Gjest regine ii Skrevet 3. desember 2009 #21 Skrevet 3. desember 2009 Som jomfrua påpekte - livet er ikke rettferdig. I det foreliggende tilfelle, hvor mor faktisk har retten på sin side ifht. henting/bringing (det er det faktisk en smal sak å finne ut av). Klær er selvsagt vanskeligere - men igjen: hvis barna kommer når de skal, og klarer seg greit i hverdagen - hvorfor skal far da gå til sak? En sak han sansynligvis ikke vil vinne (nei, ikke fordi han er far) men fordi retten legger stor vekt på status quo. Ungene har bodd hos mor hele tiden, og det skal være sterke grunner for å flytte de. Deter en viss mulighet for noe mer samvær, men da må barna trekkes inn i saken, og "si sin mening". Det er ikke omsorgssvikt at mor nekter å sende med barna klær, ei heller at hun ikke syns det er så falrlig at de har langt hår. Det er definitivt manglende samarbeidsvilje, men den blir garantert ikke bedret ved at far går til sak. Mor får kanskje en smekk pga manglende samarbeidsvilje (at hun ikke sender med klær), men hva tror dere som skriker om "rettssak rettssak" ellers vil komme ut av det?? Det kan jeg godt fortelle: - stor mistrivsel for barna, fordi de vil merke at foreldrene krangler - et uendelig mye dårligere samarbeidsklima mellom mor og far, som ikke bare "går over " når saken er ferdig, men vil vedvare - antakeligvis bare mikroskopiske endringer i dagens situasjon,retten kan f.eks. ikke idømme barna delt bosted, hvor de bor halve tiden hos hver. En slik løsning må foreldrene bli enige om, og med det samarbeidsklimaet som er mellom foreldrene pr i dag, vil det være en dårlig løsning for ungene. - i verste fall en skakkjørt økonomi, det er DYRT med advokater etc. Jeg skjønner at trådstarter opplever situasjonen som frustrerende, men det er ikke noe godt argument for å kjøre rettssak. Ts må - som mange foreldre i lignende situasjoner, bare innse at han IKKE kan endre mors adferd/oppførsel. Det han derimot kan gjøre (og høres det ut som bør gjøre) er å endre sin egen innstilling til det hele. Så lenge ungene har det bra, så er det faktisk ikke mye annet å gjøre enn å innrette seg etter situasjonen. Og for de fleste av oss blir livet faktisk mye bedre når vi innretter oss etter den situasjonen som faktisk er - og ikke slik vi skulle ønske at det var. Selv om det ikke nødvendigvis er "rettferdig" eller objektivt sett "riktig". 1
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. desember 2009 #22 Skrevet 3. desember 2009 Jeg ville like å høre hennes versjon av saken. Forøvrig, hva slags rettferdighet er det du snakker om? Om barna hadde bodd hos deg fast, så må du FORTSATT SAMARBEIDE med henne. Hva får deg til å tro at det skulle vært så mye enklere den veien? (Om hun er så vanskelig som du sier) Det er alltid to sider av en sak, og far her har vel ikke sagt at han ikke vil samarbeide, han har bare sagt at det er alltid han som må gi.... ? og det er vel ikke samarbeid fra mor? Hilsen en som også er mor,men som aldri ville drømt om å oppføre seg sånn.
Gjest Fortvilet pappa Skrevet 3. desember 2009 #23 Skrevet 3. desember 2009 Meg igjen. for å bringe en ting på det rene, jeg er ikke interesert i å bringe min x fremfor en rettsak eller noe som skader de tre flotte barna våre. Det jeg ville med innlegget mitt var rett og slett å høre hva slags rettigheter jeg som far har, uansett om det er rettferdig eller ei.Og hvordan andre har valgt og løse utfordringer. Jeg mener jo helt klart at vi skal samarbeide om ting, og ikke at jeg skal gjøre alt. Det jeg opplever er ikke noe stort problem, det er mer at jeg irriterer meg over at hun aldri er hos meg, men jeg må alltid bort og ordne ting for henne. Mulig jeg har skjemt henne bort?! Ja ja, jeg har nå skjønt at mine rettigheter ikke er så sterke. Jeg skal ta en samtale med henne og hvis det ikke går inn (noe jeg vet det ikke kommer til å gjøre for jeg har forsøkt) får jeg heller ta en samtale på familievernkontoret. Så får vi se om hun er villig til å samarbeide. Takk igjen for sakelige innspill.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #24 Skrevet 3. desember 2009 HVA slags rettigheter er det du snakker om, spør jeg igjen?
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #25 Skrevet 3. desember 2009 Det jeg opplever er ikke noe stort problem, det er mer at jeg irriterer meg over at hun aldri er hos meg, men jeg må alltid bort og ordne ting for henne. Mulig jeg har skjemt henne bort?! Hva er det du ordner? Hun er ansvarlig for sin egen husholdning, hvis du driver gratis håndtverker/elektriker/verkstedtjenester hos henne må du jo bare gjøre det, men det er bra tøffel om du gjør det samtidig som hun snylter på deg og i tillegg påfører deg doble utgifter ved å dekke opp hos både henne og deg selv. 1
Shade Skrevet 3. desember 2009 #26 Skrevet 3. desember 2009 Hva er det du ordner? Hun er ansvarlig for sin egen husholdning, hvis du driver gratis håndtverker/elektriker/verkstedtjenester hos henne må du jo bare gjøre det, men det er bra tøffel om du gjør det samtidig som hun snylter på deg og i tillegg påfører deg doble utgifter ved å dekke opp hos både henne og deg selv. Jeg må si meg enig i denne...
Gjest Fortvilet pappa Skrevet 3. desember 2009 #27 Skrevet 3. desember 2009 hei, ordner, nei det var nok et feil ord. Det er mer at jeg hele tiden må bort til henne. Hente skolebøker, hente skiutstyret (som jeg har kjøpt og hun glemt å sende tilbake). Hun er aldri hos meg, aldri. Hva slags rettigheter jeg ber om? Det jeg skulle ønske var at det var mer krav til f.eks hva bidraget skulle gå til. NÅ de siste gangene har jeg tatt bilde av ungene mine som kommer i skitne og fillete klær. Jeg betaler mange tusen kroner i mnd hver mnd for ungene mine og det er helt greit, men jeg må si at jeg skulle ønske de gikk til ungene og klær til de! Nå i helgen skal datteren min på juleball, og jeg har kjøpt kjole, jeg får ikke noe fra mor. Aldri. Jeg spurte en gang om jeg kunne låne fotballsko fra henne fordi jeg ikke hadde fått kjøpt nye, men nei hun hadde fri den dagen, men trodde hun kom til å være på shopping så det passet ikke at jeg kom innom? Det er jo bare å sette det utenfor? Så jeg føler at jeg gir og gir, og ALDRI får noe tilbake. Årsaken til at dette irriterer meg, er ikke fordi jeg ikke vil bruke pengene på ungene mine, men det er så vidt det går rundt hver mnd for meg, og hadde jeg sluppet å betale alt av utstyr hadde jeg hatt råd til å gjøre mer med de når jeg har de. Men igjen, jeg smiler og er fornøyd har tre flotte barn som jeg forguder, så jeg får trøste meg med det! og tenke at jeg er glad jeg er kvitt henne
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #28 Skrevet 3. desember 2009 Mener du at mor ikke engang sørger for klær og utstyr til sin egen samværstid? Eller sender hun dem i det mest slitte bare når de skal til deg, for å inspirere deg til å handle mer? Hvis hun ikke utstyrer dem, er det i så fall fordi hun ikke har råd i tillegg til det hun må dekke av mat, boutgifter, strøm, lege osv, eller prioriterer hun egne behov? Siden barna dine skal ha med skolebøker, kan du ikke få dem til å være med på å ta ansvar for hva de skal ha med seg? Du kan f.eks lage en sjekkliste for dem. Kanskje du kan lage en avtale med mor hvor dere fordeler utgiftene mer, f.eks at hun får et litt mindre bidrag, mot at du dekker noen ting ved siden av, f.eks spesifikt utstyr eller tøy, så lenge det blir sendt mellom hjemmene ved behov? Litt mye penger ut for deg, men mer forutsigbart og ikke behov for dobbel utrustning hvis dere får det til.
Shade Skrevet 3. desember 2009 #29 Skrevet 3. desember 2009 Henting og bringing er ditt ansvar. Når det gjelder det å glemme ting er det ikke noen regler for hvem sitt ansvar det er å hente/levere disse tingene. Det er mor sitt ansvar å kjøpe inn klær til barna og dyre ting som f.eks briller o.l skal man dele på. Men det finnes ingen måte å styre hva mor skal bruke penger på.. Du kan prøve å kalle inn til samtale hos familiekontoret der du kan ta opp disse tingene og gjerne prøve å få øket samværet. Men det er det eneste du kan gjøre bortsett fra å gå gjennom retten. Ellers må jeg bare si som flere andre her: du kan ikke kontrollere andres handlinger men du kan kontrollere dine reaksjoner på de. Ikke la mors smålighet gå inn på deg
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #30 Skrevet 3. desember 2009 Til TS: Hvor stor inntektsforskjell er det mellom dere?
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #31 Skrevet 3. desember 2009 Jeg forundres hvordan man kan bruke så mye energi på å skrive her at alt er urettferdig, men ikke klare å finne ut de enkleste ting ved å google. Alt det du spør om er lett tilgjengelig informasjon. Nå har du fått svar på alt i denne tråden dog. Og du har ingen rettigheter, det er det faktisk barna som har.
Gjest Fortvilet pappa Skrevet 3. desember 2009 #32 Skrevet 3. desember 2009 Jeg har googlet mye på temaet, jeg var mer int i å høre hvordan ting ble praktisert blandt andre gjester også. Regelverket er forholdsvis ullent, til og med NAV kan ikke konkret fortelle meg hvordan ting skal gjøres og hva mor skal dekke og hva far skal dekke. Hun står for klær når hun har de, men ungene ser ikke akkurat pene ut, og de har fillete klær. Det skiller vel ca 100 000 i inntekt på mor og meg, i tillegg har hun samboer som tjener godt, men som ikke har meldt flytting slik at hun kan få maks barnetrygd, dette er gjort nå i 5 år. De har råd til å reise på ferier hvert år, og råd til det de ønsker. Men hun vet at jeg hater at de ser "sjuskete" ut, og derfor kjøper jeg enda mer. Jeg høres bitter ut, det er ikke meningen, men det må være lov å "gi" litt som mor også? Hun presterte å ringe meg for et par år siden og spørre om jeg kunne betale idrettskontingnenten til ungene, hun ville nødig fortelle barna at pappa vil ikke betale for idretten deres? Synes dere det virkelig er rettferdig? Når jeg betaler flere tusen til henne allerede? Vi har fortsatt felles venner og de er faktisk rimelig sjokkert hvordan hun sitter og skryter av hvordan hun utnytter systemet, og har god råd. Hun hadde sittet og sagt at hun egentlig vurderte å gå ned i stilling, for da kunne jeg bare betale mer bidrag. og det er vel tilfelle også? For da går vel bidraget mitt faktisk opp? Hun har ikke dårlig råd, jeg vet hva hun satt igjen med når jeg flyttet, jeg "ga" henne huset slik at ungene skulle bo igjen i vante omgivelser.
Gjest Alenemamma til 2 Skrevet 3. desember 2009 #33 Skrevet 3. desember 2009 Leit å lese at du blir utnyttet av x en din. Jeg har også en x mann og samarbeide med. bare for å si det så ville det ikke min villeste fantasi være snakk om å oppføre seg sånn. Vi bytter på ting, jeg sender med klær og utstyr så lenge han betaler bidrag. Jeg kjøper det meste av ting, men spør om penger dersom det er store ting og dte er litt trangt... Og vet du, jeg både henter og leverer også. Hvorfor skal kun far gjøre dette? Det er da mine barn også! Lykke til videre! - A -
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #34 Skrevet 3. desember 2009 Jeg har googlet mye på temaet, jeg var mer int i å høre hvordan ting ble praktisert blandt andre gjester også. Regelverket er forholdsvis ullent, til og med NAV kan ikke konkret fortelle meg hvordan ting skal gjøres og hva mor skal dekke og hva far skal dekke. Hun står for klær når hun har de, men ungene ser ikke akkurat pene ut, og de har fillete klær. Det skiller vel ca 100 000 i inntekt på mor og meg, i tillegg har hun samboer som tjener godt, men som ikke har meldt flytting slik at hun kan få maks barnetrygd, dette er gjort nå i 5 år. De har råd til å reise på ferier hvert år, og råd til det de ønsker. Men hun vet at jeg hater at de ser "sjuskete" ut, og derfor kjøper jeg enda mer. Jeg høres bitter ut, det er ikke meningen, men det må være lov å "gi" litt som mor også? Hun presterte å ringe meg for et par år siden og spørre om jeg kunne betale idrettskontingnenten til ungene, hun ville nødig fortelle barna at pappa vil ikke betale for idretten deres? Synes dere det virkelig er rettferdig? Når jeg betaler flere tusen til henne allerede? Vi har fortsatt felles venner og de er faktisk rimelig sjokkert hvordan hun sitter og skryter av hvordan hun utnytter systemet, og har god råd. Hun hadde sittet og sagt at hun egentlig vurderte å gå ned i stilling, for da kunne jeg bare betale mer bidrag. og det er vel tilfelle også? For da går vel bidraget mitt faktisk opp? Hun har ikke dårlig råd, jeg vet hva hun satt igjen med når jeg flyttet, jeg "ga" henne huset slik at ungene skulle bo igjen i vante omgivelser. Du trenger ikke sitte her og fortelle at du passivt lar henne kreve resten av oss for penger hun ikke har krav på. Dette er trygdesvindel. Hun bryr seg åpenbart ikke om rett og galt, og foretrekker å grabbe til seg andres penger. Du må tro på julenissen om du tror det er noe noen her inne kan gjøre med det. Enten finner du deg i det, eller så setter du hardt mot hardt.
Gjest Gjest_mmm_* Skrevet 4. desember 2009 #35 Skrevet 4. desember 2009 Hvorfor sende med utstyr du kjøper til henne når hun ikke vil sende med utstyr hun kjøper til deg??? En annonnym telefon ang samboerskapet hadde vel vært til pass for henne... Blir helt sjokkert over hvordan noen kan utnytte både systemet og mennesker. Har ikke noen gode råd, bortsett fra at du har min største sympati, og ungene dine er utrolige heldige som har en pappa som deg!!!!
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 4. desember 2009 #36 Skrevet 4. desember 2009 Jeg har googlet mye på temaet, jeg var mer int i å høre hvordan ting ble praktisert blandt andre gjester også. Regelverket er forholdsvis ullent, til og med NAV kan ikke konkret fortelle meg hvordan ting skal gjøres og hva mor skal dekke og hva far skal dekke. Regelverket er nok ikke HELT konkret hva en bidragsmottaker skal bruke penger på. Det forstår du sikkert at det kan det ikke være. Men vit at i 2004 når ny bidragslov kom - så var det for å tilrettelegge for at bidragsytere skulle kunne bidra mer frivillig (de fleste fikk nedsatt bidrag). For din del; ikke kast bort energi på hvordan hun disponerer pengene med mindre det handler om omsorgssvikt. Det er rett og slett ikke ditt bord. Hun står for klær når hun har de, men ungene ser ikke akkurat pene ut, og de har fillete klær. Alt er relativt. Handler det om omsorgssvikt - så kan du gå videre med det. Handler det om smak - så har du ingen sak. Hva du kaller filler - kaller hun det filler? Det skiller vel ca 100 000 i inntekt på mor og meg, i tillegg har hun samboer som tjener godt, men som ikke har meldt flytting slik at hun kan få maks barnetrygd, dette er gjort nå i 5 år. De har råd til å reise på ferier hvert år, og råd til det de ønsker. Men hun vet at jeg hater at de ser "sjuskete" ut, og derfor kjøper jeg enda mer. Så meld fra til NAV at hun misbruker trygder. Utover det - at samboeren hennes tjener penger - han skal ikke betale for dine barn - glem hele tankerekken - den er bortkastet energi. Og ja, det er meningen at du skal bidra med litt utover selve bidraget - men det finnes ikke helt klare regler da vi alle er i forskjellige situasjoner. Jeg høres bitter ut, det er ikke meningen, men det må være lov å "gi" litt som mor også? Hun presterte å ringe meg for et par år siden og spørre om jeg kunne betale idrettskontingnenten til ungene, hun ville nødig fortelle barna at pappa vil ikke betale for idretten deres? Synes dere det virkelig er rettferdig? Når jeg betaler flere tusen til henne allerede? Jeg synes ikke det er helt urimelig at du hjelper til med slike ting om idrettskontigent - om resultatet er at hun alene ikke har økonomi til å dekke det. Så vil jeg påpeke at de nye bidragsreglene skulle spore bidragsmottaker til ville å yte - det skulle gjøres frivillig og bidragene ble nedjustert slik at bidragsmottakere skulle kunne greie det. Kan du ikke se noe glede i å hjelpe barna dine til å få være aktive? Vi har fortsatt felles venner og de er faktisk rimelig sjokkert hvordan hun sitter og skryter av hvordan hun utnytter systemet, og har god råd. Hun hadde sittet og sagt at hun egentlig vurderte å gå ned i stilling, for da kunne jeg bare betale mer bidrag. og det er vel tilfelle også? For da går vel bidraget mitt faktisk opp? Svada.........ikke gidd å bry deg om sladder - ser du ikke hvor frustrert du blir? Hennes økonomi er ikke ditt bord. Hun vil tape penger på å gå ned i arbeid. Du kommer ikke til å betale det hun taper. Barna dine vil kunne nyte godt av en foreldre som er mer tilstede og makter å følge opp mer. Ikke bruk energi på dette - du roter deg bare opp i frustrasjoner. Ta det når det kommer - hvis det kommer - nå hiver du deg rett på sladder og skaper situasjoner som kanskje ikke blir noe av. Hun har ikke dårlig råd, jeg vet hva hun satt igjen med når jeg flyttet, jeg "ga" henne huset slik at ungene skulle bo igjen i vante omgivelser. Hennes økonomi er ikke ditt bord. Er det omsorgssvikt - så er det ditt bord - utover det så føler jeg du bare skaper kaos for din egen del med å fokusere på dette og tro du vet og hører på sladder. Hold deg for god til det.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #37 Skrevet 4. desember 2009 Dersom barna går i fillete klær så skjønner at jeg far lurer når han betaler mye penger til mor, som han sikkert håper skal gå til barna?? Er selv mor, og kjenner dessverre til en del som bruker bidraget til helt andre ting enn det de burde. Jeg skjønner at sånt er frustrerende for en far å se på! Dere har min fulle sympati, fedre er jævlig dårlig stillt i dette landet når det kommer til fars rettigheter, her henger likestillingslandet langt etter. Det er nå min mening!
Gjest Fortvilet pappa Skrevet 4. desember 2009 #38 Skrevet 4. desember 2009 Jomfrua: Dessverre er det ikke slik i min sak at barna nyter godt av at mor har fri, hun "gidder" ikke stort. Det siste er at jeg snakket med en av de gamle naboene som kunne fortelle at mor og hennes samboer sov til kl 12 - 14 hver helg, og at de faktisk var litt bekymret for barna. I tillegg forsover de seg veldig ofte hos mor og kommer for sent på skolen. Jeg skal på konferansetimer til uken så jeg får høre om hvordan ståa er da, og evnt vurdere om jeg skal gå videre med noe. Når det gjelder det å bruke mer penger på barna og være med på kontingenter etc, ja da, hadde jeg visst at mor brukte penger på barna, og at de alltid var velstellte, ville jeg ha bidratt enda mer selv om kanskje ikke lommeboken tillater det. Men når mor har råd til å røye 20 prince om dagen har hun vel råd til fotball og håndball også? Og fillete klær er i dette tilfellet tøy med store hull. Både olabukser, gensere (som er så slitt at man ikke engang kan se opprinnelig farge), ungene har ikke vintertøy, vintersko? Jeg sender med nytt hver gang tilbake, og gangen etter kommer de bare med noe nytt og hullete igjen, snodig det der? Ja jeg er frustrert, og beklager det. Jeg lar det i alle fall ikke gå utover ungene mine, bare dere på dette forumet;-)
Ellevill Skrevet 4. desember 2009 #39 Skrevet 4. desember 2009 Jeg forundres hvordan man kan bruke så mye energi på å skrive her at alt er urettferdig, men ikke klare å finne ut de enkleste ting ved å google. Alt det du spør om er lett tilgjengelig informasjon. Nå har du fått svar på alt i denne tråden dog. Og du har ingen rettigheter, det er det faktisk barna som har. Med ditt utgangspunkt ville jo hele diskusjonsforumet være nedlagt. det er jammen ikke mange diskusjoner som hadde vært aktuelle da. Og man kan godt være regelrytter å si at far ikke har rettigheter, bare barna. Men da bør jo mor også legge til rette for at barna kommer ut av denne situasjonen så lite skadelidende som mulig. Jeg skjønner godt at trådstarter er fortvilet, og hvis hans versjon er riktig, burda barnemoren skamme seg!
Gjest Arnt Skrevet 26. mai 2011 #40 Skrevet 26. mai 2011 Jeg har etter noen samtaler hos familievern kontoret skjønt at jeg som far har mindre og mindre jeg skulle ha sagt så lenge mor setter seg på bakbeina. Er en far som alltid har stillt opp for barna mine, selv når vi var gift og gjør det enda. Men får ikke lov av mor, for hun nekter meg mer samvær enn hva som er "normalt". Vel i tillegg til å betale bidrag til barna mine sender hun ikke engang med truser og skift til ungene, jeg har alt hos meg. Klær, både yttertøy, slalomtøy, regntøy, ulltøy, pentøy for ikke snakke om skiutstyr. Ikke engang fotballsko til barna får jeg med, nei jeg må kjøpe det selv. Nå sist spurte jeg om vi kunne gjøre om at det hele tiden er jeg som henter og leverer. Men nei, hun hadde loven på sin side. det å dele på kostnadene er ikke noe stor sak for det blir ikke så mye penger av det. Men det er mer prinsippet. Nå har jeg imidlertid tenkt til å si at hun får sende med klær og utstyr til ungene, det er vel i grunn det bidraget mitt skal gå til?? Og da mener jeg at hun kan levere barna halvparten av tiden? jeg har hentet og levert i 7 år allerede. Ikke engang når hun glemmer skolebøker er det hun som kommer og leverer de.. nei det er jeg som må hente de også gitt. Har ringt nav og spurt om litt hjelp, om hva bidraget egentlig skal gå til etc, men de sier jo svært lite. De har ikke noe med hva mor bruker pengene til sier de. (for ungene har ikke engang ordentlige vintersko hos mor)Og familievernkontoret imponerer ikke stort, de sier de tenker på barna, men noen ganger virker det som de tenker mer på mor. huff, ikke meningen å virke bitter, jeg føler bare som far at jeg stiller svakt hele tiden. Anyone? Mvh fortvilet pappa til 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå