Gå til innhold

Juleavslutning og gratisprinsippet

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvordan kan du være uenig med meg uten å vite bakgrunnen for at jeg svarer som jeg svarer?

Jeg er uenig i det du sier om "veldedighet." Fordi jeg ikke har noen problemer med å betale litt mer for at de som ikke har noe skal få være med. Ingen problemer i det hele tatt.

Videoannonse
Annonse
Gjest kommunara
Skrevet
Foreldrebetalte leriskoleturer hvor alle må betale er rett og slett ikke lov. Det er lov til å gi gaver til skolen hvis du har lyst, men alle skal få være med på turen selv om de ikke har betalt...

Opplæringslovens § 2-15 er ikke til hinder for at skolene kan ta i mot ulike former for gaver (pengegaver, midler fra dugnadsinnsats og klassekasse, utstyr osv) enten dette er fra næringsliv, foreldre, venneforeninger eller andre.

For at gaver og andre bidrag ikke skal komme i konflikt med retten til gratis grunnskoleopplæring, gjelder følgende:

* Gaver og andre bidrag må være reelt frivillige. Verken elever eller foreldre må føle seg presset til å bidra økonomisk.

* Det kan ikke stilles krav om motytelser, for eksempel i form av reklame.

* Gaver og andre bidrag må brukes slik at de kommer hele gruppen eller flere til gode. Alle elever i gruppen må få delta i de samme aktivitetene, uavhengig av om deres foreldre har gitt gaver/andre bidrag til skolen eller ikke.

Det kalles gaver, same shit new wrapping.... Ellers følges de regler som du nevner her, penger fra dugnader settes inn på felles konto.

Gjest Gjest_Tanja_*
Skrevet
Og jeg kjenner noen som verken røyker, drikker eller spiser ute og på tross av dette har de ikke penger til at det går rundt hver måned. Det å sende barna på skolearrangement som koster penger er like utopisk som at de skal kjøpe klær andre steder enn Fretex.

Disse har jeg full forståelse for.

Det er verre med empatien overfor de som selv har slitt og som unnskylder sine egne prioriteringer og sine egne meninger med at ANDRE i en vanskelig situasjon "bare kan" slutte å sløse penger så går det så bra så.

Hvilke skolearrangementer er det du snakker om?

Jeg har to barn som har fullført folkeskolen og for begges vedkommende var det snakk om EN eneste tur, og det var avslutningsturen på ungdomsskolen. Alle andre turer var gratis, kun sponset av klassekassen.

Når det gjelder avslutningsturer - som etter det jeg forstår nå er kuttet ut av de fleste skoler - så får de tilbud om å starte sparing til formålet så snart de starter på ungdomsskolen.

Men som jeg sier - på barna mines skole så er det slutt på store avslutningsturer fordi foreldrene krever at ingenting på skolen skal koste penger.

For å unngå dette måtte vi søke permisjon for ungene da de reiste.

Jeg for min del synes det er uhyre trist at foreldrene nå har gjort slik at det er slutt på slike turer som mine unger fikk som avslutningstur.

For min yngste sønn så var dette hans første tur alene uten oss foreldre - de reiste med hvite busser til Berlin og hadde en utrolig lærerik og opplevelsesrik tur.

Skrevet
Det går nemlig an å ha veldig lite penger, å leve langt under fattigdomsgrensen - og allikevel føre seg slik at det IKKE går utover barna.

Men selv om dere hadde nok penger til å få det til å gå rundt, har det slått deg at noen kanskje har enda mindre penger, og derfor ikke har de prioriteringsmulighetene dere hadde?

Gjest Gjest_Tanja_*
Skrevet
Men selv om dere hadde nok penger til å få det til å gå rundt, har det slått deg at noen kanskje har enda mindre penger, og derfor ikke har de prioriteringsmulighetene dere hadde?

Nå trodde ikke jeg dette var nok en tråd om å ha det mest mulig elendig ..

Vi strevde i flere år, gjennomgikk store traumer pga pengemangel, men jeg er ikke interessert i å diskutere om noen har hatt det verre enn oss. Det spiller ingen rolle .. det er helt sikkert noen som har hatt det verre enn oss - selvsagt, men jeg tror ærlig talt ikke det er de som skriker høyest i slike sammenhenger. Min erfaring er at det er folk som ikke evner å prioritere riktig som skriker høyest.

Skrevet

Det er en grunn til at lovtillegget om "gratisprinsippet i skolen" ble innført. Det er mange smutthull enda, men grunnen var jo nettopp å unngå stigmatisering og å øke byrden for dem som har det vanskelig. Og når jeg ser enkelte innlegg her, forstår jeg faktisk det godt. Det er utrolig mye egoisme og lite forståelse ute og går. Og når noen har hatt det vanskelig så må det ligge til grunn en feilprioritering av penger el.lign. Jeg pleier ikke å ønske vondt over noen, men i enkelte tilfeller skulle jeg ønske noen av dere måtte ta en lekse i livets harde realiteter, om ikke annet for en begrenset tidsperiode. Det er lett for oss som har nok penger å sitte på vår høye hest. Jeg velger å tro at det er svært få foreldre som ikke betaler inn av vrang vilje eller for å utnytte fellesskapet. Av de få som ikke kan betale inn, syns nok helt sikkert et stort flertall dette er sårt og vanskelig. Kan jeg betale inn 400 kr for mitt barn, så har jeg heller ingen problemer med å sponse et vanskeligstilt barn med en hundrelapp eller to. Jeg er ganske så sjokkert over egoismen enkelte av dere viser. ("Bare mitt barn får dra, bare mitt barn har det bra... osv." Hva med å vise barna hva solidaritet, omsorg og gode forbilder i praksis.)

Forøvrig mener jeg at avslutningsarrangement o.l. skal være gratis. Inntekter til fellesturer/aktiviteter osv kan man få gjennom donasjoner, basar, sponsing av næringslivet og mange andre kreative løsninger.

Skrevet
Jeg for min del synes det er uhyre trist at foreldrene nå har gjort slik at det er slutt på slike turer som mine unger fikk som avslutningstur.

Ergo; foreldrene til de andre barna, ødelegger for våre barn.

For min yngste sønn så var dette hans første tur alene uten oss foreldre - de reiste med hvite busser til Berlin og hadde en utrolig lærerik og opplevelsesrik tur.

Flott - reiste med hvite busser og fikk sikkert lære mye om nazismen og jødeutryddelsen. En viktig sak, men hva med å lære dem at det finnes mange som har det vanskelig i verden beste Norge? Hva med å si at det er like viktig å hjelpe noen med en 50lapp eller 100 kr slik at de også kan få reise ut, vokse, få nye opplevelser og lære. Men det er kansje ikke så nøye det....?

Gjest Gjest_Tanja_*
Skrevet
Flott - reiste med hvite busser og fikk sikkert lære mye om nazismen og jødeutryddelsen. En viktig sak, men hva med å lære dem at det finnes mange som har det vanskelig i verden beste Norge? Hva med å si at det er like viktig å hjelpe noen med en 50lapp eller 100 kr slik at de også kan få reise ut, vokse, få nye opplevelser og lære. Men det er kansje ikke så nøye det....?

Sorry - men jeg mener at når foreldrene har råd til å røyke så har de råd til å betale for sine barn selv.

Jeg sluttet selv å røyke da jeg hadde dårlig råd for mange år siden - det samme gjorde mannen min.

Vet om flere som ikke hadde råd til å sende ungene sine på Berlin-turen - begge disse parene røyker begge to. Da finnes det ingen grunn til å be andre familier sponse dem.

Skrevet
Sorry - men jeg mener at når foreldrene har råd til å røyke så har de råd til å betale for sine barn selv.

Jeg sluttet selv å røyke da jeg hadde dårlig råd for mange år siden - det samme gjorde mannen min.

Vet om flere som ikke hadde råd til å sende ungene sine på Berlin-turen - begge disse parene røyker begge to. Da finnes det ingen grunn til å be andre familier sponse dem.

Dersom det er noen som ikke får råd til pga av feilprioriteringer, so what. Det er da ikke ungene sin feil dersom foreldrene velger å prioritere røyken.

Gjest Gjest_Tanja_*
Skrevet
Dersom det er noen som ikke får råd til pga av feilprioriteringer, so what. Det er da ikke ungene sin feil dersom foreldrene velger å prioritere røyken.

Nei, det er helt sant - men det er sannelig ikke de andre foreldrenes feil heller. Jeg er en person med stor empati for folk med problemer, har hatt min dose og vel så det. Jeg støtter aktivt vanskeligstilte med månedlige donasjoner, kreftsyke, foreldreløse og narkomane. MEN jeg vil gjerne velge hvilke grupper i samfunnet jeg ønsker å støtte og det blir helt feil om andre foreldre skal bli pålagt en større økonomisk byrde pga at det er endel foreldre som ikke klarer å styre egen økonomi.

DA synes jeg ikke synd på dem .. synes selvsagt synd på barn som må vokse opp under slike omstendigheter - men det hjelper hverken barn eller foreldre at de skal leve på andre foreldres almisser.

Dersom man har prøvd ALT for at ungene skal få reise, og da mener jeg ALT - uten å få pengene til å rekke, da er NAV stedet å gå.

Skrevet
Vi strevde i flere år, gjennomgikk store traumer pga pengemangel, men jeg er ikke interessert i å diskutere om noen har hatt det verre enn oss. Det spiller ingen rolle .. det er helt sikkert noen som har hatt det verre enn oss - selvsagt, men jeg tror ærlig talt ikke det er de som skriker høyest i slike sammenhenger. Min erfaring er at det er folk som ikke evner å prioritere riktig som skriker høyest.

Ufattelig trist at det er bitterhet, gnierskap og egoisme du sitter igjen med etter å ha erfart hvordan det er å være "fattig". Trodde kansje slike erfaring ville gi litt mer empati, men jeg må tydeligvis være naiv...

Jeg syns det er flott at du klarte å sende barnet ditt på tur selv med dårlig råd, men dersom det innebar at resten av familien måtte lide (ref. å først bruke argumentet med å få strømmen kuttet, noe du senere bortforklarte med en misforståelse med strømselskapet), mener jeg faktisk det gir feil signaler til eventuelle søsken. Man tar først vare på felleskapet og basisbehovene som mat, varme og klær - deretter egoistiske ønsker og "behov".

Jeg kommer til å engasjere meg mye i FAU og være en av disse foreldrene du sansynligvis ikke kan fordra. Mitt barn reiste på leir i utlandet i sommer til flere tuse. Men dette er et valg vi har tatt som gjelder hans fritid. Mine barn skal ikke på skoletur som ikke legger til rette for at alle kan delta.

Jeg er ikke interessert i å oppfostre større egoister enn vi allerede ser de fleste plasser i samfunnet, og verden blir faktisk ikke "et bedre sted" om man ikke av og til gjør valg som er vanskelige, også for en selv.

Men det var i grunnen ikke dette saken gjaldt...

Inngangspenger på 100 kr pr person for en skoleavslutning er uhørt. 10 kr hadde til nød gått an, men det finnes andre måter å løse pengeproblematikken på.

Når det gjelder skoleturer, og dersom det er så viktig å ha en siste avsluttende tur før videregående - hva med å arrangere en selv? Flere å flere skoler kutter kraftig ned på, eller ut, turer. Det er også i en gråsone ift lærere, hvordan turen finansieres dersom lærerne mottar lønn under turen osv. Dra bort en helg, arranger gruppetur selv og betal for dere hver enkelt. Dersom det ikke er interessant om Per, Kari og Lise er med om foreldrene ikke kan betale for seg på en skoletur, er det vel like lite viktig om de blir med på en "privat" klassetur?

Grunnen til at slikt ikke arrangeres tror jeg er flere;

a) foreldrene må i større grad planlegge og engasjere seg selv, i steden for å bare "kjøpe seg fri" med en sum til å reise for

b) lærere er ikke med, så flere foreldre må være med på turen (se punkt a)

c) flere foreldre enn bare "fattige" ville nok valgt å takke nei når ikke gruppepresset i forhold til klassetur i skoletiden er til stede.

Gjest annemor30
Skrevet

Jeg er en av de foreldre som gjerne står opp på foreldremøter/fau og argumenterer at skolen skal være gratis. Skolene kan være flinkere til å bruker nærmiljøet og den kunnskapen som,ligger der. Samt at avslutninger ikke trenger inneholde festmat i kiosken, men koselig avslutning hvor barna står for underholdningen. kiosken selger div varer kun for å tjene penger som igjen går til div utstyr som skolen/kommunen ikke har råd til. Dette blir helt feil for meg.

Skrevet

Det er trist at enkelte her mener at det er greit at det går utover barn når foreldrene ikke klarer å få råd til skolearrangementer. Ikke alle foreldre skjønner at det er viktig for barna sine å få være med på slike ting, og velger derfor å prioritere annet. Når det er et gratistilbud får man inkludert alle, også de som ikke har råd eller som ikke tar seg råd til det.

Skrevet (endret)
Nå trodde ikke jeg dette var nok en tråd om å ha det mest mulig elendig ..

Nå var det du som trakk frem dine erfaringer som universelle, og da må det være lov å påpeke at det her også diskuteres folk som sitter langt verre i det, og at dine erfaringer da kanskje ikke er så relevante.

Endret av Glør
Gjest Gjest_Tanja_*
Skrevet
Ufattelig trist at det er bitterhet, gnierskap og egoisme du sitter igjen med etter å ha erfart hvordan det er å være "fattig". Trodde kansje slike erfaring ville gi litt mer empati, men jeg må tydeligvis være naiv...

Jeg syns det er flott at du klarte å sende barnet ditt på tur selv med dårlig råd, men dersom det innebar at resten av familien måtte lide (ref. å først bruke argumentet med å få strømmen kuttet, noe du senere bortforklarte med en misforståelse med strømselskapet), mener jeg faktisk det gir feil signaler til eventuelle søsken. Man tar først vare på felleskapet og basisbehovene som mat, varme og klær - deretter egoistiske ønsker og "behov".

Jeg kommer til å engasjere meg mye i FAU og være en av disse foreldrene du sansynligvis ikke kan fordra. Mitt barn reiste på leir i utlandet i sommer til flere tuse. Men dette er et valg vi har tatt som gjelder hans fritid. Mine barn skal ikke på skoletur som ikke legger til rette for at alle kan delta.

Jeg er ikke interessert i å oppfostre større egoister enn vi allerede ser de fleste plasser i samfunnet, og verden blir faktisk ikke "et bedre sted" om man ikke av og til gjør valg som er vanskelige, også for en selv.

Men det var i grunnen ikke dette saken gjaldt...

Inngangspenger på 100 kr pr person for en skoleavslutning er uhørt. 10 kr hadde til nød gått an, men det finnes andre måter å løse pengeproblematikken på.

Når det gjelder skoleturer, og dersom det er så viktig å ha en siste avsluttende tur før videregående - hva med å arrangere en selv? Flere å flere skoler kutter kraftig ned på, eller ut, turer. Det er også i en gråsone ift lærere, hvordan turen finansieres dersom lærerne mottar lønn under turen osv. Dra bort en helg, arranger gruppetur selv og betal for dere hver enkelt. Dersom det ikke er interessant om Per, Kari og Lise er med om foreldrene ikke kan betale for seg på en skoletur, er det vel like lite viktig om de blir med på en "privat" klassetur?

Grunnen til at slikt ikke arrangeres tror jeg er flere;

a) foreldrene må i større grad planlegge og engasjere seg selv, i steden for å bare "kjøpe seg fri" med en sum til å reise for

b) lærere er ikke med, så flere foreldre må være med på turen (se punkt a)

c) flere foreldre enn bare "fattige" ville nok valgt å takke nei når ikke gruppepresset i forhold til klassetur i skoletiden er til stede.

Poenget mitt er at det er svært få - om en noen i dette landet som kan kalles fattige.

Jeg opplevde en periode i mitt liv at vi hadde dårlig råd - men vi var ikke fattige av den grunn. Folk som har råd til daglige sigaretter er ikke fattige - men mangler rett og slett økonomisk styring.

Kom ikke her å døm meg for å være gnien, bitter og egoistisk. Jeg bruker faktisk en stor del av min lønn på å hjelpe folk som trenger det, jeg har månedlig avtalegiro på støtte til fadderbarn, kreftforeningen og luftambulansen. Alle som får julegave av meg iår får en tilleggsgave som er direkte støtte til rusomsorgen i byen jeg bor i. Jeg og mannen min har brukt store deler av fritiden vår på å trene to idrettslag for barn i fotball og håndball - frivillig arbeid.

Jo, vi hadde utrolig dårlig råd da ungene var små - men det var aldri mine barn merket noe til - for det gikk aldri på bekostning av de. Vi fikk barn tidlig i 20-årene, kjøpte bolig rett før krakket på slutten av 1980 og begynnelsen av 1990. Vi opplevde hva det vil si å måtte selge hus med tap da mannen ble permittert ifm innskrenkelser. Ungene mine har aldri vært i syden, vi har tilbragt mesteparten av feriene våre på biltur i Europa og på familiehytten.

Det var allikevel aldri synd på oss - vi klarte oss - og det gjør de fleste i dette landet også. Det som irriterer meg er de som kommer å klager over at det er SÅ dyrt med unger på skolen idag, og konsekvent nekter å bidra til klassekasse, baking, vakthold, kjøring, bidrag for at ungene skal få en litt hyggeligere skolegang - det koster nemlig ikke all verden å spandere buss og bowling el når det deles på hele klassen. MEN når de samme sniker seg unna alt så blir belastningen og irritasjonen dessto større på de som bidrar.

Jeg lurer litt på hva slags skoler ungene deres går på som koster så mye penger. Hos mine barn har det omtrent kun vært avslutningsturen som kostet noe særlig og da jobbet ungene for pengene selv. Vi bidro litt på slutten for det som manglet.

Utenom det har det vært snakk om småpenger til buss, kino og bowling en sjelden gang iblant. Og DET har alle råd til ..

Skrevet
Og DET har alle råd til ..

Tja, jeg har lest historier her og der om mødre som må spare i en uke og kutte ned på alt for at barna/barnet skal få råd til å gå på kino o.l så jeg ville ikke uten videre gått ut ifra at alle har råd til det.

Gjest Gjest_Tanja_*
Skrevet
Tja, jeg har lest historier her og der om mødre som må spare i en uke og kutte ned på alt for at barna/barnet skal få råd til å gå på kino o.l så jeg ville ikke uten videre gått ut ifra at alle har råd til det.

Javel - men da sparer man en uke og kutter ned på annet unødvendig vas for at ungene skal få lov til å gå på kino eller teater med klassen.

Skrevet
Javel - men da sparer man en uke og kutter ned på annet unødvendig vas for at ungene skal få lov til å gå på kino eller teater med klassen.

I de sakene jeg leste om var det ikke noe unødvendig å kutte ned på. Det var nødvendige ting som måtte kuttes ned på, eks. skiver i steden for middag osv.

Selv om dere hadde unødvendige ting dere kunne kutte ned på under perioden med mindre penger finnes det familier som ikke har det.

Skrevet

Fattige i forhold til hva?

Nei, det finnes nok ingen i Norge som er sammenliknet med de fattige i Afrika, men det finnes mange som lever under fattigdomsgrensen. Det finnes, enten man tror det eller ei, familier som lever på så lite penger at det ikke finnes noe å prioritere bort - fordi det som ikke er strengt nødvendig for å overleve allerede er prioritert bort.

Skrevet

Tror du at alle foreldre gjør det for barna sine? I så fall er du naiv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...