Gå til innhold

kjøpe kniv/kniver


Gjest bursdagsjenta

Anbefalte innlegg

Gjest bursdagsjenta

Hadde bursdagsselskap i helgen, og fikk masse fint, men også noen gavekort. Tenkte jeg skulle bruke gavekortene (pluss kanskje litt til) på å kjøpe meg en skikkelig kniv eller to til kjøkkenet (har bare noen dårlige ikea-kniver fra før). Har skjønt at det er mye å velge mellom, både merker og størrelser og typer. Har dere noen anbefaling til hva jeg skal kjøpe? Eller andre gode knivråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Victorinox! Gode kniver, til en fornuftig pris. Også har de treskaft som er godt å holde i.

Litt avhenging av hvor mye penger du har, men jeg ville ha kjøpt en stor og god kokkekniv akkurat hvilken størrelse som passer deg må du nesten vurdere. Jeg har flere og velger stort sett alltid den største først. Bruker den til hakking, kutting og det meste egentlig.

Så hadde jeg kjøpt et bryne, det er essensiellt for å ta vare på knivene dine.

Etter det kan du jo vurdere etter behov. Selv har jeg, i tillegg til kokkekniver, filetkniv (til filetering av kjøtt og fisk og oppdeling av stek etc), laksekniv (til fisk, røkelaks, spekeskinke og ikke minst deling av sukkerbrødbunner), brødkniv og flere små spisse grønnsakskniver til skrelling og rensing av grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Victorinox! Gode kniver, til en fornuftig pris. Også har de treskaft som er godt å holde i.

Okei, notert. Har hørt en del om Global, vet du noe om disse knivene?

Jeg har en knivsliper fra ikea, kan jeg bruke den på andre kniver også, eller passer den bare til ikeakniver? Eller er bryne bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyo er vi veldig fornøyd med. :jepp:

Vi bruker den lille og den vanlige kokkekniven mest.

Et bryne som av typen sånn er til ljå, ikke kniver. De ødelegger kniven, fordi de er for grove.

Du bør kjøpe de av tupen rund "pinne" med håndtak.

Knivsliperen fra Ikea er sikkert grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du som har startet råden søker på kniver, så er det allerede en tråd her inne. Det er ikke så lenge siden den var oppe til "diskusjon".

Søk i feltet nederst på siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kjøpe de av tupen rund "pinne" med håndtak.

Var den typen jeg tenkte på også. Selv liker jeg best de keramiske, men vet mange foretrekker de i stål.

Knivsliperen fra IKEA vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bursdagsjenta

Takk for mange gode råd - skjønner at jeg må ut og "prøve kniv" på lørdag!

En annen ting: hvordan vet jeg når jeg må slipe kniven min? Og hvordan vet jeg når den er skarp nok? Syns liksom ikke jeg kan kjenne det ved å ta på eggen, har dere noen triks å dele med meg?

Og bør jeg kjøpe meg noe annet enn plastdingsen fra ikea til sliping, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliper knivene veldig ofte. Unngå oppvaskemaskin. Det sløver knivene veldig.

Jeg hadde kjøpt en ordentlig knivsliper.

Når vi sliper kniver merker vi etter en stund at de går litt tregere over skjerpestålet. Da tester vi det på underarmen. Forsvinner hårene lett er den skarp nok. Ellers sliper vi litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bursdagsjenta
Vi sliper knivene veldig ofte. Unngå oppvaskemaskin. Det sløver knivene veldig.

Jeg hadde kjøpt en ordentlig knivsliper.

Når vi sliper kniver merker vi etter en stund at de går litt tregere over skjerpestålet. Da tester vi det på underarmen. Forsvinner hårene lett er den skarp nok. Ellers sliper vi litt til.

Hva er "en ordentlig" knivsliper, da? Kjekt å vite sånn at jeg ikke kjøper noe tull...

Har sett her inne at noen anbefaler å slipe knivene hos en proff knivsliper, har du prøvd det? Er det noen vits?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har gode kniver som du har latt forfalle veldig er det kanskje en ide med proff knivsliper. Da kan han slipe de helt lynskarpe igjen, så det blir lettere å velikeholde.

Ellers hadde jeg ikke giddet.

Vi har kjøpt en knivsliper dings hvor du drar kniven igjennom en slags v med slipestål oppi. Det er to grovheter på den.

Vår kostet litt, og han som solgte oss den kan kniver og kunne garantere for kvaliteten på den.

Ellers er jo vanlige slipestål som ser ut som runde pinner med håndtak veldig greit. Jeg hadde holdt meg unna veldig billig produkter.

Det er av og til greit å investere litt.

Se etter et merke som har gode kniver i sliper.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "en ordentlig" knivsliper, da? Kjekt å vite sånn at jeg ikke kjøper noe tull...

Har sett her inne at noen anbefaler å slipe knivene hos en proff knivsliper, har du prøvd det? Er det noen vits?

Slike knivslipere til hjemmebruk er greie til å skjerpe knivene, men man bør likevel få slipt knivene proffesjonelt innimellom, ca hvert andre år i hvertfall. Jeg har skjerpeutstyr hjemme, men det er himmelvid forskjell på det og proffsliping. Hjemmeskjerping sliter også på eggen, selv om den gjør kniven skarpere der og da. Proffe knivslipere sliper opp en helt ny egg på kniven. Har nylig fått slipt ny egg på ca halvparten av knivene mine, og ved sammenligning av to like kniver ser jeg tydelig forskjell. Fikk til og med slipt ny egg på brødkniven min. Fantastisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har denne knivsliperen:

http://www.dng-norge.no/documents/Vulcanusknivsliper_000.pdf

Den funker til både sliping og skjerping, og er tusen ganger bedre enn en hvilken som helst elektrisk sliper. Det eneste er at jeg egentlig foretrekker skjerpestål til å skjerpe med, men den funker ganske greit likevel.

Vi har en Global kokkekniv som brukes veldig mye. Og så har vi to Shun-kniver som er svinaktig dyre, men ekstremt gode. Vi har også en annen liten kokkekniv i japansk stil, men jeg husker ikke merket. Kjøpt på Jernia for noen hundrelapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett

Skjerping og sliping er ikke det samme. Skjerping gjør man med et skjerpestål (den runde pinnen) etter hver gang man har brukt kniven, bare et par drag på hver side, for å vedlikeholde skarpheten. Skjerpestål i keramikk er beregnet på kniver i veldig mykt metall som filetkniver og andre fleksible kniver. Disse blir ødelagt om du skjerper de på et skjerpestål i metall.

Sliping gjøres med bryne, mye skjeldnere enn skjerping, for å sette kniven tilbake til sin opprinnelige skarphet etter mye slitasje.

Håper det var oppklarende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest skjærsliper´n
Sliping gjøres med bryne, mye skjeldnere enn skjerping, for å sette kniven tilbake til sin opprinnelige skarphet etter mye slitasje.

Håper det var oppklarende :)

Å bruke bryne er en aktivitet for spesielt interesserte! Klarer du virkelig å sette opp en ny og helt jevn egg med bryne? Og med riktig eggvinkel? På frihånd? Da er jeg skikkelig imponert, for det har jeg aldri sett noen få til før!

Jeg sliper kniver på vannkjølt slipestein og polerer på lærskive eller lærreim. Da kan jeg velge eksakt eggvinkel for hver kniv og har full kontroll på det jeg gjør sånn at jeg er sikret en helt rett egg. Og på kjøkkenet skjerper jeg med porselen, jeg synes skjerpestål er et brutalt verktøy som fjerner alt for mye metal fra eggen. Såkalte "knivslipere" til å trekke kniven gjennom skyr jeg som pesten - de skjerper eggen i samme vinkel uansett hva kniven er satt opp med.

Og jeg er knivsliper av yrke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett
Å bruke bryne er en aktivitet for spesielt interesserte! Klarer du virkelig å sette opp en ny og helt jevn egg med bryne? Og med riktig eggvinkel? På frihånd? Da er jeg skikkelig imponert, for det har jeg aldri sett noen få til før!

Jeg sliper kniver på vannkjølt slipestein og polerer på lærskive eller lærreim. Da kan jeg velge eksakt eggvinkel for hver kniv og har full kontroll på det jeg gjør sånn at jeg er sikret en helt rett egg. Og på kjøkkenet skjerper jeg med porselen, jeg synes skjerpestål er et brutalt verktøy som fjerner alt for mye metal fra eggen. Såkalte "knivslipere" til å trekke kniven gjennom skyr jeg som pesten - de skjerper eggen i samme vinkel uansett hva kniven er satt opp med.

Og jeg er knivsliper av yrke.....

Nei, jeg sliper ikke knivene mine i det hele tatt, det overlater jeg til proffene. Har stor respekt for håndtverket og prøver meg ikke på å gjøre fagfolks jobb selv. Prøvde bare å oppklare litt forskjellen mellom sliping og skjerping.

Syns du jeg burde bruke porselen på alle knivene, ikke bare de "myke"?

Må jo nesten benytte meg av anledningen til å finne ut mer om dette når vi først har en proff her, beklager avsporingen asså.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skjærsliper´n
Syns du jeg burde bruke porselen på alle knivene, ikke bare de "myke"?

Må jo nesten benytte meg av anledningen til å finne ut mer om dette når vi først har en proff her, beklager avsporingen asså.. :)

Bare spor av, du! ;-) Hvis det blir feil for noen kan de/du/jeg jo bare starte en ny tråd - jeg tror jeg blir her inne en stund...!

Synd du ikke er "mesterbryner", jeg hadde håpet å kunne plukke opp noen triks!!

Jeg mener det viktigste er at alle finner en skjerpemetode som passer for seg og bruker den regelmessig. En dårlig skjerper er bedre enn ingen skjerper (med noen få unntak...). Og hvis du er komfortabel med ståling er det supert. Men - det er grove saker som sliter mye på knivstålet, og brukt feil/unøyaktig kan det gjøre en god kniv helt ubrukelig.

Jeg ser ofte kniver som er skjerpet hardere midt på eggen enn ved spissen og nær håndtaket. Du kan sjekke om du har vært for røff med stålet ditt ved å sette kniven med eggen ned mot skjæreplata (sånn som du gjør når du skjærer) - hvis eggen ligger nedpå hele veien har du gjort det riktig, om eggen buer seg vekk/opp fra underlaget på midten (= slipper inn lyset) har du høyst sannsynlig skjerpet med ujevnt trykk eller ikke skjerpet hele eggens lengde ved hvert drag.

Om du bruker skjerpestål eller porselensstav anbefaler jeg følgende teknikk: Først glemmer du alt du har sett om kokker og andre artister som vifter rundt seg med kniver og stål som om de var på sirkus! Det er underholdning og ikke knivstell!! Deretter: enten du setter stålet med tuppen mot skjærefjøla eller holder den på frihånd - hold kniven i arbeidshanda og stålet/porselensstaven i den andre, og legg eggen lett mot stålet/staven i en spiss (liten) vinkel. Begynn helt innerst på eggen og før kniven rolig utover og nedover, som om du skal skjære en tynn skive av stålet/staven. Vær nøye med jevnt trykk (det skal ikke være hardt) hele veien og i hele eggens lengde. Gjør det samme med den andre siden av eggen (dersom du ikke har en japansk kniv med ensidig egg). To-tre strøk på hver side er vanligvis tilstrekkelig.

Håper dette var til litt nytte? Jeg kommer som sagt til å "virre litt rundt" her inne, og bidrar gjerne med råd og vink dersom det er interesse for det.

Lykke til med gode kniver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...