Gå til innhold

Hva baker dere til jul?


BareBea

Anbefalte innlegg

ja, hva baker dere? Har dere noen klassikere som er blitt favoritter?Selv kjøper jeg ferdig pepperkakedeig til å lage ett stort hjerte til kjøkkenvindu og resten til småkaker. Ellers har det blitt sandkaker og peppernøtter og hvite kakemenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, hva baker dere? Har dere noen klassikere som er blitt favoritter?Selv kjøper jeg ferdig pepperkakedeig til å lage ett stort hjerte til kjøkkenvindu og resten til småkaker. Ellers har det blitt sandkaker og peppernøtter og hvite kakemenn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bakt flatbrød, tykklemse, risboller, finske pinner, pepperkaker, colakjeks, sjakkruter, sara bernard og lagd konfekt. Har igjen å lage kokkosmakroner og delfiakake. Jeg lager dobbel porson av alt og deler med mamma, hun gjør det samme og deler med meg.

Mamma lager krumkaker, smultringer, sandkaker, sirupsnipper, og en annen sort kokosmakroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Risboller

Pepperkaker

Krumkaker

I tillegg lager vi marsipanfigurer og kransekakestenger (av ferdig kransekakemasse)

Har også lyst til å prøve meg på tyske skiver og hvite kakemenn i år. Får se hvor god tid jeg får i julestria :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pepperkaker, men det er mest fordi det er koselig å gjøre med tanteungene.

Noen ganger hvite kakemenn i stedet, av samme grunn.

Kongelige nøttekaker, etter oppskrift fra Arkanas Arkadiatråd, veldig godt i fjor.

Sarah Bernhard er årets testprosjekt, har aldri smakt, men ser så godt ut :)

Serinakaker.

Kransekakestenger.

Russiske kyss (marengser med nøtter og sjokoladebiter)

Mor lager også noen typer.

Jeg liker å bake, men vi er ikke småkakemennesker, så det holder å lage noen få sorter i ikke så store porsjoner. Og så blir det mintkonfekt, kokuskuler (ganske likt det noen kaller negerboller, men uten havregryn, av og til også risboller, og alltid et eller annet prøveprosjekt, som i år blir sjokoladetrøfler med forskjellige smakstilsetninger som sitruslikør, cognac, kaffe og mint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nissemor_*

Pepperkaker

Kakemenn (hvite)

Kransekakestenger

Kokosmakroner

Marsipankonfekt av ymse slag (dvs marsipan, smeltet sjokolade, nøtter, gele osv som vi lager til ulike typer konfekt)

Skulle gjerne hatt krumkakejern og laget krumkaker (m multekrem selvsagt), så det står på årets ønskeliste.

Vi lager bare litt av hver sort. Spiser bare litt i juledagene og baker mest for kosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi baker minimalt av de tørre "kjedelige" kakene - for det går det ikke så mye av.. Med dette lager vi til jul:

pepperkaker (kun for at barna sin del..)

mammas fantastiske sjokoladerullekake

kransekakestenger

marsipankake

gulrotkake

så får jeg krumkaker..

Jeg har også kjøpt sjokoladehavreflarn.

Vår erfaring er at det går minst av de tørre kakene - og mer av annet.. Men alt i alt - lite kaker i julen for det er så mye god mat :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bake alt selv fra bunnen av, siden jeg har gluten og melkeallergi. Dette pleier jeg og bake.

pepperkaker

Kolakaker

Sjakkruter

Potetmeltopper

Krumkaker

kransekaker

brente mandler

marsipankonfekt med sjokolade

jeg baker ingefærnøtter til å ha i advent også.-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bakt flatbrød, tykklemse, risboller, finske pinner, pepperkaker, colakjeks, sjakkruter, sara bernard og lagd konfekt. Har igjen å lage kokkosmakroner og delfiakake. Jeg lager dobbel porson av alt og deler med mamma, hun gjør det samme og deler med meg.

Mamma lager krumkaker, smultringer, sandkaker, sirupsnipper, og en annen sort kokosmakroner.

Jøss.. må si jeg er imponert for det var mye. Klarer dere å spise opp alt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker ikke så mye nå. Bakte mer før i tiden. Har liksom ikke tålmodighet lengre. Det blir kokosmakroner, delfiakake, berlinerkranser og kranskekakebiter. Mamma lager kromkaker som jeg får for de får jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss.. må si jeg er imponert for det var mye. Klarer dere å spise opp alt? :)

Vi spiser det ikke bare i jula, men også i førjulstiden når vi får besøk, og så har vi en del selskap i romjula. Derfor er det ikke noe problem å få spist opp alt. ;) Mannen og sønnen er dessuten helt tullete etter julabakst, så det er ingen fare for at noe blir igjen i boksene. ;)

Endret av Maye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke en skit! Drar hjem til mamma og spiser opp det hun har laget. ;)

Endret av Bloodless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal jeg bake lussekatter (til Lucia-dagen), shortbread, brune pinner/kolakaker, pepperkaker (+ pepperkakehus), kokosmakroner, kransekake og havreflarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marte_*
Jeg har bakt flatbrød, tykklemse, risboller, finske pinner, pepperkaker, colakjeks, sjakkruter, sara bernard og lagd konfekt. Har igjen å lage kokkosmakroner og delfiakake. Jeg lager dobbel porson av alt og deler med mamma, hun gjør det samme og deler med meg.

Mamma lager krumkaker, smultringer, sandkaker, sirupsnipper, og en annen sort kokosmakroner.

Jeg slutter aldri å forundre meg over hvor mange idioter det er mulig å samle på ett og samme forum. Men du tar kaka.

Er helt imponert av hva folk orker, jeg ..

Jeg tenkte jeg skulle bake pepperkaker og krumkaker iår - så skal jeg kjøpe en stor, deilig marsipankake.

Orker ikke ha masse småkaker liggende i bokser, for det blir bare til at jeg går og småspiser hver dag og da blir humøret mitt elendig etterpå :ler:

Skal ha noen få kaker slik at det holder til gjestene julaften .. da får det være nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pepperkaker, men det er mest fordi det er koselig å gjøre med tanteungene.

Noen ganger hvite kakemenn i stedet, av samme grunn.

Kongelige nøttekaker, etter oppskrift fra Arkanas Arkadiatråd, veldig godt i fjor.

Sarah Bernhard er årets testprosjekt, har aldri smakt, men ser så godt ut :)

Serinakaker.

Kransekakestenger.

Russiske kyss (marengser med nøtter og sjokoladebiter)

Mor lager også noen typer.

Jeg liker å bake, men vi er ikke småkakemennesker, så det holder å lage noen få sorter i ikke så store porsjoner. Og så blir det mintkonfekt, kokuskuler (ganske likt det noen kaller negerboller, men uten havregryn, av og til også risboller, og alltid et eller annet prøveprosjekt, som i år blir sjokoladetrøfler med forskjellige smakstilsetninger som sitruslikør, cognac, kaffe og mint.

Jeg synes de russiske kyssene hørtes gode ut. Er det mulig å få oppskrift? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...