Gå til innhold

Fikk severt pølse i lompe til julemiddag!


Gjest Sjokkert

Anbefalte innlegg

Jeg hadde blitt drittskuffa. Og jeg hadde spurt hva som var motivet for å spise pølser i brød på julaften. Det er nemlig ganske fasinerende!

Det er dessuten frekt å gjøre sånt uten å opplyse på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg skjønner godt at du reagerte. Noen mennesker eier rett og slett bare ikke stil. Det er rett og slett flaut å servere pølser i lompe i julehøytiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Jeg ville aldri krevd noe som helst av venner jeg. Hvordan gjør du det? De ringer og inviterer deg og du sier "ok, men da KREVER jeg å få ordentlig julemiddag!".

Det ville jeg gjort ja. Dvs. hvert år spør mine venner meg "hva skal du gjøre i julen" og jeg vet veldig godt at de ville invitert meg dersom jeg skulle vært alene. Et år skulle jeg til noen jeg ikke har feiret med før og jeg spurte om hva som ble servert da jeg fryktet det kunne være fisk.

Da jeg selv skulle invitere noen venner 1. juledag spurte jeg også hva de forventet av maten. For dem er denne dagen selveste julen (de er utenlandske).

For de av oss som er litt tradisjonsbundet og der en del av julefeirngen faktisk er den gode maten ville julestemningen blitt ødelagt av grandiosa med ekstra ost eller pølse i lompe.

Hvis jeg skulle invitert noen og hadde tenkt å servere noe som var utradisjonelt i forhold til anledningen ville jeg opplyst om akkurat det - f.eks. hvis jeg var på østlandet og skulle laget julemiddag ville jeg sagt fra dersom jeg valgte å servere pinnekjøtt.

Jeg skjønner at ikke alle ser på maten i julen som en del av feiringen og at dersom man er alene så skal man være fornøyd bare man blir invitert. Men for meg og en del andre er maten selve julefesten. Kan det være så vankselig å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Pinnekjøtt og annen tradisjonell norsk julemat er bare harry, det samme er øl. Og du kan ikke lage dette hjemme?

Hvordan lager man godt pinnekjøtt til 1 person? Eller ribbe? Ikke alle av oss synes Fjordland helt egner seg på julaften ... liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
Var bedt til et vennepar av meg i kveld.Jeg er singel og skulle egentlig være alene i jula så jeg ble takknemlig for invitasjonen.

Jeg fikk sjokk da julemiddagen kom på bordet: wienerpølse i lompe med Idun pølsesennep og Idun ketchup!! Ingenting annet ved siden av..

Juledrikke besto av Fun-light saft med bringebærsmak.

"Dessert" var potetgull...

Det er lenge siden jeg har blitt så skuffet.Jeg fatter ikke at voksne mennesker kan servere noe slikt.

Jeg mener ikke å være utakknemelig, men dette synes jeg var helt bak mål. :sukk:

Jeg synes faktisk at det du fikk servert er ganske godt ja, muligens fordi jeg spiser det utrolig sjelden, men godt er det. Kanskje ikke like "fancy" som en julemiddag da. Desserten var dog kanskje litt merkelig? Trodde potetgull var snacks jeg, ikke dessert. Kan jo hende de har dårlig råd da eller at det er slik mat de liker best? Skal være enig i at det er litt merkelig, men vær litt takknemelig for at du slapp å sitte alene og det sosiale du fikk ut av det. Det viktigste er det sosiale, samvær med venner og familie er det beste som finnes :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo at du ble skuffet, særlig siden du hadde forventet noe annet.(Chips, som dessert....merkelig. ) Men vil vel også si at samværet er viktigere enn maten. Du får trøste deg med at du får en god historie ut av det for fremtiden og heller invitere dine venner til ribbe neste jul.

(Jeg har faktisk blitt servert pølser og potetmos av min egen mor et år hun hadde det for travelt til å lage stor middag på julaften, men likevel ville ha noe salt mat på bordet :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at hvis man aksepterer en invitasjon, aksepterer man også at vertskapet bestemmer menyen.

Jeg er enig i at pølse i lompe på julaften ikke er den ultimate julemiddag, men det kan jo være flere grunner til at de serverte det. Kanskje de har dårlig råd, kanskje de ikke feirer jul (dette hadde du vel visst)...

Jeg hadde nok også syntes at det var litt spesielt å servere noe så enkelt, men jeg mener at jeg ikke hadde hatt noen grunn til å klage, siden jeg aksepterte invitasjonen.

Som andre sier; du får heller invitere dem neste år, og lage det du synes er en ordentlig julemiddag.

Husk; ikke alle har samme matvaner. Jeg kan ikke fordra verken ribbe eller pinnekjøtt, og spiste i mange år kylling mens resten av familien spiste tradisjonell julemat. Den dagen jeg etablerer meg, er det ikke sikkert tradisjonell julemiddag er det jeg satser mest på. Jeg hadde aldri servert pølse i lompe, da, men det kan jo være at de ønsket å gjøre alt enkelt og mindre formelt? Tapas er jo også enkel fingermat som har begynt å bli populær. Jeg synes ikke den retten er så mye bedre enn pølser med brød, men vi har heldigvis ulik smak. Jeg vet om ei venninne som fikk servert tapas som hovedrett i bryllup, så hva som er riktig mat til riktig anledning, er nok ganske inidividuelt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lager man godt pinnekjøtt til 1 person? Eller ribbe? Ikke alle av oss synes Fjordland helt egner seg på julaften ... liksom.

Både Fjordland og norsk tradisjonsmat (ribbe, pinnekjøtt etc.) er harry.

Er du alene (kun 1) kan du vel lage sushi, wok, kylling, laks, tapas, osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapas er jo også enkel fingermat som har begynt å bli populær. Jeg synes ikke den retten er så mye bedre enn pølser med brød, men vi har heldigvis ulik smak. Jeg vet om ei venninne som fikk servert tapas som hovedrett i bryllup, så hva som er riktig mat til riktig anledning, er nok ganske inidividuelt. ;)

Tapas har vært populært i andre europeiske land i mange tiår.

Tapas er mer dannet mat enn pølse i lompe...tapas er skinke fra ulike regioner, grønnsaker, suppe, sopp fra ulike regioner, artisjokker, marinert fisk, olivener, m.m: noe mer kvalitet over det!

Tapas i bryllup er ikke uvanlig i resten av Europa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Både Fjordland og norsk tradisjonsmat (ribbe, pinnekjøtt etc.) er harry.

Er du alene (kun 1) kan du vel lage sushi, wok, kylling, laks, tapas, osv.?

Du får få lov å kalle det hva du vil. Noen av oss vil bare ikke spise sushi, wok, kylling, laks eller tapas på julaften.

Jeg bryr meg også katten om hva andre synes er harry. Men skal du invitere meg til å feire jul sammen med deg så kommer jeg til å spørre hva du har tenkt å servere (også fordi jeg er allergisk). Svarer du da sushi - osv - så finner jeg meg et annet alternativ julaften. Så "harry" er jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av oss som er litt tradisjonsbundet og der en del av julefeirngen faktisk er den gode maten ville julestemningen blitt ødelagt av grandiosa med ekstra ost eller pølse i lompe.

Hvis jeg skulle invitert noen og hadde tenkt å servere noe som var utradisjonelt i forhold til anledningen ville jeg opplyst om akkurat det

Jeg skjønner at ikke alle ser på maten i julen som en del av feiringen og at dersom man er alene så skal man være fornøyd bare man blir invitert. Men for meg og en del andre er maten selve julefesten. Kan det være så vankselig å forstå?

Jeg ville sikkert også spurt hva som ble servert om jeg ble invitert bort, og jeg ville opplyst om jeg skulle invitere selv. Jeg er veldig glad i tradisjoner og føler at visse ting hører med i jula. Mat er også en stor det av tradisjonene og kosen for meg.

Det jeg synes er vanskelig å forstå er at maten=julen for folk. Det er ikke grunnen til at vi feirer jul, det er en av måtene å feire på (mener ihvertfall jeg). Eller at folk faktisk er så fokusert på rett mat at julen rett og slett blir ødelagt av å få "feil" mat. Og at hun ikke spurte på forhånd hvis maten virkelig er så viktig for at det skal bli jul i det hele tatt.

Jeg ville kanskje blitt overrasket over å få pølser, men jeg hadde kost meg med venner og heller tatt julemat en annen dag, istedetfor å sutre om det på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapas har vært populært i andre europeiske land i mange tiår.

Tapas er mer dannet mat enn pølse i lompe...tapas er skinke fra ulike regioner, grønnsaker, suppe, sopp fra ulike regioner, artisjokker, marinert fisk, olivener, m.m: noe mer kvalitet over det!

Tapas i bryllup er ikke uvanlig i resten av Europa :)

Det er jeg fullt klar over, men jeg hadde ikke syntes at tapas var så mange hakk bedre enn pølse i lompe, om jeg hadde fått det servert som julemiddag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapas i bryllup er ikke uvanlig i (resten)/noe av Europa :)

Fikset det for deg.

Ikke at jeg er en stor pølsespiser (kan ikke fordra det personlig), men jeg har hvertfall vært nok rundt til å vite at pølser også står høyt på listen i noen land (tyskspråklige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Så kan du heller dra til hun som serverer Mr. freeze vannis og Pommes frites på julaften?

Og hvorfor skal jeg det, når jeg vil ha pinnekjøtt på julaften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Ikke at jeg er en stor pølsespiser (kan ikke fordra det personlig), men jeg har hvertfall vært nok rundt til å vite at pølser også står høyt på listen i noen land (tyskspråklige).

Du synes ikke det er en stor forskjell på wienerpølser med lompe og ekte skikkelige tyske pølser altså, servert med alt tenkelig tilbehør (surkål, potetmos, skikkelig saus, etc)? Ah ... du er ingen stor pølsespiser så du vet vel ikke forskjellen ...

Hvorfor lager dere dette til en "pølser er alighte dyr" sak? Hvorfor sammenligne wienerpølser med tapas og sushi? Det er jo ikke det det er snakk om. Det er å invetere noen over for å feire jul (noe som faktisk innehar tradisjoner for mange) og så gjøre narr fordi den som feirer jul er sjokkert over serveringen?

Kan det tenkes at mange av dere ikke helt forstår at det dere EGENTLIG sier er at personer som er alene skal bare være glad for at noen gidder invitere dem og må være glad de i det hele tatt fikk mat? Her i Bergen har de hvert år et stort arrangement i Korskirken for nettopp de som er alene i julen. De serverer tradisjonell julemat. Hvorfor gjør de det? Jo for å gi et tradisjonelt juletilbud til de som er alene. Pølser kan alle trekke, det spiller ingen rolle om det er 1 eller 10 i pannen.

Skal man invitere noen for å feire jul hos seg bør man faktisk respektere sin gjest så pass at man forteller det dersom man har tenkt å servere noe annet enn tradisjonell julemat. Det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er å invetere noen over for å feire jul (noe som faktisk innehar tradisjoner for mange) og så gjøre narr fordi den som feirer jul er sjokkert over serveringen?

Joda, jeg skjønner som sagt skuffelsen til TS, men jeg tror da ikke jeg gjør narr selv om jeg mener h*n må avfinne seg med at vertskapet bestemmer menyen - hvor rar den enn måtte være for oss andre.

Nå er jeg så heldig (?) at jeg feirer alenejul og dermed bestemmer menyen selv, men hadde jeg blitt invitert bort er det mye rart jeg kunne endt med å bli servert -avhengig av hvem som inviterte. Jeg kunne risikert ribbe som ikke har noen som helst tradisjon i min familie og som jeg attpåtil ikke er veldig glad i. Jeg kunne risikert lutefisk, som jeg heller ikke er stor fan av eller jeg kunne fått "juletorsk". Torsk er godt det, altså, men.....på julaften??? For meg er det merkelig julemat, men ikke desto mindre er det tradisjon for mange sørlandsfamilier.

I riktig heldig setting kunne jeg til og med fått mølje (flatbrød som er overhelt med kraft fra kjøttrull og visstnok med en dæsj sirup på toppen). Jippi? Alt det jeg har listet er tradisjonsmiddag på julaften - bare for forskjellige mennesker, og jeg kan garantere at jeg ikke liker alt like godt samme hvor tradisjonsrikt det er.

Men jeg ville spist det uten å klage fordi verten setter menyen, og selv om pølse med lompe blir vel sært som julemiddag betraktet også for meg så stiller det i samme kategori hva angår "spise det man får når man er invitert bort".

Jeg er forøvrig helt enig i at vertskapet kunne informert om menyen da de inviterte. Det tror jeg er en lur ting å gjøre på en slik kveld, uansett hva menyen består av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat er mat. Det er tanken som tells og det mener jeg. pølse eller potetmos. samma det., :)

Mat er ikke bare "mat er mat":

http://gourmetfood.suite101.com/

http://www.gourmetfoodmall.com/

http://www.finestchef.com/

http://www.gourmetfoodstore.com/

http://www.nigella.com/

http://www.jamieoliver.com/

Vin er ikke bare vin:

http://www.decanter.com/recommendations/

http://www.wine.com/v6/aboutwine/

Du virker helt bevisstløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis man aksepterer en invitasjon, aksepterer man også at vertskapet bestemmer menyen.

Jeg er enig i at pølse i lompe på julaften ikke er den ultimate julemiddag, men det kan jo være flere grunner til at de serverte det. Kanskje de har dårlig råd, kanskje de ikke feirer jul (dette hadde du vel visst)...

Jeg hadde nok også syntes at det var litt spesielt å servere noe så enkelt, men jeg mener at jeg ikke hadde hatt noen grunn til å klage, siden jeg aksepterte invitasjonen.

Som andre sier; du får heller invitere dem neste år, og lage det du synes er en ordentlig julemiddag.

Husk; ikke alle har samme matvaner. Jeg kan ikke fordra verken ribbe eller pinnekjøtt, og spiste i mange år kylling mens resten av familien spiste tradisjonell julemat. Den dagen jeg etablerer meg, er det ikke sikkert tradisjonell julemiddag er det jeg satser mest på. Jeg hadde aldri servert pølse i lompe, da, men det kan jo være at de ønsket å gjøre alt enkelt og mindre formelt? Tapas er jo også enkel fingermat som har begynt å bli populær. Jeg synes ikke den retten er så mye bedre enn pølser med brød, men vi har heldigvis ulik smak. Jeg vet om ei venninne som fikk servert tapas som hovedrett i bryllup, så hva som er riktig mat til riktig anledning, er nok ganske inidividuelt. ;)

Tapas er jo god hjemmelaget mat, og tidkrevende å lage, så jeg skjønner ikke at det skal være galt i å servere i et bryllup. I bryllup er det jo uansett brudeparet som bestemmer. Det kan ikke sammenlignes med julemiddagen, da den er like spesiell for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit du hva, pølse og lompe på julaften hadde vert en dealbreaker for meg uansett hva slags venner det gjaldt. Er som å komme hjem til en fyr når hele leiligheten og rommet ser ut som en blandng av horehus og narkobule bare værre. Du snur og går, får i allefall mest lyst til å gjøre det.

Vennene dine burde ha visst bedre enn som så, om de skal servere noe "så" dårlig så burde de advart på forhånd.. Da kunne kansje du heller ha invitert dem!

For min del er julemiddaggen hellig, drit i jesus jeg vil ha mat! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...