Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2011 #41 Skrevet 27. mai 2011 Synes du skulle samlebeviser og kontakte advokat, gjærne gjennom forendigen 2 foreldre. Det finnes en mamma foreninge som bare kjøre FOR BM, det er alenforeldreforeningen. På nettsiden www.papppa.no finner du også advokater. Der kan du også spørre om din sak. Du kan søke opp andre saker. Ikke gi deg på dette, klarer du å leve slik framover? Fungere som en god pappa når det er slik? Det er slik at det er samværsforelder som må bringe,hente om foreldre ikke blir enige om annet. Det kan av fylkesmannen eller rettsystemet kommee krav om at bostedsforelder skal hente og bringe. http://www.verdensbestepappa.no/ http://www.regjeringen.no/upload/BLD/ENDELIGVERSJONReisekostnader%202009.pdf http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/foreldre_og_barn/barn_og_samlivsbrudd/reisekostnader_ved_samvar/vanlige-sporsmal-og-svar-om-de-nye-regle.html?id=411908 http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Brosjyrer%20SLA/Barn%20og%20samlivsbrudd.pdf http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/sok.html?querystring=brosjyre+samlivsbrudd&id=86894 http://lovdata.no/all/tl-19810408-007-007.html http://lovdata.no/all/nl-19810408-007.html Alt av klær og det andre som trengs til det daglieg ved samvære skal sendes med og briges tilbake. Dette gjelder og pentøy og vinterdress,videre sykkel og ski. Som du ser er det noen liker over som kan være lure å se på. BLIR DET IKKE DEN ORDNINGEN DU ØNSKER KAN DU OGSÅ GÅ TIL RETTSAK, MEN RÅDFØR DEG FØRST MED ADVOKAT. DET KAN UANSETT VÆRE EI GOD INVESTERING Å HA RÅDGIVNING MED ADVOKAT SOM ER SPESIALIST PÅ OMRÅDET SAMLIVSBRUDD. Det virker som du blir motatbeidet og det er brudd på barneloven fler plasser. Bl.a § 42. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2011 #42 Skrevet 27. mai 2011 hei, ordner, nei det var nok et feil ord. Det er mer at jeg hele tiden må bort til henne. Hente skolebøker, hente skiutstyret (som jeg har kjøpt og hun glemt å sende tilbake). Hun er aldri hos meg, aldri. Hva slags rettigheter jeg ber om? Det jeg skulle ønske var at det var mer krav til f.eks hva bidraget skulle gå til. NÅ de siste gangene har jeg tatt bilde av ungene mine som kommer i skitne og fillete klær. Jeg betaler mange tusen kroner i mnd hver mnd for ungene mine og det er helt greit, men jeg må si at jeg skulle ønske de gikk til ungene og klær til de! Nå i helgen skal datteren min på juleball, og jeg har kjøpt kjole, jeg får ikke noe fra mor. Aldri. Jeg spurte en gang om jeg kunne låne fotballsko fra henne fordi jeg ikke hadde fått kjøpt nye, men nei hun hadde fri den dagen, men trodde hun kom til å være på shopping så det passet ikke at jeg kom innom? Det er jo bare å sette det utenfor? Så jeg føler at jeg gir og gir, og ALDRI får noe tilbake. Årsaken til at dette irriterer meg, er ikke fordi jeg ikke vil bruke pengene på ungene mine, men det er så vidt det går rundt hver mnd for meg, og hadde jeg sluppet å betale alt av utstyr hadde jeg hatt råd til å gjøre mer med de når jeg har de. Men igjen, jeg smiler og er fornøyd har tre flotte barn som jeg forguder, så jeg får trøste meg med det! og tenke at jeg er glad jeg er kvitt henne Skal du fortsette og være fortvilet pappa uten tiltak? Våkn opp og ikke bare snakk om dine rettigheter. Se innlegget over, og angrip saken. Få ei faglig vurdering av de som kan det, du trenger hjelp.
koldbruna Skrevet 27. mai 2011 #43 Skrevet 27. mai 2011 Jeg ser du har fått mange flotte og fornuftige svar her. Hvordan er samværsordningen?Har dere delt omsorg?50/50? Da tror jeg at du også har rett på barnetrygd. Etter det du skriver her vil jeg ha gått for å få forelderett og full omsorgsrett for barna.Håper du finner ut av dette Det er også flott at du stiller opp så mye for barna dine,dette vil de se og skjønne når de blir større.
Gjest Mor til 2 Skrevet 30. oktober 2011 #45 Skrevet 30. oktober 2011 Vel, du kan droppe å levere barna til henne. Da må hun nødvendigvis hrntr barna selv. Du kan droppe å sende barna på aktiviteter. Og du kan gå rettens vei for å få mrt omsorg for bs55e Du er klar over at han kan bli anmeldt for kidnapping da?! Han kan selvfølgelig ikke droppe å levere barna tilbake, da risikerer han å ikke få ha ungene i det hele tatt...
makkapakka Skrevet 30. oktober 2011 #46 Skrevet 30. oktober 2011 Du får begynne å konsentrere deg om at barna har det bra, og hva som er viktigst for barna i forhold til henting/bringing, klær, utstyr osv. Du bruker all energi på å starte krig med mora lager regnskap over hva du gjør og hva du kjøper. snu på det; henter du i barnehage/skole eller hjemme? hvis du henter i skole barnehage så får du jo kontakt med de også og det er bra for både deg og ungene. Bidraget skal brukes til å kjøpe klær og utstyr, men hvis du som far tenker deg om, kjøper du både utstyr og klær du har lyst til at barna skal ha, om ikke mer enn minimalt. Hvis du og mora er så dårlige til å samarbeide som det kommer frem i teksten så aksepter det. Hvis NAV og familiekontoret skal støtte deg for dine krav, må du skjønne at mora har også mot krav som hun kan få igjennom. De er bare meglere. Dere som foreldre skal sammen komme frem til en løsning som er BEST for barna.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2011 #47 Skrevet 31. oktober 2011 Jeg har etter noen samtaler hos familievern kontoret skjønt at jeg som far har mindre og mindre jeg skulle ha sagt så lenge mor setter seg på bakbeina. Er en far som alltid har stillt opp for barna mine, selv når vi var gift og gjør det enda. Men får ikke lov av mor, for hun nekter meg mer samvær enn hva som er "normalt". Vel i tillegg til å betale bidrag til barna mine sender hun ikke engang med truser og skift til ungene, jeg har alt hos meg. Klær, både yttertøy, slalomtøy, regntøy, ulltøy, pentøy for ikke snakke om skiutstyr. Ikke engang fotballsko til barna får jeg med, nei jeg må kjøpe det selv. Nå sist spurte jeg om vi kunne gjøre om at det hele tiden er jeg som henter og leverer. Men nei, hun hadde loven på sin side. det å dele på kostnadene er ikke noe stor sak for det blir ikke så mye penger av det. Men det er mer prinsippet. Nå har jeg imidlertid tenkt til å si at hun får sende med klær og utstyr til ungene, det er vel i grunn det bidraget mitt skal gå til?? Og da mener jeg at hun kan levere barna halvparten av tiden? jeg har hentet og levert i 7 år allerede. Ikke engang når hun glemmer skolebøker er det hun som kommer og leverer de.. nei det er jeg som må hente de også gitt. Har ringt nav og spurt om litt hjelp, om hva bidraget egentlig skal gå til etc, men de sier jo svært lite. De har ikke noe med hva mor bruker pengene til sier de. (for ungene har ikke engang ordentlige vintersko hos mor)Og familievernkontoret imponerer ikke stort, de sier de tenker på barna, men noen ganger virker det som de tenker mer på mor. huff, ikke meningen å virke bitter, jeg føler bare som far at jeg stiller svakt hele tiden. Anyone? Mvh fortvilet pappa til 3 1. Skaff deg advokat (du har ikke noe valg) og ta med denne på nye mekling - familie vernkontor. 2. Det er klare regler hva barnebidraget skal gå til - det skal gå til alt praktis talt bortsett fra såpe og mat når barna er hos deg. 3. Krev bosted på barna om mor ikke bedrer seg etter dette. - før krig som gjør mot deg. Utnytt hennes svakheter for hun gjør det mot deg- - ser du ikke? 4. Ikke stol på familievernkontor og NAV de taler mors sak. - det har du allerede erfart. 5. På regjeringen.no finner du hva som er ment om hvem som skal stå for reisen ved henting og bringing. Det skal normalt fordeles likt, men ved utenighet skal skal samværsforlderhente og bringe (som vanlig). Men unasett skal kostnader fordelses likt. Du får ikke dekt bil.- ta bussen. 6. La advokaten vurdere rettsak. - ikke nøl om det er grunnlag.Ikke lek pappa - tiden går fra dag.Krev bosted gjennom rettsak om mor ikke bedrer seg - du har mulighter om hun ikke gjør. http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/foreldre_og_barn/barn_og_samlivsbrudd/reisekostnader_ved_samvar.html?id=1053 http://www.regjeringen.no/upload/BLD/reisekostnader/Reisekostnader.pdf
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2011 #48 Skrevet 31. oktober 2011 http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-hva_dekker_barnebidraget.html
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2011 #49 Skrevet 31. oktober 2011 Tråden er fra 2009 Saker som dette er vel alltid aktuelle. Desverre...
Lexandra Skrevet 2. november 2011 #50 Skrevet 2. november 2011 Nei, pengene er ikke øremerket. Hvis mor må la disse pengene gå inn i lånet, strømregningen, telefonregningen, ny vaskemaskin når den gamle ryker, melk og brød, så gjør hun det. Prioriterer hun frisør og pene klær til seg selv, så kan hun det også. Ingen kan blande seg inn i hvordan hun bruker pengene. Men i den grad hun kjøper klær, sko og utstyr, er det urimelig at hun ikke lar barna bruke dette også i samværstiden, i og med at det delfinansieres av deg. Hvis hun ikke vil samarbeide, har du ikke flere muligheter enn å be om hovedomsorg eller 50/50, som gjør at de tilbringer mer tid hos deg hvor de får omsorg, samtidig som du får lite eller ikke noe bidrag til eksen og har bedre mulighet til å kontrollere at dine penger kommer barna dine til gode. Dette stemmer, og det er HELT SYKT!! Hvem andre enn foreldre med hovedomsorgen har slike rettigheter? Overalt i samfunnet ellers må man kunne dokumntere sine utgifter for å kunne få skrive dem av på skatten trekke fra moms osv. men her har dem som sitter med makta bestemt at i tillegg til å ikke få bo sammne med sine barn skal man også måtte betale eksen skattefrie kroner som denne personen skal få disponere fritt... Synes at en mor (eller far) som får barnebidrag skulle vært pliktig til å dokumentere at pengene går til barna.. selv kviteringer på melk og brød burde vært spart på... Gleder meg også til at disse "alenemødrene"mister sin urimelige makt.. Lykke til TS - Ta kampen mot eksen : du tener på det i det lange løp!! f
Gjest Fortsatt fortvil Skrevet 4. november 2011 #51 Skrevet 4. november 2011 Hei igjen. Litt rart, men jeg leste i nettavisen tidligere i dag om Øystein som måtte betale mer bidrag til sin x, og at han hadde en diskusjon på kvinngeuiden og da gikk jeg inn her igjen. Jommen var ikke tråden min tatt opp igjen, hyggelig. En liten oppdatering. Jeg og min x har vært flere ganger hos familievern kontoret siden sist, noe er blitt bedre, andre ting verre. Hun har nå startet å sende med klær, men når man får kort sommerskjørt og T-shorte i oktober vet jeg ikke helt om man skal le eller gråte. Det er vel kanskje en start i alle fall, da "tvinger" jeg henne i alle fall til å bruke noen av bidragspengene på å kjøpe klær. Julaften i fjor ba jeg om å få de i pent antrekk og de kom alle sammen i fleece?? Hvilken mor er det som sender barna sine bort kl 17 julaften i fleece tøy? Nok om det, det ordnet seg for jeg hadde som vanlig tatt med tøy i en bag for det ante meg at mor ville ødelegge for meg. NÅr det gjelder samvær har jeg 45%, mor er livredd for at jeg skal ha mer fordi da mister hun stønaden sin. Jeg klarte faktisk i fjor og finne ut av at hun benyttet flere hundre kroner,- i uka på polet, og det ble barnevern sak.(mer enn 500,-)Barnevernet kom på besøk og mente at mor var skikket til å ha barna men at hun nok måtte kutte ned drikkingen sin litt. I tillegg har det i ettertid kommet to anonyme bekymringsmeldinger til fordi barna ikke har det bra hos mor. De får ikke mat, sovner nesten på skolen, fillette tøy, innesluttet, får ikke ha med seg folk hjem. Rett og slett god gammeldags omsorgssvikt. Frustrerende som far å sitte og se på, jeg får ikke gjort så mye. Har snakket med advokater, som mener at det at barnevernet faktisk ikke har "funnet noe" kan tale for mors sak dersom rettsak. Og det at barna tar sine egne sparepenger for å handle kan jo være positivt for da viser de at de er selvstendige. Jeg gir ikke opp, nå har vel dette gått såpass langt at jeg som far må gjøre noe. Barna er lojale mot mor, men merker at de lyver. De tør f.eks ikke si at mor sover når kl er 17 på en lørdag, så den ene sier at hun dusjet, den andre at hun var i butikken etc. Hun har i tillegg gått ned i stillingsprosent nå, så da får jeg vel en økning i bidrag snart. Men det som er så rart er at hun har fri når barna er hos meg?? Trodde de fleste ønsket å være sammen med barna sine dersom de hadde fri jeg. Hadde jeg hatt råd til å gå ned i stillingsprosent ville jeg i alle fall ønsket det, men vi er alle forskjellige. God helg, jeg gir meg ikke nå!! Hilsen fortsatt fortvilet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå