Gå til innhold

Henting og bringing av barn


Gjest Fortvilet pappa

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet pappa

Jeg har etter noen samtaler hos familievern kontoret skjønt at jeg som far har mindre og mindre jeg skulle ha sagt så lenge mor setter seg på bakbeina.

Er en far som alltid har stillt opp for barna mine, selv når vi var gift og gjør det enda. Men får ikke lov av mor, for hun nekter meg mer samvær enn hva som er "normalt".

Vel i tillegg til å betale bidrag til barna mine sender hun ikke engang med truser og skift til ungene, jeg har alt hos meg. Klær, både yttertøy, slalomtøy, regntøy, ulltøy, pentøy for ikke snakke om skiutstyr. Ikke engang fotballsko til barna får jeg med, nei jeg må kjøpe det selv.

Nå sist spurte jeg om vi kunne gjøre om at det hele tiden er jeg som henter og leverer. Men nei, hun hadde loven på sin side. det å dele på kostnadene er ikke noe stor sak for det blir ikke så mye penger av det. Men det er mer prinsippet. Nå har jeg imidlertid tenkt til å si at hun får sende med klær og utstyr til ungene, det er vel i grunn det bidraget mitt skal gå til?? Og da mener jeg at hun kan levere barna halvparten av tiden? jeg har hentet og levert i 7 år allerede. Ikke engang når hun glemmer skolebøker er det hun som kommer og leverer de.. nei det er jeg som må hente de også gitt.

Har ringt nav og spurt om litt hjelp, om hva bidraget egentlig skal gå til etc, men de sier jo svært lite. De har ikke noe med hva mor bruker pengene til sier de. (for ungene har ikke engang ordentlige vintersko hos mor)Og familievernkontoret imponerer ikke stort, de sier de tenker på barna, men noen ganger virker det som de tenker mer på mor.

huff, ikke meningen å virke bitter, jeg føler bare som far at jeg stiller svakt hele tiden.

Anyone?

Mvh fortvilet pappa til 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_..._*

Vel, du kan droppe å levere barna til henne. Da må hun nødvendigvis hrntr barna selv. Du kan droppe å sende barna på aktiviteter.

Og du kan gå rettens vei for å få mrt omsorg for bs55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har rett i at reglene sier at du skal hente og levere.

Men hun skal holde barna med klær også hos deg, forutsatt at du leverer dem tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du kan droppe å levere barna til henne. Da må hun nødvendigvis hrntr barna selv. Du kan droppe å sende barna på aktiviteter.

Og du kan gå rettens vei for å få mrt omsorg for bs55e

Gjør han det vil det bli sansynligvis bli bråk. Mer enn det som er nå. Og det er mest barna som lider under dette.

Ts. Kan du ikke ta kontakt med foreningen 2 foreldre? Jeg vet ingenting om den, men de vet nok hva du kan kreve, og tips om hvordan du kan oppnå det på en grei måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine ii
Ts. Kan du ikke ta kontakt med foreningen 2 foreldre? Jeg vet ingenting om den, men de vet nok hva du kan kreve, og tips om hvordan du kan oppnå det på en grei måte.

Da blir det krig. Den burde hete forening for fedre, ettersom det kun er fars rettigheter de er opptatt av.

Så lenge de ikke har avtalt noe annet, så HAR faktisk samværsfar ansvar for henting/bringing til og fra samvær. Dette står klart i regelverket for samvær, og er relativt enkelt å finne fram til.

Når det gjelder klær og utstyr så er det vanskeligere - for hvem lider dersom mor ikke sender med noe mens far samtidig nekter å holde utstyr selv??? Jo BARNA. Mor blir ikke straffet ved at far slutter å ha utstyr til ungene hos seg. Det er selvsagt dårlig gjort av henne å ikke sende med nødvendig utstyr til ungene (utover undertøy og sånt, det skal faktisk samværsforelder holde selv).

Det hele koker ned til: hva mener du ts at det er vits i å lage krig for? Er det ok å lage krig på prinsippet om at mor "bør" ta del i henting og levering? Eller at hun ikke leverer klær?

Og hva gjør det med barna og deres tilværelse om du nå starter krig?

Det er noen ganger man bare MÅ svelge kameler, selv om det er vondt. I din situasjon tror jeg bare du må innse hvordan tingenes tilstand er, og ikke hva du ønsker.

Alternativet er selvsagt at du gå rtil full krig, krever omsorg, krever ditt og krever datt. Antakeligvis vinner du ikke fram, samtidig som du skaper et helvetes samarbeidsklima og et helvete for ungene.

Ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg ante ikke at de ikke så på barnas beste, men kun kjempet for fedrene.

Du har gode tanker Regine ii.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel i tillegg til å betale bidrag til barna mine sender hun ikke engang med truser og skift til ungene, jeg har alt hos meg. Klær, både yttertøy, slalomtøy, regntøy, ulltøy, pentøy for ikke snakke om skiutstyr. Ikke engang fotballsko til barna får jeg med, nei jeg må kjøpe det selv.

Nå har jeg imidlertid tenkt til å si at hun får sende med klær og utstyr til ungene, det er vel i grunn det bidraget mitt skal gå til??

Mor stoler på at du dekker opp alt hun ikke lar dem ta med, slik at hun kan straffe deg uten at det går ut over ungene.

Har du vurdert å kreve hovedomsorg i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du forteller er DRØYT. Bidraget du betaler skal nettop gå til utstyr til barna, du skal selvfølgelig ikke måtte kjøpe alt selv i tillegg. Har dessverre ingen smarte råd å komme med, men du har min dypeste sympati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det krig. Den burde hete forening for fedre, ettersom det kun er fars rettigheter de er opptatt av.

Så lenge de ikke har avtalt noe annet, så HAR faktisk samværsfar ansvar for henting/bringing til og fra samvær. Dette står klart i regelverket for samvær, og er relativt enkelt å finne fram til.

Når det gjelder klær og utstyr så er det vanskeligere - for hvem lider dersom mor ikke sender med noe mens far samtidig nekter å holde utstyr selv??? Jo BARNA. Mor blir ikke straffet ved at far slutter å ha utstyr til ungene hos seg. Det er selvsagt dårlig gjort av henne å ikke sende med nødvendig utstyr til ungene (utover undertøy og sånt, det skal faktisk samværsforelder holde selv).

Det hele koker ned til: hva mener du ts at det er vits i å lage krig for? Er det ok å lage krig på prinsippet om at mor "bør" ta del i henting og levering? Eller at hun ikke leverer klær?

Og hva gjør det med barna og deres tilværelse om du nå starter krig?

Det er noen ganger man bare MÅ svelge kameler, selv om det er vondt. I din situasjon tror jeg bare du må innse hvordan tingenes tilstand er, og ikke hva du ønsker.

Alternativet er selvsagt at du gå rtil full krig, krever omsorg, krever ditt og krever datt. Antakeligvis vinner du ikke fram, samtidig som du skaper et helvetes samarbeidsklima og et helvete for ungene.

Ditt valg.

Da blir det krig ja..og den krigen synes jeg far skulle ta hvis han mener det er mye å vinne på det for ungenes skyld. Hvis foreningen 2 foreldre jobber for fars rettigheter,så må jo det være rette stedet å henvende seg. Har forresten lyst å komme med litt enkel statistikk uten å drukne det i tall. Statistikken sier at de fleste ektepar/samboerpar klarer å samarbeide greit mht.ungene sine etter brudd. De gangene det blir bråk er de gangene far "utfordrer" mor på det med hovedomsorg,samvær.Mødre ser på dette som et angrep på sine "rettigheter". Det er desverre ennå slik at mødre ser på egne unger som sin eiendom. Siden det også har vært tradisjon for at barna bor hos mor etter brudd,så vil mange mødre føle seg stigmatisert hvis far har hovedomsorg. (Hva er galt med mor når far har hovedomsorgen)I tillegg vet vi jo at mor vil være "sjefsforelderen" slik at hun har makt til å bestemme det meste for barnet. De økonomiske motivene mødre har i tillegg regner jeg med de fleste er klar over. Mener altså at fedre skal gå i krigen mot mødre som ikke samarbeider eller saboterer samvær..eller av andre grunner ikke er skikket til hovedomsorg. Det er disse fedrene som sakte men sikkert får kvinner/mødre til å skjønne at fedre er like gode foreldre som mødre er..siden flere og flere fedre vinner frem i rettsapparatet iht.hovedomsorg/samvær.!! Og hvis noen lurer..? Jeg er ikke mann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg sitter litt på et annet sted enn deg, jeg er nemlig en mor som sliter med at far ikke vil ha mer samvær enn "normalt" og knapt nok det. Han betaler ikke bidrag for han mener jeg selv må dekke opp hva barna koster.

Jeg innrømmer at jeg er bitter på noen plan når det gjelder ham. Og har forståelse for om du er det også.

Hun har rett i at det er du som skal hente og bringe. Det er den som har samværet som skal stå for det praktiske. Men hun skal være med på å dekke deler av reiseutgiftene. De skal deles ihht den prosentandel dere betaler av barnas underhold.

Men når hun glemmer skolebøker ungene trenger så får hun da levere dem også. Det er ikke du som glemte dem.

Hun plikter å sende med klær til ungene, og det de ellers må trenge av utstyr. Dette skal bidraget dekke. Dessverre finnes det lite å gjøre om hun ikke gjør dette. Du kan få en rettsavgjørelse på det, men ingen følger opp om hun faktisk gjør det. Selv har jeg ikke lyst til å sende med klær, pga bidragsnekten. Men gjør det likevel siden ungene mine trenger klær mens de er hos faren også.

Det er fullstendig sløsing av penger og miljø at barn skal ha dobbelt opp av alt. Det overfører heller ikke gode holdninger til ungene etter min mening. Men for at ungene dine skal ha det de trenger hos deg, så er jo egentlig det eneste du kan gjøre å kjøpe minimum av det de trenger. Men jeg mener at mor her er skikkelig vrang.

Vel dine kamper med omhu er det noe som heter. Og det mener jeg stemmer. Mener du bestemt at ungene vil tjene på at du tar kampen om mer samvær og annet, så ta den. Men om du tror de blir skadelidende så velg å være en god far for dem den tiden du har dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fortvilet pappa

Hei og takk for gjennomtenkte fine svar.

Jeg er ikke sikker på om jeg skal ta opp noe kamp med min x, men jeg er mer overrasket over at vi som pappaer ikke har noe vi skulle ha sagt når det gjelder en del ting. Hvor er våre rettigheter? Jeg mener personlig at har man delt foreldrerett, så gjelder vel også at man skal samarbeide med hensyn til henting, bringing, utstyr? Og det at jeg føler at jeg betaler bidrag til min x, det irriterer meg. Ja da jeg kan godt svelge kameler, og har gjort det i mange år.

Det må da kunne være noen rettigheter for de som betaler bidrag, at pengene skal øremerkes til barna, utstyr? Jeg har kjøpt meg rekkehus i nærheten slik at mine barn skal ha et fint sted å bo når de er hos meg, mens hun satt igjen i huset. Jeg har ikke god råd, og i tillegg må jeg holde alt for barna? Og ser at barna går kledd fillete når de er hos henne, ikke engang frisør tar hun de med til, men venter til jeg gjør det for jeg liker at de ser pene ut.

Jeg føler med de mammaene som har fedre som ikke stiller opp, jeg stiller virkelig opp og er med på alt mine barn gjør selv om det ikke er mine dager, men føler at det er lite samarbeid andre veien.

Hvor er rettferdigheten?

Fortvilet pappa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mamma_*

Skulle ønske jeg hadde en far som deg som stiller opp, men når det er sagt så tror jeg aldri at jeg ville blitt så egoist som mor som din x er. skammer meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for gjennomtenkte fine svar.

Jeg er ikke sikker på om jeg skal ta opp noe kamp med min x, men jeg er mer overrasket over at vi som pappaer ikke har noe vi skulle ha sagt når det gjelder en del ting. Hvor er våre rettigheter? Jeg mener personlig at har man delt foreldrerett, så gjelder vel også at man skal samarbeide med hensyn til henting, bringing, utstyr? Og det at jeg føler at jeg betaler bidrag til min x, det irriterer meg. Ja da jeg kan godt svelge kameler, og har gjort det i mange år.

Det må da kunne være noen rettigheter for de som betaler bidrag, at pengene skal øremerkes til barna, utstyr? Jeg har kjøpt meg rekkehus i nærheten slik at mine barn skal ha et fint sted å bo når de er hos meg, mens hun satt igjen i huset. Jeg har ikke god råd, og i tillegg må jeg holde alt for barna? Og ser at barna går kledd fillete når de er hos henne, ikke engang frisør tar hun de med til, men venter til jeg gjør det for jeg liker at de ser pene ut.

Jeg føler med de mammaene som har fedre som ikke stiller opp, jeg stiller virkelig opp og er med på alt mine barn gjør selv om det ikke er mine dager, men føler at det er lite samarbeid andre veien.

Hvor er rettferdigheten?

Fortvilet pappa

Synes ikke du bør ta opp noen kamp for disse problemene som gjør deg så fortvila. Jeg kan love deg at dette er for ingenting å regne i forhold til hva andre foreldre opplever. At du er frustrert og føler deg dårlig behandlet av din ex skjønner jeg godt. Det du opplever er bare et samarbeid med litt "dårlig glid"..hvis du skjønner. Råder deg til å svelge disse kamelene nå. Belønningen er at når ungene er store og tiden er inne til å fortelle dem hvordan du hadde det i denne tiden og hva du måtte tåle av frustrasjoner og offer...så vil nok det bli verdsatt av ungene dine. Exen din kan du ikke forandre..bare deg selv og din egen innstilling. Jeg er forresten mann og har vært gjennom dette ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må da kunne være noen rettigheter for de som betaler bidrag, at pengene skal øremerkes til barna, utstyr?

Nei, pengene er ikke øremerket. Hvis mor må la disse pengene gå inn i lånet, strømregningen, telefonregningen, ny vaskemaskin når den gamle ryker, melk og brød, så gjør hun det. Prioriterer hun frisør og pene klær til seg selv, så kan hun det også. Ingen kan blande seg inn i hvordan hun bruker pengene. Men i den grad hun kjøper klær, sko og utstyr, er det urimelig at hun ikke lar barna bruke dette også i samværstiden, i og med at det delfinansieres av deg.

Hvis hun ikke vil samarbeide, har du ikke flere muligheter enn å be om hovedomsorg eller 50/50, som gjør at de tilbringer mer tid hos deg hvor de får omsorg, samtidig som du får lite eller ikke noe bidrag til eksen og har bedre mulighet til å kontrollere at dine penger kommer barna dine til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jomfrua_*
Hei og takk for gjennomtenkte fine svar.

Jeg er ikke sikker på om jeg skal ta opp noe kamp med min x, men jeg er mer overrasket over at vi som pappaer ikke har noe vi skulle ha sagt når det gjelder en del ting. Hvor er våre rettigheter? Jeg mener personlig at har man delt foreldrerett, så gjelder vel også at man skal samarbeide med hensyn til henting, bringing, utstyr? Og det at jeg føler at jeg betaler bidrag til min x, det irriterer meg. Ja da jeg kan godt svelge kameler, og har gjort det i mange år.

Det må da kunne være noen rettigheter for de som betaler bidrag, at pengene skal øremerkes til barna, utstyr? Jeg har kjøpt meg rekkehus i nærheten slik at mine barn skal ha et fint sted å bo når de er hos meg, mens hun satt igjen i huset. Jeg har ikke god råd, og i tillegg må jeg holde alt for barna? Og ser at barna går kledd fillete når de er hos henne, ikke engang frisør tar hun de med til, men venter til jeg gjør det for jeg liker at de ser pene ut.

Jeg føler med de mammaene som har fedre som ikke stiller opp, jeg stiller virkelig opp og er med på alt mine barn gjør selv om det ikke er mine dager, men føler at det er lite samarbeid andre veien.

Hvor er rettferdigheten?

Fortvilet pappa

Fikk bare lyst til å påpeke en ting...........LIVET ER IKKE RETTFERDIG. Så for din egen del og for at du skal komme videre - ikke heng deg opp i slike floskler - de vil bare skape bryderi og frustrasjon i ditt hode. Ansvar for barn handler ikke om rettferdighet mellom foreldre. :) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David John jr.
Da blir det krig. Den burde hete forening for fedre, ettersom det kun er fars rettigheter de er opptatt av.

Så lenge de ikke har avtalt noe annet, så HAR faktisk samværsfar ansvar for henting/bringing til og fra samvær. Dette står klart i regelverket for samvær, og er relativt enkelt å finne fram til.

Når det gjelder klær og utstyr så er det vanskeligere - for hvem lider dersom mor ikke sender med noe mens far samtidig nekter å holde utstyr selv??? Jo BARNA. Mor blir ikke straffet ved at far slutter å ha utstyr til ungene hos seg. Det er selvsagt dårlig gjort av henne å ikke sende med nødvendig utstyr til ungene (utover undertøy og sånt, det skal faktisk samværsforelder holde selv).

Det hele koker ned til: hva mener du ts at det er vits i å lage krig for? Er det ok å lage krig på prinsippet om at mor "bør" ta del i henting og levering? Eller at hun ikke leverer klær?

Og hva gjør det med barna og deres tilværelse om du nå starter krig?

Det er noen ganger man bare MÅ svelge kameler, selv om det er vondt. I din situasjon tror jeg bare du må innse hvordan tingenes tilstand er, og ikke hva du ønsker.

Alternativet er selvsagt at du gå rtil full krig, krever omsorg, krever ditt og krever datt. Antakeligvis vinner du ikke fram, samtidig som du skaper et helvetes samarbeidsklima og et helvete for ungene.

Ditt valg.

Du er kanskje av samme typen selv Regine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest David John jr.
Mor stoler på at du dekker opp alt hun ikke lar dem ta med, slik at hun kan straffe deg uten at det går ut over ungene.

Har du vurdert å kreve hovedomsorg i stedet?

Dette er et godt forslag. TS har så vidt jeg kan forstå ingenting å tape på dette. Om han orker bør han i forkant samle "bevis"; dokumentere hennes oppførsel, dokumentere kontakt og svar fra nav og etc .. deretter finne seg den beste kvinnelige advokaten som er å oppdrive og spikre dama til veggen. Etter min mening burde flere fedre gjøre dette - helst koordinert og med et kraftig press på myndighetene samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hilde_*
Da blir det krig ja..og den krigen synes jeg far skulle ta hvis han mener det er mye å vinne på det for ungenes skyld. Hvis foreningen 2 foreldre jobber for fars rettigheter,så må jo det være rette stedet å henvende seg. Har forresten lyst å komme med litt enkel statistikk uten å drukne det i tall. Statistikken sier at de fleste ektepar/samboerpar klarer å samarbeide greit mht.ungene sine etter brudd. De gangene det blir bråk er de gangene far "utfordrer" mor på det med hovedomsorg,samvær.Mødre ser på dette som et angrep på sine "rettigheter". Det er desverre ennå slik at mødre ser på egne unger som sin eiendom. Siden det også har vært tradisjon for at barna bor hos mor etter brudd,så vil mange mødre føle seg stigmatisert hvis far har hovedomsorg. (Hva er galt med mor når far har hovedomsorgen)I tillegg vet vi jo at mor vil være "sjefsforelderen" slik at hun har makt til å bestemme det meste for barnet. De økonomiske motivene mødre har i tillegg regner jeg med de fleste er klar over. Mener altså at fedre skal gå i krigen mot mødre som ikke samarbeider eller saboterer samvær..eller av andre grunner ikke er skikket til hovedomsorg. Det er disse fedrene som sakte men sikkert får kvinner/mødre til å skjønne at fedre er like gode foreldre som mødre er..siden flere og flere fedre vinner frem i rettsapparatet iht.hovedomsorg/samvær.!! Og hvis noen lurer..? Jeg er ikke mann...

Heisann, dette var interessant, har du link til statistikken? Jeg skriver en oppgave og kan kanskje bruke den statistikken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du skal gjøre, men jeg tror at hvis jeg hadde vært i dine sko, hadde jeg nok prøvd å finne ut av eksakt hvordan reglene er (i forhold til hvem som dekker hva, hvem som skal hente/bringe, kjøpe utstyr, osv). Så hadde jeg bedt om et møte med på familievernkontoret der alle punkter blir lagt fram på en saklig måte i henhold til regelverket på disse tingene. Med det formål å prøve å få en avtale og en enighet rundt dette. Hvis man kan vise til regler skal det vel mye til at mor vil blånekte med en tredjeperson til stede? Ergo er det vel mulighet for å få en avtale? Så ville jeg nok også notert ned hendelser og brudd på avtalen med dato og vurdert å be om økt samvær eller daglig omsorg. Det er ikke lenger en selvfølge at barn skal bo hos mor og komme på besøk hos far, selv om mange kvinner later til å tro det. Det er vel fortsatt slik at mor må gjøre en dårlig jobb og/eller far være spesielt skikket for at far skal vinne fram i en slik sak, men hvis du har dokumentasjon på at mor saboterer og at du har tatt initiativ til konstruktivt samarbeid som hun spolerer vil jeg tro du har en bedre sak.

Jeg ser at mange gir deg råd om å svelge kameler, og selvsagt skal barnas ve og vel gå først. Men jeg undrer meg litt på hvorfor "barnas vel" skal være at den ene foreldren blir tynt av den andre. Og argumentet om at "hold ut nå, så vil du få barnas sympati når de blir store og skjønner mer" er jo bare tull. Det er vel ikke noen popularitetskonkurranse eller om å gjøre å vinne "barnas sympati" på bekostning av den andre? Barn evner å være like glad i begge uansett hvem som gjør hva, og målet er vel ikke å vende barna mot mor, målet er vel å få til et opplegg som fungerer for alle, også for FAR...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for gjennomtenkte fine svar.

Jeg er ikke sikker på om jeg skal ta opp noe kamp med min x, men jeg er mer overrasket over at vi som pappaer ikke har noe vi skulle ha sagt når det gjelder en del ting. Hvor er våre rettigheter? Jeg mener personlig at har man delt foreldrerett, så gjelder vel også at man skal samarbeide med hensyn til henting, bringing, utstyr? Og det at jeg føler at jeg betaler bidrag til min x, det irriterer meg. Ja da jeg kan godt svelge kameler, og har gjort det i mange år.

Det må da kunne være noen rettigheter for de som betaler bidrag, at pengene skal øremerkes til barna, utstyr? Jeg har kjøpt meg rekkehus i nærheten slik at mine barn skal ha et fint sted å bo når de er hos meg, mens hun satt igjen i huset. Jeg har ikke god råd, og i tillegg må jeg holde alt for barna? Og ser at barna går kledd fillete når de er hos henne, ikke engang frisør tar hun de med til, men venter til jeg gjør det for jeg liker at de ser pene ut.

Jeg føler med de mammaene som har fedre som ikke stiller opp, jeg stiller virkelig opp og er med på alt mine barn gjør selv om det ikke er mine dager, men føler at det er lite samarbeid andre veien.

Hvor er rettferdigheten?

Fortvilet pappa

Jeg ville like å høre hennes versjon av saken.

Forøvrig, hva slags rettferdighet er det du snakker om? Om barna hadde bodd hos deg fast, så må du FORTSATT SAMARBEIDE med henne. Hva får deg til å tro at det skulle vært så mye enklere den veien? (Om hun er så vanskelig som du sier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...