Gjest Opprørt storskolemor Skrevet 25. november 2009 #1 Skrevet 25. november 2009 Da er invitasjonen til årets juleavslutning for skolen kommet. Og jeg er mildt sagt forbannet. I innbydelsen er det nevnt at det skal være loddsalg til inntekt for leirskolen, og det er helt greit. Det er også helt greit at vi skal ta med kake og kaffe. Men tilslutt står det: Inngang for voksne:100 kr,- Jeg synes dette er helt horribelt. En juleavslutning skal være for alle om man har penger eller ei. Men her blir det lagt opp til at en vanlig familie skal betale 200 kroner for mor og far, i tillegg til loddsalg og mat/kake. Det betyr at årets juleavsluttning koster mellom 250 og 300 kr. Greit nok, pengene går til leirskolen, men for de som ikke har mye å rutte med, kan dette være dråpen som får begeret til å renne over. Jeg har tatt opp denne uskikken med skolen ved en tidligere anledning, hvor det den gang var 30 kroner i inngangspenger, men fikk bare til svar at dette var opp til klassekontaktene å bestemme. Jeg leser stadig vekk om familier som har det så trangt at en slik sum ville umuliggjort deltakelse, og blir derfor opprørt over at ikke arrangementkomiteen tar hensyn til at noen har dårligere økonomi enn andre. Når dette er sagt betaler jeg med glede min del av leirskoleutgiftene, og har også betalt det jeg skal til nå. Jeg har ikke økonomiske problemer, men av solidaritet med de som faktisk har det, kommer jeg for første gang i løpet av veldig mange skoleavslutninger ikke til å delta, hvis ikke dette blir gjort om. Hva synes dere andre om dette?
Gjest salma Skrevet 25. november 2009 #2 Skrevet 25. november 2009 Jeg er enig i det du sier, og syns det er flott at du sier ifra.
Gjest Iah Skrevet 25. november 2009 #3 Skrevet 25. november 2009 Jeg er også enig. Salg av kaker, kaffe o.l er greit, men inngangspenger synes jeg virkelig er unødvendig.
Anaconda Skrevet 25. november 2009 #4 Skrevet 25. november 2009 Jeg er også enig med deg. Flott at du tenker på de som stiller svakere enn deg selv og folk flest!
Gjest Gjest_Maren_* Skrevet 25. november 2009 #5 Skrevet 25. november 2009 Du får melde deg frivillig som klassekontakt neste gang så kan du legge løpet selv. Innsamling til leirskoler og turer er det uansett - og jeg synes det høres fint ut at de sprer utgiftene over en lenger periode. Jeg synes det er langt verre at noen få skal slippe unna og heller pusher sin del av regningen over på andre. Men meld deg som klassekontakt, kom inn i FAU og kjemp din kamp der hvis du mener at dette er så galt. Skal ungene reise så koster det penger ... si ifra at du ikke vil at de skal reise bort hvis du er imot det.
Draum Skrevet 25. november 2009 #6 Skrevet 25. november 2009 Jeg blir veldig trist når jeg hører om slikt som dette. Vokste selv opp i en familie med lite penger, og jeg ville blitt så lei meg om foreldrene mine ikke hadde kunnet komme på skoleavslutningene mine fordi de tok inngangspenger. Med en inngangspris på 100,- kr per voksen ville det blitt 400,- kr for foreldrene min om de skulle gått på både min og søsteren min sin avslutning, og det var vel omtrent matbudsjettet for ei uke. Dette er jo mange år siden, og 100,- kr er kanskje verdt mindre i dag, men jeg kjenner likevel foreldre som har det så trangt at de ville merket det veldig godt om de skulle betalt en hundrelapp hver for å få delta på avslutningen. Vi begynte sparingen til leirskolen allerede i 1. klasse, husker vi sparte 50,- kr hver i mnd. Begynner man tidlig nok får man spredd beløpet utover slik at det blir lettere også for de som ikke har så mye å rutte med.
Murder Skrevet 25. november 2009 #7 Skrevet 25. november 2009 Synes hundre kroner var drøyt mye for å komme inn på barans juleavslutning. Hadde det vært 20 - 30,- okei, det er fortsatt penger men hundre?! Synes det var veldig mye, fjernt fra hva jeg er vant med ifm juleavslutninger for barn. Det er noe annet når man sammen skal finne ut hvordan å tjene inn penger til juleavslutning, da kan man bli enig om å male, måke snø, selge kaker etc, og det har jo ikke noe å si for familiens økonomi.
Sørensen Skrevet 25. november 2009 #8 Skrevet 25. november 2009 Jeg er enig med deg! Jeg har aldri hørt at man må betale for å delta på skoleavslutning? Hva går inngangspengene til da, klassekontaktene??
Gjest Opprørt storskolemor Skrevet 25. november 2009 #9 Skrevet 25. november 2009 Du får melde deg frivillig som klassekontakt neste gang så kan du legge løpet selv. Innsamling til leirskoler og turer er det uansett - og jeg synes det høres fint ut at de sprer utgiftene over en lenger periode. Jeg synes det er langt verre at noen få skal slippe unna og heller pusher sin del av regningen over på andre. Men meld deg som klassekontakt, kom inn i FAU og kjemp din kamp der hvis du mener at dette er så galt. Skal ungene reise så koster det penger ... si ifra at du ikke vil at de skal reise bort hvis du er imot det. Skulle nesten tro du satt i denne komiteen som har bestemt dette. Jeg har vært klassekontakt for alle barna mine,noen av de flere ganger, så mener jeg har gjort jobben min der. Har heller ikke nevnt at jeg ikke ønsker de skal reise vekk. Og ja det koster penger å dra bort, og det må selvfølgelig inn på en eller annen måte. Men juleavslutningen er et arrangement som bør være åpent for alle, uavhengig av økonomisk status. Pengene kan man samle inn på mange andre områder enn akkurat denne. Jeg har hatt barn på leirskole før hvor vi har samlet inn penger på en måte som ikke har utelukket noen. Det burde denne klassen også klare!
Gjest WildRider Skrevet 25. november 2009 #10 Skrevet 25. november 2009 Det er bra du sier i fra og reagerer på dette, hadde jeg også gjort. Aldri hørt om at man må betale inngangspenger på barnas skoleavslutning, horribelt.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #11 Skrevet 25. november 2009 På våres skole er jule og skoleavsluttninger gratis. Det er en høstfest som koster 50,- for voksne og 20,- for barn i skolealder og gratis for dem som er under skolealder da betaler vi ikke for maten. Til innsamlinger til klassekassene har klassene klassefester der vi betaler for maten og kjøper lodd. Skulle vi ha betalt mer en dette når vi skal på fester i skoleregi, så hadde vi nok måttet slutte å gå. Vi er en familie på 10 stk. så det hadde vi ikke hatt muligheten til.
Gjest salma Skrevet 25. november 2009 #12 Skrevet 25. november 2009 Jeg synes det er langt verre at noen få skal slippe unna og heller pusher sin del av regningen over på andre. Det kan jo være flere årsaker til det, da. Hos oss er det en familie med ni barn. Jeg kan ikke si det plager meg at min familie kjøper flere lodd enn dem. Jeg er glad vi ikke har inngangspenger på avslutninger, da kunne ikke den familien deltatt.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #13 Skrevet 25. november 2009 Vi betalte aldri inngangspenger på skoleavslutningene, selv om vi sparte så aller så mye til leirskole, og avslutningene ble to ganger i året holdt på ett lokalt kulturhus.. Tror det eneste vi måtte betale for var drikke. Og selv om 100 kr ikke kan virke så mye, så er det kanskje det som skal til for at noen skal få ting til å gå rundt. Tenk på den stakkars mamma'n som må evt fortelle ungen sin at "Nei, mamma og pappa kan nok ikke komme til skoleavslutningen din i år".
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #14 Skrevet 25. november 2009 Innsamling til leirskoler og turer er det uansett - og jeg synes det høres fint ut at de sprer utgiftene over en lenger periode. Vel, det er faktisk ulovlig å samle inn penger slik at alle MÅ betale og heller ikke lov å utelukke barn og foreldre fra skolearrangement pga. økonomi. Grunnskolen i dette landet er gratis, og det er viktig at man passer på at dette overholdes slik at ikke de som sliter økonomisk ikke får de samme mulighetene som de andre! På skolen vår er til og med leirskolen gratis, foreldrene har ikke betalt noe som helst for oppholdet.
Nuith Skrevet 25. november 2009 #15 Skrevet 25. november 2009 Da jeg var liten hadde vi faktisk ikke råd til at jeg dro på klasseturer i det hele tatt. Å måtte betale "litt her og litt der" for en tur som jeg faktisk ikke kom til å delta på, hadde vært ekstremt irriterende (for både meg og foreldrene mine).
Gjest Gjest_Maren_* Skrevet 25. november 2009 #16 Skrevet 25. november 2009 Jeg har heller ikke hørt om juleavslutninger hvor folk må betale inngangspenger. Og de burde kanskje valgt en annen løsning - MEN jeg mener det er helt feil at ikke alle foreldre skal bidra for at ungene skal få reise på tur. Det er IKKE riktig at noen skal betale mer enn andre fordi noen har valgt å få 9 barn og ikke har råd til å la dem reise på tur. Velger man å få barn så har man faktisk et ansvar for å gi dem en ok oppvekst. Selv har vi har perioder med lite penger i barnas oppvekst, men dette har aldri gått utover ungene - vi har kuttet penger helt andre steder. Hvis jeg så at jeg ikke hadde råd til å la barna mine reise på tur med klassen sin så hadde jeg heller gått med aviser noen måneder for å tjene de pengene, eller jeg hadde laget ting jeg kunne selge - event. tatt meg en liten deltidsjobb i en kiosk eller lånt av noen i familien - selge noe jeg hadde hjemme hadde også vært en løsning. ALT dette skulle vært gjort før jeg hadde latt andre foreldre betale for mine unger - eller før jeg hadde latt ungene mine være hjemme. For å sette det litt i perspektiv så hadde vi faktisk så lite penger at mannen min måtte sykle 1 mil til bruktbutikken for å selge CD`er og bøker vi hadde .. Vi trengte penger til regninger og hadde ikke råd til å fylle bensin på bilen slik at han kunne kjøre. Så han syklet med sekken full av bøker og CD`er. En annen gang solgte vi bilen og kjøpte en billigere for å frigjøre kapital til å betale diverse.
Gjest salma Skrevet 25. november 2009 #17 Skrevet 25. november 2009 Det er IKKE riktig at noen skal betale mer enn andre fordi noen har valgt å få 9 barn og ikke har råd til å la dem reise på tur. Velger man å få barn så har man faktisk et ansvar for å gi dem en ok oppvekst. Nå er det ikke ungene som har valgt å få så mange søsken. Og det er bare ungene det går ut over om de ikke får bli med på tur. Hvilket er greit i forhold til vanlige ferieturer, men dette er ledd i skolegangen og skolegang skal i prinsippet være gratis i Norge. Skolen skal virke sosialt utjevnende for å motvirke at barn skal lide under foreldres manglende ressurser/store forpliktelser. Akkurat skolegangen skal de kunne delta i på like vilkår uavhengig av familiebakgrunn.
Draum Skrevet 25. november 2009 #18 Skrevet 25. november 2009 Jeg synes faktisk ikke at det er så urimelig at noen betaler mer og noen mindre, det er jo sånn samfunnet ellers fungerer. Vi betaler alle for alle tjenester vi har, og jeg f.eks. synes ikke det er urettferdig eller ille at jeg er med på å betale barns utdanning selv om jeg ikke har egne barn. Derimot er det et viktig prinsipp at skolegang skal være gratis, og det er veldig trist at foreldre får mer og mer utgifter i forhold til barnas utdannelse. Det skaper et større klasseskille enn nødvendig.
Gjest Gjest_Maren_* Skrevet 25. november 2009 #19 Skrevet 25. november 2009 Nå er det ikke ungene som har valgt å få så mange søsken. Og det er bare ungene det går ut over om de ikke får bli med på tur. Hvilket er greit i forhold til vanlige ferieturer, men dette er ledd i skolegangen og skolegang skal i prinsippet være gratis i Norge. Skolen skal virke sosialt utjevnende for å motvirke at barn skal lide under foreldres manglende ressurser/store forpliktelser. Akkurat skolegangen skal de kunne delta i på like vilkår uavhengig av familiebakgrunn. Leirskoler er vanligvis gratis .. De turene vi har måttet være med på å betale har vært avslutningsturer 10. klasse og konfirmasjonsturer. Ellers må foreldre bidra med kjøring, vakthold, osv ... noe også mine foreldre måtte da vi gikk på skolen. Turene som gjennomføres er frivillige - foreldrene må be om at ungene får permisjon fra undervisningen. De som ikke blir med på turen har vanlig skole hjemme. Disse turene vet foreldrene om lang tid i forveien - de har flere år på å forberede utgiftene og ungene samler ofte inn det meste selv. Jeg har hatt to barn gjennom barne, ungdomsskole og videregående - men har aldri opplevd de store utgiftene som folk klager over. At foreldre ikke har råd til et par hundre kroner i året for ungenes skolegang synes jeg høres temmelig vanvittig ut.
Rosalie Skrevet 25. november 2009 #20 Skrevet 25. november 2009 "Det der er ikke lov" Sitat min samboer kontaktlæreren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå