Gå til innhold

Ekteskap med Russisk Kvinne


tromidt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dere har nok ikke annet valg enn å vente på svar på familiegjenforening.

Det var nok ikke så lurt av dere å gå ut fra at hun fikk komme til Norge med en gang, det er jo en viss behandlingstid på visumsøknader, samt at en ikke kan ta for gitt at det blir innvilget.

Nå har ikke vi på forumet noe med hvorfor hun er i livsfare nå, men det høres rart ut at hun plutselig er det, ettersom alle der antagelig har visst at hun var sammen med en nordmann. Du har jo vært der på besøk hos henne, og hun har vært her. Men om hun nå er i livsfare, hvorfor reiser ikke du dit? Du er vel den som kan hjelpe henne i den situasjonen.

Hun kan reise fra hjemstedet om det er farlig for henne å være der, og møte deg et annet sted i Russland, hvor du kan forsørge henne mens hun venter, hvis hun ikke får jobb der.

Annet er det vel ikke å gjøre.

En mulighet er vel å søke om prioritering hos UDI, men det skal mye til for å få det. At hun har sluttet i jobben og solgt leiligheten sin, er ikke grunn nok til det, for dere skulle tatt høyde for ventetid og avslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok desverre ikke annet å gjøre enn å vente!

Min venn feirer nå 1 års bryllupsdag og sitter her i Norge og venter - fortsatt er ikke saken ferdigbehandlet hos UDI. Venn har troppet opp der to ganger og ringt mye - men sånne saker tar tid.

Venn hadde i forkant vært sammen med henne i over 1 år og besøkt henne veldig mange ganger.

Eneste venn nå kan gjøre er å besøke i hennes hjemland.

Prioritering tror jeg nok er vanskelig å få!

Utrolig synd at dere tenkte at hun fikk komme automatisk. Er jo en risiko og si opp jobb og leilighet uten å ha fått respons på søknaden.

Håper at det ordner seg for dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jane_*
Fra en fortvilet Ektemann.

Det skrives mye utrolig mye rart her inne på dette forumet, men nå trenger jeg hjelp og noen gode råd om hva jeg skal gjøre.

Først: Jeg giftet meg med en fantastisk Russisk dame den 10.10.2009 i Saratov, Russland.

Så til historien: Vi har kjent hverandre nå i nesten 8 måneder, to ganger har jeg besøkt henne i Russland ( 14 dager hver gang ), en gang har hun besøkt meg i Norge ( 16 dager ).

Hun ønsker å flytte til Norge og bo sammen med meg, så i september bestemte vi oss for at vi ville gifte oss i Russland og foreta en vielse i en Norsk kirke senere når hun kommer til Norge.

Dette gjorde vi ved et lokalt Zagz kontor etter mange runder med å få ordnet alle papirer. Så i oktober reiste jeg igjen til Russland og vi giftet oss den 10. oktober i år.

Noen dager etter reiste jeg hjem til Norge og vi begynnte å forberede alle papirer vi trengte for en søknad om 7D-Visum for min kone, bare det var en stor utfordring for oss begge.

Men vi gjorde det grundig og sendte alle papirer til den Norske ambassaden i Moskva 7. november. Etter 10. dager fikk vi svar at søknaden var avslått.

Vi fikk to alternativer: 1. Klage på avslaget og ambassaden ville sende søknaden til UDI i Norge for en revurdering. 2. Kassere søknaden om 7-D visum og ambassaden ville sende søknaden til UDI som en vanlig søknad om familiegjenforening. I begge alternativene er det en lang saksbehandlingstid. Så vi valgte alternativ 2 for at ikke det skulle gå enda lengre tid, jeg har lest at det er skjelden at UDI omgjør klage på en slik søknad.

Begrunnelsen fra ambassaden var at saksbehandleren mente vi hadde kjent hverandre kort tid og ikke hadde tilbrakt så mye tid sammen personlig, og det var behov for å innhente fler opplysninger i saken.

Vi sendte ambassaden alle opplysninger og dokumentasjoner de krevde, faktiskt mye mer en de krevde. Noen her på forumet skriver at hun har krav på å få dette innreisevisumet. Er det noen som kan bekrefte dette nærmere?

Søknaden er nå havnet hos UDI, så der må vi vel vente en evighet på svar.

Problemet er at jeg er veldig bekymret for min kone nå, vi håpte at vi skulle få feiret julen sammen i år. Hun har allerede gitt beskjed om at hun vil fratre sin jobb i desember og leiligheten har hun solgt. Så nå står hun der snart uten jobb og bosted og mangen på hennes hjemmsted som ikke er så begeistret for at hun har giftet seg med en Nordmann. For å si det rett ut, hun lever farlig i Russland nå. For henne er det snart snakk om liv eller død.

Så dette er et rop om hjelp fra en fortvilet og bekymret Ektemann.

Takker for alle svar.

P.S: Vi er to godt voksne mennesker, hun 43 og jeg 47.

D-visum gis kun i unntakstilfeller.

Ellers kan du lese mer om hvorfor man kanskje ikke får det her: http://www.udiregelverk.no/default.aspx?pa...3-9E13A03D1C9B}

Det er veldig strengt i forhold til vilkår for returforutsetning. Hun har jo ikke fått innvilget familiegjenforening enda. Visum generelt gis bare hvis det er klart at personen kan/vil returnere. Hvis dere har kjent hverandre kort tid, og hun ikke har noe å returnere til (jobb/familie/bolig), er dette svake returforutsetninger. Husk at dere har ikke fått innvilget familiegjenforening enda!

I for hold til saksbehandlingstid er Russland blant landene med kortest saksbehandlingstid, som vil si 6 mndr. Lang saksbehandlingstid er i all hovedsak forårsaket av stoor saksmengde - mye flere saker enn saksbehandlere. Det er mange som vil komme til Norge, både i familiegjenforening og på asyl. Og alle ønsker selvfølgelig at deres sak skal prioriteres. Det kan prioriters hvis det er snakk om små barn, liv og helse. Det at din kone frivillig har sagt opp jobb og bolig vil nok dessverre ikke gjøre at saken prioriteres foran andre som har søkt før henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må forvente en god del ventetid når det kommer til stykket, til og med når man har vært sammen lenge.

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som om ambassadene har strammet inn reglene for å gi D-visum, men det betyr ikke at det er omtrent umulig å få. Jeg kjenner til noen som fikk avslag, men fikk den innvilget allikevel etter å ha snakket med ambassaden og dokumentert bedre.

Ambassaden er veldig strenge med at ALLE papirer er 100% i orden. Alle hennes papirer (fødselsattest, vigselsattest osv.) må være på plass med apostille og oversatt. Alle hans papirer (dokumentasjon av bolig, inntekt osv.) må oppfylle kravene. Like viktig er invitasjonsbrevet som beskriver hvordan man traff hverandre, når man har møttes, hvordan man har kommunisert og så videre. Dessuten må man vise til at man har et felles språk man kan kommunisere på (for eksempel engelsk).

Poenget er at man må inngi tillit om at ekteskapet er reelt og ikke pro-forma. Reglene for ambassaden er at dersom de er i tvil om at ekteskapet er reelt eller ikke alle vilkårene oppfylles skal de avslå D-visum søknaden og overlate til UDI å behandle søknaden.

Så om dere fikk avslag kan det være at invitasjonsbrevet ikke ga ambassden inntrykk av at dere kjenner hverandre godt nok. Jeg antar at de kan ha reagert på at dere bare har kjent hverandre 8 måneder.

Det er også viktig å dokumentere inntekt med de 3 siste lønnslippene. Om man ikke kan vise inntekt over ca. kr. 200.000 så blir det avslag. Dette kan skape problemer for selvstendige næringsdrivende som ikke får lønnsslipper. De må vise regnskap istedet.

Hvis argumentet til ambassaden er at de mener dere ikke har kjent hverandre lenge nok så er nok det vanskeligere å anke for å få et annet utfall.

Husk at det er langt billigere å bo i Russland enn i Norge så dersom du for eksempel overfører noen tusen pr. måned til henne så kan hun klare å overleve til søknaden er ferdigbehandlet. Hun kan opprette en Euro-konto i en bank der hun bor og du kan sende penger dit via nettbank (utenlandsoverførsel).

Husk at selv om ambassaden har avslått søknaden så sier ikke det noe om hva UDI vil gjøre. Så lenge alle papirene er i orden så tror jeg at UDI vil innvilge søknaden.

Endret av Paladin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like viktig er invitasjonsbrevet som beskriver hvordan man traff hverandre, når man har møttes, hvordan man har kommunisert og så videre. Dessuten må man vise til at man har et felles språk man kan kommunisere på (for eksempel engelsk).

Er det ikke vanlig at man blir innkalt til samtale? Ikke kun et brev? :-) (bare ren nysgjerrighet fra min side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tromidt skrev:
Det var en av begrunnelsene i avslaget på 7-D visum, ambassaden ønsker å kalle meg inn til intervju. Men dette gjøres gjennom UDI som i sin tur kontakter politiet. Som sikkert også har en lang ventetid:-((

Hvis det er et krav, så bør du jo gjennomføre det (?). 

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Geir_*

- Har hørt at politiet gjør husbesøk i saker når man er hjemme i norge. for å sjekke at man er "ekte". noen som vet mere om praksisen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Har hørt at politiet gjør husbesøk i saker når man er hjemme i norge. for å sjekke at man er "ekte". noen som vet mere om praksisen her?

Husbesøk gjør politiet kun i de tilfeller man mistenker pro-forma ekteskap. I TS sitt tilfelle vil ikke det være nødvendig fordi kona hans venter i Russland mens søknaden behandles. Politiet bruker husbesøk i de tilfeller man har søkt om oppholdstillatelse fra Norge og man skal bo sammen.

Søker man fra Norge så vil man bli innkalt til referanseintervju (begger parter intervjues hver for seg og man sjekker historiene mot hverandre). Spørsmålene er ikke noe problem om man faktisk bor sammen, men om ekteskapet er pro-forma så vil politiet finne avvik som gjør at søknaden vil kunne avslås.

Dersom man har søkt om oppholdstillatese fra Russland så vi begge parter også referanseintervjues, hun på ambassaden og han hos politiet.

Jeg har ikke hørt om at man har blitt innkalt til intervju for D-visum, men det kan være at det er en ny prosedyre nå. Jeg skulle tro at dersom intervju var nødvendig så var det såpass mye tvil hos ambassaden at de vil avslå søknaden om D-visum og overlate til UDI å behandle søknad om oppholdstillatelse.

Er det mulig man blander sammen intervjuet hos ambassaden med det referanseintervjuet man må gjennom for at UDI skal behandle søknaden? Om det er det siste så er jo det et godt tegn fordi da har UDI begynt saksbehandlingen.

Man må også huske på at politisk så har det skjedd en innstramming i behandling av søknader om oppholdstillatelse (familiegjenforening, asylsøknader etc.). Dermed kan de ha innført strengere rutiner enn det som var vanlig kun for et par år siden. Man kan derfor ikke nødvendigvis bruke andres erfaringer med slike søknader dersom de er noen år gamle. Man må snakke med de som har vært igjennom dette NYLIG.

Endret av Paladin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner fortvilelsen din tromidt. :(

Håper det løser seg rimelig hurtig slik at dere slipper å være adskilt over lang tid pga synsing fra saksbehandlere. Forferdelig at det skal være slik.

Får selv besøk til jul av min kjære fra Sibir, og håper at ting utvikler seg i riktig retning og at det med tid og stunder blir 7-D søknad for oss også.

Jeg setter SÆRDELES stor pris om du holder oss oppdaterte om dine erfaringer. Som Paladin sier så endrer praksis og regelverk seg ofte, og all informasjon fra noen som har vært gjennom mølla nylig er gull verdt.

Endret av pokapoka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, ble din kompis kalt inn til intervju av abassaden eller UDI?

Det er Politiet som utfører intervjuet av referansepersonen (ektefellen til søkeren) på vegne av UDI om søknaden behandles av UDI eller selv om man har søkt fra Norge. Ambassaden utfører intervjuet av søkeren på vegne av UDI. Såvidt meg bekjent så har man ikke direkte kontakt med UDI. Det skjer via Politiet og ambassaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Politiet som utfører intervjuet av referansepersonen (ektefellen til søkeren) på vegne av UDI om søknaden behandles av UDI eller selv om man har søkt fra Norge. Ambassaden utfører intervjuet av søkeren på vegne av UDI. Såvidt meg bekjent så har man ikke direkte kontakt med UDI. Det skjer via Politiet og ambassaden.

:jepp: Det er et intervju med politiet på vegne av UDI.

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...