Gå til innhold

Ikke sosialt akseptert å sove lenge om morgenen?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg liker å sove lenge om morgenen de dagene jeg kan, og dette er noe som stadig kommenteres av venner. De kan feks ringe og si "sover du ennå, herregud klokken er jo over 12". Ja, jeg sover lenge, men jeg er også mye senere i seng enn de fleste jeg kjenner ettersom jeg jobber turnus. Jobber ikke nattevakter, men sene kvelder. Jeg opplever at kommentarene har en negativ tone, og at jeg må forklare hvorfor. Jeg synes ikke det er riktig, og er rett og slett lei. Er det mindre sosialt akseptert, eller er det bare jeg som opplever dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_eline_*
Jeg liker å sove lenge om morgenen de dagene jeg kan, og dette er noe som stadig kommenteres av venner. De kan feks ringe og si "sover du ennå, herregud klokken er jo over 12". Ja, jeg sover lenge, men jeg er også mye senere i seng enn de fleste jeg kjenner ettersom jeg jobber turnus. Jobber ikke nattevakter, men sene kvelder. Jeg opplever at kommentarene har en negativ tone, og at jeg må forklare hvorfor. Jeg synes ikke det er riktig, og er rett og slett lei. Er det mindre sosialt akseptert, eller er det bare jeg som opplever dette?

Det er jo helt fjernt å ikke akseptere at folk vil sove lenge når de kan. Mine foreldre er veldig sånn, rise and shine klokka syv liksom, hvis ikke er du en latsabb.Det har irritert meg i årevis, eks,når jeg er hjemme på ferie. Det er jo FERIE. Og hvis du jobber turnus er det jo en selvfølge at kroppen trenger hvile lenger enn de som kan legge seg kl 22.30.

Tror kanskje det er mindre akseptert å sove lenge blandt de som er litt eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart hvis folk sover mye mer enn 8-9 timer. Skjønner ikke helt hvorfor de skal sove bort dagen, dersom man ikke er deprimert eller noe. Mennesker trenger ikke mer enn 8-9 timer søvn dersom man ikke er ekstremt fysisk aktiv. Men jeg ville likevel ikke komme med negative kommentarer til venner om det. Jeg ville kanskje heller blitt litt lattermild om jeg ringte til noen etter klokka tolv og de fortsatt sover... Men når det gjelder kjæreste ville jeg reagert hvis han f.eks. sover 12 timer til langt ut på dagen når vi begge har fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man jobber slikt som du gjør, eller har ferie f.eks, så skal man få lov til å sove så lenge man vil. Må da få lov til å være uthvilt.

Men, om man er som kjæresten min som ikke gjør noe om dagen, og legger seg 2 og står på 13.30 f.eks, så er det en helt annen sak..

Jeg blir irritert når det er slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her

Takk for tilbakemeldinger

Vil bare presisere at jeg ikke sover 12 timer, jeg sover sjelden mer enn 8. Jeg kan sove til 12, men jeg har da ikke sovet mer enn 8 timer likevel pga turnusjobbingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også turnus, men å sove til over 12 har vel ikke skjedd de siste ti årene.

Legger jeg meg 03, sover jeg likevel ikke lengre enn klokka 10, maks kl 11.

For meg blir det å sove til utpå ettermiddagen å sove bort hele dagen, så det velger du jo selv.

Hvis kommentarene plager deg, så kan du jo bare gi beskjed om at det gjør du som du vil med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan kan sove til langt utpå dagen, og jeg sover ofte mye mer enn 8 timer. Ikke er jeg deprimert heller. Jeg liker bare rett og slett og sove, føler ikke at jeg kaster bort dagen i det hele tatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sove langt utover dagen, selv om jeg legger meg tidlig...

Det betyr ikke at jeg sover mer enn 8 timer, vanligvis sover jeg bare 6-7 timer, men det betyr at jeg har hatt en lang natt preget av smerter og bare periodisk søvn.

Og jeg opplever det samme som trådstarter, at jeg blir latterliggjort når noen ringer etter kl 11, og jeg ikke er oppe og i full vigør.

I lang tid sa jeg alltid "nei da, jeg sover ikke", når noen vekket meg når de ringte, men det gidder jeg ikke lenger.

Nå sier jeg: "ja, du vekket meg. Jeg har ingen problemer med å ligge så lenge, men hvis det er et problem for deg å vekke meg, er det bare å ringe senere på dagen..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å sove lenge om morgenen de dagene jeg kan, og dette er noe som stadig kommenteres av venner. De kan feks ringe og si "sover du ennå, herregud klokken er jo over 12". Ja, jeg sover lenge, men jeg er også mye senere i seng enn de fleste jeg kjenner ettersom jeg jobber turnus. Jobber ikke nattevakter, men sene kvelder. Jeg opplever at kommentarene har en negativ tone, og at jeg må forklare hvorfor. Jeg synes ikke det er riktig, og er rett og slett lei. Er det mindre sosialt akseptert, eller er det bare jeg som opplever dette?

Ja, det er sosialt uakseptabelt. Jeg jobber av og til natt, og naturlig nok trenger også jeg søvn. Etter nattevakt legger jeg meg 07.30, men møter sure kommentarer fra foreldre om at jeg ikke må sove så lenge, og ender med å være våken i flere døgn. Jeg har vokst opp med en pappa som mener at man helst bør stå opp klokka 08.00, og det gjelder også når man har fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sosialt uakseptabelt. Jeg jobber av og til natt, og naturlig nok trenger også jeg søvn. Etter nattevakt legger jeg meg 07.30, men møter sure kommentarer fra foreldre om at jeg ikke må sove så lenge, og ender med å være våken i flere døgn. Jeg har vokst opp med en pappa som mener at man helst bør stå opp klokka 08.00, og det gjelder også når man har fri.

Mener faren din at du skulle lagt det klokka halv åtte og stått opp klokka åtte etter nattevakt..?

Men sånn generelt, dette temaet føyer seg inn sammen med lignende temaer som at mange ikke forstår hvorfor det er folk på kafeene på dagtid, disse må da være latsabber? Eller hvorfor man, slik jeg har sagt i en annen tråd, må forklare hvorfor man har sett et TV-program på formiddagstid. Det er mange som ikke ser ut til å fatte at ikke alle jobber fra 8 til 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også turnus- dag, kveld og natt. Når jeg har vært på nattevakt er jeg i seng litt før ni, og er oppe igjen ca kl 13. Om jeg er på kveldsvakt og er sent i seng, er jeg alltid oppe tidlig for å få barna på skolen.Hadde jeg vært alene hadde jeg nok mest sannsynlig sovet lenger både om morgen og etter nattevakt. Jeg skjønner jo på en måte de som sover lenge, men jeg synes jo at det er rart at voksne mennesker ikke er opp klokka 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart hvis folk sover mye mer enn 8-9 timer. Skjønner ikke helt hvorfor de skal sove bort dagen, dersom man ikke er deprimert eller noe. Mennesker trenger ikke mer enn 8-9 timer søvn dersom man ikke er ekstremt fysisk aktiv. Men jeg ville likevel ikke komme med negative kommentarer til venner om det. Jeg ville kanskje heller blitt litt lattermild om jeg ringte til noen etter klokka tolv og de fortsatt sover... Men når det gjelder kjæreste ville jeg reagert hvis han f.eks. sover 12 timer til langt ut på dagen når vi begge har fri.

Hvor mye søvn man trenger varierer fra menneske til menneske! Her finnes ingen mal, for det kommer helt an på hvor sliten man er/ hvor trøtt man er. Når jeg har fri våkner jeg som regel etter ca 10 timer på øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover lenge når jeg har mulighet til det. Jobber også turnus, og nyter de dagene jeg kan ligge utpå. Jeg trenger mye søvn, spesielt om vinteren, og har ingen dårlig samvittighet for at jeg sover bort store deler av dagen de gangene jeg kan.

Når jeg kommer fra senvakt er jeg hjemme ca klokken 23. Får ikke til å legge meg med en gang, må "koble" ned først, og er sjelden i seng før rundt midnatt. Sover glatt til både ti og elleve dagen etterpå. Det er tungt å gå turnus, og jeg trenger skikkelig hvile. blir irritert og uopplagt om jeg sover for lite.Så da for det ikke hjelpe at tiden kanskje kunne vært brukt mere "nyttig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Kine_*

Jeg har også jobbet mye turnus, men i motsetning til deg har jeg aldri opplevd negative bemerkninger. Alle har forståelse for at jeg sover til forskjellige tider på døgnet. Skulle noen ringe, forklarer jeg at jeg f.eks. har jobbet nattevakt (du høres jo såpass omtåket ut, at de fleste skjønner at de har vekket deg selv om klokken er 13.00), og da har det aldri vært noen negative kommentarer. De fleste får dårlig samvittighet for å ha vekket meg, selv om de kanskje ikke hadde forutsetninger for å vite at jeg sov.

Jeg hadde blitt skikkelig irritert dersom jeg hadde møtt holdninger som de du skriver om. Det er klart man må sove etter nattevakt. Ofte har man jo flere nattevakter på rad, og da ville det gå helt galt om man ikke sov skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er og ikke er sosialt akseptert er ikke noe jeg gidder og bry meg om.

Signeres. Og dessuten, hva er det med disse folkene som ringer tidlig på dagen til de som har jobbet nattevakt? Hvis de ikke visste om det så må de vel gå ut fra at den personen da er opptatt med jobb på dagtid? Så hvorfor ringer de på det tidspunktet i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Signeres. Og dessuten, hva er det med disse folkene som ringer tidlig på dagen til de som har jobbet nattevakt? Hvis de ikke visste om det så må de vel gå ut fra at den personen da er opptatt med jobb på dagtid? Så hvorfor ringer de på det tidspunktet i det hele tatt?

Det er da mange som vet at du jobber turnus, men som ikke har oversikt over turnusen! Vi som jobber turnus må også ofte sjekke hvordan vi jobber om 4-5 dager... Kan ikke forvente at andre har oversikten, de vet at du muligens er hjemme, derfor ringer de (selvsagt kan man koble ut telefon/mobil, men det er greit å være tilgjengelig også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Det er da mange som vet at du jobber turnus, men som ikke har oversikt over turnusen! Vi som jobber turnus må også ofte sjekke hvordan vi jobber om 4-5 dager... Kan ikke forvente at andre har oversikten, de vet at du muligens er hjemme, derfor ringer de (selvsagt kan man koble ut telefon/mobil, men det er greit å være tilgjengelig også).

Dette er en smal sak å gjøre noe med. Opprett en profil og legg inn navn og nummer på dem du vil være tilgjengelig for, i tilfelle noe skulle skje. Når du, trådstarter, har stått opp, kan du sette telefonen i normal status igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart hvis folk sover mye mer enn 8-9 timer. Skjønner ikke helt hvorfor de skal sove bort dagen, dersom man ikke er deprimert eller noe. Mennesker trenger ikke mer enn 8-9 timer søvn dersom man ikke er ekstremt fysisk aktiv.

Man har dårligere søvnkvalitet når man sover på dagen, og da kan det være man trenger mer enn ellers. Jeg greier meg fint med 6-7 timer når jeg bare kan sove på natta, og har ingen problemer med å stå opp klokka fem om morgenen, dersom jeg jobber så tidlig. Men da jeg jobba som nattevakt måte jeg sove nesten ti timer for å bli skikkelig utvilt, fordi det var lyst ute, jeg våknet mye oftere osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner meg igjen med slike kommentarer...

I ukedagene sover jeg ca 4 timer, i og med at jeg liker å se seri på natta. Men i helgene kan jeg f.eks legge meg i 4 tiden å stå opp kl 3. Hvis folk da ringer å vekker meg med "sover du ennda:O"? svarer jeg bare "eee, ja. Og hva er probleme ditt med det".. jeg bestemmer jo selv hvor lenge jeg vil sove:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...