Gå til innhold

Om å ha mange barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det er flott å ha flere barn jeg :) Håper jeg får 4 eller 5 selv (har 2 nå). Selv er jeg en av 3 søsken, og det var veldig fint, men skulle gjerne hatt et søsken eller to til :)

Jeg tror også det er fullt mulig å ha flere barn og ha tid til alle. Det er vi som foreldre som må sette standarden til hva barna kan kreve. Alle barn trenger å bli sett, men alle barn trenger ikke foreldre som kjører dem frem og tilbake til fritidsaktiviteter 3 ganger i uka, henger over dem mens de gjør lekser og vokter hvert skritt de tar. Påstår IKKE at alle med få barn gjør dette, men det virker som om mange her tror at barna krever noe helt sykt med oppfølging. Jeg tror barn har godt av å lære seg å bli selvstendige.

Jeg er hjemmeværende med to barn, 20 mnd og 3 mnd, og jaggu får jeg ikke klemt inn litt tid til meg selv og huslige sysler i løpet av dagen ;) Og det uten at ungene lider noen nød.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men hva skapte egentlig problemene i din situasjon? Det var da vel ikke at moren din var hjemmeværende, men at hun hadde psykiske problemer? Hun var vel ikke venneløs pga at hun var husmor, men pga sosialangsten? Så det blir jo egentlig helt feil å trekke slutninger om hjemmeværende på grunnlag av din oppvekst, da burde du vel heller være negativ til foreldre med psykiske problemer...?

Jeg håper ikke du tar dette ille opp, men som du sier selv, det du opplevde er ikke representativt for hjemmeværende mødre. De fleste av dem er jo som alle andre, bortsett fra at de er hjemme med barna mens andre er på jobb.

Ja, du har rett i det at det var de psykiske problemene som er problemet her. Min mor hadde tidligere en jobb, hun hadde bil, hun levde et langt mer normalt liv, men dette tok slutt da hun fikk barn og kunne bruke dem som en permanent billett ut av arbeidslivet og også ut av samfunnet generelt.

Det var husmorrollen som tillot henne å la seg selv gå til grunne, og dette har ført til at jeg er negativ til husmorrollen på generelt basis. Mor har psykiske problemer, og husmorrollen gjorde at disse kunne få fritt spillerom til å utvikle seg innenfor husets fire vegger.Jeg er klar over at dette kanskje ikke er en helt rasjonell tankegang, men det forklarer i hvert fall hvorfor jeg føler som jeg gjør. Og følelsene hører ikke alltid på logikk ;)

Når det gjelder spørsmålet om å ha mange barn eller ikke, kunne jeg godt tenke meg å ha flere enn det gjennomsnittlige 2,4 selv. Ikke et helt fotballag, da blir det lang kø på badet :fniser: men 4-5 tror jeg nok jeg kunne tenke meg.

Men det avhenger jo klart av mange ting, ikke minst hva min kjære mann vil... så hvor mange vi får til slutt vil jo tiden vise :) Jeg tror også at ungene har godt av å måtte bli litt selvstendige, jeg er helt enig med deg der imli.

Skrevet
Å få 7 genetiske egene barn i Norge er ikke annet enn en stor egotripp! Personlig så skjønner jeg ikke hvordan det da er mulig å både ha jobb som forsørger så mange mennesker, ha tid til å hjelep alle med lekser, aktiviteter og holde huset i gang. Det er stor mangel på fosterforeldre i dette landet, og har man så mye tid å gi til barn så burde man i allfall bli fosterforeldre!

Er prinsipielt enig med deg, mwn vil anta at det å være fosterforelder kan være mer krevende enn man tror, for egen del har jeg utsatt tanken til barna mine blir litt større og mer selvstendige, for å kunne frigjøre tid og krefter til et evt fosterbarn.

Skrevet
Så du mener at det at vi får færre barn vil være med på å begrense befolkningsveksten på verdensbasis? Et slags "Look to Norway"?

Det blir bare for dumt

Hvorfor gjør det det? Befolkningsveksten i verden må ned, Iran har tatt grep, Kina har tatt grep, og Norge burde også gjøre det, sammen med resten av verden.

Vi er blant dem som forbruker mest, så vi bør ha den strengeste begrensingen, ettersom et barn her, teller for 8-10 barn i f-eks. Bangladesh.

Gjest Gjest_P_*
Skrevet
Vi var tre søsken og måtte dele rom. Verden var litt annerledes for 20 år siden skjønner jeg - for hva var problemet med det?

Beklager at jeg ikke fikk fulgt opp etter at jeg skrev. Det du siterte meg på, var at jeg skrev at med mer enn fire unger må de dele rom, vi må ha 7-seter osv.

Det var litt travelt her da jeg skrev, jeg mente at de måtte ligge mer enn to på hvert rom, siden huset vårt har tre soverom totalt.

Jeg syns heller ikke at ungene har vondt av å dele rom, men dersom vi skulle ha tre eller fire unger på hvert soverom her, blir det temmelig lite gulvplass igjen, selv med køyesenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...