Gå til innhold

kjøpe kniv/kniver

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mye bra info her etterhvert ;-)

Ny avsporing !!

Det stod at knivene blir sløve av i oppvaskmaskinen lenger oppe.

Jeg har i lengre tid spurt folk om de vet hvorfor uten å få noe godt svar.

Jeg tror for min del bare det er gammel overtro uten noen reell grunn.

Jeg fortsetter å vaske mine i oppvaskmaskinen til jeg får en god grunn til ikke å gjøre det ;-)

Noen som har en mening om det ?

Videoannonse
Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg har hørt at herdingen av stålet svekkes når knivene vaskes i maskin pga høye temperaturer.

I tillegg kan jo knivene bli liggende å gnisse mot harde ting og få hakk i seg, det er jo ikke så bra..

Skrevet

Angående oppvaskmaskinen, så er det som det sies ovenfor at knivene blir liggende og gnure mot andre ting, men oppvaskmaskinsåpe er veldig sterk og etsende og sliter både på bladet og treskaft.

Gjest skjærsliper´n
Skrevet
Det stod at knivene blir sløve av i oppvaskmaskinen lenger oppe.

Jeg har i lengre tid spurt folk om de vet hvorfor uten å få noe godt svar.

Jeg tror for min del bare det er gammel overtro uten noen reell grunn.

Neida, det er ikke gammel overtro! Oppvaskmaskin og kokkekniver er en dårlig kombo av flere grunner:

1) Slitasje: Oppvaskmaskinmiddel er sterke saker, husk at kombinasjonen av kjemikalier og varmt vann skal erstatte det du ellers ville gjort med en oppvaskbørste. Blandet med 60-65 graders varmt vann som piskes rundt utsettes den ytterste, fineste eggen på kniven for unødvendig slitasje. Hvis kniven kan bevege seg i maskinen og slå borti andre verktøy eller maskinkurven blir slitasjen forsterket. Husk at det som gjør en kniv skarp er at eggen er tynn (en V), det samme som gjør en kniv sårbar. Er kniven din allerede sløv (en U) gjør det ikke så stor forskjell, da er eggen tykkere og tåler mer (men da er den heller ikke noe god å jobbe med...).

2) Økonomi: hvis du venner deg til å vaske av kniven din for hånd med en gang du har brukt den er kniven også klar til bruk igjen med en gang. Du kan derfor bruke samme kniv gjennom hele prosessen og slipper å ha et helt batteri av kniver....

3) Syreskader: Når du skjærer mat som inneholder syrer vil syrene angripe stålet. Hvis syrene ikke vaskes av stålet men får lov til å jobbe litt kan du få mørke/svarte flekker og små groper i stålet. Hvis du allikevel skal skylle av kniven din etter bruk kan du jo like gjerne vaske den?

3) Estetikk: I oppvaskmaskiner er det ofte flyverust - dermed får du rustflekker på kniven din. Ulekkert!

4) Hygiene: Har du kniver med treskaft vil treet tørke og krympe av å vaskes i oppvaskmaskinen, og da blir kniven din en bakteriebombe. Hvorfor? Jo, fordi det blir mellomrom mellom treverket og naglene og mellom treverket og knivstålet - der gjemmer matrester seg godt og gjør kniven uhygienisk å bruke.

5) Komfort: En kniv med et uttørket treskaft er ikke på langt nær så behagelig å holde i. Dersom du har kniv med treskaft og insisterer på å vaske den i maskinen må du i det minste olje skaftet ofte så det ikke tørker ut!

Håper dette virket som fornuftige argumenter? Tar gjerne en diskusjon hvis noen har andre erfaringer enn meg.

Skrevet

Interessant.

Ihvertfall endelig noen skikkelige teorier....

1

Har ingen anelse hvor mye kjemikaliene sliter på eggen.

Men jeg skulle tro at de blandet med varmt vann vil sløve eggen mye mindre enn selve bruken av kniven. Kan jo ikke slutte å bruke de fordi de blir sløve. Kanskje jeg må kjøpe meg et mikroskop for å se på eggen før, under og etter bruk.

Legger selvsagt grom knivene slik at de ikke dunker borti andre metall bestikk, etc. Gjelder jo både i vaskemaskin og skuffer.

Jo bedre en har slipt den tynne eggen jo mer sårbar ja.

2

Pleier jo å vaske kniven(e) når jeg skal skjære noe forskjellig til samme måltid ja.

3

Jeg må se litt mer på det med syreangrep. Pleier jo alikevel å skylle av de Når jeg er ferdig, før jeg setter de inn i maskinen.

Finere med en blank kniv, helt enig i det.

4,5

Jeg tar ofte og vasker de med treskaft for hånd.

Pga treet, ikke på grunn av eggen ;-)

Så den nye tråden du lagde med tips & triks

Får fortsette der, jeg sliper kjøkkenknivene og andre kniver også på hobbybasis. Blir skarpere - som regel !!

• 3 uker senere...
Gjest bursdagsjenta
Skrevet

Tenkte bare jeg skulle fortelle hva jeg til slutt brukte gavekortene mine på, jeg da. Jeg er innmari glad for alt jeg har lest her inne, for jeg ante ikke at det var så mye forskjellig å velge mellom og så forskjellig den ene kniven er fra den andre. Jeg har vært rundt og prøvd flere typer, og fant blant annet ut at jeg ikke likte så godt å holde i stålhåndtaket til Global og at mange andre typer også hadde ting jeg ikke likte. Jeg endte opp med Victorinox og kjøpte en 22 cm kokkekniv pluss en liten rotkniv. Og så kjøpte jeg meg et "skjerpestål" i porselen samtidig (bra valg etter hva jeg har lest her inne). I tillegg fikk jeg visittkortet til en knivsliper som holder til ikke så langt unna, så nå kan jeg få dem slipt orntlig om en stund også. Nå skal både juleribba og alle de andre godsakene få det glatte lag!

• 3 uker senere...
Gjest Kokke Blondy
Skrevet
Hvis du har gode kniver som du har latt forfalle veldig er det kanskje en ide med proff knivsliper. Da kan han slipe de helt lynskarpe igjen, så det blir lettere å velikeholde.

Ellers hadde jeg ikke giddet.

Vi har kjøpt en knivsliper dings hvor du drar kniven igjennom en slags v med slipestål oppi. Det er to grovheter på den.

Vår kostet litt, og han som solgte oss den kan kniver og kunne garantere for kvaliteten på den.

Ellers er jo vanlige slipestål som ser ut som runde pinner med håndtak veldig greit. Jeg hadde holdt meg unna veldig billig produkter.

Det er av og til greit å investere litt.

Se etter et merke som har gode kniver i sliper.:)

Har en egentlig billig (ca. 150-200NOK) kniv sliper med V bunn som jeg bruker til alt av kniver med rett egg (ikke brødkniver). Drar kniven gjennom denne til den går lett, drar den så over ett stykke lær (baksiden av ett belte e.l.) 5-10 ganger på hver side, så tilslutt bruker jeg ett knivstål, 5 ganger på hver side (vekselvis). Når jeg har gjort dette, så biter knivene som om de var nye, forutsatt att de er i ok forfattning. Gubben kjøpte en samekniv, men den bet ikke noe særlig, gjorde som jeg beskriver over, å kniven ble sylskarp, skarpere enn alle Victorynox knivene vi har på kjøkkent, men akkurat det kommer av att samekniven har karbonstål, noe som du kan få mye skarpere enn "rustfritt", som bl.a. Victorinox bruker.

Håper dette kan være til hjelp for dere som sliter med sløve kniver på kjøkkenet.

Skrevet
Har en egentlig billig (ca. 150-200NOK) kniv sliper med V bunn som jeg bruker til alt av kniver med rett egg (ikke brødkniver). Drar kniven gjennom denne til den går lett, drar den så over ett stykke lær (baksiden av ett belte e.l.) 5-10 ganger på hver side, så tilslutt bruker jeg ett knivstål, 5 ganger på hver side (vekselvis). Når jeg har gjort dette, så biter knivene som om de var nye, forutsatt att de er i ok forfattning. Gubben kjøpte en samekniv, men den bet ikke noe særlig, gjorde som jeg beskriver over, å kniven ble sylskarp, skarpere enn alle Victorynox knivene vi har på kjøkkent, men akkurat det kommer av att samekniven har karbonstål, noe som du kan få mye skarpere enn "rustfritt", som bl.a. Victorinox bruker.

Håper dette kan være til hjelp for dere som sliter med sløve kniver på kjøkkenet.

Synes jo først og fremst at du bør bytte om på arbeidsoperasjonene dine, jeg da. Den effekten du får av å polere eggen på ei lærreim ødelegges effektivt med en gang du rasper over eggen med et skjerpestål, så om du liker å bruke lærreim må den være det siste du gjør, hvis ikke kan du like gjerne droppe det.

Sliperen din er sikkert laget slik at alle kniver får samme eggvinkel, og den vinkelen er oftest ganske stor. Det passer best for robuste egger på grovarbeidskniver (samekniver, utbeiningskniver, kjøttøkser), men gjør ikke kniver med tynnere blad (fileteringskniv, trancherkniv, skrellekniv etc.) skarpe nok, de skal slipes med en mindre vinkel.

Jeg synes jo absolutt at de som sliter med sløve kniver på kjøkkenet bør oppsøke en proff knivsliper, jeg da. Det er himmelvid forskjell på en kniv før og etter at den har blitt slipt og polert på skikkelig vis av en som virkelig kan det.

Gjest Knivselger
Skrevet

Hei!

Jeg vil anbefale deg enten Victorinox eller Øyo, veldig gode kniver til greie priser! For å ta beste mulig vare på knivene bør du slipe de med jevne mellomrom, vaske de med varmt vann i vasken og oppbevare dem i knivblokk eller ei slik metallist på veggen. :)

Skrevet
Hei!

Jeg vil anbefale deg enten Victorinox eller Øyo, veldig gode kniver til greie priser! For å ta beste mulig vare på knivene bør du slipe de med jevne mellomrom, vaske de med varmt vann i vasken og oppbevare dem i knivblokk eller ei slik metallist på veggen. :)

Bursdagsjenta (trådstarter) kjøpte seg Victorinox-kniver, står litt lengre opp i tråden her....

• 1 måned senere...
Skrevet
Hadde bursdagsselskap i helgen, og fikk masse fint, men også noen gavekort. Tenkte jeg skulle bruke gavekortene (pluss kanskje litt til) på å kjøpe meg en skikkelig kniv eller to til kjøkkenet (har bare noen dårlige ikea-kniver fra før). Har skjønt at det er mye å velge mellom, både merker og størrelser og typer. Har dere noen anbefaling til hva jeg skal kjøpe? Eller andre gode knivråd.

Har lest i en test hos Forbrukerrapporten at nye kniver ikke er skarpe og at de bør slipes og at ikea-kniver også blir like skarpe som de dyre knivene når de blir slipt. Så hvis du har en knivsliper i nærheten som du kan gå til er det en god ide å få gjort.

Skrevet

Fiskars er gode kniver.

Gjest navnelapp
Skrevet
Tenkte bare jeg skulle fortelle hva jeg til slutt brukte gavekortene mine på, jeg da. Jeg er innmari glad for alt jeg har lest her inne, for jeg ante ikke at det var så mye forskjellig å velge mellom og så forskjellig den ene kniven er fra den andre. Jeg har vært rundt og prøvd flere typer, og fant blant annet ut at jeg ikke likte så godt å holde i stålhåndtaket til Global og at mange andre typer også hadde ting jeg ikke likte. Jeg endte opp med Victorinox og kjøpte en 22 cm kokkekniv pluss en liten rotkniv. Og så kjøpte jeg meg et "skjerpestål" i porselen samtidig (bra valg etter hva jeg har lest her inne). I tillegg fikk jeg visittkortet til en knivsliper som holder til ikke så langt unna, så nå kan jeg få dem slipt orntlig om en stund også. Nå skal både juleribba og alle de andre godsakene få det glatte lag!

Så bra! Eg har også Victorinox-knivar, og trivest veldig godt med dei. Godt valg!

Gjest bursdagsjenta
Skrevet
Så bra! Eg har også Victorinox-knivar, og trivest veldig godt med dei. Godt valg!

Er visst mange som har Victorinox - leste et sted for en liten stund siden (husker ikke hvor) at det var norges mest solgte knivmerke til private husholdniger før Globalknivene kom...

Hvor ofte får du slipt dine? Og hos hvem? Kanskje vi bruker samme knivsliper også?

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg brukte å la ein kokk eg kjenner få dei slipt, han leverte dei inn når han leverte inn sine. Men i det siste har eg vore sløv, så eg får ta meg saman med slipinga. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...