Gjest Gjest_Tanja_* Skrevet 14. desember 2009 #81 Skrevet 14. desember 2009 I de sakene jeg leste om var det ikke noe unødvendig å kutte ned på. Det var nødvendige ting som måtte kuttes ned på, eks. skiver i steden for middag osv. Selv om dere hadde unødvendige ting dere kunne kutte ned på under perioden med mindre penger finnes det familier som ikke har det. Jeg kjenner mange som har måttet spise skiver til middag flere dager i uken ... man lider ingen nød for det..
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 15. desember 2009 #82 Skrevet 15. desember 2009 Barna velger ikke sine foreldre. Da skal de også i den grad det er mulig skånes for konsekvensene av foreldrenes dårlige økonomi. Samme om den dårlige økonomien er selvforskyldt eller ei. Dette er en del av pakka når man lever i et velferdssamfunn. I den inngår blant annet å måtte betale for ting man selv ikke umiddelbart nyter godt av. Ikke alt kan bli på millimeteren rettferdig. Jeg velger imidlertid det systemet som er mest rettferdig for BARNA hvilken dag som helst.
Shade Skrevet 15. desember 2009 #83 Skrevet 15. desember 2009 Jeg kjenner mange som har måttet spise skiver til middag flere dager i uken ... man lider ingen nød for det.. Mener du virkelig at de familiene som har dårligst råd skal stramme inn på alt fordi skolen bestemmer seg for å arrangere foreldrebetalte utflukter? Var det ikke du som snakket om viktigheten av å skjerme barna?
Gjest Gjest_Tanja_* Skrevet 15. desember 2009 #84 Skrevet 15. desember 2009 Mener du virkelig at de familiene som har dårligst råd skal stramme inn på alt fordi skolen bestemmer seg for å arrangere foreldrebetalte utflukter? Var det ikke du som snakket om viktigheten av å skjerme barna? Mener du virkelig at man lider nød ved å spise skiver til middag noen dager? Da må jo vår familie være helt på felgen. Vet du ikke at det faktisk er sunnere med grovt brød med sunt pålegg enn mange av middagsvariantene som brukes av travle barnefamilier? Jeg vet ikke hva slags erfaring du har med foreldrebidrag i skolesammenheng? Men min erfaring med to barn gjennom 12-årig skole er ihvertfall at det IKKE har kostet masse i kroner og øre. Vi har bidratt med noen tiere dann og vann for kino, teater, bowling, ol .. ellers har vi betalt inn til skolekassen årlig. Når det gjelder avslutningsturer så er det ingen som kan klage. Turen får de vite om lenge på forhånd, foreldrene stemmer over hvor turen skal gå, ungene jobber for å tjene penger selv og foreldrene må kanskje bidra litt dersom det mangler noe til slutt. Men i begge mine barns tilfeller så visste vi om turene 3 år på forhånd. Så det er i mine øyne ingen unnskyldning at det blir for dyrt. Stort sett alle familier har dårlig råd i perioder og må stramme inn enten det er mat, ferier, utstyr eller annet .. Min mening er det er INGEN som har vondt av å lære seg å spare inn og ingen unger har vondt av å lære seg at man må spare til ting man ønsker seg eller begivenheter man skal delta på. Synes det er helt tragisk at det er foreldre som ødelegger de hyggelige høydepunktene i barnas skolehverdag. Det koster egentlig så lite å lage noen små lyspunkt i hverdagen - men all fokusen på at det ikke skal koste et rødt øre ødelegger så ungene ikke får disse små lyspunktene i hverdagen. Skolen er ikke som den var da jeg gikk på skolen, nå MÅ foreldrene bidra for det finnes rett og slett ikke penger i skolens budsjetter. Vi som foreldre har kjørt elevene på utallige utflukter, vi har malt skolen, vi har sydd gardiner og hvert år har vi sopt skolegården og plantet sommerblomster for å gjøre skolegården så hyggelig som mulig. Foreldrene har arrangert og deltatt på de fleste utfluktene til barna - enten det har vært til gårder i nærheten eller større arrangementer som avslutningsturen til Berlin. Dere kan gjerne kalle det gratis-skole, men så lenge det ikke eksisterer noen gratis-skole så må foreldre bidra.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2009 #85 Skrevet 15. desember 2009 Barna velger ikke sine foreldre. Da skal de også i den grad det er mulig skånes for konsekvensene av foreldrenes dårlige økonomi. Samme om den dårlige økonomien er selvforskyldt eller ei. Dette er en del av pakka når man lever i et velferdssamfunn. I den inngår blant annet å måtte betale for ting man selv ikke umiddelbart nyter godt av. Ikke alt kan bli på millimeteren rettferdig. Jeg velger imidlertid det systemet som er mest rettferdig for BARNA hvilken dag som helst. Fullstendig enig i dette!! Når det gjelder deg Tanja begynner du å bli så arrogant og flisespikkete at jeg tror knapt jeg orker å gi deg et tilsvar. Men bare to ting; dersom en familie må spise bare brødskiver til middag i flere av ukens dager, kan det diskuteres om hvorvidt dette er skadelig eller ei. Man sulter ikke og kan leve på det en stund, men har man ikke råd til enkel middag, har man vel heller ikke råd til særlig med frukt og grønnsaker som faktisk er ganske dyrt. Dvs at man sannsynligis ikke kan tilby sine barn et godt,variert og sunt kosthold noe jeg mye heller ville prioritere over en skoletur. Nr. 2 er at du hevder at selv om dere hadde det ille, så er det helt sikkert mange som har eller har hatt det mye verre. Samtidig sier du at alle kan sende sine barn på tur. Det er en selvmotsigelse av dimensjoner. Nei alle kan ikke, og ikke er det alltid selvforskyldt. Det blir som disse debattene om overvekt for å ta en sammenligning. Når noen hevder at "jeg klarte å gå ned 35 kilo - da kan ALLE klare det". "De er fete av egen skyld pga dårlig kosthold, lite trim osv". I 90% av tilfellene er dette godt mulig. Men det finnes også de -få- som av medisinske grunner er overvektige, det være seg sykdommer, medisiner de går på etc. Slik blir det også med økonomi. Uansett ser jeg ingen problem med å hjelpe barna som gjesten over skriver. Er alle de narkomane du hjelper uforskylt i sin situasjon?
Shade Skrevet 15. desember 2009 #86 Skrevet 15. desember 2009 Fullstendig enig i dette!! Når det gjelder deg Tanja begynner du å bli så arrogant og flisespikkete at jeg tror knapt jeg orker å gi deg et tilsvar. Men bare to ting; dersom en familie må spise bare brødskiver til middag i flere av ukens dager, kan det diskuteres om hvorvidt dette er skadelig eller ei. Man sulter ikke og kan leve på det en stund, men har man ikke råd til enkel middag, har man vel heller ikke råd til særlig med frukt og grønnsaker som faktisk er ganske dyrt. Dvs at man sannsynligis ikke kan tilby sine barn et godt,variert og sunt kosthold noe jeg mye heller ville prioritere over en skoletur. Nr. 2 er at du hevder at selv om dere hadde det ille, så er det helt sikkert mange som har eller har hatt det mye verre. Samtidig sier du at alle kan sende sine barn på tur. Det er en selvmotsigelse av dimensjoner. Nei alle kan ikke, og ikke er det alltid selvforskyldt. Det blir som disse debattene om overvekt for å ta en sammenligning. Når noen hevder at "jeg klarte å gå ned 35 kilo - da kan ALLE klare det". "De er fete av egen skyld pga dårlig kosthold, lite trim osv". I 90% av tilfellene er dette godt mulig. Men det finnes også de -få- som av medisinske grunner er overvektige, det være seg sykdommer, medisiner de går på etc. Slik blir det også med økonomi. Uansett ser jeg ingen problem med å hjelpe barna som gjesten over skriver. Er alle de narkomane du hjelper uforskylt i sin situasjon? Signerer!
Gjest Gjest_Tanja_* Skrevet 15. desember 2009 #87 Skrevet 15. desember 2009 Fullstendig enig i dette!! Når det gjelder deg Tanja begynner du å bli så arrogant og flisespikkete at jeg tror knapt jeg orker å gi deg et tilsvar. Men bare to ting; dersom en familie må spise bare brødskiver til middag i flere av ukens dager, kan det diskuteres om hvorvidt dette er skadelig eller ei. Man sulter ikke og kan leve på det en stund, men har man ikke råd til enkel middag, har man vel heller ikke råd til særlig med frukt og grønnsaker som faktisk er ganske dyrt. Dvs at man sannsynligis ikke kan tilby sine barn et godt,variert og sunt kosthold noe jeg mye heller ville prioritere over en skoletur. Nr. 2 er at du hevder at selv om dere hadde det ille, så er det helt sikkert mange som har eller har hatt det mye verre. Samtidig sier du at alle kan sende sine barn på tur. Det er en selvmotsigelse av dimensjoner. Nei alle kan ikke, og ikke er det alltid selvforskyldt. Det blir som disse debattene om overvekt for å ta en sammenligning. Når noen hevder at "jeg klarte å gå ned 35 kilo - da kan ALLE klare det". "De er fete av egen skyld pga dårlig kosthold, lite trim osv". I 90% av tilfellene er dette godt mulig. Men det finnes også de -få- som av medisinske grunner er overvektige, det være seg sykdommer, medisiner de går på etc. Slik blir det også med økonomi. Uansett ser jeg ingen problem med å hjelpe barna som gjesten over skriver. Er alle de narkomane du hjelper uforskylt i sin situasjon? Jeg må spørre deg - hvor gamle er ungene dine? Har de vært på tur med skolen? Hvordan ble turen finansiert? Når fikk dere vite om turen? Når det gjelder kosthold. Alle mennesker har ikke råd til å ha frisk frukt på bordet hver dag - det er vel heller ingen menneskerett, spør du meg. Jeg vokste opp med en mor som handlet 1 gang i uken, frukten hun kjøpte holdt kanskje 2-3 dager - da måtte vi vente til neste fredag og handledag før vi fikk ny forsyning. Vi har råd til å ha frukt på bordet hver dag - det er fordi vi lever annerledes enn den familien jeg vokste opp i. Vi hadde en hjemmeværende mor og måtte innrette oss i en familie med bare en inntekt. Vi har aldri unnvært en enesten tur med skole, idrettslag eller speider - men som sagt så har vi aldri hatt frukt på bordet hver dag. Det er snakk om prioriteringer og jeg må ærlig talt si at om jeg skulle prioritert så hadde jeg valgt at ungene skulle få reise på tur fremfor at vi skulle ha frukt på bordet hver dag. Men dette er helt håpløst å diskutere - dessuten er barns skoledager et tilbakelagt stadie for mitt vedkommende. Ungene mine er voksne nå.
Gjest Gjest_Tanja_* Skrevet 15. desember 2009 #88 Skrevet 15. desember 2009 Barna velger ikke sine foreldre. Da skal de også i den grad det er mulig skånes for konsekvensene av foreldrenes dårlige økonomi. Samme om den dårlige økonomien er selvforskyldt eller ei. Dette er en del av pakka når man lever i et velferdssamfunn. I den inngår blant annet å måtte betale for ting man selv ikke umiddelbart nyter godt av. Ikke alt kan bli på millimeteren rettferdig. Jeg velger imidlertid det systemet som er mest rettferdig for BARNA hvilken dag som helst. Det høres jo heltemodig ut når du sier det - jeg bare lurer på hvordan du praktiserer dette i praksis?
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #89 Skrevet 16. desember 2009 Vi hadde en hjemmeværende mor og måtte innrette oss i en familie med bare en inntekt. I slike tilfeller er jo da den dårlige økonomien i høyeste grad selvvalgt og kan på ingen måte sammenlignes med reelt vanskeligstilte.
Furstina Skrevet 16. desember 2009 #90 Skrevet 16. desember 2009 Visst går det att prioritera om föräldrarna vill. Det är ett jobb att få familjens ekonomi att gå runt, speciellt om det är trångt. De som VILL kan prioritera. De skippar egen lunch, ny vinterjacka eller skor till sig själv för att barnen ska få ha det bra och vara med på samma aktiviteter som de andra. Visst är det tufft och fattigt. De som vi inte pratat om i tråden är väl de som har föräldrar som inte ser vikten av de prioriteringarna. De föräldrar som prioriterar rökningen framför barnens aktivitet, som hellre lägger pengar på att ta en öl eller flera på fredagen, eller sitta på puben och umgås, eller lägga pengarna på poker eller spelautomater. Barnen till de föräldrarna står också inför samma besked: Det kostar pengar och vi har inte råd. De barnen behöver också få följa med, de barnen behöver kanske följa med mer än andra...
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #91 Skrevet 16. desember 2009 De som vi inte pratat om i tråden är väl de som har föräldrar som inte ser vikten av de prioriteringarna. De föräldrar som prioriterar rökningen framför barnens aktivitet, som hellre lägger pengar på att ta en öl eller flera på fredagen, eller sitta på puben och umgås, eller lägga pengarna på poker eller spelautomater. Barnen till de föräldrarna står också inför samma besked: Det kostar pengar och vi har inte råd. De barnen behöver också få följa med, de barnen behöver kanske följa med mer än andra... Nettopp!! Og derfor sponser jeg gjerne disse barna med et par hundrelapper, for de behøver ikke måtte lide for sine foreldres dårlige valg. Det er vel det som er "Gjesten" sitt poeng også. It takes a village to raise a child!
Gjest Gjest_Tanja_* Skrevet 16. desember 2009 #92 Skrevet 16. desember 2009 I slike tilfeller er jo da den dårlige økonomien i høyeste grad selvvalgt og kan på ingen måte sammenlignes med reelt vanskeligstilte. Ok - så da mener du at dersom mor hadde valgt å kjøpe frukt og dyr middag, og vi barna ikke hadde hatt råd til å bli med på skolearrangemenger som kostet penger så ville du ha sponset oss?
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #93 Skrevet 16. desember 2009 Ok - så da mener du at dersom mor hadde valgt å kjøpe frukt og dyr middag, og vi barna ikke hadde hatt råd til å bli med på skolearrangemenger som kostet penger så ville du ha sponset oss? Slik er det gratisprinsippet virker ja. Er det noen forldere som ikke kann eller gidder å bidra så skal barna få være med allikevel Om du leser Fürstinas innlegg, så oppsummerer hun det veldig bra synest jeg.
Gjest Gjest_Tanja_* Skrevet 16. desember 2009 #94 Skrevet 16. desember 2009 Slik er det gratisprinsippet virker ja. Er det noen forldere som ikke kann eller gidder å bidra så skal barna få være med allikevel Om du leser Fürstinas innlegg, så oppsummerer hun det veldig bra synest jeg. Nå er det veldig vanskelig å skille alle gjestene fra hverandre i denne tråden - litt enklere hvis dere kunne bruke navn i tillegg. Jeg forstod hva Furstina skrev - men grunnen til at jeg skrev innlegget over her om min mor som var hjemmeværende, var dette innlegget fra en gjest: Jeg lurer på hva som regnes som selvvsagt situasjon og hva som ikke regnes som selvvalgt. Det ser ut til at dere mener at hjemmeværende har seg selv å takke om de ikke har råd - men en som røyker og/eller bruker penger på vas ikke har noen selvvagt situasjon, så der ville dere hjulpet barna. hehehe .. det blir en smule komisk om det er samme gjesten som skriver alt dette. Men, men - jeg hadde en superfin barndom med foreldre som foretrakk at vi fikk bli med på de skoleturene, speiderturene, leirene, kino og teaterbesøkene som de andre ungene deltok på ... så klarte vi oss veldig fint med frukt 2 dager i uken. Grønnsaker hadde vi alltid flust av - det er billig mat så det er det ingen som kan si at de ikke har råd til, ihvertfall. Livet består av prioriteringer - men noen lærer det aldri om andre skal dekke opp for dem bestandig.
Gjest Gjesten 1717 Skrevet 16. desember 2009 #95 Skrevet 16. desember 2009 Det høres jo heltemodig ut når du sier det - jeg bare lurer på hvordan du praktiserer dette i praksis? Jeg gjør ikke noe mer enn alle andre. Jeg støtter mine utvalgte organisasjoner og betaler min skatt med glede. Jeg betaler gaver til mine barns skole. Jeg vil også støtte en politikk som aktivt er i stand til å redusere arv av sosial klasse. Altså at fattigdom reproduseres over generasjonene. Skolen har til nå vært elendig på dette. Jeg håper forsterket gratisprinsipp kan være en brikke som bedrer situasjonen. Poenget her dreier seg om man ønsker å videreføre prinsippet om gratis skolegang for alle, eller om man vil surmule fordi man føler seg tvunget til å sponse andres barn. Jeg er ikke interessert i om foreldrene har spilt bort pengene sine på nettpoker, eller om de er uføre etter en arbeidsulykke. Foreldrenes situasjon er likegyldig. Skolen er en rett og en plikt, og da skal alle barn kunne delta på like vilkår. Barn av fattige foreldre får på de fleste arenaer tidsnok kjenne følgene av familiens økonomi. Skolen er ikke valgfri, barn har heller ikke ansvar for foreldrenes økonomi. Da skal de i det minste i skolesammenheng slippe å ta støyten.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #96 Skrevet 16. desember 2009 Poenget her dreier seg om man ønsker å videreføre prinsippet om gratis skolegang for alle, eller om man vil surmule fordi man føler seg tvunget til å sponse andres barn. Jeg er ikke interessert i om foreldrene har spilt bort pengene sine på nettpoker, eller om de er uføre etter en arbeidsulykke. Foreldrenes situasjon er likegyldig. Skolen er en rett og en plikt, og da skal alle barn kunne delta på like vilkår. Barn av fattige foreldre får på de fleste arenaer tidsnok kjenne følgene av familiens økonomi. Skolen er ikke valgfri, barn har heller ikke ansvar for foreldrenes økonomi. Da skal de i det minste i skolesammenheng slippe å ta støyten.
Gjest Gjest_Tanja_* Skrevet 16. desember 2009 #97 Skrevet 16. desember 2009 Jeg gjør ikke noe mer enn alle andre. Jeg støtter mine utvalgte organisasjoner og betaler min skatt med glede. Jeg betaler gaver til mine barns skole. Jeg vil også støtte en politikk som aktivt er i stand til å redusere arv av sosial klasse. Altså at fattigdom reproduseres over generasjonene. Skolen har til nå vært elendig på dette. Jeg håper forsterket gratisprinsipp kan være en brikke som bedrer situasjonen. Poenget her dreier seg om man ønsker å videreføre prinsippet om gratis skolegang for alle, eller om man vil surmule fordi man føler seg tvunget til å sponse andres barn. Jeg er ikke interessert i om foreldrene har spilt bort pengene sine på nettpoker, eller om de er uføre etter en arbeidsulykke. Foreldrenes situasjon er likegyldig. Skolen er en rett og en plikt, og da skal alle barn kunne delta på like vilkår. Barn av fattige foreldre får på de fleste arenaer tidsnok kjenne følgene av familiens økonomi. Skolen er ikke valgfri, barn har heller ikke ansvar for foreldrenes økonomi. Da skal de i det minste i skolesammenheng slippe å ta støyten. Jeg forstår rett og slett ikke helt hva du mener. Driver dine barns skoler med innsamling til fattige elever? Er det snakk om barne- eller ungdomsskole? Får dere beskjed om at de som vil kan betale mer inn til klassekassen? Blir det opplyst at en tur blir dyrere enn først antatt pga at noen foreldre ikke har betalt inn?
Gjest Gjesten 1717 Skrevet 16. desember 2009 #98 Skrevet 16. desember 2009 Med gaver mener jeg "frivillige gaver" som nevnt tidligere i tråden. Skoleturen for mitt eldste barn var finansiert først og fremst gjennom ungenes eget arbeid, basar etc. Det ble i tillegg opplyst om at foreldre som hadde lyst og anledning kunne bidra til en spesiell konto. Synes dette var en grei måte å gjøre det på.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #99 Skrevet 16. desember 2009 Livet består av prioriteringer - men noen lærer det aldri om andre skal dekke opp for dem bestandig. Og det mener du skal gå utover barna til disse menneskene?!?!
Gjest Gjest_Tanja_* Skrevet 16. desember 2009 #100 Skrevet 16. desember 2009 Med gaver mener jeg "frivillige gaver" som nevnt tidligere i tråden. Skoleturen for mitt eldste barn var finansiert først og fremst gjennom ungenes eget arbeid, basar etc. Det ble i tillegg opplyst om at foreldre som hadde lyst og anledning kunne bidra til en spesiell konto. Synes dette var en grei måte å gjøre det på. Mulig det er bare meg - men før jeg hadde latt ungene mine motta almisser fra skolekameratenes foreldre så hadde jeg tatt meg ekstrajobb, lånt penger av familien, solgt noe hjemme, latt være å gå til frisøren og lagt pengene i reisekassen til barnet mitt, kuttet ut jobb-lunsj, etc. Å reise på tur på andres penger måtte være det mest nedverdigende jeg kunne tenke meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå