml) raw pistachios

1 small clove garlic

1 T. extra virgin olive oil

1 T. water

Garnish

1 T. finely diced red bell pepper

1 sprig of cilantro

1. Put quinoa grains into a fine mesh strainer and rinse under cold running water for 1 to 2 minutes to remove the saponin residue. Put rinsed quinoa into a 2-quart (2 liter) saucepan. Add water and salt, cover pot, and bring to a boil over high heat.

2. Turn heat down to low and steam for 15 to 20 minutes. Turn off heat and allow cooked quinoa to stand for 10 minutes without lifting the cover.

3. Wash bell peppers and put them on a baking sheet. Place them under the broiler 3" (7.5 cm) from the heat source. Turn every 5 minutes until blackened on all sides. Plunge peppers into a bowl of cold water in the sink.

4. When cool enough to handle, rub skins off with the fingers. Cut peppers open and remove core and seeds. Put peppers into a food processor.

5. Add salt, pepper, pistachios, garlic, olive oil and water and process to a chunky consistency.

6. To serve, put cooked quinoa into a large, deep platter and spoon some of the pepper sauce over. Garnish with diced red bell pepper and lay the cilantro in the center. Serve the remainder of the sauce at the table. As an alternative, serve quinoa and sauce in separate bowls and garnish each with a sprinkle of finely diced red bell pepper. Serves 4.

Quinoasalat med grillede grønnsaker.

Kan serveres som middag, eventuelt med brød til (som hovedrett blir dette nok til 2, eller tre litt mer småspiste) eller for eksempel ved siden av en kjøtt. Denne salaten er god både varm og avkjølt – og eventuelle rester blir en glimrende matboks-lunsj.

1 rød paprika

1/2 squash

1/2 liten aubergine

1 rødløk

2 gulrøtter

6 fedd hvitløk

En neve cherrytomater

1 1/2 dl ukokt quinoa

2 ss olivenolje

Spisskummen

Paprikakrydder

(Eventuelt litt cayennepepper eller chiliflak)

Salt og pepper

En neve frisk persille eller mynte

Dressing:

2 ss olivenolje

1 ss sitronjuice

(Litt finrevet sitronskall om du har økologiske sitroner)

Salt og pepper

Forvarm ovnen til 200 grader. Kok quinoa etter anvisning på pakken. Del squash, aubergine og paprika i biter. Skrell rødløken, og del i båter. Skrell gulrøttene, og del i staver. Ha grønnsakene og halve, skrelte fedd med hvitløk i en bakepapirkledd langpanne. Drypp med olivenolje, og strø over spisskummen, paprika, salt og pepper. Bland godt, og bak i ca 20 minutter, rør et par ganger. Del cherrytomatene i to og tilsett, og bak alle grønnsakene i ca 10 minutter til. Bland ingrediensene til dressingen. Grovhakk den bakte hvitløken, og bland hvitløk og grønnsaker med quinoaen. Tilsett grovhakkede friske urter, og drypp dressingen over salaten. Bland godt.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:klemmer:

vil bare innom og si jeg er gla i deg.

Glad i deg også, vennen! :hug:

Og sånn går nu dagan. Er rastløs om dagen. :gjeiper: Venter egentlig bare på at det skal bli tid for å reise til Stockholm. Nå er det bare litt over en uke igjen. Er temmelig nervøs, må innrømme det, men tror nok P kommer til å ta godt vare på meg.

Ellers går tida med til å drømme om USA-tur. Det er så mye jeg har lyst til å gjøre mens jeg er der, og så lite tid å gjøre det på. :ler: Er også veldig spent på om jeg får selskap mens jeg er i NY. Har liten lyst til å måtte oppleve NY alene, føles litt tryggere om jeg har selskap. :) Det blir mye surfing på USA-tips om dagen. Gleder meg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usa forsvinner ikke akkurat etter de 3,5 ukene, da ;)

Nei, men det er noe med penger og feriemuligheter og sånn som setter litt begrensninger, og når man sitter og kikker, så tenker man ikke at joda,det kan jeg gjøre sånn om et par tre år når jeg kommer dit neste gang. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får skrive liste her tenker jeg, over hva som MÅ gjøres i dag. Et lite insentiv til å faktisk få gjort det som skal gjøres og en påminnelse så man ikke glemmer noe. :gjeiper:

- Vaske gulv på bad :jepp:

- Vaske vask og do

- Vaske gulv på kjøkken :jepp:

- Rydde og vaske kjøkkenbenk og komfyr :jepp:

- Trene :jepp:

- Handle mat :jepp:

- Rydde vekk klesvask :jepp:

- Sette på ny klesvask :jepp:

- Henge opp klesvask

- Sette vekk alle sko i gangen :jepp:

- Vaske og rydde kjøleskapet :jepp:

- Rydde stua

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...