Gå til innhold

Ekteskap med Russisk Kvinne


tromidt

Anbefalte innlegg

spesielt husker er at de spurte om bryllupsmiddagen i detalj..??

Hva har det med vårt visum og om vi skal leve sammen å gjøre..?

Intervjuet de kona også for å kontrollere at dere var i det samme bryllupet? Hehe.. mye rart de skal gjøre! Ser for meg de kommer til å bruke masse tid på å innkalle han til ett intervju i sitt hjemland også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei kona var ikke i intervju. Og med henne hadde det vært kurant å intervjue siden hun bodde i en av de største byene og det var norsk utenriksstasjon der også.

Caracal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bintou skrev:
Intervjuet de kona også for å kontrollere at dere var i det samme bryllupet? Hehe.. mye rart de skal gjøre! Ser for meg de kommer til å bruke masse tid på å innkalle han til ett intervju i sitt hjemland også..

Jeg tror at hvis man er ærlig, så går det nok fint :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Jeg ble ikke kalt inn til noe intervju selv om det var det jeg regnet med da jeg åpnet brevet fra UDI.

Men jeg fikk veldig mange spørsmål om min familie og hennes familie.

Men det jeg tror at det som gjorde at vi fikk en rask innvilgelse var at jeg var ærlige med alt, og vi leverte alle de dokumentene de forlangte. Jeg tror ikke at vi fikk noen prioritert, jeg tror vi gjorde en god forberedelse. Ikke bare fra min side, men fra min kone sin og.

Jeg har også lagt ved alt av informasjon, pluss brev om vår hisorie og bilder av oss sammen.. Jeg satt tross alt og leste på udiregelverk.no sammenhengende fra mai til juli - tror ikke det er det det kommer av at det gikk så mye fortere! Bl.a Russland, Thailand og Phillippinene er i en prioritert gruppe som har opptil 6 måneders behandlingstid. Det betyr vel at når det kommer en søknad fra et av disse landene (som forsovet er noen av de største søkergruppene i motsetning til min manns hjemland som har 2-3 søknader i året) så hopper de rett forbi oss som er i 12-mnd'ers gruppa..

Kjenner jeg blir litt lei meg egentlig, at det skal være sååå stor forskjell! Synes de heller burde jobbe med å få ned snitttiden til 6mnd'er fremfor å lage en VIP-gruppe med behandlingstid på en måned+- og la alt annet ligge i 10-16 mnd'er!

Spesielt når de prioriterte landene også kan søke om D-visum. Det kan man f.eks ikke fra Gambia...

Og grunnen til at jeg må til intervju er fordi de har lovpålagt at det skal være intervju hvis en av partene er under 23, for å jobbe mot tvangsekteskap, en ren formalitet altså, siden jeg er norsk og han er gambier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med at din kone har fått innvilget innreisetillatelse til Norge. :)

Betyr dette at hun er innvilget D-visum av UDI for å kunne reise til Norge for å søke om familiegjenforening? Grunnen for at jeg spør er at saksbehandlingstiden for søknad om familiegjenforening er 6 måneder så det ville vært rart om hun hadde fått oppholdstillatelse så raskt.

Om kona di hadde fått innvilget oppholdstillatelse så ville UDI skrevet i vedtaksbrevet at det var oppholdstillatelse hun hadde fått innvilget og at innreisetillatelse til Norge også var gitt og kan hentes på ambassaden.

Det er mulig at siden ambassaden avslo D-visum at søknaden om D-visum ble videresendt til UDI for behandling. Det skjer om man klager på vedtaket til ambassaden.

Uansett hva vedtaket betyr så kan kona di kan reise til Norge med det aller første for å bo med deg. :)

Mitt tips er at du sjekker brevet fra UDI nøye om det står noe om innvilget oppholdstillatelse og at kona di må møte opp hos det lokale politiet for å få tillatelsen inn i passet sitt. Om du er usikker om hva vedtaket faktisk gjelder kan du jo ringe til UDI for å spørre og få info om hva vedtaket gjaldt og om hun må søke videre fra Norge.

Husk å melde henne opp til tuberkulosekontroll når hun kommer til Norge. Dette er nødvendig for å få begynne på norskkurs. Folkeuniversitetet der du bor ordner med norskopplæring. Du kan kontakte dem for å melde henne på kurs. Kurset er gratis om hun har oppholdstillatelse. Om hun venter på behandling av søknad så må man betale noe selv.

Det kan også være en fordel å ta en tur til Likningskontoret for å få skatteklasse 2 (de trenger kopi av vigselen oversatt til engelsk eller norsk med apostille). Når hun har fått oppholdstillatelse i passet sitt så trenger man å registrere henne på Folkeregisteret slik at hun får personnummer og deretter kan få egen fastlege og andre rettigheter.

Endret av Paladin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
Gjest Gift med Russisk dame

Hei!

Forstår ikke hvorfor dere søker om D visum når dere allerede er gift, og ikke heller søker om opphold for henne.

Min kone fikk oppholdstillatelse 1 1/2 mnd etter at søknad var levert.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Knerten

Hei, gratulerer til de som har fått sine kjære hit :)

Jeg har fått min kjære kone hit på 7 dagers visum fra Ukraina og alt er ok. Vi har levert alle papirer på politistasjonen og vi har blitt bedt om å komme på intervju.

Vi har vært sammen i 3,5 år, hun har vært her på visum 9 ganger i perioder på 1 til 8 uker av gangen og vi har vært gift i snart ett halvt år, men jeg skjønner fortsatt ikke helt hvorfor man trenger intervju etter at man har fått 7 dagers visum osv..

Det som egentlig er mitt spørsmål er hva går dette intervjuet ut på? Kan noen hjelpe meg litt med dette?

På forhånd takk:)

Knerten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hei.

Jeg leser dere har fått besøk av deres koner, kjærester fra Russland før dere giftet dere. Jeg traff ei fantastisk jente, 25 år og etter vi kommuniserte med skype hver dag i 2 måneder bestemte vi oss for at hun skulle komme på besøk, jeg sendte henne invitasjon og garantiskjema som var fyllt ut og stemplet av den lokale politistasjonen samt alle papirer som er nødvendig. Hun fikk avslag pga at vi ikke hadde møttes før. Vi bestemte oss for å møtes så vi tok ferie sammen i Tyrkia, der har vi akkurat vært, og kjemien var der med en gang og jeg hadde min lykkeligste tid i mitt liv sammen med henne, hun sier hun hadde det også. Nå håper vi på at hun kan få visum til norge til og besøke meg, men fikk høre at om hun fikk 2 avslag på rad blir hun svartelistet og kan ikke komme på 3 år. Noen som kan gi meg noen råd her?

Lurer også på om å gifte meg med henne, vi har vært sammen i 5 måneder nå, ja vi møttes bare en gang men har heller aldri vært så lykkelig som jeg var da:) Vi har jo hatt tid til å bli godt kjent med hverandres personlighet.

Noen råd her også?

Og til slutt til alle dere som bare kommer med negative usaklige utspill hold dere unna. Og tromidt, gratulerer så mye, håper alt er supert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei skjyggulven!

Kjekt å høre att dere fant en løsning den første gangen.

Ja, det er vansklig for henne å få innreise viss hun ikke har hatt schengen visum tidligere og dere ikke har møttes.

Jeg kan ikke så mye om den regelen ang. avslag, så kanskje dere bør sjekke dette for å være sikker.

Dere kan nå dokumentere å ha møtes, men hun har fortsatt ikke et tidligere schengen visum i sitt pass. Saksbehandlerene er jo redde for att hun ikke skal returnere.

Jeg hadde kanskje skrive en mail til den norske ambassaden i Russland ( er hun russisk?) og forhørt meg litt. Eventuelt hadde jeg heller reist dit på det andre møte. Reise til Russland er ikke vansklig, men klart det kan variere hvor i Russland hun bor. Kanskje dere kan møtes i Moskva? Man kan leige leiligheter til en ok pris der, som t.d en leilighet i prospekt mira regionen for RUR 2800-RUR3000 pr.døgn. Standard er heilt fint og europeisk.

Etter dette, så skulle det ihvertfall gå fint å invitere henne til Norge.

Når det gjelder giftermål, så er jo dette så veldig individuelt. Selv synes jeg et giftermål har litt dybde, slik att det kreves å kjenne personen godt over en tid. Det er absolutt forskjell på reell kontakt og kontakt over skype. Der er også endel vansklig problemstillinger som må snakkes om før hun ev. flytter hit. Det er jobb, språk, penger, kontaktnett osv. Dette er uansett noe kun dere kan vurdere og hva som føles rett.

Selv tar jeg den lengre veien ved å satse på flere personlige møter før jeg tar det store skrittet. Hittil har det gått endel møter og mer en 13mnd..

Faktisk nettopp tilbake fra Moskva :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Har bare et spørsmål om dette med kontakt med utelandske kvinner på internett.

Vet at man aldri skal sende penger til folk man ikke har truffet, men har merket at mange av disse kvinnene på internett er veldig drevne svindlere, og man kan lett gå på limpinnen. Skulle man være utsatt for svindelforsøk eller svindlet av kvinner i fra Russland, vil det være noen ide å anmelde dette til ambassaden, politi osv?

Endret av tsunamiTsunami
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...