Gå til innhold

Hva baker dere til jul?


BareBea

Anbefalte innlegg

Jeg skal bake litt til andre i år, for her i huset kommer det ikke til å gå noe særlig. Skal lage marsipan (det er ikke kaker da!) og kransekakestenger, mokkamuffins og pepperkaker.

Har en hel haug blader med juleoppskrifter og nå har jeg nesten blitt litt overvelda, for jeg får ikke bestemt meg for hva mer jeg skal bake :fnise:

Ser flere av dere baker hvite kakemenn - jeg synes ikke det ser godt ut, men nå ble jeg litt nysgjerrig. Har noen en oppskrift til meg og kan noen forsøke å forklare hva det smaker av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_jente23_*

Jeg baker berlinerkranser, bordstabelsbakkels, pepperkaker, sirussnipper, kokosmakroner, delfiakake, kransekakestenger, sandkaker, sundfjordlefse og julebrød.dessuten så lager jeg noen typer sild og karameller. Krumkaker lager mormor og smultringer kjøper vi hos en smultringbaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser det ikke bare i jula, men også i førjulstiden når vi får besøk, og så har vi en del selskap i romjula. Derfor er det ikke noe problem å få spist opp alt. ;) Mannen og sønnen er dessuten helt tullete etter julabakst, så det er ingen fare for at noe blir igjen i boksene. ;)

Jeg skjønner :) Høres koselig ut.

Jeg skal lage kokosmakroner i morgen og regner med at de er oppspist før julaften. Må vel lage en ny posjon da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner :) Høres koselig ut.

Jeg skal lage kokosmakroner i morgen og regner med at de er oppspist før julaften. Må vel lage en ny posjon da.

Jeg tror jeg må lage en porsjon til med risboller. De var litt for gode.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere av dere baker hvite kakemenn - jeg synes ikke det ser godt ut, men nå ble jeg litt nysgjerrig. Har noen en oppskrift til meg og kan noen forsøke å forklare hva det smaker av dem?

Syns de smaker sånn som de ser ut jeg. Tørt, mykt, lyst og småkjipt. Ikke vondt på noen måte, men fryktelig fryktelig kjedelig... :sjenert:

Og jeg er glad i kaker altså.

Her i huset bakes det serinakaker, biscotti, berlinerkranser, pepperkakebyggverk, konfekt av forskjellig slag og sandkaker etter oppskrift fra gamle Schiønberg Erken. De sandkakene er fantastisk gode og smaker ikke sandkaker i det hele tatt ;) Av og til lager jeg også korianderkaker og jeg lurer på å prøve meg på bordstabelsbakkels i år.

Og så kjøper jeg smultringer og legger i fryseren, for de er best når de kommer fra sånn smultringvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns de smaker sånn som de ser ut jeg. Tørt, mykt, lyst og småkjipt. Ikke vondt på noen måte, men fryktelig fryktelig kjedelig... :sjenert:

Takk! Var det jeg trodde :fnise: Da baker jeg heller noe annet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er Colakaker?

Det heter kolakaker, ikke colakaker (har ingenting med coca cola å gjøre). Kola er karamell på svensk, og det er småkaker.

200 g smør

200 g sukker

2 eggeplommer

1 ss sirup

½-1 ts kanel

1 ts vaniljesukker

1 ts natron

300 g hvetemel

perlesukker

hakkede mandler

Rør smør og sukker hvitt. Bland inn resten av ingrediensene. Elt deigen sammen og del i 4 emner. Trill pølser og legg på stekebrett. Trykk hver lengde til flate stenger. Pensle med egg og dryss på perlesukker og hakkede mandler. Stek midt i ovnen ved 175 grader i 10-12 minutter. Skjær opp stengene mens de ennå er varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter kolakaker, ikke colakaker (har ingenting med coca cola å gjøre). Kola er karamell på svensk, og det er småkaker.

Det er flere i denne tråden som sa de bakte colakaker, forøvrig med C. Jeg hadde heller aldri hørt om kolakaker, ikke noe vanlig kakeslag hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi baker pepperkaker, kakemenn, serinakaker, peppernøtter, lyse kaker med syltetøy i midten (jordbærkyss), nøttekaker. Lager også brente mandler og bountykonfekt. Vurderer å også lage troikakonfekt i år. Alt blir spist opp, mye besøk i førjulstiden og i romjula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere i denne tråden som sa de bakte colakaker, forøvrig med C. Jeg hadde heller aldri hørt om kolakaker, ikke noe vanlig kakeslag hos meg.

jeg hadde heller aldri hørt om colakaker. Så jeg tok og googlet det.. hehe, fant noen oppskrifter på formkake som inneholdt cola. Men skjønte ikke hva det hadde med julen å gjøre :) *smarting* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julekake (bakes nå!)

Krydderkake

Serinakaker

Vaniljetopper

Ristopper

Legger til at julekake og krydderkake begge ble mislykket ved forrige baking, og er nå bakt på nytt ;) Julekaka er i ovnen og blir stooor!

Kokosmakroner kan føyes til på lista, de ble gode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt imponert av hva folk orker, jeg ..

Jeg tenkte jeg skulle bake pepperkaker og krumkaker iår - så skal jeg kjøpe en stor, deilig marsipankake.

Orker ikke ha masse småkaker liggende i bokser, for det blir bare til at jeg går og småspiser hver dag og da blir humøret mitt elendig etterpå :ler:

Skal ha noen få kaker slik at det holder til gjestene julaften .. da får det være nok.

Det er nettopp det, det blir så mye småspising, og jeg har nok kilo å streve med. :kjefte:

Dere som baker mye, klarer dere å holde fingrene fra fatet?

Men litt baking blir det vel:

-ristopper, men de har unga spist opp, så da blir det en runde til, eller to.

-kolakaker kanskje

-lussekatter i morra hadde jeg tenkt, men glemte safran..

-havremakroner

-dallel-og valnøttkake, bare til meg!! Unga tåler ikke egg, så valgene blir også deretter.

-melkekjeks kanskje...ligner på hvite kakemenn, men myyye bedre.

Det ble mye kanskje her. Kan ikke bake alt i alle fall. Jeg liker å bake, men så er det kroppen og humøret jeg tenker på også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er Kolakaker det samme som Berits brune pinner?

Og er risboller glutenfrie?

Jeg baker

- to typer cookies, en med bare sjokoladebiter og en med peanøtter.

- pepperkaker

- sjokoladespån ( havreflarn)

- sjakkruter/ silkekaker

- sarah bernard

- div marsipankonfekt

og gjerne en kake eller to når vi får besøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg bare bakt et pepperkaketog og småpepperkaker av deigen som ble til overs. Må liksom ha pepperkakelukta i huset for å kjenne at det snart er jul.

Ellers har jeg alltid bakt minst et slag til av en eller annen sort for å gi bort i venninnegaver. Men i fjor var det ei som ble sint for det, så da mista jeg litt piffen til det i år.

Og skal feire med mamme og bestemor i år som er henholdsvis sunnhetsfrik og diabetiker, så ingen vits å ta med noe særlig med søtt. Og ikke har jeg barn i huset, ellers så hadde det nok blitt sju sorter for kosens og tradisjonens skyld ;)

Men ble nysgjerrig på de kolakakene... har forstått at det er stenger.. er det sånne som skal være ganske harde? Eller mer seige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker serinakaker, sjakkruter og konfekt. Og min mor baker krumkaker, kokosmakroner, havremakroner, julemenn(kakemenn), fruktkake og delfiakake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bakt tykklefser og aniskringler. Nå mangler bare riskakene :) kjøper heller inn en boks pepperkaker, siden det ikke går så mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...