Gå til innhold

Juleavslutning og gratisprinsippet

Fremhevede innlegg

Skrevet
Noen skoler "løser" dette ved å la leirskolen være en frivillig aktivitet som foreldrene må søke ungene fri fra skolen for å være med på..

Finnes det faktisk foreldre som er dumme nok til å godta det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes også det høres merkelig ut med 100 kr pr voksen i inngangspenger til en skoleavslutning! Har man 3 skolebarn blir det da 600 kr i inngangspenger til avslutninger da, og så rett før jul! :overrasket:

Nei, si i fra!

Skrevet

Inngangspenger for voksne på skoleavslutning??? Noe så idiotiskt! Selvsagt forstår jeg at de som har vedtatt dette har gjort det av beste mening, men så lite gjennomtenkt.

En inngangspris på 100 kr eller inngangspris i det hele tatt er noe som ville ført til at jeg aldri ville fått med meg foreldre på mine skoleavslutninger. En blanding av dårlig råd OG lite engasjement fra deres side. Var greit at vi måtte ha med kaffe og kaker men da måtte jeg lage det selv, så ble en av dem med. Men hadde de måttet betale for å bli med, da hadde jeg nok måttet ta med kaken og gå alene, og sett misunnelig på dem som hadde med seg foreldre som var glade for å være med, og kjøpte lodder og koste seg til underholdningen fra elevene.

Og slike uengasjerte foreldre fins det da fremdeles flust med.... de har ikke tenkt på det da? At noen foreldre nå rett og slett ikke gidder å være med... dermed mindre penger til lodder...

Skrevet
Finnes det faktisk foreldre som er dumme nok til å godta det?

Dumme nok? Hva skal de gjøre da? Leirskole har aldri vært og kommer aldri til å bli obligatorisk.

Skrevet
Hva vil du gjøre da? Forlange regnskap fra foreldrene?

Nei, alle klarer å betale for seg. Har man SÅÅ dårlig råd at man ikke kan avse noen hundrelapper til en leirskole til barnet så har man ikke et pengeproblem - men andre problemer. Ofte bruker foreldrene pengene på helt feil måte, en leirskole får man vite om flere år på forhånd så hvis man ikke klare legge til side ti kroner måneden så atår det virkelig ille til .. så ille at jeg er ganske sikker på at sosialen - event. barnevernet hadde støttet turen.

Nei, alle klarer ikke å betale for seg. Jeg kommer aldri til å skjønne hvordan enkelte kan være så bastante. Du vet, økonomien kan forandre seg igjennom livet. Det kan dreie seg om sykdom, samlivsbrudd, dødsfall og så videre. Ting som ingen kan forutse. Og da kan man raskt sitte der uten penger til å betale for en leirskole som i utgangspunktet skulle vært gratis, ja. Det må gå an å se litt lenger enn til sin egen nesetipp.

Skrevet
Dumme nok? Hva skal de gjøre da? Leirskole har aldri vært og kommer aldri til å bli obligatorisk.

Kommunene/skolene er ikke forpliktet til å gi leirskoleopphold i løpet av grunnskolen, men i henhold til Opplæringslovens § 2-3 første ledd kan en del av undervisningstiden brukes til slik opplæring.

Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen legger vekt på bruk av ute- og fritidsaktiviteter innenfor rammene av den vanlige undervisningen. Leirskole kan være ett alternativ for slik aktivitet. Dersom kommunene/skolene velger å bruke en del av undervisningstiden til leirskoleopphold, skal kommunene/skolene dekke utgifter til reise, opphold og undervisning. Funksjonshemmede elever skal kunne delta på lik linje med funksjonsfriske, og kommunen/skolen må dekke eventuelle ekstrakostnader, f.eks til assistent.

Stortinget vedtok i 2004 at dersom elevene drar på leirskole, så skal dette være gratis for elevene. Dette har sammenheng med retten til gratis grunnskoleopplæring. Opplæringslovens § 2-15 gjør det klart at kommunene ikke kan kreve at foreldre eller elever dekker utgifter knyttet til grunnskoleopplæringen.

Jeg ville aldri godtatt at skolen la opp til en leirskoletur som foreldrene skulle betale for, rett og slett fordi dette ikke er noe alle har mulighet til og jeg ser det som et forsøk på å undergrave prinsippet om gratis skole for alle. Ser heller at de kutter ut hele leirskolen enn at det skal være for de som har råd til å betale. At de prøver å kamuflere det som noe "frivillig" er det jo helt utrolig at foreldre faktisk aksepterer.

Skrevet
Noen skoler "løser" dette ved å la leirskolen være en frivillig aktivitet som foreldrene må søke ungene fri fra skolen for å være med på..

Dette ville jeg ha nevnt for skolesjefen i kommunen. At en skole tillater det er hårreisende! Skoletilbudet skal være gratis!

Gjest kommunara
Skrevet
Dette ville jeg ha nevnt for skolesjefen i kommunen. At en skole tillater det er hårreisende! Skoletilbudet skal være gratis!

I vår kommune er dette noe som faktisk er tatt opp av kommunestyret og vedtatt der. Det var et spørsmål om det fortsatt skulle være mulig med foreldrebetalte skoleturer i ungdomsskolen, og kommunestyret vedtok at det kunne man - under visse forutsetninger. Dvs. foreldrene skal ikke styre pengekassen, skolen oppretter konto for hver klasse og informerer klassekontakter om hvor mye som har kommet inn men ikke hvem som har innbetalt.

På barneskolen her er leirskolen noe skolen betaler for så der slipper vi å betale inn penger.

Det er store forskjeller fra kommune til kommune på dette området.

Skrevet
I vår kommune er dette noe som faktisk er tatt opp av kommunestyret og vedtatt der. Det var et spørsmål om det fortsatt skulle være mulig med foreldrebetalte skoleturer i ungdomsskolen, og kommunestyret vedtok at det kunne man - under visse forutsetninger. Dvs. foreldrene skal ikke styre pengekassen, skolen oppretter konto for hver klasse og informerer klassekontakter om hvor mye som har kommet inn men ikke hvem som har innbetalt.

På barneskolen her er leirskolen noe skolen betaler for så der slipper vi å betale inn penger.

Det er store forskjeller fra kommune til kommune på dette området.

Foreldrebetalte leriskoleturer hvor alle må betale er rett og slett ikke lov. Det er lov til å gi gaver til skolen hvis du har lyst, men alle skal få være med på turen selv om de ikke har betalt...

Opplæringslovens § 2-15 er ikke til hinder for at skolene kan ta i mot ulike former for gaver (pengegaver, midler fra dugnadsinnsats og klassekasse, utstyr osv) enten dette er fra næringsliv, foreldre, venneforeninger eller andre.

For at gaver og andre bidrag ikke skal komme i konflikt med retten til gratis grunnskoleopplæring, gjelder følgende:

* Gaver og andre bidrag må være reelt frivillige. Verken elever eller foreldre må føle seg presset til å bidra økonomisk.

* Det kan ikke stilles krav om motytelser, for eksempel i form av reklame.

* Gaver og andre bidrag må brukes slik at de kommer hele gruppen eller flere til gode. Alle elever i gruppen må få delta i de samme aktivitetene, uavhengig av om deres foreldre har gitt gaver/andre bidrag til skolen eller ikke.

Gjest Gjest_Tanja_*
Skrevet
Nei, alle klarer ikke å betale for seg. Jeg kommer aldri til å skjønne hvordan enkelte kan være så bastante. Du vet, økonomien kan forandre seg igjennom livet. Det kan dreie seg om sykdom, samlivsbrudd, dødsfall og så videre. Ting som ingen kan forutse. Og da kan man raskt sitte der uten penger til å betale for en leirskole som i utgangspunktet skulle vært gratis, ja. Det må gå an å se litt lenger enn til sin egen nesetipp.

Selvsagt - det vet jeg veldig godt, har opplevd det selv. MEN vi bor i Norge og det finnes sikkerhetsnett for folk som havner i sånne akutte kriser. Det er mulig for ungene å få delta på arrangementer uten at de andre foreldrene skal drive veldelighet.

Skrevet

Jeg har vokst opp i en familie hvor et leirskoleopphold ville tilsvare en måneds middag for resten av familien.

Gjest Gjest_Sigrid_*
Skrevet
Jeg har vokst opp i en familie hvor et leirskoleopphold ville tilsvare en måneds middag for resten av familien.

Men en leirskole kommer ikke som julaften på kjerringa. Det er noe man vet om lenge på forhånd. Vi fikk vite det med en gang ungene startet på ungdomsskolen.

På våre skoler tror jeg ikke ungene har måttet betale egenandel for leirskoler, kun for reiser som ikke er i skolens regi, f eks avslutningsturer. På andre turer har foreldre bidratt med transport ol, men ikke direkte penger.

Gjest La guapa i.i
Skrevet

Så fint at du tar det opp!

Mange,mange har mistet jobben sin siste år og sliter uansett hvor mange eller få unger de har.

Skolen skal være en arena som visker ut forskjelle mellom barna.Noen er mer priviligerte enn de andre, men de skal møte de samme vilkårene i skoleverket.

Inngangspenger er med på å gjenoppbygge forskjellene og er en uting!

De som ønsker og kan bidra mye kan kjøpe ekstra mye lodd!

De som såvidt klarer seg kan få kjøpe kaffe, men være tilstede for sitt barn! Det er jo det som teller er det ikke? At ungene har det godt?! Det er vel neppe noen som unnlater å kjøpe lodder og kake for å "surfe på de andre" hvis de ikke MÅ?????

Det er kun ungene det går ut over hvis mamma og pappa ikke har råd til å komme på skoleavslutning!!!!

Vi hadde et forslag i vår barnehage om at vi foreldre skulle legge i penger til ekstra-turer for de små! Enda de har et strålende tilbud som det er! Dette kom fra et foreldrepar som sitter langt over gjennomsnittet godt i det. I samm avd. er det to alenemammaer som sliter med å spare opp nok til to vinterdresser til sine små.

Jeg og flere andre foreldre stemte NEI til forslaget. Det er i beste fall et utslag av manglende medmenneskelighet og greie på hvordan mange i Norge har det!

Skrevet
Selvsagt - det vet jeg veldig godt, har opplevd det selv. MEN vi bor i Norge og det finnes sikkerhetsnett for folk som havner i sånne akutte kriser. Det er mulig for ungene å få delta på arrangementer uten at de andre foreldrene skal drive veldelighet.

Jeg skal ikke si mer til dette enn at jeg er veldig uenig med deg.

Gjest Gjest_Tanja_*
Skrevet
Jeg skal ikke si mer til dette enn at jeg er veldig uenig med deg.

Hvordan kan du være uenig med meg uten å vite bakgrunnen for at jeg svarer som jeg svarer?

Da ungene våre var små hadde vi utrolig lite penger, vi hadde faktisk så lite penger at det var dager vi ikke hadde råd til å kjøpe mat så ungene måtte spise kokt ris som var det eneste vi hadde i skapet. Vi hadde i perioder ikke råd til bensin på bilen så vi måtte sykle og gå dit vi skulle. Vi opplevde å få telefonen stengt pga manglende betaling - en gang måtte jeg ta ungene med meg til foreldrene min fordi strømmen ble stengt. Det med telefonen og strømmen klarte jeg å skjule for ungene mine .. så langt jeg kunne så gjorde jeg alt jeg kunne for at ikke de skulle bli skadelidende pga vår dårlige økonomi. Da barna var små opplevde vi at mannen min ble permitert fra jobben - hvilket medførte at vi måtte flytte fra huset og leie oss bolig til vi kom ovenpå igjen.

Vi har hatt dager hvor vi har måttet pante flasker for å kjøpe mat. Men ALDRI har ungene mine opplevd at de ikke har fått delta på lik linje med andre barn på tilstelninger og begivenheter. Og ALDRI har andre foreldre måttet betale for mine unger.

Nå er livet snudd for lengst og vi har økonomi langt over gjennomsnittet. Men til tross for at ingen av oss kommer til å glemme hva det vil si å ha dårlig råd så synes jeg ikke synd på folk som steller seg slik at de ikke lar ungene få delta på sammenkomster og turer fordi det koster penger. Har sett mange eksempler på folk som kaller seg fattige, men hvor det i det store og hele dreier seg om prioriteringer - de bruker masse penger på ting de ikke burde når de egentlig ikke har råd til det. Her kan nevnes f eks internett-abonnement, sigaretter, alkohol, spising ute, ferdigmat, sydenturer, osv ...

Gjest annemor30
Skrevet
Hvordan kan du være uenig med meg uten å vite bakgrunnen for at jeg svarer som jeg svarer?

Da ungene våre var små hadde vi utrolig lite penger, vi hadde faktisk så lite penger at det var dager vi ikke hadde råd til å kjøpe mat så ungene måtte spise kokt ris som var det eneste vi hadde i skapet. Vi hadde i perioder ikke råd til bensin på bilen så vi måtte sykle og gå dit vi skulle. Vi opplevde å få telefonen stengt pga manglende betaling - en gang måtte jeg ta ungene med meg til foreldrene min fordi strømmen ble stengt. Det med telefonen og strømmen klarte jeg å skjule for ungene mine .. så langt jeg kunne så gjorde jeg alt jeg kunne for at ikke de skulle bli skadelidende pga vår dårlige økonomi. Da barna var små opplevde vi at mannen min ble permitert fra jobben - hvilket medførte at vi måtte flytte fra huset og leie oss bolig til vi kom ovenpå igjen.

Vi har hatt dager hvor vi har måttet pante flasker for å kjøpe mat. Men ALDRI har ungene mine opplevd at de ikke har fått delta på lik linje med andre barn på tilstelninger og begivenheter. Og ALDRI har andre foreldre måttet betale for mine unger.

Nå er livet snudd for lengst og vi har økonomi langt over gjennomsnittet. Men til tross for at ingen av oss kommer til å glemme hva det vil si å ha dårlig råd så synes jeg ikke synd på folk som steller seg slik at de ikke lar ungene få delta på sammenkomster og turer fordi det koster penger. Har sett mange eksempler på folk som kaller seg fattige, men hvor det i det store og hele dreier seg om prioriteringer - de bruker masse penger på ting de ikke burde når de egentlig ikke har råd til det. Her kan nevnes f eks internett-abonnement, sigaretter, alkohol, spising ute, ferdigmat, sydenturer, osv ...

pante flasker... hva med å ikke kjøpe det de flaskene inneholdt??les: brus... Skole og alt i skoleregi skal være gratis! Det er lovbestemt det*lete etter loven*

Skrevet

(...)

Så du stenger heller strømmen en å la ungene stå over en dyr tur? :klø:

Du må huske at gratisprinsippet er til for ungene sin del, de kan ikke hjelpe for om foreldrene har problemer med å prioritere økonomien. Men det er de som får konsekvensene av det dersom gratisprinsippet bortfaller.

Jeg mener at det er bra at skolen skal være en form for nøytral grunn, 0g jeg klarer ikke å skjønne problemet med dette uansett hvor mye jeg forsøker.

Gjest Gjest_Tanja_*
Skrevet
Så du stenger heller strømmen en å la ungene stå over en dyr tur? :klø:

Du må huske at gratisprinsippet er til for ungene sin del, de kan ikke hjelpe for om foreldrene har problemer med å prioritere økonomien. Men det er de som får konsekvensene av det dersom gratisprinsippet bortfaller.

Jeg mener at det er bra at skolen skal være en form for nøytral grunn, 0g jeg klarer ikke å skjønne problemet med dette uansett hvor mye jeg forsøker.

Langt ifra - ungene reiser ikke på skoleturer hver måned. Faktisk har mine barn vært på EN eneste tur som vi måtte være med å betale - og det var avslutningsturen på ungdomsskolen.

At strømmen ble stengt den ene gangen skyldes at vi hadde fått utsettelse som energiselskapet hadde glemt og så lenge den var stengt kunne de ikke åpne den før dagen etter. Sånn er det - og det gikk slett ikke på bekostning av mine barn. Som jeg skrev så tok jeg ungene med og reiste på overnattingsbesøk til mine foreldre 10 min fra oss.

Gjest Gjest_Tanja_*
Skrevet
pante flasker... hva med å ikke kjøpe det de flaskene inneholdt??les: brus... Skole og alt i skoleregi skal være gratis! Det er lovbestemt det*lete etter loven*

Nå har det seg slik at mannen min jobbet på bryggeri så vi fikk 1 kasse Farris i måneden gratis.

Brus kjøpte vi omtrent aldri når ungene var små, vi brukte omtrent all vår energi på å gjøre ting så billig som mulig uten at det skulle gå utover ungene våre.

Og det fikk jeg nettopp bekreftet fra en av mine voksne sønner som fortalte meg at han hadde hatt en super oppvekst og at julefeiringen og sommerferiene våre er noen av de beste minnene han har fra barndommen.

Det går nemlig an å ha veldig lite penger, å leve langt under fattigdomsgrensen - og allikevel føre seg slik at det IKKE går utover barna.

Gjest Blondie65
Skrevet

Og jeg kjenner noen som verken røyker, drikker eller spiser ute og på tross av dette har de ikke penger til at det går rundt hver måned. Det å sende barna på skolearrangement som koster penger er like utopisk som at de skal kjøpe klær andre steder enn Fretex.

Disse har jeg full forståelse for.

Det er verre med empatien overfor de som selv har slitt og som unnskylder sine egne prioriteringer og sine egne meninger med at ANDRE i en vanskelig situasjon "bare kan" slutte å sløse penger så går det så bra så.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...