Gå til innhold

Våt seng igjen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så grundig lei av å stå opp om natten og skifte vått sengetøy. Seksåringen min holder seg tørr i ukesvis, så er det på `n igjen, gjerne med to tre uhell hver natt.

Jeg passer på at han tisser ordentlig før han legger seg, og han får ikke drikke mye til kvelden.

Jeg kan ikke tro at jeg må sette bleie på han igjen, selvom jeg er fristet til å kjøpe disse trusebleiene... Han ville vel ikke likt det.....

Kan noen gi meg et godt råd, jeg blir snart sprø....

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan reagerer din sønn på å måtte stå opp om natten fordi du må skifte på sengen da? Er du så sikker på at han ikke heller ville ha valgt å sove med bleie på seg, så han får sove varmt og godt uten forstyrrelser?

Bleier er ikke for babyer, men et hjelpemiddel for å holde sengen tørr når man ikke klarer å holde seg i søvne. Snakk med gutten din, og spør om han ikke bare kan prøve trusebleien en natt for din skyld, så finner han ut at de ikke er så ille alikevel.

Her i huset har det aldri vært snakk om å like eller ikke like å bruke bleier, tisser man i sengen så må man det. Noe må vi som foreldre rett og slett ta en avgjørelse på og bestemme når det er den beste løsningen.

Skrevet

Han slutta da han var to og mener at bleier er for babyer...

Dessuten våkner han sjelden selv av tissingen, og om han gjør er det ikke noe problem, han får jo tørr seng etter et øyeblikk....

Skrevet

Dette virket for en i familien vår:

Lite drikke til kvelds og do tur før han la seg.

Når mamma og pappa skulle legge seg vekket de guttungen og fulgte ham på do. Dette ble gjentatt hver kveld - og til slutt vennet han seg til å våkne om natta hvis han måtte, og etter en stund var han helt tørr.

Gjest Anonymous
Skrevet
Han slutta da han var to og mener at bleier er for babyer...

Da syns jeg du bør fortelle han hvor mange barn på hans alder som fortsatt tisser på seg om natten. 4-5 % av alle gutter i alderen 7 år tisser fortsatt i sengen om natten.Det er bare det at ingen forteller om det.

Dessuten våkner han sjelden selv av tissingen' date=' og om han gjør er det ikke noe problem, han får jo tørr seng etter et øyeblikk.... [/quote']

Da er det jo enda mer naturlig at han bruker bleie, for tisser han på seg om natten når dere også sover, ja så blir han jo liggende i den våte sengen.

Dette problemet kan komme til å vedvare i mange år enda, og du har allerede gått lei av vaskingen. Jo lengre du venter med å introdusere bleien igjen, jo værre vil det bli å få han til å akspetere den. Og jo mer irritert du blir, jo større problem vil han føle dette som. Ungene merker godt hvordan vi som foreldre reagerer.

Skrevet

Jeg synes ikke det å innføre bleie igjen høres særlig fornuftig ut .. så sant ikke alt annet er prøvd - og det at det er noe medisinsk som tilsier at han ikke kan holde seg tørr.

En ting er selvfølgelig det at gutten vekkes/tas ut på do for å tisse når dere voksne legger seg.

En annen ting som venner av meg gjorde med stort hell (etter å ha prøvd alt).. var at gutten måtte være med å skifte på sengen om natten. Det var ikke morsomt..

De fikk også låne (via helsestasjonen) et underlaken som var koblet til en form for alarmklokke.. som ringte hvis lakenet ble vått... (Kan jo være verd å prøve)

Skrevet

mi jente er akkurat lik. Hun er snart fem. Hun kan holde seg tørr i ukesvis, og så har hun flere netter med uhell...

Jeg finner ingen sammenheng med væskeinntak og sånt, heller ikke om det er annet i livet som kanskje kan virke inn. (psykisk)

Har du sjekket om han kanskje har urinveisinfeksjon eller noe sånt? Det var årsaken et par ganger til min jente. Har ikke sjekket alle gangene hun er våt.

uansett er det ikke unormalt at unger er sengevætere. Det skal jo egentlig ikke være slik, men nen får det rett og slett ikke til . Kanskje de ikke er fysisk klar for det enda... selv om de greier det i uker i strekk...

Har du snakket med lege om det? kanskje det er noe fysisk galt som er årsaken...

Skrevet

jeg var sånn til jeg ble en sju år så jeg vet vel litt hva det vil si og være på den andre siden.. Å begynne å bruke bleie igjen hadde jeg følt som en straff for noe som jeg ikke kunne styre. Det ville vært flaut og nedverdigende!

Mamma brukte den metoden der hun vekket med når hun la seg hver kveld for at jeg skulle på do. Og så måtte jeg hjelpe til å skifte på sengen. Etter en stund hjalp dette.

Husk at for barnet er dette fryktelig pinlig, og kjefting og masing gjør det bare værre. Vær heller glad når det ikke skjer og skryt da!

Skrevet

Bare så det er helt klart, jeg kjefter ikke.....

Ikke at noen har påstått det, bare for å få det på det rene...

Og jeg tror ikke bleie er det rette alternativet heller. Det med å vekke før vi legger oss sa de på helsestasjonen at var dumt, man både ødelegger den gode dype søvnen og man venner kroppen til å tisse på et ugunstig tidspunkt... Men jeg prøver en stund, siden dere sier det finnes gode erfaringer....

Tusen takk!!!

Klem Tex

Skrevet

trodde nok ikke du kjeftet heller, ville bare få med at man abselutt ikke må gjøre det :)

Skrevet

Først å fremst vil jeg si at det er trist at noen anser bleier for å være en babyting, eller at det skal være en straff for barna. Det er ikke tilfellet noen av delene. Bleier er et hjelpemiddel for å holde klær og senger tørre for de som av en eller annen grunn ikke klarer å holde på urin/avføring.

Tex, det har vært en del innlegg tidligere her om årsaker til sengevæting og behandlingsformer, kikk på de.

I din sønns tilfelle, hvor sengevætingen kun skjer periodevis tror jeg at dette skyldes søvnmønsteret hans ene og alene. Noen netter sover han ekstremt tungt og hjernen registerer da ikke signalene fra blæren om at den må tømmes. Dette forklarer jo også hvorfor han ikke våkner når/av at han tisser på seg.

Hvordan dere skal få stoppet dette vet jeg ikke, men jeg har lest nok om sengevæting til å ha fått med meg at restriksjoner på drikke, samt det å vekke barnet om natten og ta det med på do, ikke har noen hensikt. Vel, du forhindrer at sengen blir våt riktignok, men du vet da at det kun skjer fordi dere har tatt han opp.

Det finnes alarmmatter dere kan prøve, og det finnes medisiner i tillegg til fysikalske behandlingsmetoder, men dette tror jeg kun tas i bruk på barn som tisser på seg ofte. Ikke i perioder som din sønn gjør.

Som sagt, les de andre trådene om sengevæting og sjekk behandlingen som nevnes der og vurder utifra det hva dere skal gjøre. Det er bare et tidsspørsmål om hvor lenge han vil ha dette problemet, det kan gå over om noen måneder, et år eller det kan vedvare, noe som er lite trolig siden han ikke tisser på seg konstant om natten. Om dere skal begynne noen form for behandling, vaske sengetøy hver gang det blir vått, eller benytte nattbleier på han får dere vel finne ut sammen med guttungen selv.

Skrevet
Først å fremst vil jeg si at det er trist at noen anser bleier for å være en babyting' date=' eller at det skal være en straff for barna. Det er ikke tilfellet noen av delene. [/quote']

Jeg tror nok en 7-åring vil se på det som en straff hvis han må begynne å bruke bleier igjen...

(Min bror hadde også problem med sengevæting da han var yngre. Han var faktisk plaget til og med han var 12 år...Siste årene hendte det sjeldnere, men problemet var der likevel...for han visste jo aldri hvilken natt det kom til å skje...

Dette medførte at han aldri var med på skoleturer eller overnattet hos folk, pga redsel av at folk skulle få vite om problemet hans...)

Clea

Skrevet

Jeg vekket iallefall ungen i går kveld før vi la oss halv tolv og ungen tisset flere liter enda han bare fikk et glass vann til kvelds....

Og sengen var tørr i dag tidlig.....(deilig)

Og det første han gjorde når han våknet var å titte på madrassen under seg og si "mamma, jeg er ikke våt" så han var nok litt overrasket.....

Vi får prøve igjen i kveld......

Gjest Anonymous
Skrevet

Klart ungen vil anse det som straff hvis man plutselig bare kommer hjem med en bleiepose og setter en bleie på ungen rett før han skal sengs med beskjed om at nå forblir sengen tørr. Men det er faktisk fullt mulig å snakke til barn som såpass opp i årene også. Først må man forklare de hva som kan være mulige årsaker til at de tisser på seg når de sover, gi dem en forståelse av dette ikke er noe de kan bebreide seg selv for, det bare skjer. Dernest må man fortelle ungen om hvor mange som virkelig opplever dette på deres alder, at sannsynligheten er stor for at også noen i klassen deres har det samme problemet. At de også er lei seg for dette, men at man aldri hører om dem fordi alle syns det er flaut. Deretter må man sammen med ungen diskutere hvordan man skal unngå at sengen blir våt, at de får sove uforstyret natten igjennom, og at de har det så behagelig som mulig. Man vet at tissingen vil skje igjen og hvordan skal man da ha det mest mulig behagelig når dette pågår. En av løsningene en da kan fremlegge for barnet er altså at de sover med bleie. Da er det selvsagt viktig at man også forteller barna at det lages bleier i alle størrelse og ikke bare til små babyer som de tror. Også voksne må bruke bleier. Bleien er altså et hjelpemiddel for å holde sengen tørr og ikke straff eller noe annet. Det er f.eks. mulig å inngå en avtale der man spør pent om ikke barnet kan forsøke å sove med de en natt, og om de syns det er fault så skal de sippe mer i fremtiden. Man skal ikke se bort i fra at ungen da finner ut at det faktisk ikke var så ubehagelig med bleie på. Man trenger ikke engang kalle det for bleier. Det finnes trusebleier å få kjøpt på Apoteket fra Tena som man f.eks. kan kalle for store gutters natt truse. Denne er tynnere enn vanlige bleier og har ikke noe barnslig trykk på som babybleiene i butikken. Dersom vi som foreldre tenker at: "nei stakkars barn som må begynne med bleier igjen" ja så er det klart at ungene vil ha det samme synet. Det burde være totalt unødvendig.

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Jeg tror også det ville være å bli satt tilbake å begynne å bruke bleier igjen.

Har du levert urinprøve hos legen ?

Kinkig problem dette.

Skrevet

Jeg slet litt med en 5-åring som hadde tendens til å tisse på seg om natten. Han var en type unge med veldig livlig fantasi, kreativ. Han fikk se på barne-tv som egentlig var litt for skummel for ham, en del monstre osv. Jeg lot ham ikke få se på den barne-tv'en som et prøveprosjekt, og han sluttet å tisse i sengen om natten. Drikke og do-rutiner var de samme som før (lite drikke til kvelds, foreldrene tok ham opp når de la seg for å la ham tisse). Etter en stund fikk han igjen se på den barne-tv'en av foreldrene, og tissingen begynte igjen. Jeg tror drømmene hans var så livlige og skumle, at de var årsak til tissingen hans.

Skrevet

Siden hjelpemiddelet Alarm-matte kun så vidt er nevt - her er våre erfaringer:

Forsøkte alle mulige råd inkl. ulike medisiner, ta opp ved midnatt for å tisse etc.etc. mens han var i alderen 8-10 år. Med marginal effekt. Han var oppgitt selv over ikke å "mestre" dette. Probl. med overnatting hos venner, skoleturer etc.

Alarmmatte:

Tørr etter èn uke! Husker ikke helt, men tror han skulle ha 5 tørre netter med den før han kuttet den ut. Ingen tilbakefall. INGEN! Før dette var det nesten hver natt, så gleden var stor både hos han og oss.

Skrevet

1 av 5 5-åringer og 1 av 10 10-åringer tisser i senga.

Ungen kan ikke noe for det.

Ikke lurt å vekke de om natta for å tisses,for ofte våkner de ikke helt og tisser i søvne-sånn som i senga.

Hjelp fåes på helsestasjonen eller lege.Matta er bra og hjelper mange.

Lykke til.

• 2 uker senere...
Skrevet

I følge helsesøster er det gjennomsnittelig tre i hver førsteklasse som tisser på seg og to av disse er gutter.

Nå har jeg fått tisselakner på blå resept, samt bleier hvis jeg skulle ha behov (i tilfelle ferie eller noe sånt) men hun anbefalte å ikke bruke det. Men det kan være kjekt å ha....

Men tisselakner på blå resept er en genistrek.....

Gjest Anonymous
Skrevet

Fikk du bleier av helsesøster, selv om du ble rådet til å ikke bruke dem? Hva slags bleier var dette da?

Hvordan er tisselakenet, er det vaskbart eller små engangskladder med samme oppsugningsmateriale som i bleier?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...