Gå til innhold

Mye lyd, men lite action...


Sommersol

Anbefalte innlegg

Utfordringene står i kø, men gud det er jammen deilig å være to også.

Når noe skal gjøres går det dobbelt så fort eller vi får gjort dobbelt så mye. Da jeg kom hjem igår var potetene på kok og vi var to som laget middag sammen.

Plutselig er det vasket en maskin med klær som det ikke var jeg som hadde satt på, og jammen kan det hende at den plutselig var både hengt opp og lagt sammen også, uten min hjelp.

Jeg var ganske så lei av at alt som ble gjort i heimen var gjort av meg.

Jeg hadde barna med på fritidsaktivitet i går ettermiddag, og da jeg kom hjem var huset støvsugd :) Fantastisk følelse.

Men mine og dine barn gir utfordringer. Heldigvis har jeg levd i en slik familie i mange år, så jeg har litt erfaring som barn på dette området og jeg kjenner at det hjelper meg. Jeg prøver å la ham ta korreksjonene med sine egne så tar jeg med mine. De gangene jeg ikke klarer å tie helt still, prøver jeg alltid å si ting med en positiv vinkling. Jeg har også funnet ut at ting jeg har lært mine, som jeg gjerne kunne tenke meg at hans også gjorde kommer litt av seg selv hvis jeg er litt slu.

Som feks etter middag. Hos meg har vi alltid tatt av bordet og ryddet etter middagen sammen. Hvorfor skal jeg alene bruke lang tid på dette, når vi sammen kan gjøre det på 1-2-3

Hans barn er kun vant til å ta sitt eget og ferdig med det. Men der de ser at mine fortsetter med resten, får ikke de seg til å forlate kjøkken uten å ha deltatt. Jeg har sagt til mine at det er viktig at de da gjør dette uten for mye om og men, selv om de andre (som er mindre) kanskje noen ganger glemmer seg ut.

Så slik går nå dagene, med mye glede og litt frustrasjon på ganske så trivielle ting. Og da kan vel ikke ting være så verst vel...

Så nå står julen for tur med alle de utfordringer den bringer med seg. Min og din familie. Barn og eks-familier. Så har vi den store finalen; nyttårsaften. Den har, sammen med 17.mai, vært den største utfordringen synes jeg etter at jeg ble skilt. Og det er ikke over. Jeg har mine tradisjoner sammen med mine barn og mine venner. Tradisjoner vi har hatt siden barna var små. Han har sine tradisjoner sammen med sine barn, som også de har hatt sammen med venner siden barna var små.

Så hva gjør vi dette året??

Jaja tiden vil vise, først må vi komme helt i orden, og får orden på tingenes tilstand innenfor husets 4 vegger. Så får vi se når det nærmer seg.

Onsdag og med litt godvilje, snart helg. Blir ei tøff helg, med festligheter både fredag og lørdag. Føles ut som om det blir slitsomt når jeg tenker på det idag, men blir sikkert gøy. God mat blir det iallefall. Vi har heller ikke vondt av å være sosiale litt. Det har vært så mye å gjøre nå, at vi knappest har sett andre voksne etter endt arbeidstid, den siste mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trener igjen... Det er fantastisk deilig å være igang igjen. Jeg har nå satt som mål at jeg skal trene to ganger i uke frem til jul. To ganger er nok litt lite når jeg er i den formen jeg er nå. Burde nok trent 3 ganger men med det programmet og den to do listen som foreligger frem til jul må jeg bare legge lista litt lavere. 2 ganger er bedre enn 1 og iallefall mye bedre enn ingen. Så får jeg heller gå litt tur utenom.

Idag var jeg på en time jeg alltid har likt veldig godt, men med ny instruktør. Følte ikke jeg fikk veldig mye ut av den. Så gikk meg en lang tur etterpå, da kjentes det iallefall ut som om jeg har gjort noe.

Er nok dessverre litt for avhengig av instruktøren når jeg trener. Det er selvfølgelig mest opp til meg selv, men når tempoet på musikken og timen er så lavt nytter det ikke om innsatsen min er på topp, pulsen vil ikke opp så mye som jeg vil ha den. Men jeg fikk iallefall beveget meg :)

Maten er det så som så med. Prøver å tenke litt mindre karbo, men kjenner det er vanskelig. Iallefall når det kommer til middag. Det blir ofte en potet og litt ris eller brød. Burde nok ikke for kroppen min tåler det dårlig. Men som idag. Hjemmelaget tomatsuppe til middag. Med hjemmelagede kjøttboller av karbonadedeig til. Men jeg spiste likevel en baguette. Burde ikke, men varme baguetter med litt smør hever jo enhver suppe. Jeg er nok dessverre karbojunkie som absolutt ikke burde.

Urettferdig at en kropp som ikke er laget for karbo er så glad i det.

Onsdag kveld... Kjæresten ute med jobben, barna nettopp gått til sengs og jeg burde lagt meg. Men jeg vil bare nyte litt tid for meg selv. Blir litt lite av det for tiden. Har folk rundt meg 24/7 og det er jeg ikke vant til. Har jo trent og gått tur, da var jeg for meg selv, men ikke hjemme i stua mi. Savner det ikke veldig veldig, men når jeg har det synes jeg det er deilig. Tror jeg nyter det i en halv time til jeg før jeg får litt etterlengtet søvn før midnatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss O'Hara

Jeg har alltid vært glad i alenetid, så jeg synes det er stor overgang å være samboer. Jeg tenker at alenetid faktisk er et veldig godt asrgument for å trene mer - tid for meg selv som attpåtil er sunt -. men det er da utrolig hvordan man klarer å unngå det likevel :ler:

Håper du har en fin helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her har jeg ikke vært på en stund:)

Trening er tid for seg selv, ingen tvil om det. Både for kropp og hode. Jeg er avhengig av å trene i periode hodet går på høygir. For når jeg trener tenker jeg på absolutt ingenting.

Men av og til savner jeg å være helt alene hjemme hos meg selv. Bare sitte i sofaen og se på TV eller surfe nettet. Da jeg bodde alene med barna var det relativt sjeldent jeg var helt alene, men barna mine hadde ofte lange økter forran skjermer inne på rommene sine. Da hadde jeg hele overetasjen for meg selv og følte meg litt som om jeg var alene. Jeg kunne iallefall bestemme hva jeg ville se, og ingen snakket til meg.

Nå skjer aldri det. Barna hans bruker ikke rommene sine, så når de er hos oss bor de i stua. Og barna mine er også blitt litt mer "sosiale" og kommer oftere frem fra skjulene sine.

Det er jo selvfølgelig veldig bra at barna føler seg vel sammen med oss og vil sitte i samme rom som oss, selv om de er blitt større. Så jeg setter aller mest pris på det, og tar til takke med litt trening der jeg er alene.

Det med at barna trives hos oss er veldig viktig for meg. Da selvfølgelig spesielt hans barn. Jeg vet jeg at mine barn innerst inne alltid vil være hos meg og være glad i meg. Selv om jeg til tider er den største idioten som går i to sko i deres øyne.

Men terskelen for at hans barn skal legge meg for hat er mye lavere.

Enn så lenge går det veldig fint. Jeg merker at de trives i mitt selskap, og at de har savnet meg hvis jeg har vært lenge borte.

Som igår da jeg hadde vært borte hele dagen. Da jeg kom jeg gikk jeg rett på kjøkkenet for å lage meg litt mat. Da kom de alle sammen og satte seg på kjøkkenet sammen med meg. De ville smake på maten jeg laget, og spise sammen med meg selv om de i utgangspunktet hadde spist.

Jeg var trett og sliten og hadde sett for meg noen minutter med ro og fred og kyllingsalat. Men det endte med en veldig trivelig stund rundt bordet, der til og med 3 av 4 barn fant ut at kyliingsalat faktisk ikke var så aller verst :)

Så vi lager veien men vi går. Litt hit og litt dit, men som regel går det straka vegen og vi hygger oss i hverandres selskap.

Trening ja... Jeg er blitt en som trener igjen :):) Endelig.

Jeg er veldig streng på at når jeg har satt opp at jeg skal trene, kan lite komme i veien for det. Jeg er nødt til å prioritere det 100%

Som idag, da blir det jobbing til ganske sen kveld. Treningsklærne står under pulten og jeg har salat i kjøleskapet i kantina som jeg skal spise. Planlagt og struktuert it is :)

Så da gjenstår det bare å holde det. Ikke bare i januar, men hele året alle år.

Jeg pleier å være god på det. Iallefall når det kommer til trening. Mat derimot... er ett annet kapitell :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her var det jammen lenge siden jeg hadde vært…

Det er kanskje ett tegn på at jeg har det ganske ok, for ser at jeg har en tendens til å skrive her når jeg ikke har det like greit.

Helga har vært veldig fin. Føler jeg har fått veldig mye utav den korte tiden en helg faktisk varer. Fredagen fikk jeg røsket litt rundt, men bare litt for fredagen er hellig når det begynner å li mot kveld. Vi fikk feiret ett tantebarn, og der fikk vi full servering så da slapp jeg unna matlaging J

På kvelden hadde jeg stua og fjernkontrollen helt for meg selv. Han var ute noen timer og det passet meg fint. Ingen barn i sofaen sammen med meg, så da slapp jeg både Idol og mye av det andre jeg er så gørrlei.

Lørdag gikk hele den lyse perioden av dagen med i nabobyen på fritidsaktivitet. Tanken i forkant på å bruke en hel dag i helga på det (det blir noen i løpet av en sesong) er alltid litt mørk, men det er alltid veldig koselig når vi har kommet oss avgårde J

På kvelden var det kjærestetid på konsert med en lokal helt som er blitt stor både her og utenlands. Litt smalt men veldig braJ

Søndag ble det tid til både ett hav med klesvask, annet husarbeidet, følge ett barn på fotballkamp, lukke øye litt i sofaen i sol gjennom vinduet, lage skikkelig søndagsmiddag, vaffelsteiking og jammen fikk vi ikke litt uanmeldt besøk på kvelden.

Så egentlig ble det en perfekt helg, med både samvær med barna, unnagjort litt burde-ting og fornøyelser. Perfekt J

I dag er det trening som gjelder. Var på hyttetur sist uke, så da ble det ikke tid til trening. Men lage skiturer og time ut og time inn i bakken, teller litt det også J

Lyst og fint om morgenen og det gjør det såååå mye lettere og komme seg opp av senga. Får nyte det så lenge det varer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fredag.. Beste dagen i uka, på mange måter.

Fredager har alltid vært deilige, men de siste årene, etter at jeg traff Han er de blitt enda bedre. Før vi flyttet sammen var annenhver fredag iiiilende. Da hadde han hatt barn i ei uke, og vi hadde ikke sett så mye til hverandre. Det er noe ekstra med å «møtes» etter en uke J

Så den andre fredagen, når vi hadde hatt ei uke sammen, fikk han barna tilbake og da var det slutt. Men det var litt godt det også. Da hadde jeg en fredag for meg selv. Kunne legge meg tidlig hvis jeg ville. Det trengte jeg som regel, etter en uke med seine kvelder/netter.

Nå er det også litt sånn annenhver fredag. For barna kommer og reiser. Denne fredagen reiser de, og jeg må innrømme at det er ganske deilig det også. Da er det litt fredligere i heimen, og det er en del rutiner vi kan skippe. Som fredagstaco for eksempel. Vi kan ha litt mer voksen mat, for det takler mine.

Samtidig gleder jeg meg alltid til den fredagen barna hans skal komme også, for jeg merker på Han at han gleder seg og barna lager liv. Fredagene de kommer er alltid koselige. Da er barna veldig sosiale og fredagstacoen blir inntatt sammen med to som har veldig mye og fortelle om uka som har gått. Det er også deilig å se at de trives og føler seg hjemme.

I dag er det fredagen hvor de reiser. Da drar jeg rett hjem fra jobb for å rydde. Terskelen for orden er nemlig litt forskjellig, og jeg har senket min. Derfor må jeg ta et tak som gjør at vi kan ha litt høyere terskel for rot og skitt den uka vi bare har mine.

Det er hektisk med 4 barn når vi ikke er vokst opp sammen. Det er nok hektisk når en har vokst opp sammen også, men det blir nok på en litt annen måte. Vi har 4 ekstremt aktive barn. Det går ikke en eneste ettermiddag uten at minst 3 av dem skal avgårde på noe som krever oss voksne også.

Jeg synes at det mest samlende for en familie er måltider og ferier. Så jeg tilstreber at vi daglig spiser minst ett måltid sammen, men av og til går ikke det an. Onsdagen er en slik dag hos oss. Da er det ikke ett øyeblikk mellom 16.00 og 22.00 at alle er hjemme samtidig. Så da må det planlegges. Eller det må alltid planlegges. Han er ikke så veldig glad i planlegging. Skjønner liksom ikke helt at det må til for at ting skal fungere. Det kunne vært en kime til konflikt, men jeg har bestemt meg for å vær konfliktsky på slike ting. Så jeg forteller ham heller hvordan jeg ser det for meg, og hva jeg forventer av han. Som regel ser han at jeg har den beste løsningen og da blir det slik.

Gjort lite på jobb i dag, bare passiv møtevirksomhet. Ta seg i sammen noen timer, så er det helg, sol og plussgrader J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Miss O'Hara

Tror det ofte fungerer sånn jeg, vi er bedre på slike løsninger, og beste måten å unngå mas og konflikt på er å gi noen klare føringer :ler: de gjør som de får beskjed om, er bare ikke nødvendigvis gode på mange baller i lufta samtidig... Så er det en hårfin balanse over til den tilstanden hvor man plutselig, nesten umerkelig er blitt alles organisator hvor ingenting kan skje uten at man blir konsultert først :biggrin: Er dine der på heltid? Håper dere får en fin helg! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja de gjør det de får beskjed om, men samtidig hvis de får for mange beskjeder føler de seg styrt. Så jeg tror løsningen er og la dem tro at det egentlig var deres egen idè, da er det gode greier ;)

Mine er hos meg på heltid ja. Og de er aldri hos faren mer enn en ettermiddag en gang i mnd eller noe. Ingen av dem har hatt overnattingsdøgn hos ham det siste året. Trist.. mest for barna, men lite jeg kan gjøre lenger.

Jeg må jo innrømme at av og til hadde det vært deilig med ei helg helt uten barn i ny og ne.

Men slik tingenes tilstand er nå, presser jeg ikke igjennom noe. For all del, pappaen er oppegående han, men slik forholdene er mellom han og barna nå, ville jeg aldri fått meg til å tvinge dem. Så da blir de hos oss alltid.

Jeg er så glad i våren, og kjenner det begynner og krible. Var på trening igår og merket veldig godt at tempen er en annen enn bare for noen uker siden. Det var VARMT :) Men deilig...

Så fikk jeg liksom sagt at jeg trente også. Selv om det er en sannhet med visse modifikasjoner. Det er vel ca en gang i uka jeg klarer å kommer meg avgårde. Hvis jeg i det hele tatt klarer det.

Kommer meg endel ut på tur, men for meg er ikke det nok. Jeg må trene mer styrke. Sitter i ro forran PCen i minst 8 timer daglig. Det må det jo bli slitasje av. Da er det kun er sterk trent kropp som hjelper, og da må det nok løftes litt.

Er ikke veldig glad i styrketrening, iallefall ikke alene i gymen. Men hvis jeg går på fellestimer i sal kan det være gøy. Må prøve å gå mer på disse timene.

4 dagers uke denne uka. Skal ha fri på fredag og det skal bli skjønt. Dagen er allerede fyllt opp med gjøremål, men det er iallefall ikke jobb. Og i morgen skal jeg går litt tidligere for da er det frisør på gang. Grei uke da, og snart er det mai full av 4 dagers uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Denne har visst blitt liggende helt brakk. Har ikke hatt så mye og skrive om. Eller forresten jo det er mye jeg kunne skrevet om, men det blir liten tid. Og når jeg har tid, er jeg så tom i hodet at jeg ikke får ned ett ord. Men idag hadde jeg litt tid og hodet var også på plass :)

Jeg kikket litt i denne dagboken, og det var ganske interessant og lese hvordan jeg hadde for en tid tilbake. Mye hadde jeg glemt og det var greit og bli minnet på hvordan ting var.

Nå har vi bodd sammen i ett år og ting har gått seg til. Vi begynner og finne hverandre og bli vant til hverandre. Spesielt forholdet mellom barn og voksne begynner og falle på plass.

Det var enklere og få oss voksne på plass ganske snart, for det var nå tross alt vi som bestemte oss for dette.

Det har ikke vært store problemer med barna heller, men det har krevd oss voksne i en periode og samkjøre uten og overkjøre. Samkjøre rutiner som har vært forskjellige, regler som har vært forskjellige osv osv.

Nå føler jeg at jeg vet hvor jeg har barna hans, og jeg føler at barna er trygge på meg. Og det samme gjelder mine med ham. Ting går liksom av seg selv nå :)

Men egentlig var det noe helt annet jeg hadde tenkt og fortsette denne boken med.

Nå har jeg prøvd at den skal være en treningsdagbok, en slankedagbok, og nå prøver jeg meg altså med en røykesluttdagbok...

For i morgen tidlig slutter jeg og røyke :sjokkert:

Motivasjonen er selvfølgelig bedre helse, og ikke minst kondisjon. Jeg har aldri vært i så dårlig form som jeg er nå, og kjenner at det er ett slit og trene slik tingenes tilstand nå er. Så er det barna mine. De sliter veldig med at jeg røyker, da vi har hatt endel sykdomstillfeller i familien som er forårsaket røyking i familien.

Jeg har sluttet før, og holdt meg i mange år. Så av en eller annen uforståelig grunn startet jeg igjen :(

Så i morgen er det slutt, og det bare SKAL jeg klare :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dag som røykfri gikk knirkefritt, og nå er jeg godt i gang med dag nr 2

Kjenner meg kjempemotivert, så dette skal gå bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg jammen kommet til ett stykke ut i dag 4 :) Enda ikke tatt ett eneste trekk, og alle hjerter gleder seg. Selvfølgelig spesielt barna :)

Det går bemerkelsesverdig fint, så bare jeg kan vokte meg fra og putte alt jeg har lyst på i munnen, så skal jeg nok komme fra dette med æren i behold.

Mange mener jeg ikke kan si så mye om hvordan det går før det har gått lenger tid, men for meg fremstår de første dagene som verst, og nå er jo snart de omme.

Selvfølgelig kommer det utfordringer fremover, spesielt i sosiale sammenhenger, men det får jeg ta når det kommer. Til nå er iallfall alt bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halveis i uke 2, og det går fremdeles kjempefint. Føler meg ferdig med hele røykinga, men lurer litt på om det skal være så enkelt. Venter litt på at jeg skal gå på en smell. Savner det ikke nevneverdig i noen situasjoner. Eller forresten etter en god middag kjenner jeg ett lite sug i noen sekunder, men det går så fort over at det ikke er mye og bry seg om :)

Men jeg merker at jeg kommer til å få ett problem med maten, så nå er det full skjerpings på treningsfronten. Jeg kan ikke være helt nazi med maten enda, men er klar over problemet, og prøver og foreløpig begrense det med løping og trening på senter.

Så i dag blir det løpetur med en god kollega :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Miss O'Hara

Flink! Stå på! Røyk er en uting, virkelig, skjønner godt at barna er glade nå ;) og tenk på alle pengene du sparer! :biggrin: Du får belønne deg selv med litt shopping :ler:

Kjenner igjen det med at ting trenger litt tid for å gå seg til. Nå har sambo og jeg fått litt over 4 år på baken, og nå kan jeg more meg litt over hvor mye fuss jeg synes det var i starten :ler:

Ha en fin dag :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Status: Røyker ikke, spiser masse, trener ikke (men har gjort det), klar til jul, gleder seg til første jul med mine dine og alle andre sine sammen, ser fram til roligere nyttårshelg, kanskje få skriblet litt her i romjulen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...