Gå til innhold

Juleavslutning og gratisprinsippet

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesten 1717
Skrevet
Mulig det er bare meg - men før jeg hadde latt ungene mine motta almisser fra skolekameratenes foreldre så hadde jeg tatt meg ekstrajobb, lånt penger av familien, solgt noe hjemme, latt være å gå til frisøren og lagt pengene i reisekassen til barnet mitt, kuttet ut jobb-lunsj, etc. Å reise på tur på andres penger måtte være det mest nedverdigende jeg kunne tenke meg.

Nedverdigende for hvem? DEG? Eller ungen? Og hva man kan, og ikke kan prioritere bort har vært diskutert nok. Ja, de fleste KAN prioritere noe, men de fattigste har kanskje ikke friheten til å prioritere vekk "luksus" som frisør eller jobb-lunsj.

Spørsmålet mitt blir hvorfor man skal måtte prioritere til beinet for at et barn som totalt uforskylt lever i den økonomiske situasjonen det gjør skal få lov til å delta i skolen på lik linje som sine jevnaldrende. Igjen- hva med de foreldrene som ikke evner å prioritere? Hvor er rettferdigheten i at barnet skal straffes?

Og til dette med nedverdigelse. Ungene på min skole arbeidet selv inn storparten av turutgiftene. Klassen var tydelig stolt over selv å ha oppnådd dette. Skulle ungene av fattige foreldre måtte bli hjemme fordi de ikke kunne bidra med den siste slanten?

Det ble selvfølgelig ikke på noen måte kringkastet hvilke foreldre som hadde bidratt lite eller ikke i det hele tatt til reisekassa. I den grad disse barna følte seg nedverdiget måtte det være fordi foreldrene hadde fortalt dem det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Tanja_*
Skrevet
Nedverdigende for hvem? DEG? Eller ungen? Og hva man kan, og ikke kan prioritere bort har vært diskutert nok. Ja, de fleste KAN prioritere noe, men de fattigste har kanskje ikke friheten til å prioritere vekk "luksus" som frisør eller jobb-lunsj.

Spørsmålet mitt blir hvorfor man skal måtte prioritere til beinet for at et barn som totalt uforskylt lever i den økonomiske situasjonen det gjør skal få lov til å delta i skolen på lik linje som sine jevnaldrende. Igjen- hva med de foreldrene som ikke evner å prioritere? Hvor er rettferdigheten i at barnet skal straffes?

Og til dette med nedverdigelse. Ungene på min skole arbeidet selv inn storparten av turutgiftene. Klassen var tydelig stolt over selv å ha oppnådd dette. Skulle ungene av fattige foreldre måtte bli hjemme fordi de ikke kunne bidra med den siste slanten?

Det ble selvfølgelig ikke på noen måte kringkastet hvilke foreldre som hadde bidratt lite eller ikke i det hele tatt til reisekassa. I den grad disse barna følte seg nedverdiget måtte det være fordi foreldrene hadde fortalt dem det.

For meg, selvsagt .. for meg hadde det vært totalt uaktuelt å la ungene mine reise avgårde på tur betalt av andre foreldre.

Og jeg forstår bare ikke at det i det hele tatt skal bli noen aktuell situasjon. I min eldste sønns tilfelle så reiste de på en rimeligere tur, i tillegg jobbet de inn alle pengene selv. Det var opp til elevene hvor mye penger de ville tjene til turen, pengene ble registrert inn på den som utførte arbeidet - så for de fleste kostet ikke turen foreldrene noenting.

Så dersom jeg hadde vært så utrolig opptatt av likhetsprinsippet som så mange her ser ut til å være så er vel en sånn løsning det desidert beste. Å ty til "rike medelevers foreldre`s" almisser er bare en helt utrolig dårlig løsning.

Dersom du har unger så vet du hvor opptatt unger er av penger og hvor mye foreldrene tjener osv. De er ikke gamle før de går inn på nettet og sjekker hverandres foreldre-inntekter og formuer. Små gryter har også ører og det er utrolig hva ungene får med seg - det skal utrolig lite til før de får høre at mor og far til Per og Pål har betalt inn masse penger til turen - og at foreldrene til Nils ikke har råd til at Nils skal delta.

Gjest Gjest_maria_*
Skrevet

Hei

Jeg er en av de barna som ikke fikk dra på leirskole fordi mine foreldre ikke hadde råd til å betale de 865.- kronene det kostet for at jeg skulle få dra. Mamma var syk, og kunne ikke jobbe, så hun prøvde i mange år å få uføretrygd. Intil hun fikk den, hadde hun kun barnetrygden for meg og min bror å leve på. Pappa var alkoholiker, som hadde mistet jobben, så han levde vel på arbeidspenger fra NAV. Pappa betalte husleia, og strøm, resten måtte mamma ordne med,pappa brukte sine penger på alkohol. Jeg fortso fort at det ikke kunne bli noen leirskole på meg. Jeg husker at jeg gråt mange kvelder etter jeg hadde lagt meg, fordi jeg tenkte på hvor gøy de ville få det på tur. De planla i skoletiden, hvem som skulle dele rom og hva de skulle ha med, hvem som skulle sitte sammen på bussen osv.

Jeg skulle være igjen på skolen sammen med to andre elever som heller ikke hadde foreldre som kunne la barna sine reise.

Ja jeg vet at det var feil prioritering av pappa å bruke pengene på øl, men hverken jeg eller noen andre kunne gjøre noe med det, men tro meg. Vi prøvde alle mann å få han til å slutte å drikke. Ingenting har hjulpet, og han drikker fremdeles i dag. Han er skilt fra mamma i dag heldigvis. Jeg vet mamma prøvde å søke støtte hos nav for at jeg skulle få dra på turen jeg også, men vi fikk det ikke. I stedet fikk vi tilbud om at jeg kunne få dra på sommerleir sammen noen andre barn til sommeren i stedet.

Jeg er derfor veldig tilhenger av at leirskole skal være gratis for alle barn. Det var ikke noe gøy å se alle de andre glade barna dra på tur, og jeg skulle være igjen med de to "bråkegutta" i klassen.

Klart de fleste foreldre gjør det de kan for sine barn, men desverre evner ikke alle å se viktigheten av å sette til side f.eks. Alkohol (som de er avhengige av) for at barna skal få dra på tur.

Gjest Gjest_Tanja_*
Skrevet
Hei

Jeg er en av de barna som ikke fikk dra på leirskole fordi mine foreldre ikke hadde råd til å betale de 865.- kronene det kostet for at jeg skulle få dra. Mamma var syk, og kunne ikke jobbe, så hun prøvde i mange år å få uføretrygd. Intil hun fikk den, hadde hun kun barnetrygden for meg og min bror å leve på. Pappa var alkoholiker, som hadde mistet jobben, så han levde vel på arbeidspenger fra NAV. Pappa betalte husleia, og strøm, resten måtte mamma ordne med,pappa brukte sine penger på alkohol. Jeg fortso fort at det ikke kunne bli noen leirskole på meg. Jeg husker at jeg gråt mange kvelder etter jeg hadde lagt meg, fordi jeg tenkte på hvor gøy de ville få det på tur. De planla i skoletiden, hvem som skulle dele rom og hva de skulle ha med, hvem som skulle sitte sammen på bussen osv.

Jeg skulle være igjen på skolen sammen med to andre elever som heller ikke hadde foreldre som kunne la barna sine reise.

Ja jeg vet at det var feil prioritering av pappa å bruke pengene på øl, men hverken jeg eller noen andre kunne gjøre noe med det, men tro meg. Vi prøvde alle mann å få han til å slutte å drikke. Ingenting har hjulpet, og han drikker fremdeles i dag. Han er skilt fra mamma i dag heldigvis. Jeg vet mamma prøvde å søke støtte hos nav for at jeg skulle få dra på turen jeg også, men vi fikk det ikke. I stedet fikk vi tilbud om at jeg kunne få dra på sommerleir sammen noen andre barn til sommeren i stedet.

Jeg er derfor veldig tilhenger av at leirskole skal være gratis for alle barn. Det var ikke noe gøy å se alle de andre glade barna dra på tur, og jeg skulle være igjen med de to "bråkegutta" i klassen.

Klart de fleste foreldre gjør det de kan for sine barn, men desverre evner ikke alle å se viktigheten av å sette til side f.eks. Alkohol (som de er avhengige av) for at barna skal få dra på tur.

Når var dette?

Jeg har aldri hørt om at foreldre må betale egenandel for leirskoler - hvor i landet er dette?

Her ser du hva loven sier om dette:

Stortinget vedtok i 2004 at dersom elevene drar på leirskole, så skal dette være gratis for elevene. Dette har sammenheng med retten til gratis grunnskoleopplæring. Opplæringslovens § 2-15 gjør det klart at kommunene ikke kan kreve at foreldre eller elever dekker utgifter knyttet til grunnskoleopplæringen.
Gjest Gjest_maria_*
Skrevet

Dette var på midten av 90 tallet, og det var i midt norge

Gjest Gjest_Tanja_*
Skrevet

Ok - har aldri hørt om slikt her hvor jeg bor .. ingen av mine barn måtte betale egenandel på leirskoler på 90-tallet. Vi måtte smøre med en matpakke som de skulle spise på veien, det var det eneste.

Men uansett så ble det for 5 år siden forbudt ved lov å kreve egenandel for turer i skolens regi - det dekkes inntil 1200 kroner pr elev .. eller noe i den duren.

Leirskoler er turer i skolens regi - avslutningsturer er IKKE i skolens regi. Det er turer som foreldrene må søke om at barna deres får permisjon fra skolen. Det er nemlig mye som følger med slike turer, ikke bare å betale som noen her sier, ungene må vise bevis for at reiseforsikring er betalt, og dersom det er utenlandsturer så må det ordnes pass, helsekort, osv ..

Skrevet
Når var dette?

Jeg har aldri hørt om at foreldre må betale egenandel for leirskoler - hvor i landet er dette?

Egenandel for leirskole er helt vanlig enda, men det kalles gave og ikke egenandel. Slik sett er den nye gratisprinsipploven ikke verdt mye da man ved å omskrive ord, omgåes loven.

Men det er nå engang slik at foreldregaver er den eneste måten ungene kan komme seg på tur på. Dugnader og kakesalg ol dekker ikke opp nok, slik at det må betales inn noe fra foreldrene.

Jeg synes det er ok å skulle betale litt ekstra for de elevene som faktisk ikke har råd til å betale sin del av turen, men det provoserer meg kolosalt, når foreldre som jeg vet har mer enn nok penger til å dekke sin del av regningen, skjuler seg bak gratisprinsippet. I tillegg er det de samme foreldrene som ikke gidder delta på dugnader og kakesalg, slik at byrden blir liggende dobbelt på oss andre foreldre. Dette opplevde jeg i klassen til min sønn, og der var motstanden så stor mot å betale og delta på dugnader, at vi nesten måtte avlyse leirskolen. Heldigvis for ungene kom pengene/gavene inn tilslutt, så det ble leirskole.

Skrevet

Jeg ville kontaktet skolen. Sannsynligvis er det en korttenkt klassekontakt som har tenkt ut dette.

Er 100% enig med deg. Det skal IKKE koste penger å komme inn på en juleavslutning!

Eneste man kan ta inngangspenger til er om man lager til juleball eller lignende for ungene. Dette er noe man kan velge å gå på. Juleavslutning er i en annen kategori, det er nesten litt plikt å møte opp på ;)

Skrevet
Hei

Takk for at du delte din historie med oss. Det er derfor jeg er ihuga tilhenger av et utvidet gratisprinsipp og at vi er solidariske nok til å donere til en konto el.lign. - for at det skal komme alle like mye til gode.

Jeg har ikke spesielt god råd, men skulle klart å betale 825 kr for barnet mitt. Og hadde vi f.eks. vært 25 foreldrepar i klassen som hadde bidratt, skulle jeg fint kunne finne de 33 kr det hadde kostet å hjelpe deg også :)

Det blir ganske utrolig når man ser det på trykk lik ikke sant? Man snakker om at det for eksempel bare er å stå over en frisørtime (500 kr), men situasjonene til disse barna som evt ikke får/kan reise er ikke ensartet. Dersom det er bare det ene og det andre for å prioritere tur til barnet sitt, kan jeg ikke se at det sitter så forferedelig dypt å legge ved et lite drypp til et barn som trenger der. Flere skriker opp om at de ikke vil betale for andre sine barn, uansett årsak. Det høres ut som dere skal ta hele regninga.. Men som dere ser over, når mange nok deler blir det ikke så ille. Og, ærlig talt, 30-40-100 kroner... Det er bare å stå over en lunch...

Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet
Takk for at du delte din historie med oss. Det er derfor jeg er ihuga tilhenger av et utvidet gratisprinsipp og at vi er solidariske nok til å donere til en konto el.lign. - for at det skal komme alle like mye til gode.

Jeg har ikke spesielt god råd, men skulle klart å betale 825 kr for barnet mitt. Og hadde vi f.eks. vært 25 foreldrepar i klassen som hadde bidratt, skulle jeg fint kunne finne de 33 kr det hadde kostet å hjelpe deg også :)

Det blir ganske utrolig når man ser det på trykk lik ikke sant? Man snakker om at det for eksempel bare er å stå over en frisørtime (500 kr), men situasjonene til disse barna som evt ikke får/kan reise er ikke ensartet. Dersom det er bare det ene og det andre for å prioritere tur til barnet sitt, kan jeg ikke se at det sitter så forferedelig dypt å legge ved et lite drypp til et barn som trenger der. Flere skriker opp om at de ikke vil betale for andre sine barn, uansett årsak. Det høres ut som dere skal ta hele regninga.. Men som dere ser over, når mange nok deler blir det ikke så ille. Og, ærlig talt, 30-40-100 kroner... Det er bare å stå over en lunch...

Det er igrunnen lite å diskutere for det er 5 år siden det var aktuelt og lovlig å kreve egenandel for leirskoler på ungdomsskolen.

Når det gjelder avslutningsturer så er det faktisk opp til den enkelte klasse hvordan de vil legge dette opp, og jeg har aldri hørt om noen som reiser på tur uten å jobbe for pengene selv. Hvor mye de ønsker å jobbe kontra bidrag fra foreldre er jo opp til den enkelte familie og ikke noe som bør belastes andre foreldre. Det er rett og slett ingen unnskyldning for å ikke delta når det gjelder det økonomiske.

Skrevet
Det er rett og slett ingen unnskyldning for å ikke delta når det gjelder det økonomiske.

Jeg håper du er forholdsvis ung og umoden for dette er noe av det dummeste jeg har hørt. I så fall vil jeg gjerne vite hvordan ungdommen kan jobbe og få betalt for turen uten å måtte involvere foreldrene.

Jeg er klar over at man kan holde basar, foreldrekafè, klippe plen etc, men i mange tilfeller må man involvere foreldrene sine. Det hjelper ikke å skulle klippe plenen hjemme to ganger pr. uke for 50 kr for eks, om man har "deadbeat" foreldre som enten ikke ser verdien av en skoletur, ikke ser seg råd til å betale etc. Holder man basar eller foreldrekafe må maten, basarpremiene etc komme fra et sted. Igjen får man problematikken med at man sansynligvis må involvere noen voksne, inkludert sine foreldre.

En 13-14 åring kan selvfølgelig gå med avisen. Men at samme 13-14 åring helt på egen hånd, uten noe som helst interesse, støtte eller involvering av foreldrene, skal kunne vurdere reisemål/formål, betale for og delta på en slik tur, ser jeg på som utopisk.

Jeg reagerer også litt på at noen sier; det var så mye motstand mot tur blandt de andre foreldrene, men heldvis fikk vi arrangert turen. Er ikke dette demokrati i praksis da? Det er svært sjelden jeg kan si meg enig med ALT som vår regjering, min arbeidsgiver, eller til og med min mann og barn måtte mene og/eller "vedta", men man må faktisk av og til innse at det er et flertall som har en annen mening enn seg selv. Er flertallet i klassen mot en tur, så blir det ingen tur, så enkelt er den saken.

Og ja - før noen spør, jeg har barn i den aktuelle aldersgruppen. Om de skal på tur når den tid kommer, vil bero på hvordan man forventer å finansiere turen, hvor ambisiøse enkelte foreldre ønsker å være i forhold til tur. Om det er blandig av det sosiale og lærerike er det viktigere for meg at alle kan delta på en tur til VilVite i Bergen (for eksempel) enn at 70% kan delta på tur til Berlin (og ja, jeg har råd til begge deler).

Det finnes også et annet aspekt ved slike turer og det er følelsen av press til å bli med. Som enkelte sier; alle må bidra for turen blir for dyr for bare 60% av oss. Det finnes mobbeproblematikk, barn som ikke trives så godt hjemmefra, ikke trives i store sosiale settinger, ikke trives/finner seg til rette i klassen - eller rett og slett ikke ønsker tur. Jeg syns det blir feil å påtvinge de en tur i "koselighetens" navn. At mine barn er erkesosiale og har mange venner og gladelig tar en tur med klassen sin, behøver ikke bety at situasjonen er den samme for alle. Jeg er ikke blind for at ikke alle syns alle sosiale settinger i skolesammenheng er like positive.

Barna våre opplever vanligvis svært mye, både i form av fritidsaktiviteter, ferier og turer. Ingen av dem lider nød om de må stå over en klassetur.

Skrevet

Jeg vil bare klargjøre at jeg i mine innlegg snakker om leirskole for de som går på barneskolen, ikke for ungdomsskoleelever. Det er en enorm forskjell på hvordan disse finansieres, og hvor mye elevene selv kan bidra.

Skrevet
Jeg reagerer også litt på at noen sier; det var så mye motstand mot tur blandt de andre foreldrene, men heldvis fikk vi arrangert turen. Er ikke dette demokrati i praksis da? Det er svært sjelden jeg kan si meg enig med ALT som vår regjering, min arbeidsgiver, eller til og med min mann og barn måtte mene og/eller "vedta", men man må faktisk av og til innse at det er et flertall som har en annen mening enn seg selv. Er flertallet i klassen mot en tur, så blir det ingen tur, så enkelt er den saken.

Jeg regner med at du refererer til mitt innlegg. Dette var en demokratisk avgjørelse hvor alle fikk si sin mening, og det ble stemt over om barna skulle få dra på leirskole. Dette skjedde i 1 klasse, og det burde ha vært enkelt å legge til side penger gjennom 6 år fram til turen. Jeg ønsket også at vi skulle spare, feks en gang i måneden, men dette ble nedstemt med argumentet at det var ikke noe problem å betale når den dagen kom. Men det var ikke så lett å få folk til å betale når regningen hadde kommet. Så vi var tvunget til å sette i gang mye rart for å få inn penger nok. Heldigvis forsto de fleste alvoret da vi var på nippet til å avlyse. Og vi kunne selvfølgelig ha avlyst, med den konsekvensen at vi hadde tapt et stort depositum, og at ungene hadde blitt enormt skuffet.

Skrevet
Jeg regner med at du refererer til mitt innlegg. Dette var en demokratisk avgjørelse hvor alle fikk si sin mening, og det ble stemt over om barna skulle få dra på leirskole. Dette skjedde i 1 klasse, og det burde ha vært enkelt å legge til side penger gjennom 6 år fram til turen. Jeg ønsket også at vi skulle spare, feks en gang i måneden, men dette ble nedstemt med argumentet at det var ikke noe problem å betale når den dagen kom. Men det var ikke så lett å få folk til å betale når regningen hadde kommet. Så vi var tvunget til å sette i gang mye rart for å få inn penger nok. Heldigvis forsto de fleste alvoret da vi var på nippet til å avlyse. Og vi kunne selvfølgelig ha avlyst, med den konsekvensen at vi hadde tapt et stort depositum, og at ungene hadde blitt enormt skuffet.

Da forstår jeg deg veldig godt. Er noe annet om det er demokratisk vedtatt i god tid. Jeg har bare aldri vært ute for at noen har vært så flink og forutseende at de har begynt å tenke på dette allerede i 1. klasse. :) Etter min erfaring, og alle jeg kjenner, kommer som regel spørsmål og tur og planlegging av denne opp et par år før det er aktuelt, noe som kan gi liten tid for de som sliter økonomisk, eller på annen måte trenger tid til å planlegge ekstra. Har man 6 år på seg, er det klart det gir et mye større "bevegelsesmonn", og et par tiere pr. måned hadde vært mer overkommelig for de fleste og faktisk gitt 1200 kr ved utgangen av det 6 året.

Skrevet
Jeg vil bare klargjøre at jeg i mine innlegg snakker om leirskole for de som går på barneskolen, ikke for ungdomsskoleelever. Det er en enorm forskjell på hvordan disse finansieres, og hvor mye elevene selv kan bidra.

Nettopp, og derfor blir det enda viktigere å tenke på alle elevene. En 9 åring har ikke samme mulighet til å tjene inn pengene selv som en 14 åring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...