Gå til innhold

Jeg skal IKKE gå opp i vekt i jula!


Sheherasade

Anbefalte innlegg

Hvert år små-gruer jeg meg til jula og tiden etter fordi jeg drar hjem og det blir mer mat og godteri og mindre trim enn vanlig, og derfor går opp i vekt og sitter igjen med dårlig samvittighet og må gå ned de kiloene igjen i januar. Sukk. :tristbla: I år skal IKKE dette skje! Skal prøve å spise meget moderat og nesten ikke godteri og trene HVER dag!

Dette innlegget skal fungere som min motivasjon for å klare dette i år. For en gangs skyld! :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som noen sa så flott i en av mine tråder

Det er ikke det man spiser mellom jul og nyttår som er problemet, men mellom nyttår og jul.

Hvorfor ikke kose deg som du fortjener og trene som vanlig? Kanskje til og med ta en ekstra økt? Da trenger du jo ikke å komme i gang igjen i januar, for da er du allerede i siget :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg trenger det ikke være jul, det er nok med besøk hos familien i en uke og jeg legger på meg :fnise:

Det er fordi det er ferie, slappe rutiner og mye "god gammeldags mat" som jeg aldri får nok av.

Kos deg i jula!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Monika_*

Det er ikke så vanskelig hvis man bare prøver.

Ikke spis fordi det står på bordet eller fordi det er tradisjon, men fordi det er sulten.

Mange av vennene mine måper når jeg sier at familien min aldri har spist dessert på julaften. :) Dette fordi vi spiser såpass mektig pinnekjøttmiddag at ingen av oss har behov eller plass til dessert. Vi kunne sikkert fysisk presset i oss noe, men da hadde vi vært kvalme og overmette. Kan ikke forstå at hele Norge orker å proppe i seg multekrem etter en ribbemiddag!

Dette er bare et eksempel da, men det fornuftige ville jo vært å ha multekrem en annen dag i jula da man har en lettere middag.

Ingen trenger 14 småkaker og 16 konfektbiter hver dag. Måtehold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om det passer å skrive det her, men jeg gjør det likevel ;)

Har gått på Grete Roede-kurs, og der fikk vi utlevert et (lite hyggelig) hefte med hvor mange kalorier det er i mat i hvertfall ikke jeg tenkte på før. Etter å ha lest det, skal jeg holde meg helt unna:

- marsipan

- nøtter (SÆRLIG valnøtter)

- kransekake

- ribbefett

- sukkerholdig brus

Ellers skal jeg smake litt på det meste, men selvsagt med MÅTE.

Lykke til! Og GOD julefeiring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen sa så flott i en av mine tråder

Det er ikke det man spiser mellom jul og nyttår som er problemet, men mellom nyttår og jul.

Hvorfor ikke kose deg som du fortjener og trene som vanlig? Kanskje til og med ta en ekstra økt? Da trenger du jo ikke å komme i gang igjen i januar, for da er du allerede i siget :P

Det er problem mellom jul og nyttår fordi det er da jeg går opp i vekt. Og det er et jævla ork hver januar. Så jeg synes det er bedre å kose seg litt mindre i jula for å unngå marerittet som garantert kommer i januar ellers. Forøvrig er jeg i ferd med å prøve å gå ned i vekt fra før av, så julefettet er det jeg trenger aller minst, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som noen sa så flott i en av mine tråder

Det er ikke det man spiser mellom jul og nyttår som er problemet, men mellom nyttår og jul.

Hvorfor ikke kose deg som du fortjener og trene som vanlig? Kanskje til og med ta en ekstra økt? Da trenger du jo ikke å komme i gang igjen i januar, for da er du allerede i siget :P

Synes dette var ett rett og bra innlegg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Som noen sa så flott i en av mine tråder

Det er ikke det man spiser mellom jul og nyttår som er problemet, men mellom nyttår og jul.

Hvorfor ikke kose deg som du fortjener og trene som vanlig? Kanskje til og med ta en ekstra økt? Da trenger du jo ikke å komme i gang igjen i januar, for da er du allerede i siget :P

Dette er selvfølgelig sant, men jeg slenger meg likevel på TS og har som mål og ikke gå opp i jula. Det er fordi jeg helt siden i sommer har gjennom målrettet og stort fokus klart å gå ned 7 etterlengtede kilo (som en del av en større vektnedgang) og derfor er det innmari kjipt å skulle gå opp 2 igjen i jula, for da blir det mange skritt tilbake og et par måneder må brukes på å få dem av igjen og være tilbake der jeg var.

Men er helt enig i det folk skriver om at man ikke bør nekte seg noe, men ha fornuft og måtehold og passe på å bevege seg litt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor man skal stappe i seg bare fordi det er jul. Det virket iallefall ALDRI for meg å "starte etter nyttår". Det blir omtrent den samme greia som at man starter på mandag, sprekker på torsdag og begynner igjen neste mandag. Det er en ond syklus. Det beste er vel å ta hver dag for det den er? Klart jeg skal kose meg på julaften, men skal væra flink helhetlig i jula og ikke legge på meg. Det gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen sa så flott i en av mine tråder

Det er ikke det man spiser mellom jul og nyttår som er problemet, men mellom nyttår og jul.

Hvorfor ikke kose deg som du fortjener og trene som vanlig? Kanskje til og med ta en ekstra økt? Da trenger du jo ikke å komme i gang igjen i januar, for da er du allerede i siget :P

Enig!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går opp 2 kg i løpet av juleuken, spiser man 2000 kcal ekstra hver eneste dag.... det er MYE!

Det grenser til fråtsing spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går opp 2 kg i løpet av juleuken, spiser man 2000 kcal ekstra hver eneste dag.... det er MYE!

Det grenser til fråtsing spør du meg.

Og at folk klarer det i seg selv er jo en prestasjon...hvordan skal man få tid til å kose seg da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at folk klarer det i seg selv er jo en prestasjon...hvordan skal man få tid til å kose seg da? ;)

Nettopp! :ler:

Jeg skjønner det ble litt brutalt sagt, men jeg mener det... jeg skjønner ikke hvordan det går an å spise så mye på så få dager.

Personlig spiser jeg meg mett på mat, og orker nesten ikke søtsaker i jula i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp! :ler:

Jeg skjønner det ble litt brutalt sagt, men jeg mener det... jeg skjønner ikke hvordan det går an å spise så mye på så få dager.

Personlig spiser jeg meg mett på mat, og orker nesten ikke søtsaker i jula i det hele tatt.

Det er lett å undre seg hvordan det er mulig å legge på seg så mye i jula. Men selvsagt er det mulig. Hvorfor tror du det ellers er et så stort problem for så mange etter jul? Tror du vi ikke gjør annet enn å fråtse i oss kjempefet mat fra vi står opp til vi legger oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er kombinert med mindre bevegelighet, trenger det strengt tatt ikke være 2000 kcal per dag ekstra i matinntak. Og med tanke på det høye kaloriinnholdet i f.eks nøtter, så går det fint an å få i seg mye kcal uten å føle seg stappmett og å være fråtsete.

2 kg ekstra er ikke nødvendigvis bare fettvekt, kroppen kan finne på å holde mye vann med det uvante kostholdet i julen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert år små-gruer jeg meg til jula og tiden etter fordi jeg drar hjem og det blir mer mat og godteri og mindre trim enn vanlig, og derfor går opp i vekt og sitter igjen med dårlig samvittighet og må gå ned de kiloene igjen i januar. Sukk. :tristbla: I år skal IKKE dette skje! Skal prøve å spise meget moderat og nesten ikke godteri og trene HVER dag!

Dette innlegget skal fungere som min motivasjon for å klare dette i år. For en gangs skyld! :nisse:

... mer å ta i, mer å være glad i. Det er et fint mantra for jula ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

... mer å ta i, mer å være glad i. Det er et fint mantra for jula ;)

Takk for støtten, du! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*
Hvis man går opp 2 kg i løpet av juleuken, spiser man 2000 kcal ekstra hver eneste dag.... det er MYE!

Det grenser til fråtsing spør du meg.

Jaa, men poenget er jo at maten man spiser er så utrolig mye fetere og kaloririk enn man vanligvis spiser, og dermed trenger man ikke nødvendigvis fråtse så utrolig mye for å klare å få i seg alt for mange kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...